Gå til innhold

Hijab i politiet - var vi ikke ferdig med den diskusjonen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/73n144/maria-vil-fortsette-paa-politistudiet-men-naa-setter-hijaben-en-stopper

Maria vil fortsette på politistudiet. Men nå setter hijaben en stopper. På annetåret må studentene gå med uniform. Hijab er ikke tillatt.

– Jeg synes det er trist og urettferdig. Jeg har tatt opptak på samme måte som alle andre. Jeg har alltid villet bli politi, og så er det hijaben som setter en stopper for det.

Det vil Kamzy Gunaratnam i Arbeiderpartiet gjøre noe med. Hun har levert forslag til partiets programkomité om at Ap skal gå inn for å tillate religiøse hodeplagg i politiet.

Altså, dette er ganske enkelt. Politiet bruker uniform, og skal fremstå nøytrale. Da tillates ikke religiøse symboler og plagg. Dette blir nok en skikkelig vinnersak for Ap.

 

 

Anonymkode: 44cbd...891

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Savannah

men hijab er lov i det militære.  Skal soldater få lov å bære hijab og ikke politifolk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus
AnonymBruker skrev (1 time siden):

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/73n144/maria-vil-fortsette-paa-politistudiet-men-naa-setter-hijaben-en-stopper

Maria vil fortsette på politistudiet. Men nå setter hijaben en stopper. På annetåret må studentene gå med uniform. Hijab er ikke tillatt.

– Jeg synes det er trist og urettferdig. Jeg har tatt opptak på samme måte som alle andre. Jeg har alltid villet bli politi, og så er det hijaben som setter en stopper for det.

Det vil Kamzy Gunaratnam i Arbeiderpartiet gjøre noe med. Hun har levert forslag til partiets programkomité om at Ap skal gå inn for å tillate religiøse hodeplagg i politiet.

Altså, dette er ganske enkelt. Politiet bruker uniform, og skal fremstå nøytrale. Da tillates ikke religiøse symboler og plagg. Dette blir nok en skikkelig vinnersak for Ap.

 

 

Anonymkode: 44cbd...891

Her hos oss er det en kvinnelig muslimsk bussjåfør og tidligere har hun brukt hijab, sist jeg tok buss med henne hadde hun byttet til uniformslue - så det lar seg tydeligvis fint gjøre. :) Jeg er helt enig i at politiet skal være livssynsnøytralt og at religiøse plagg og symboler ikke skal tillates. Det kan provosere voldsomt i noen tilfeller og det trenger vi ikke. Privat kan de gjøre som de vil, når de er på jobb er det med uniform.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah
Lillemus skrev (10 minutter siden):

Her hos oss er det en kvinnelig muslimsk bussjåfør og tidligere har hun brukt hijab, sist jeg tok buss med henne hadde hun byttet til uniformslue - så det lar seg tydeligvis fint gjøre. :) Jeg er helt enig i at politiet skal være livssynsnøytralt og at religiøse plagg og symboler ikke skal tillates. Det kan provosere voldsomt i noen tilfeller og det trenger vi ikke. Privat kan de gjøre som de vil, når de er på jobb er det med uniform.

Jenta som artikkelen handler om har en lue som dekker håret under politilua.  Jeg kan ikke forstå at det er provoserende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus
Savannah skrev (1 minutt siden):

Jenta som artikkelen handler om har en lue som dekker håret under politilua.  Jeg kan ikke forstå at det er provoserende.

For enkelte er hijab provoserende uansett. Og det blir neppe mindre provoserende når det kommer en kvinnelig politibetjent med hijab og skal konfrontere en beruset fyr f.eks. Jeg bryr meg nada, men noen lar seg altså provosere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
Skrevet (endret)

Jeg syns det er en tullete regel. Hvis noen blir krenket eller provosert på grunn av en hijab, så er det jo deres problem. Det er like idiotisk som at man ikke kan bruke kors som smykke på tv. Er det virlelig så vanlig med så ømtåelige mennesker? 

Endret av Kashmir-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lady HM
Kashmir- skrev (14 minutter siden):

Jeg syns det er en tullete regel. Hvis noen blir krenket eller provosert på grunn av en hijab, så er det jo deres problem. Det er like idiotisk som at man ikke kan bruke kors som smykke på tv. Er det virlelig så vanlig med så ømtåelige mennesker? 

Problemet er jo at selv om det er disse sneversynte personene som har et problem med det, så vil det til syvende og slutt gå ut over andre - og blir dermed andres problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah
Kashmir- skrev (14 minutter siden):

Jeg syns det er en tullete regel. Hvis noen blir krenket eller provosert på grunn av en hijab, så er det jo deres problem. Det er like idiotisk som at man ikke kan bruke kors som smykke på tv. Er det virlelig så vanlig med så ømtåelige mennesker? 

Hva med sikher?  Hva med jøder med hårlokkene rundt ansiktet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah
Lady HM skrev (1 minutt siden):

Problemet er jo at selv om det er disse sneversynte personene som har et problem med det, så vil det til syvende og slutt gå ut over andre - og blir dermed andres problemer.

Hvem er de andre?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Savannah skrev (58 minutter siden):

men hijab er lov i det militære.  Skal soldater få lov å bære hijab og ikke politifolk?

Er hakekors lov i militære da ?

Symboler passer ikke for militæret, du er der som soldat og representerer/forsvarer Norge, ikke din personlige religion eller ideologi

Tenk deg litt om , tenk f.eks en person fra KKK, som har hvit hette, også skal poltiet arrestere en mørkhudet, f.eks, rent optisk, blir det feil. Hetten, og KKK medlemskapet, trenger ikke ha noe med saken å gjøre, men det blir helt feil, du skal være nøytral, ikke promotere/pushe din personlige idoelogi, når du representerer staten/nasjonen.

Tenk om DU ble arrestert, av en politmann med KKK hette, og du var mørkhudet, ville du følt deg konfortabel med det? Hvis ikke, BLI KONSEKVENT, tenk litt !!

Anonymkode: ad106...2ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
Lady HM skrev (2 minutter siden):

Problemet er jo at selv om det er disse sneversynte personene som har et problem med det, så vil det til syvende og slutt gå ut over andre - og blir dermed andres problemer.

Ja, jeg lurer bare på hvorfor ta hensyn til dem. Er politiet involvert så har det mest sannsynlig allerede oppstått et problem. Dessuten tror jeg også at man blir vant til ting når det har gått noe tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lady HM
Savannah skrev (9 minutter siden):

Hvem er de andre?

 

Vel, kanskje spesielt den hijab-kledde polititjenestepersonen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lady HM
Kashmir- skrev (6 minutter siden):

Ja, jeg lurer bare på hvorfor ta hensyn til dem. Er politiet involvert så har det mest sannsynlig allerede oppstått et problem. Dessuten tror jeg også at man blir vant til ting når det har gått noe tid. 

Ja, jeg er enig med deg i at det ikke nødvendigvis er dem vi skal ta hensyn til. Selv synes jeg at man fint kan bruke hijab som politi, tenker at det utelukkende er fargen som er avgjørende i den sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Savannah
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er hakekors lov i militære da ?

Symboler passer ikke for militæret, du er der som soldat og representerer/forsvarer Norge, ikke din personlige religion eller ideologi

Tenk deg litt om , tenk f.eks en person fra KKK, som har hvit hette, også skal poltiet arrestere en mørkhudet, f.eks, rent optisk, blir det feil. Hetten, og KKK medlemskapet, trenger ikke ha noe med saken å gjøre, men det blir helt feil, du skal være nøytral, ikke promotere/pushe din personlige idoelogi, når du representerer staten/nasjonen.

Tenk om DU ble arrestert, av en politmann med KKK hette, og du var mørkhudet, ville du følt deg konfortabel med det? Hvis ikke, BLI KONSEKVENT, tenk litt !!

Anonymkode: ad106...2ba

Det er lov med hijab i det militære og jeg har ikke hatt noe med det å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Savannah skrev (4 minutter siden):

Det er lov med hijab i det militære og jeg har ikke hatt noe med det å gjøre.

Hvilke ideologier mener du bør få ha synlige symboler, i miiltæret og/eller politiet, og hvilke skal ikke, mener DU, og HVORFOR?

Hvor ille kan en ideologi være, før du sier stopp ?

Tror en må begynne å lære kidsa i skolen, hva Islam og jødedommen egentlig står for, trodde vi hadde religionsopplæring men virker som "visse ting" utelates fra opplæringen.

Dere får lese dere opp, Islam ble ikke spredt ved å behandle vantro på god måte, for å si det slik. Det er helt på nivå med andre ideologier som ble spredt med vold, som vi "alle" er enige om at er/var forferdelige, men så fort en legger på en "gud" så blir alle plutselig i tvil, jammen gud er involvert det endrer jo alt.... bortsett fra at det endrer absolutt ingenting -_- 

 

Skjerpings

Anonymkode: ad106...2ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir- skrev (1 time siden):

Ja, jeg lurer bare på hvorfor ta hensyn til dem. Er politiet involvert så har det mest sannsynlig allerede oppstått et problem. Dessuten tror jeg også at man blir vant til ting når det har gått noe tid. 

Det er et slag i ansiktet på kvinner som har flyktet til Norge på flukt fra islamsk fundamentalisme og som ser hijab som et undertrykkende plagg.

Dog, det viktigste er at politiuniformen symboliserer at den enkelte politimann ikke representerer seg selv og sine synspunkter, men er selve ordensmakten. Når du får makt til å utøve lovlig vold på vegne av statsmakten, så må dine egne oppfatninger og overbevisninger legges til side. Hvis behovet for å bære symboler er større enn viljen til å innordne deg i et uniformert politi, har du heller ikke noe i politiet å gjøre. Staten skal være nøytral og sekulær i forhold til alle, uansett religion.

 

Anonymkode: 44cbd...891

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg syns ingen religiøse symboler hører hjemme i politiet. Spiller ingen rolle om et er Islam, Jødedommen, Kristendommen, Shintoisme, Buddhisme eller noen av tusenvis av de andre religionene som finnes der ute. 

Det skal være nøytralt.

Anonymkode: f6dfc...200

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg syns ingen religiøse symboler hører hjemme i politiet. Spiller ingen rolle om et er Islam, Jødedommen, Kristendommen, Shintoisme, Buddhisme eller noen av tusenvis av de andre religionene som finnes der ute. 

Det skal være nøytralt.

Anonymkode: f6dfc...200

Selvfølgelig skal det være nøytralt. AP klarer igjen å skyte seg selv i foten. 

Anonymkode: 44cbd...891

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody

Hun så jo ikke så verst ut når hun skjulte den under capsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvilke ideologier mener du bør få ha synlige symboler, i miiltæret og/eller politiet, og hvilke skal ikke, mener DU, og HVORFOR?

Hvor ille kan en ideologi være, før du sier stopp ?

Tror en må begynne å lære kidsa i skolen, hva Islam og jødedommen egentlig står for, trodde vi hadde religionsopplæring men virker som "visse ting" utelates fra opplæringen.

Dere får lese dere opp, Islam ble ikke spredt ved å behandle vantro på god måte, for å si det slik. Det er helt på nivå med andre ideologier som ble spredt med vold, som vi "alle" er enige om at er/var forferdelige, men så fort en legger på en "gud" så blir alle plutselig i tvil, jammen gud er involvert det endrer jo alt.... bortsett fra at det endrer absolutt ingenting -_- 

 

Skjerpings

Anonymkode: ad106...2ba

Hvorfor angriper du meg?  Er du russ nå og må sitte hjemme når de andre er ute og fester?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...