Gå til innhold

Er det mitt valg om jeg ønsker å dø av sult?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

De sier det er mitt valg om jeg vil dø av sult eller ikke. 

Anonymkode: be992...972

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Trist å høre at du har det så vanskelig! Det er nok vårt alles valg om vi vil leve eller om vi vil dø.

Anonymkode: 8ae0c...703

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvem er de? Behandlere? Pårørende? Andre?

Anonymkode: 3558e...170

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvem er de? Behandlere? Pårørende? Andre?

Anonymkode: 3558e...170

De er psykiatrien

Anonymkode: be992...972

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De er psykiatrien

Anonymkode: be992...972

Du er innlagt nå kanskje? Hvorfor ønsker du å dø av sult? Og hva tenker du om det som de sier? Jeg har fått høre noe lignende. En overlege sa til meg en gang at hvis jeg ville ta livet mitt så måte jeg bare gjøre det, for han kunne ikke stoppe meg og det var mitt valg...

Anonymkode: 3558e...170

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter
Skrevet (endret)

Er det i forbindelse med alvorlig spiseforstyrrelse eller "sultestreik" som selvmordsmetode? 

Ved førstnevnte så blir man vel sondematet til slutt? 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Glitter skrev (Akkurat nå):

Er det i forbindelse med alvorlig spiseforstyrrelse eller "sultestreik" som selvmordsmetode? 

Ved førstnevnte så blir man vel sondematet til slutt? 

Jeg er ikke ts, men har en kommentar til det du skriver. Jeg tror det vanligste er å sondemate pasienter med spiseforstyrrelse. Men jeg har også hørt om pasienter som blir gitt opp og "får lov" til å dø. Dvs de blir plassert på palliativ avdeling og ikke itvunget mat. Leste i alle fall en artikkel for noen år tilbake der dette skjedde. Hun var da fortsatt i live, men hun døde visst for ikke så lenge siden (1 eller 2 år siden ca) pga underernæring. 

Anonymkode: 3558e...170

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg er ikke ts, men har en kommentar til det du skriver. Jeg tror det vanligste er å sondemate pasienter med spiseforstyrrelse. Men jeg har også hørt om pasienter som blir gitt opp og "får lov" til å dø. Dvs de blir plassert på palliativ avdeling og ikke itvunget mat. Leste i alle fall en artikkel for noen år tilbake der dette skjedde. Hun var da fortsatt i live, men hun døde visst for ikke så lenge siden (1 eller 2 år siden ca) pga underernæring. 

Anonymkode: 3558e...170

Er det hun som hadde den kunstutstillingen? Gikk jo også en dokumentar om henne. 

Men ja, du har jo rett i at før eller siden gir de opp å holde i live. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (2 minutter siden):

Er det hun som hadde den kunstutstillingen? Gikk jo også en dokumentar om henne. 

Men ja, du har jo rett i at før eller siden gir de opp å holde i live. 

Nei, det var ikke henne jeg tenke på. Men hun kom nok også i den kategorien tror jeg? At de gav henne opp og tillot henne å dø? Om jeg ikke husker feil da?

Hun jeg tenkte på var det bare skrevet en artikkel om på NRK om jeg ikke husker feil. Det ble ikke skrevet i avisen at hun var død heller, jeg så bare folk kommentere det også når man søkte etter navnet hennes så kom det opp på en sånn minneside/døds annonse. Kan se om jeg finner igjen artikkelen.

Anonymkode: 3558e...170

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, det var ikke henne jeg tenke på. Men hun kom nok også i den kategorien tror jeg? At de gav henne opp og tillot henne å dø? Om jeg ikke husker feil da?

Hun jeg tenkte på var det bare skrevet en artikkel om på NRK om jeg ikke husker feil. Det ble ikke skrevet i avisen at hun var død heller, jeg så bare folk kommentere det også når man søkte etter navnet hennes så kom det opp på en sånn minneside/døds annonse. Kan se om jeg finner igjen artikkelen.

Anonymkode: 3558e...170

Ja okei. 

Det er jo sant da. Før eller siden må man slutte med alle de livreddende tiltakene. Da vil kanskje noen klare å vende om, mens noen dør. Samme gjelder jo selvmord. Dessverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (Akkurat nå):

Ja okei. 

Det er jo sant da. Før eller siden må man slutte med alle de livreddende tiltakene. Da vil kanskje noen klare å vende om, mens noen dør. Samme gjelder jo selvmord. Dessverre. 

Ja, det er sant. Dessverre.

Her er artikkelen: https://www.nrk.no/dokumentar/xl/caroline-fra-_helene-sjekker-inn_-far-ikke-flere-sjanser-i-psykiatrien-1.15259446 Hun het visst Caroline og var med i en tidligere sesong av programmet "Helene sjekker inn". Det var visst slik media kom i kontakt med henne og begynte å skrive om hennes historie. Det er vondt å lese synes jeg... Hadde vært fint om de kom med en oppfølings artikkel også. Er jo ikke så lett å vite om hun døde av på en måte egen fri vilje eller fordi helsevesenet sviktet ved å ikke gi henne flere sjanser? Om sistnevnte stemmer så er det jo kritikkverdig. 

Anonymkode: 3558e...170

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, det er sant. Dessverre.

Her er artikkelen: https://www.nrk.no/dokumentar/xl/caroline-fra-_helene-sjekker-inn_-far-ikke-flere-sjanser-i-psykiatrien-1.15259446 Hun het visst Caroline og var med i en tidligere sesong av programmet "Helene sjekker inn". Det var visst slik media kom i kontakt med henne og begynte å skrive om hennes historie. Det er vondt å lese synes jeg... Hadde vært fint om de kom med en oppfølings artikkel også. Er jo ikke så lett å vite om hun døde av på en måte egen fri vilje eller fordi helsevesenet sviktet ved å ikke gi henne flere sjanser? Om sistnevnte stemmer så er det jo kritikkverdig. 

Anonymkode: 3558e...170

Ja hun ja. Har sett henne i "Helene sjekker inn" og lest artikkelen. Trist at hun er gått bort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (2 minutter siden):

Ja hun ja. Har sett henne i "Helene sjekker inn" og lest artikkelen. Trist at hun er gått bort. 

Ja, det er utrolig trist. I alle fall når man leser i denne artikkelen at hun der og da hadde ett sterkt ønske om å klare å bli frisk og kjemper for å få den hjelpen som hun trenger. Også får hun ikke den hjelpen som hun ønsker fordi helsevesenet ikke vil gi henne flere sjanser. 

Anonymkode: 3558e...170

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja, det er utrolig trist. I alle fall når man leser i denne artikkelen at hun der og da hadde ett sterkt ønske om å klare å bli frisk og kjemper for å få den hjelpen som hun trenger. Også får hun ikke den hjelpen som hun ønsker fordi helsevesenet ikke vil gi henne flere sjanser. 

Anonymkode: 3558e...170

Hun fikk jo en sjanse til i følge artikkelen. I Bodø.

Anonymkode: e7df6...cdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ja, det er utrolig trist. I alle fall når man leser i denne artikkelen at hun der og da hadde ett sterkt ønske om å klare å bli frisk og kjemper for å få den hjelpen som hun trenger. Også får hun ikke den hjelpen som hun ønsker fordi helsevesenet ikke vil gi henne flere sjanser. 

Anonymkode: 3558e...170

Det er trist. Hun har sikkert vært en tur her i Bodø, men ja. Hvor mange ganger skal man forsøke? Det er et skikkelig etisk dilemma. Pluss at uansett om man prøver igjen og igjen så vil jo koppen svikte til slutt. 

Samme med ruslidelse. Man får ikke komme til behandling i det uendelige. Jeg har vært tvangsinnlagt i rusbehandling og ellers fått rusbehandling ved behov. Men det vil neppe være et tilbud til jeg er 85 år hvis kroppen overlever så lenge.

Både rus og anoreksi er en måte å takle livet på. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hun fikk jo en sjanse til i følge artikkelen. I Bodø.

Anonymkode: e7df6...cdd

Åja, da har jeg gått glipp av noe? Jeg trodde hun var der en gang i Bodø også ville hun tilbake dit og det sa de nei til? 

Anonymkode: 3558e...170

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Åja, da har jeg gått glipp av noe? Jeg trodde hun var der en gang i Bodø også ville hun tilbake dit og det sa de nei til? 

Anonymkode: 3558e...170

Slik jeg har skjønt det fikk hun tilslutt et tilbud i Bodø. Leste ikke hele artiklen i dag, men husker det fra da jeg leste den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (Akkurat nå):

Det er trist. Hun har sikkert vært en tur her i Bodø, men ja. Hvor mange ganger skal man forsøke? Det er et skikkelig etisk dilemma. Pluss at uansett om man prøver igjen og igjen så vil jo koppen svikte til slutt. 

Samme med ruslidelse. Man får ikke komme til behandling i det uendelige. Jeg har vært tvangsinnlagt i rusbehandling og ellers fått rusbehandling ved behov. Men det vil neppe være et tilbud til jeg er 85 år hvis kroppen overlever så lenge.

Ja, det er trist. Og ja, det er ett stort etisk dilemma. Også dette med hvor mange sjanser en får, hvor blir det rett å sette grensen liksom? Jeg har ingen erfaring med ruslidelse selv, men jeg har hørt flere si at det kreves ofte mange avrusninger og behandlinger før man klarer holde seg rusfri ettersom mange ikke klarer det på første forsøk. Og hva om en da f.eks etter 3 ganger uten å lykkes virkelig vil forsøke en gang nummer 4 men så får man avslag fordi man ikke har lykkes tidligere? Ett liv som rusfri vil jo være uvurderlig for en som klarer det, også få avslag på grunn av tidligere mislykkethet må jo være utrolig vanskelig.

Anonymkode: 3558e...170

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, det er trist. Og ja, det er ett stort etisk dilemma. Også dette med hvor mange sjanser en får, hvor blir det rett å sette grensen liksom? Jeg har ingen erfaring med ruslidelse selv, men jeg har hørt flere si at det kreves ofte mange avrusninger og behandlinger før man klarer holde seg rusfri ettersom mange ikke klarer det på første forsøk. Og hva om en da f.eks etter 3 ganger uten å lykkes virkelig vil forsøke en gang nummer 4 men så får man avslag fordi man ikke har lykkes tidligere? Ett liv som rusfri vil jo være uvurderlig for en som klarer det, også få avslag på grunn av tidligere mislykkethet må jo være utrolig vanskelig.

Anonymkode: 3558e...170

Ja det er det. Hvor skal man sette grensen hos begge diagnosegrupper. Noen kan trenge 20 runder før de får det til. Skal man ikke gi dem gang nr 20? Vet ikke jeg. Men det er brutalt i hvert fall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

" På Lindrende enhet tok de imot Caroline med åpne armer. Pleierne ordnet med smertepumper og fulgte med på blodverdier. Ingen maste om vekt eller antall kalorier. Ingen forlangte at hun spiste opp eller fulgte med på hva hun gjorde etter måltider. Nå var det opp til Caroline selv og det trigget noe i henne. "

Det virker jo som hun klarte å spise så fort hun ble gitt ansvaret og tvangen som hun fant omsorg i ble tatt fra henne. Nå døde hun jo, men kanskje flere har godt av å bli ansvarliggjort og ikke bli fratatt kontrollen med å være på en institusjon der livet blir satt på vent og noen andre tar valgene for deg?

Anonymkode: 363ec...3b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...