Gå til innhold

Hvordan kombinere Zyprexa og lav impulskontroll?


Glitter

Anbefalte innlegg

Glitter
Skrevet (endret)

Hei.

Jeg går på Zyprexa og sliter med vektoppgang. For jeg blir sulten 20 min etter hvert måltid kombinert med dårlig impulskontroll på butikken. Har brukt Zyprexa i 6-7 uker og lagt på meg 6-7 kg. Er overvektig nå. BMI 25-26 tror jeg. Vanligvis har jeg 19,5 i BMI. Men var mye alkohol i fjor. 

Hva gjør dere som går på Zyprexa for å ikke legge så på dere?

Planen min er å få bytte medisin når jeg er ferdig utredet. Men det er jo noen uker til. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eva Sofie

Får beklage om dette svaret er helt ubrukelig... 

 

Du er jo innlagt. Det er selvsagt ditt ansvar å styre impulsen med å ikke gå daglig på butikken, og ev. nærhet til butikk kan en ikke gjøre noe med. Men det er en kjent bivirkning på Zyprexa og en del andre medisiner at de gir økt appetitt. Der er det mer som skjer i kroppen enn energi inn og energi ut - det er en årsak til økt energibehov inn uten å være mer fysisk aktiv. Medisinen gjør noe med metabolismen i kroppen.

 

Kan du kanskje spørre personalet om litt støtte for å få mer kontroll? Kanskje gjøre muntlige avtaler om hva du skal kjøpe og ikke? Hvor mange ganger du skal gå på butikken i uken? Eller noe annet... Det kan være til god støtte å gjøre avtaler med andre. Personalet vet om kampen du og andre pasienter står i ettersom de fører ukentlig veiing.

 

Min første tanke var å gå etter en fastlagt handleliste, men jeg vil anta at til det er kanskje sultfølelsen for stor? Likevel, noen ting er det jo bedre å spise seg mett på enn annet og der kan kanskje en handleliste likevel ha en liten mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter
Eva Sofie skrev (4 minutter siden):

Får beklage om dette svaret er helt ubrukelig... 

 

Du er jo innlagt. Det er selvsagt ditt ansvar å styre impulsen med å ikke gå daglig på butikken, og ev. nærhet til butikk kan en ikke gjøre noe med. Men det er en kjent bivirkning på Zyprexa og en del andre medisiner at de gir økt appetitt. Der er det mer som skjer i kroppen enn energi inn og energi ut - det er en årsak til økt energibehov inn uten å være mer fysisk aktiv. Medisinen gjør noe med metabolismen i kroppen.

 

Kan du kanskje spørre personalet om litt støtte for å få mer kontroll? Kanskje gjøre muntlige avtaler om hva du skal kjøpe og ikke? Hvor mange ganger du skal gå på butikken i uken? Eller noe annet... Det kan være til god støtte å gjøre avtaler med andre. Personalet vet om kampen du og andre pasienter står i ettersom de fører ukentlig veiing.

 

Min første tanke var å gå etter en fastlagt handleliste, men jeg vil anta at til det er kanskje sultfølelsen for stor? Likevel, noen ting er det jo bedre å spise seg mett på enn annet og der kan kanskje en handleliste likevel ha en liten mening.

Ja, det var et godt forslag å gjøre en slags avtale. Jeg buede egentlig klare meg med to turer på butikken i uka. Hamstre litt snus, brus og iskaffe. Akkurat den morgeniskaffen unner jeg meg selv i stedet for frokost. 

Når jeg blir veid på tirsdag får jeg denne ukens resultat. Da kan jeg jo ta det opp. 

Samtidig må jeg trene impulskontrollen for den har kommet ut av kontroll den. Var mye flinkere før. Så må lære meg å gå på butikken uten å ta med meg noe. Dyrt er det også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie
Glitter skrev (1 minutt siden):

Ja, det var et godt forslag å gjøre en slags avtale. Jeg buede egentlig klare meg med to turer på butikken i uka. Hamstre litt snus, brus og iskaffe. Akkurat den morgeniskaffen unner jeg meg selv i stedet for frokost. 

Når jeg blir veid på tirsdag får jeg denne ukens resultat. Da kan jeg jo ta det opp. 

Samtidig må jeg trene impulskontrollen for den har kommet ut av kontroll den. Var mye flinkere før. Så må lære meg å gå på butikken uten å ta med meg noe. Dyrt er det også. 

Og dersom planen din om å gå på butikken kun 2 ganger i uken skulle gå i vasken, er det ingen grunn til å dømme deg selv for hardt.

 

Du kan kanskje tenke over hva du kan gjøre istedenfor, når behovet for å gå på butikken melder seg? Bruk folkene rundt deg og skriv ned en liste med tiltak.

 

Slik tiltaksliste brukte jeg selv da jeg jobbet med å slutte med selvskading for mer enn 10 år siden... Uten sammenligning for øvrig, men begge deler handler om endring av impulser og vaner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter
Eva Sofie skrev (1 time siden):

Og dersom planen din om å gå på butikken kun 2 ganger i uken skulle gå i vasken, er det ingen grunn til å dømme deg selv for hardt.

 

Du kan kanskje tenke over hva du kan gjøre istedenfor, når behovet for å gå på butikken melder seg? Bruk folkene rundt deg og skriv ned en liste med tiltak.

 

Slik tiltaksliste brukte jeg selv da jeg jobbet med å slutte med selvskading for mer enn 10 år siden... Uten sammenligning for øvrig, men begge deler handler om endring av impulser og vaner.

Ja, tiltaksliste var jo lurt. Skal prøve å snakke med kontaktene mine om det. Takk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter
Skrevet (endret)

Å herregud nå kjøpte jeg med meg på butikken igjen. Skulle bare ha brus og snus, men kjøpte smågodt også. Jeg var sulten alt 20 min etter lunsj, som var mitt første måltid i dag. Det skal jo holde 3-4 timer. Men Zyprexa gjør at det bare holder i 20 min. Det går nesten ikke å gå og være sulten 80% av tiden.

Aner ikke hvordan jeg skal klare dette her. Jeg må definitivt få byttet medisin. Men må vel vente til rett diagnose er satt. 

Skal snakke skikkelig med kontakten min om dette i dag. 

Hvilke vektnøytrale antipsykotisk er det der ute? 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Glitter skrev (9 minutter siden):

Å herregud nå kjøpte jeg med meg på butikken igjen. Skulle bare ha brus og snus, men kjøpte smågodt også. Jeg var sulten alt 20 min etter lunsj, som var mitt første måltid i dag. Det skal jo holde 3-4 timer. Men Zyprexa gjør at det bare holder i 20 min. Det går nesten ikke å gå og være sulten 80% av tiden.

Aner ikke hvordan jeg skal klare dette her. Jeg må definitivt få byttet medisin. Men må vel vente til rett diagnose er satt. 

Skal snakke skikkelig med kontakten min om dette i dag. 

Hvilke vektnøytrale antipsykotisk er det der ute? 

Abilify har fungert bra for meg i alle fall, men har hørt andre nevne at den visstnok ikke skal virke like bra mot psykose som zyprexa. Altså at de fortsatt opplever å bli psykotiske selv på høyeste dose abilify. Men det er sikkert individuelt? Jeg har brukt moderat dose av abilify og ikke fått psykose. Andre antipsykotika er jeg ikke så kjent med.

 

Anonymkode: 95d77...326

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Glitter skrev (12 minutter siden):

Hvilke vektnøytrale antipsykotisk er det der ute? 

Det er ikke mange, latuda, zeldox og abilify. Men jeg la på meg når jeg gikk på latuda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Abilify har fungert bra for meg i alle fall, men har hørt andre nevne at den visstnok ikke skal virke like bra mot psykose som zyprexa. Altså at de fortsatt opplever å bli psykotiske selv på høyeste dose abilify. Men det er sikkert individuelt? Jeg har brukt moderat dose av abilify og ikke fått psykose. Andre antipsykotika er jeg ikke så kjent med.

 

Anonymkode: 95d77...326

Okei. Jeg har brukt liten dose med Abilify før. Kanskje jeg kunne brukt en større dose. 

stjernestøv skrev (12 minutter siden):

Det er ikke mange, latuda, zeldox og abilify. Men jeg la på meg når jeg gikk på latuda. 

Okei. Så Zeldox og Abilify i hvert fall. 

Noe må jeg gå på. Jeg nekter å bli svært overvektig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (6 minutter siden):

Okei. Jeg har brukt liten dose med Abilify før. Kanskje jeg kunne brukt en større dose. 

Okei. Så Zeldox og Abilify i hvert fall. 

Noe må jeg gå på. Jeg nekter å bli svært overvektig. 

Jeg gikk opp 40 kg på Zyprexa. Aner ikke hvorfor jeg "godtok" å stå på den.

Anonymkode: 9b95a...164

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Glitter skrev (10 minutter siden):

Jeg nekter å bli svært overvektig. 

Ja jeg sluttet med zyprexa av den grunn, ikke det at risperdal er noe bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg gikk opp 40 kg på Zyprexa. Aner ikke hvorfor jeg "godtok" å stå på den.

Anonymkode: 9b95a...164

Huff. Nei den bør man ikke godta å stå på fast altså. 

stjernestøv skrev (10 minutter siden):

Ja jeg sluttet med zyprexa av den grunn, ikke det at risperdal er noe bedre. 

Ja. Blir nok å slutte jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (27 minutter siden):

Huff. Nei den bør man ikke godta å stå på fast altså. 

Ja. Blir nok å slutte jeg også.

Synd at medisin som er såpass effektiv har så store bivirkninger.

Anonymkode: 9b95a...164

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glitter
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Synd at medisin som er såpass effektiv har så store bivirkninger.

Anonymkode: 9b95a...164

Ja det er synd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Klem til deg. Be personalet om råd, bivirkningen er kjent og de må forholde seg til dine bivirkninger av medisin de gir deg. Har de sagt noe om tentativ diagnose? Eller må du vente i uker på svar? 

Anonymkode: 37c52...b91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (1 time siden):

Okei. Jeg har brukt liten dose med Abilify før. Kanskje jeg kunne brukt en større dose. 

Okei. Så Zeldox og Abilify i hvert fall. 

Noe må jeg gå på. Jeg nekter å bli svært overvektig. 

Jeg hadde spurt om å få prøve Latuda til meg selv. Den hjelper også mot bipolar depresjon, så det er jo bonus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Klem til deg. Be personalet om råd, bivirkningen er kjent og de må forholde seg til dine bivirkninger av medisin de gir deg. Har de sagt noe om tentativ diagnose? Eller må du vente i uker på svar? 

Anonymkode: 37c52...b91

Må nok vente noen dager. Vet ikke om de har satt tentativ diagnose for jeg leser ikke journalen. 

Takk. :)

Sokk skrev (20 minutter siden):

Jeg hadde spurt om å få prøve Latuda til meg selv. Den hjelper også mot bipolar depresjon, så det er jo bonus. 

Jeg spurte kontakten min om Latuda og hun sa at pga det må følges opp med blodprøver en gang i uka i 18 uker så en gang i måneden så må man prøve 2-3 andre typer først. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jøss, jeg går på Latuda og har aldri tatt blodprøve i den sammenhengen. Aldri vært snakk om. Psykiater på dps som rekvirerte Latuda. Stemmer at man må ha prøvd 2-3 andre ap, handler nok mest om prisen på Latuda, den er dyrere enn de andre

Anonymkode: 37c52...b91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (9 minutter siden):

Må nok vente noen dager. Vet ikke om de har satt tentativ diagnose for jeg leser ikke journalen. 

Takk. :)

Jeg spurte kontakten min om Latuda og hun sa at pga det må følges opp med blodprøver en gang i uka i 18 uker så en gang i måneden så må man prøve 2-3 andre typer først. 

Du kan jo påpeke at du har prøvd Seroquel, Abilify og Zyprexa. 

Det er Leponex (klozapin) som må overvåkes så nøye. Den er veldig bra AP, men er også en vektversting. Lite tillitsvekkende at kontakten din ikke vet forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Glitter skrev (13 minutter siden):

Jeg spurte kontakten min om Latuda og hun sa at pga det må følges opp med blodprøver en gang i uka i 18 uker så en gang i måneden så må man prøve 2-3 andre typer først. 

Jeg tok aldri blodprøver når jeg gikk på latuda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...