Gå til innhold

Mann som sover hele dagen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Min mann sover ofte til langt utpå dagen. Feks så har han nettopp stått opp, men sitter og halvsover i sofaen. Nesten umulig å vekke han helt. Det var jeg som  måtte dra han opp av senga. Jeg har allerede gjort mye i dag. Vi er begge uføre pga psykiske plager/sykdom. Han har bipilar 2 men er ikke deprimert nå. Det er til å bli helt gal av. Ender med at jeg blir som en mor, kjefter, irettesetter, fordi han tydeligvis ikke har lært i oppveksten om rutiner. Dette burde vært helt selvfølgelig for en godt voksen mann! Det er ikke noe tak i han dessverre. Må si alt han skal gjøre. Hal gjør det da, men det hadde vært fint om jeg slapp å fortelle alt som må gjøres! Vi har vært sammen i mange år, å gå fra han vil jeg ikke. Vi har det veldig fint sammen sånn ellers. Men dette. Det driver meg til vanvidd. 

Noen råd til hva jeg skal gjøre her? Er dette noe dere ville ha tolererert?

Anonymkode: 98969...3fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kan det være han mangler noe vitaminer eller jern eller lignende siden han er så trøtt? Jeg ville i alle fall bestillt en time hos fastlegen for å fått sjekket opp i om det kunne være noe fysisk.

Anonymkode: 587ae...b63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du snakket med ham om hvorfor han står opp så sent? Har han vitaminmangel? Er han deprimert? Har han snudd døgnet og sitter oppe for lenge? Har han problemer med søvn?

Anonymkode: eee9a...d79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Min mann sover ofte til langt utpå dagen. Feks så har han nettopp stått opp, men sitter og halvsover i sofaen. Nesten umulig å vekke han helt. Det var jeg som  måtte dra han opp av senga. Jeg har allerede gjort mye i dag. Vi er begge uføre pga psykiske plager/sykdom. Han har bipilar 2 men er ikke deprimert nå. Det er til å bli helt gal av. Ender med at jeg blir som en mor, kjefter, irettesetter, fordi han tydeligvis ikke har lært i oppveksten om rutiner. Dette burde vært helt selvfølgelig for en godt voksen mann! Det er ikke noe tak i han dessverre. Må si alt han skal gjøre. Hal gjør det da, men det hadde vært fint om jeg slapp å fortelle alt som må gjøres! Vi har vært sammen i mange år, å gå fra han vil jeg ikke. Vi har det veldig fint sammen sånn ellers. Men dette. Det driver meg til vanvidd. 

Noen råd til hva jeg skal gjøre her? Er dette noe dere ville ha tolererert?

Anonymkode: 98969...3fa

Han bør ta en legesjekk.

Anonymkode: 4e6ab...a8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stormwind

Han har kanskje ikke noe å stå opp til da, når han ikke er i arbeidslivet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody

Glad jeg bor alene når jeg leser innlegg som dette. 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Min mann sover ofte til langt utpå dagen. Feks så har han nettopp stått opp, men sitter og halvsover i sofaen. Nesten umulig å vekke han helt. Det var jeg som  måtte dra han opp av senga. Jeg har allerede gjort mye i dag. Vi er begge uføre pga psykiske plager/sykdom. Han har bipilar 2 men er ikke deprimert nå. Det er til å bli helt gal av. Ender med at jeg blir som en mor, kjefter, irettesetter, fordi han tydeligvis ikke har lært i oppveksten om rutiner. Dette burde vært helt selvfølgelig for en godt voksen mann! Det er ikke noe tak i han dessverre. Må si alt han skal gjøre. Hal gjør det da, men det hadde vært fint om jeg slapp å fortelle alt som må gjøres! Vi har vært sammen i mange år, å gå fra han vil jeg ikke. Vi har det veldig fint sammen sånn ellers. Men dette. Det driver meg til vanvidd. 

Noen råd til hva jeg skal gjøre her? Er dette noe dere ville ha tolererert?

Anonymkode: 98969...3fa

Han må da få sove så lenge han vil.

Anonymkode: 93f2d...74d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere kan planlegge en aktivitet sammen på formiddagen? Sett et tidspunkt hvor begge er klar?

Anonymkode: e96ae...979

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får et enormt søvnbehov ved bipolar 

Sliter med det selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Marye skrev (11 minutter siden):

Man får et enormt søvnbehov ved bipolar 

Sliter med det selv

Gjør man? Jeg har bp2 og vil sove hele tiden. Er deprimert da.

Anonymkode: e96ae...979

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Han må da få sove så lenge han vil.

Anonymkode: 93f2d...74d

Nei det synes jeg overhodet ikke 

Anonymkode: 98969...3fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Nei det synes jeg overhodet ikke 

Anonymkode: 98969...3fa

Noen er A-mennesker, noen er B-mennesker. Det får du respektere. Ellers kan du gå fra han.

Anonymkode: 93f2d...74d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Noen er A-mennesker, noen er B-mennesker. Det får du respektere. Ellers kan du gå fra han.

Anonymkode: 93f2d...74d

Greit at noen er B mennesker altså, men å sove til 15-16 på dagen er ikke akseptabelt i det hele tatt når man lever sammen med noen. Du har kanskje ikke erfaring med å ha et langvarig forhold og kanskje er du ganske ung? Skal du liksom bestemme at jeg skal gå fra han fordi jeg ikke godtar at han sover til fire om dagene? Som jeg sa så har du non ikke egeb erfaring med å være i langvarig forhold. Det er mange gjøremål man er forpliktet til når man lever sammen. Når alle gjøremål faller kun på den ene parten fordi den andre er opptatt med å sove, så er ikke det akseptabelt. Hvorvidt jeg velger å gå er da ikke noe du har noe med. 

Anonymkode: 98969...3fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Greit at noen er B mennesker altså, men å sove til 15-16 på dagen er ikke akseptabelt i det hele tatt når man lever sammen med noen. Du har kanskje ikke erfaring med å ha et langvarig forhold og kanskje er du ganske ung? Skal du liksom bestemme at jeg skal gå fra han fordi jeg ikke godtar at han sover til fire om dagene? Som jeg sa så har du non ikke egeb erfaring med å være i langvarig forhold. Det er mange gjøremål man er forpliktet til når man lever sammen. Når alle gjøremål faller kun på den ene parten fordi den andre er opptatt med å sove, så er ikke det akseptabelt. Hvorvidt jeg velger å gå er da ikke noe du har noe med. 

Anonymkode: 98969...3fa

Det er du som klager.

Anonymkode: 93f2d...74d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har selv BP2 og det har stor innvirkning på søvnen. Både mengde og mønster. Og jeg trenger ikke være i en depressiv fase for å ha et stort behov for søvn. Eller at søvnmønster ikke er optimal. Hvor mange timer sover han i løpet av et døgn? Hvis man sover mer en normalt, kan det være tegn på underliggende helseproblem. Sitter han oppe hele natta?

Anonymkode: 1a443...78e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Min mann sover ofte til langt utpå dagen. Feks så har han nettopp stått opp, men sitter og halvsover i sofaen. Nesten umulig å vekke han helt. Det var jeg som  måtte dra han opp av senga. Jeg har allerede gjort mye i dag. Vi er begge uføre pga psykiske plager/sykdom. Han har bipilar 2 men er ikke deprimert nå. Det er til å bli helt gal av. Ender med at jeg blir som en mor, kjefter, irettesetter, fordi han tydeligvis ikke har lært i oppveksten om rutiner. Dette burde vært helt selvfølgelig for en godt voksen mann! Det er ikke noe tak i han dessverre. Må si alt han skal gjøre. Hal gjør det da, men det hadde vært fint om jeg slapp å fortelle alt som må gjøres! Vi har vært sammen i mange år, å gå fra han vil jeg ikke. Vi har det veldig fint sammen sånn ellers. Men dette. Det driver meg til vanvidd. 

Noen råd til hva jeg skal gjøre her? Er dette noe dere ville ha tolererert?

Anonymkode: 98969...3fa

Du kan ikke drive å dra han opp av senga, kjefte, irettesette og fortelle ham hva han skal gjøre. For meg høres det ut som rene terroren. Og jeg tror ihvertfall ikke at han får lyst til å stå opp tidligere!

Dere må jo snakke om dette da, og hvis det ikke blir noen bedring så må dere jo flytte fra hverandre! Å kjefte, irettesette og kreve at han utfører det du sier at han skal er ikke akseptabel oppførsel. Ser du ikke det? Det blir sånn " du gjør feil og ikke som jeg forventer, så derfor har jeg rett til å kjefte og firtelle deg hva du skal gjøre og hvordan du skal gjøre det."

Hvordan er det greit? 

Endret av Kashmir-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

BP selv her, med perioder hvor søvnbehovet er større enn ellers. Hadde jeg hatt en slik dysfunksjonell kone som deg, så hadde jeg sagt hadet så bra til henne.

Anonymkode: 0598e...f51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts her. Ser at det ikke er noen poeng i å svare hver enkelt her. Ser ut som jeg har tråkket på mange ømme tær, siden dette er et forum for psyke, hvor det å sove så mye man vil, og sløve resten av døgnet og ikke møte noen som helst krav, er en del av hverdagen. Jeg skrev for å be om råd til å hanskes med dette. Klart jeg blir utålmodig, sint til tider, rutiner er noe jeg forventer at voksne personer har innebygd. Men det er kanskje ikke sånn som enkelte psyke? Jeg undrer meg. Dere gjør meg om til en person, en kone som nær sagt driver terrorisme mot min mann pga dette. Selvsagt gjør jeg ikke det. Vi har en god tone mesteparten av tiden. Men når man tråkker på ømme tær, så blir teoriene mange😅 Takk for meg.

Anonymkode: 98969...3fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ts her. Ser at det ikke er noen poeng i å svare hver enkelt her. Ser ut som jeg har tråkket på mange ømme tær, siden dette er et forum for psyke, hvor det å sove så mye man vil, og sløve resten av døgnet og ikke møte noen som helst krav, er en del av hverdagen. Jeg skrev for å be om råd til å hanskes med dette. Klart jeg blir utålmodig, sint til tider, rutiner er noe jeg forventer at voksne personer har innebygd. Men det er kanskje ikke sånn som enkelte psyke? Jeg undrer meg. Dere gjør meg om til en person, en kone som nær sagt driver terrorisme mot min mann pga dette. Selvsagt gjør jeg ikke det. Vi har en god tone mesteparten av tiden. Men når man tråkker på ømme tær, så blir teoriene mange😅 Takk for meg.

Anonymkode: 98969...3fa

Du er jo selv ufør pga psykiske plager, så du vet jo hvordan det er.... Så du kan jo også sove så mye du vil, sløve resten av døgnet og ikke møte noen som helst krav. Men skjønner jo at dette var for å trolle litt..... Hihi

Anonymkode: 0598e...f51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du er jo selv ufør pga psykiske plager, så du vet jo hvordan det er.... Så du kan jo også sove så mye du vil, sløve resten av døgnet og ikke møte noen som helst krav. Men skjønner jo at dette var for å trolle litt..... Hihi

Anonymkode: 0598e...f51

Jeg troller ikke. Jeg står opp tidlig hver dag og har gjøremål, og jeg har rutiner for søvn og måltider og jeg går turer. Til tross for at jeg har psykisk sykdom.  Dette lærte jeg i barndommen. Trodde det var normalen, men ser selvsagt at det er lett å bli sløv og inaktiv når man er ufør over år. Men jeg ser ikke på det som en unnskyldning og jeg tror vi har godt av å få krav rettet mot oss, psyk eller ei😃 jeg mente dog ikke at kjefting er det rette, det skrev jeg fordi det kan føles overveldende for meg å forholde meg til noen som nekter å stå opp på dagene. Når man lever sammen må man tilpasse seg hverandre. Jeg har tilpasset meg han veldig mye, men kjenner nå at det er på tide å rette krav. Ønsket råd i den sammenheng, men fikk bare en masse beskyldninger mot meg for å være fæl, en dårlig kone osv, som ikke godtar dette. Da forstår jeg at jeg kanskje er på feil plass her og tråkker nok på en del veldig ømme tær🙃😆

Anonymkode: 98969...3fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...