Gå til innhold

Har behandler lov å hilse på pasient på gaten/på privaten?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

AnonymBruker

Skjønner at de ikke skal hilse, men jeg hadde ikke brydd meg. Har ikke noe problem med å si til hvem som helst jeg skulle være sammen med at det er psykologen min, hvis det blir et spørsmål. Vi lever tross alt i 2024. 

Anonymkode: 18a2b...cd4

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Skjønner at de ikke skal hilse, men jeg hadde ikke brydd meg. Har ikke noe problem med å si til hvem som helst jeg skulle være sammen med at det er psykologen min, hvis det blir et spørsmål. Vi lever tross alt i 2024. 

Alle har det ikke som deg da og personvernet skal ivaretas 

Anonymkode: 9c361...092

AnonymBruker
34 minutes ago, AnonymBruker said:

Det er bedre å ha som utgangspunkt at alle helst vil holde slikt privat enn motsatt. Så får de som gjerne vil hilse på behandleren sin si hei først. 

Anonymkode: 58c03...15f

Gjest Vendi

Jeg skjønner egentlig ikke problemet helt. Hvis en behandler av meg sier hei/hilser på meg først, gjør det da ingenting. Alle vet at folk har bekjente, venner, og familie - inkludert psykologer og annet helsepersonell - og jeg kan like gjerne tilhøre en av de gruppene. Så jeg hadde ikke brydd meg. 

emilie321
Vendi skrev (13 minutter siden):

Jeg skjønner egentlig ikke problemet helt. Hvis en behandler av meg sier hei/hilser på meg først, gjør det da ingenting. Alle vet at folk har bekjente, venner, og familie - inkludert psykologer og annet helsepersonell - og jeg kan like gjerne tilhøre en av de gruppene. Så jeg hadde ikke brydd meg. 

For meg er det ikke et problem, men for noen er det et problem av ulike årsaker.  Og det skal respekteres. Er jo ikke noe problem for hvis pasienten hilser først, så er det jo helt greit. 

Hvis en som ikke vil at andre skal vite at en går til psykiater/psykolog, møter en behandler når vedkommende er sammen med en feks arbeidskamerat. Og så hilser behandleren først... da kan spørsmålet fort komme, hvor kjenner du vedkommende fra?  Og den situasjonen skal pasienten slippe å komme i.

AnonymBruker
emilie321 skrev (8 timer siden):

For meg er det ikke et problem, men for noen er det et problem av ulike årsaker.  Og det skal respekteres. Er jo ikke noe problem for hvis pasienten hilser først, så er det jo helt greit. 

Hvis en som ikke vil at andre skal vite at en går til psykiater/psykolog, møter en behandler når vedkommende er sammen med en feks arbeidskamerat. Og så hilser behandleren først... da kan spørsmålet fort komme, hvor kjenner du vedkommende fra?  Og den situasjonen skal pasienten slippe å komme i.

Så klart skal det respekteres og det er jo derfor regelen er der, jeg tror bare det gjøres et mye større nummer ut av at det er problematisk, enn det enn det trenger å være.

Annonse

AnonymBruker
Vendi skrev (9 timer siden):

Jo det gjør noe. Det er ikke alle som er som deg, og det er veldig fint at taushetsplikten er streng på dette. Pasienten kan hilse først hvis pasienten ønsker dette. 

Anonymkode: d53db...36c

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.5.2024 den 20.32):

Jo det gjør noe. Det er ikke alle som er som deg, og det er veldig fint at taushetsplikten er streng på dette. Pasienten kan hilse først hvis pasienten ønsker dette. 

Anonymkode: d53db...36c

Du mener at de isåfall har snakket om det i forkant?

Anonymkode: a783a...9d8

Manakins
Skrevet (endret)

Det befinner seg jo ikke automatisk et blinkende, stort neonlys over en, om behandler skulle nikke litt til en. De er bare helt vanlige mennesker som hilser lett i forbifarten slik som alle andre og det kan jo se ut til å være en nabo, dere kan ha felles kjente via bakegruppa, eller være medlemmer i hundeklubben sammen, altså mange mulige krysspunkter i livet og det er bare å nikke tilbake og gå forbi. Ingen forbrytelse er begått og det er bare dere som vet hva som er virkeligheten uansett. 

Vil man ikke hilses på, så sier man ifra i en time og prater noen setninger om det. Ikke vanskelig å få til.  :) 

Endret av Manakins
AnonymBruker

Jeg hilser på dem når jeg ser dem, dem hilser ikke uten at jeg hilser først. Kan og slå av en liten kort prat og. Traff på en etterforsker i dag i senteret, jeg såg han og han såg på meg men han hilste ikke og jeg hilste ikke på han, men såg han kjente meg igjen. Han gikk med 2 andre politibetjenter. 

Anonymkode: 2c1fe...91d

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...