Gå til innhold

Andre som skammer seg over å motta hjelp/terapi?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

hattifnattus

Nå er jeg ikke i behandling mer, men jeg skammet meg ikke. Jeg skammet meg heller ikke over at jeg måtte ha hjelp i somatikken som barn og ungdom siden jeg hadde epilepsi med voldsomme anfall, så da så jeg heller ingen grunn til å skamme meg for å måtte få hjelp i psykiatrien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
hattifnattus skrev (8 minutter siden):

Nå er jeg ikke i behandling mer, men jeg skammet meg ikke. Jeg skammet meg heller ikke over at jeg måtte ha hjelp i somatikken som barn og ungdom siden jeg hadde epilepsi med voldsomme anfall, så da så jeg heller ingen grunn til å skamme meg for å måtte få hjelp i psykiatrien. 

Det er godt å høre. Jeg synes ikke noen burde skamme seg for å motta hjelp. Unntatt meg da..

Anonymkode: 7c508...54e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (40 minutter siden):

Det er lov å ha selvdestruktive holdninger og et negativt virkelighetssyn i et liberalt samfunn. Men da må man jo leve etter det også hvis man vil være tro mot seg selv. Eller er det noe annet som ligger bak?

Du mener å ta livet av meg? Da ville jeg jo virkelig vært tro mot meg selv. Men hele livet er et dilemma. Jeg går uansett ikke i terapi for å få verdi, men for å face det som bor i meg, og tørre å kjenne på de følelsene som jeg ikke vil ha og ta inn over meg det jeg er så redd. Dessverre trenger jeg en terapeut som kan hjelpe meg med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
Mëmëso skrev (8 minutter siden):

Du mener å ta livet av meg? Da ville jeg jo virkelig vært tro mot meg selv.

Dette er din egen tolkning, men for all del - gjør det som er riktig for deg. Poenget mitt er at holdninger man selv har valgt ikke er det samme som sykdom. Når du velger å si til deg selv f.eks. at "hele livet er et dilemma", så skaper du en selvoppfyllende profeti - og vil underbevisst lete etter bekreftelser på denne forestillingen og fortsette i dine gamle mønstre. Ingen terapeut kan hjelpe deg med å endre på det hvis du ikke vil endre på det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Mëmëso skrev (28 minutter siden):

Du mener å ta livet av meg? Da ville jeg jo virkelig vært tro mot meg selv. Men hele livet er et dilemma. Jeg går uansett ikke i terapi for å få verdi, men for å face det som bor i meg, og tørre å kjenne på de følelsene som jeg ikke vil ha og ta inn over meg det jeg er så redd. Dessverre trenger jeg en terapeut som kan hjelpe meg med det. 

Hva legger du i det at livet er et dilemma?

Anonymkode: 7c508...54e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hva legger du i det at livet er et dilemma?

Anonymkode: 7c508...54e

At den mest ekstreme form for å være tro mot meg selv ville være å gi opp helt, mens en annen del av meg søker å forstå, akseptere og leve med mine indre demoner. Det er en indre kamp og dilemma som jeg har hatt i hvert fall 28 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Mëmëso skrev (6 minutter siden):

At den mest ekstreme form for å være tro mot meg selv ville være å gi opp helt, mens en annen del av meg søker å forstå, akseptere og leve med mine indre demoner. Det er en indre kamp og dilemma som jeg har hatt i hvert fall 28 år. 

Har du andre diagnoser?

Anonymkode: 7c508...54e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
Mëmëso skrev (7 minutter siden):

At den mest ekstreme form for å være tro mot meg selv ville være å gi opp helt, mens en annen del av meg søker å forstå, akseptere og leve med mine indre demoner.

Jeg tar deg på ordet her: hvorfor vil du forstå og akseptere dine indre demoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Har du andre diagnoser?

Anonymkode: 7c508...54e

Asperger og unnvikende pf. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (7 minutter siden):

Jeg tar deg på ordet her: hvorfor vil du forstå og akseptere dine indre demoner?

Bli mer samfunnsnyttig, bli bedre for de rundt meg. Og fordi jeg da med sikkerhet kan vite hvem jeg er, og kanskje slippe mer uro rundt  det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
Mëmëso skrev (2 minutter siden):

Bli mer samfunnsnyttig, bli bedre for de rundt meg.

Jeg ser fortsatt ikke noen sammenheng her, annet enn noen forestillinger du må ha lært av noen andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (8 minutter siden):

Jeg ser fortsatt ikke noen sammenheng her, annet enn noen forestillinger du må ha lært av noen andre.

Skjønner ikke helt hva du mener med forestillinger jeg må ha lært av noen andre?

Det er kanskje ikke noen direkte sammenheng mellom å forstå og akseptere meg selv, og å bli samfunnsnyttig og en bedre person. Men jeg vil i hvert fall begge deler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
Mëmëso skrev (1 minutt siden):

Det er kanskje ikke noen direkte sammenheng mellom å forstå og akseptere meg selv, og å bli samfunnsnyttig og en bedre person.

Dette gir mening, men begrepet "indre demoner" kan bety så mangt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Mëmëso skrev (28 minutter siden):

Asperger og unnvikende pf. 

Hvordan behandling får du for det? 

Anonymkode: 0bae2...093

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (7 minutter siden):

Dette gir mening, men begrepet "indre demoner" kan bety så mangt.

For meg i denne sammenhengen betyr det: det jeg frykter om meg selv, at jeg er en jævlig person. Det er jo ikke noe jeg ønsker å være, men jeg må undersøke det grundig og se sannheten i hvitøyet liksom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvordan behandling får du for det? 

Anonymkode: 0bae2...093

Jeg droppet ut av behandling to ganger. Nå betaler jeg for ISTDP-behandling privat. 

Endring: når jeg tenker meg om har jeg droppet ut fire ganger, men de to første er ganske lenge siden, jeg gikk bare noen få timer, og det var før jeg fikk noen diagnoser.

Endret av Mëmëso
Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
Mëmëso skrev (Akkurat nå):

For meg i denne sammenhengen betyr det: det jeg frykter om meg selv, at jeg er en jævlig person.

Hvorfor skulle du være en jævlig person? Fordi noen andre mener det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Mëmëso skrev (24 minutter siden):

Jeg droppet ut av behandling to ganger. Nå betaler jeg for ISTDP-behandling privat. 

Endring: når jeg tenker meg om har jeg droppet ut fire ganger, men de to første er ganske lenge siden, jeg gikk bare noen få timer, og det var før jeg fikk noen diagnoser.

Er det noe spesielt sted som har istdp privat? Hva betaler du? Vil selv det

Anonymkode: 5f232...01e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (9 timer siden):

Hvorfor skulle du være en jævlig person? Fordi noen andre mener det?

Fordi historien min, men jeg vil ikke gå inn på akkurat det her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Er det noe spesielt sted som har istdp privat? Hva betaler du? Vil selv det

Anonymkode: 5f232...01e

Tror det er mange som tilbyr det privat. Jeg ville tatt kontakt med de som underviser i det, og spurt om de kan anbefale noen der du bor. Jeg endte helt tilfeldig opp med en jeg opplever som flink, veldig dedikert og tilknyttet fagmiljøet, men det er jo debatt rundt metoden og har lest om mange dårlige erfaringer, så jeg tror jeg ville undersøkt litt i hvert fall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...