Gå til innhold

Mann som sover hele dagen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg troller ikke. Jeg står opp tidlig hver dag og har gjøremål, og jeg har rutiner for søvn og måltider og jeg går turer. Til tross for at jeg har psykisk sykdom.  Dette lærte jeg i barndommen. Trodde det var normalen, men ser selvsagt at det er lett å bli sløv og inaktiv når man er ufør over år. Men jeg ser ikke på det som en unnskyldning og jeg tror vi har godt av å få krav rettet mot oss, psyk eller ei😃 jeg mente dog ikke at kjefting er det rette, det skrev jeg fordi det kan føles overveldende for meg å forholde meg til noen som nekter å stå opp på dagene. Når man lever sammen må man tilpasse seg hverandre. Jeg har tilpasset meg han veldig mye, men kjenner nå at det er på tide å rette krav. Ønsket råd i den sammenheng, men fikk bare en masse beskyldninger mot meg for å være fæl, en dårlig kone osv, som ikke godtar dette. Da forstår jeg at jeg kanskje er på feil plass her og tråkker nok på en del veldig ømme tær🙃😆

Anonymkode: 98969...3fa

Nå var det vel endel andre her og, inkl meg selv, som ga noen råd ang legesjekk og mulige mangler.

Anonymkode: 4e6ab...a8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvis han ikke sover for å være slem og irriterende, så er det en grunn  til søvnen.

Sover han for å irritere, hadde jeg ikke forholdt meg til personen.

Anonymkode: 44c6f...4b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts her. Ser at det ikke er noen poeng i å svare hver enkelt her. Ser ut som jeg har tråkket på mange ømme tær, siden dette er et forum for psyke, hvor det å sove så mye man vil, og sløve resten av døgnet og ikke møte noen som helst krav, er en del av hverdagen. Jeg skrev for å be om råd til å hanskes med dette. Klart jeg blir utålmodig, sint til tider, rutiner er noe jeg forventer at voksne personer har innebygd. Men det er kanskje ikke sånn som enkelte psyke? Jeg undrer meg. Dere gjør meg om til en person, en kone som nær sagt driver terrorisme mot min mann pga dette. Selvsagt gjør jeg ikke det. Vi har en god tone mesteparten av tiden. Men når man tråkker på ømme tær, så blir teoriene mange😅 Takk for meg.

Anonymkode: 98969...3fa

Men har du pratet med ham? Forhørt deg om hvorfor han sover så lenge? 

Anonymkode: eee9a...d79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Jeg troller ikke. Jeg står opp tidlig hver dag og har gjøremål, og jeg har rutiner for søvn og måltider og jeg går turer. Til tross for at jeg har psykisk sykdom.  Dette lærte jeg i barndommen. Trodde det var normalen, men ser selvsagt at det er lett å bli sløv og inaktiv når man er ufør over år. Men jeg ser ikke på det som en unnskyldning og jeg tror vi har godt av å få krav rettet mot oss, psyk eller ei😃 jeg mente dog ikke at kjefting er det rette, det skrev jeg fordi det kan føles overveldende for meg å forholde meg til noen som nekter å stå opp på dagene. Når man lever sammen må man tilpasse seg hverandre. Jeg har tilpasset meg han veldig mye, men kjenner nå at det er på tide å rette krav. Ønsket råd i den sammenheng, men fikk bare en masse beskyldninger mot meg for å være fæl, en dårlig kone osv, som ikke godtar dette. Da forstår jeg at jeg kanskje er på feil plass her og tråkker nok på en del veldig ømme tær🙃😆

Anonymkode: 98969...3fa

Jeg kritiserte deg ikke fordi du ikke vil godta. Jeg kritiserte måten du angrep han og problemet på. 

Men det er åpenbart ikke bare "vi" som har ømme tær. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie

Det å bli enige om hvilke kjøreregler som er innenfor i et forhold er best å gjøre i fredstid. Som min samboer sier, må han forstå hvordan jeg har det, for å forstå adferden min. Det gjelder i alt av samspill mellom mennesker. Forstår vi hvorfor en kollega er litt sur, kan vi klare å godta det.

 

Det er viktig at du forstår ham. Forsøk kanskje også å sette deg inn i hans situasjon. Du vet trolig noe om hvorfor han er trøtt, og er en aktiv morgenglad frue som fyker rundt og får mye gjort. Klarer han å se det fra din situasjon?

 

Min husbond spretter forresten opp av sengen om jeg tilbyr litt ekstra god frokost. Gulrot virker bedre enn pisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.5.2024 den 15.02):

Min mann sover ofte til langt utpå dagen. Feks så har han nettopp stått opp, men sitter og halvsover i sofaen. Nesten umulig å vekke han helt. Det var jeg som  måtte dra han opp av senga. Jeg har allerede gjort mye i dag. Vi er begge uføre pga psykiske plager/sykdom. Han har bipilar 2 men er ikke deprimert nå. Det er til å bli helt gal av. Ender med at jeg blir som en mor, kjefter, irettesetter, fordi han tydeligvis ikke har lært i oppveksten om rutiner. Dette burde vært helt selvfølgelig for en godt voksen mann! Det er ikke noe tak i han dessverre. Må si alt han skal gjøre. Hal gjør det da, men det hadde vært fint om jeg slapp å fortelle alt som må gjøres! Vi har vært sammen i mange år, å gå fra han vil jeg ikke. Vi har det veldig fint sammen sånn ellers. Men dette. Det driver meg til vanvidd. 

Noen råd til hva jeg skal gjøre her? Er dette noe dere ville ha tolererert?

Anonymkode: 98969...3fa

Nei hell kaldt vann på han hvis han ikke står opp når du blir hans mor. Du må oppdra han skikkelig til og ta seg sammen. 

Anonymkode: 2e3e3...e4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nå var det vel endel andre her og, inkl meg selv, som ga noen råd ang legesjekk og mulige mangler.

Anonymkode: 4e6ab...a8e

Det stemmer. Takker for rådene. Har snakket med han og han sier han tatt mange prøver for ikke lenge siden. Kan jo også være noe med den bipolare biten, det respekterer jeg selvsagt, men å ligge hele dagen pga det er uansett ikke bra. 

Anonymkode: 98969...3fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei hell kaldt vann på han hvis han ikke står opp når du blir hans mor. Du må oppdra han skikkelig til og ta seg sammen. 

Anonymkode: 2e3e3...e4f

Vet du, jeg svarer ikke på slike useriøse innlegg. Ønsker deg ellers en god (bedre?) dag. 

Anonymkode: 98969...3fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vet du, jeg svarer ikke på slike useriøse innlegg. Ønsker deg ellers en god (bedre?) dag. 

Anonymkode: 98969...3fa

Her prøvde jeg å hjelpe deg. Hvis du må være hans mor må du jo oppdra han ? Som du selv sier… 

Anonymkode: 2e3e3...e4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva vil "hele dagen" si? Hva ønsker du at dere gjør sammen?

Anonymkode: e96ae...979

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det stemmer. Takker for rådene. Har snakket med han og han sier han tatt mange prøver for ikke lenge siden. Kan jo også være noe med den bipolare biten, det respekterer jeg selvsagt, men å ligge hele dagen pga det er uansett ikke bra. 

Anonymkode: 98969...3fa

Sitter han oppe heile natta?

Anonymkode: 93f2d...74d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...