Gå til innhold

Er det mitt valg om jeg ønsker å dø av sult?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Glitter skrev (11 minutter siden):

Slik jeg har skjønt det fikk hun tilslutt et tilbud i Bodø. Leste ikke hele artiklen i dag, men husker det fra da jeg leste den. 

Åja. Men det er jo såfall bra da. Jeg har heller ikke lest artikkelen i dag, så da husket jeg nok bare feil. 

Glitter skrev (8 minutter siden):

Ja det er det. Hvor skal man sette grensen hos begge diagnosegrupper. Noen kan trenge 20 runder før de får det til. Skal man ikke gi dem gang nr 20? Vet ikke jeg. Men det er brutalt i hvert fall. 

Ikke sant. Veldig brutalt. Men det er kanskje sånn at i helsevesenet så må de bare sette grensen ett sted da de ikke kan gi en pasient ubegrenset med hjelp og ressurser dessverre. Men nå skal jeg ikke avspore TS sin tråd mer. Det er vel for så vidt relevant for henne/han også da. Men jeg håper på svar fra TS på hvilken type sulting det er, om det er spiseforstyrrelse eller en type selvmordsønske. Og hva vedkommende tenker om saken selv. Jeg håper også at hen får hjelp til å snu dette og velger livet (og begynne å spise normalt igjen). 

Anonymkode: 3558e...170

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

" På Lindrende enhet tok de imot Caroline med åpne armer. Pleierne ordnet med smertepumper og fulgte med på blodverdier. Ingen maste om vekt eller antall kalorier. Ingen forlangte at hun spiste opp eller fulgte med på hva hun gjorde etter måltider. Nå var det opp til Caroline selv og det trigget noe i henne. "

Det virker jo som hun klarte å spise så fort hun ble gitt ansvaret og tvangen som hun fant omsorg i ble tatt fra henne. Nå døde hun jo, men kanskje flere har godt av å bli ansvarliggjort og ikke bli fratatt kontrollen med å være på en institusjon der livet blir satt på vent og noen andre tar valgene for deg?

Anonymkode: 363ec...3b5

Ja, jeg synes også at det virket slik. Ut i fra artikkelen i alle fall. Kanskje hun endelig innså at det var hennes valg og at hun måtte kjempe for å bli bedre/frisk helt selv, bare med hjelp fra helsevesenet og ingen som tvang henne. 

Anonymkode: 3558e...170

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, jeg synes også at det virket slik. Ut i fra artikkelen i alle fall. Kanskje hun endelig innså at det var hennes valg og at hun måtte kjempe for å bli bedre/frisk helt selv, bare med hjelp fra helsevesenet og ingen som tvang henne. 

Anonymkode: 3558e...170

Ja jeg vet ikke. Nå endte hun jo opp med å få mer hjelp etterhvert fordi hun fikk et tilbakefall, og hun døde sommeren 2022 så det var kanskje for sent. Anoreksi driver rovdrift på kroppen.

Anonymkode: 363ec...3b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja jeg vet ikke. Nå endte hun jo opp med å få mer hjelp etterhvert fordi hun fikk et tilbakefall, og hun døde sommeren 2022 så det var kanskje for sent. Anoreksi driver rovdrift på kroppen.

Anonymkode: 363ec...3b5

Ja, det er en helt forferdelig sykdom. Må være helt forferdelig å leve med også. Jeg har også litt inntrykk av at noen utenforstående/pårørende som kanskje ikke har satt seg så godt inn i hva diagnosen innebærer mener at "det er jo bare å spise". Men slik er det jo ikke. Og jeg har også fått inntrykk av at de som blir tvangsernært sjeldent klarer å bli frisk bare av det. Man må nesten ta ett aktivt valg selv om å jobbe mot spiseforstyrrelsen og gå all in selv for å klare å bli bedre/frisk. Klart, tvangsernæring holder en jo i live. Men man blir vel sjeldent faktisk bedre av det selv om man kanskje går opp i vekt osv. Men jeg skal ikke snakke så mye om dette kanskje siden jeg ikke har diagnosen selv, så det blir jo bare ting som jeg har hørt andre med diagnosen fortelle om. Men igjen, jeg skal ikke avspore tråden til TS noe mer nå, håper bare kanskje det kan være nyttig for TS å lese om dersom det er spiseforstyrrelse hun/han strever med.

Anonymkode: 3558e...170

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja, det er en helt forferdelig sykdom. Må være helt forferdelig å leve med også. Jeg har også litt inntrykk av at noen utenforstående/pårørende som kanskje ikke har satt seg så godt inn i hva diagnosen innebærer mener at "det er jo bare å spise". Men slik er det jo ikke. Og jeg har også fått inntrykk av at de som blir tvangsernært sjeldent klarer å bli frisk bare av det. Man må nesten ta ett aktivt valg selv om å jobbe mot spiseforstyrrelsen og gå all in selv for å klare å bli bedre/frisk. Klart, tvangsernæring holder en jo i live. Men man blir vel sjeldent faktisk bedre av det selv om man kanskje går opp i vekt osv. Men jeg skal ikke snakke så mye om dette kanskje siden jeg ikke har diagnosen selv, så det blir jo bare ting som jeg har hørt andre med diagnosen fortelle om. Men igjen, jeg skal ikke avspore tråden til TS noe mer nå, håper bare kanskje det kan være nyttig for TS å lese om dersom det er spiseforstyrrelse hun/han strever med.

Anonymkode: 3558e...170

Det er ikke bare å spise nei... Har en mor med spiseforstyrrelser som har hatt det helt siden ungdomsårene. Hun er nå 66 og fremdeles syk og det er så jævlig å være vitne til. 

Skal stoppe avsporingen min her.

Anonymkode: 363ec...3b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan vet dere at hun er dø uten at dette står spesifikt? 

Anonymkode: edd8f...347

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan vet dere at hun er dø uten at dette står spesifikt? 

Anonymkode: edd8f...347

Når du søker på navnet hennes så kommer det opp dødsannonse.

Anonymkode: 3558e...170

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja jeg vet ikke. Nå endte hun jo opp med å få mer hjelp etterhvert fordi hun fikk et tilbakefall, og hun døde sommeren 2022 så det var kanskje for sent. Anoreksi driver rovdrift på kroppen.

Anonymkode: 363ec...3b5

Dersom det er tilfelle er det sterkt kritikkverdig av helsepersonell. Hvem sender en 25 åring på sykehjem eller lindrende enhet… hvem gir opp et så ungt menneske. Tråden gir meg meg frysninger.. 

Anonymkode: edd8f...347

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Når du søker på navnet hennes så kommer det opp dødsannonse.

Anonymkode: 3558e...170

Det kan jo være en annen? 

Anonymkode: edd8f...347

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det kan jo være en annen? 

Anonymkode: edd8f...347

Den inkluderer ett bilde av henne.

Anonymkode: 3558e...170

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Den inkluderer ett bilde av henne.

Anonymkode: 3558e...170

Det er jo fryktelig synd. Helt mangler ord på hvor fælt det er. Håper foreldrene har sendt klage til stadsforvalter. 

Anonymkode: edd8f...347

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er jo fryktelig synd. Helt mangler ord på hvor fælt det er. Håper foreldrene har sendt klage til stadsforvalter. 

Anonymkode: edd8f...347

Jeg synes det var dumt at ikke media har skrevet en ny sak om hvordan det gikk med henne fra tiden etter at den første artikkelen ble skrevet og frem til hun døde. Det kunne nok vært en viktig artikkel å sette lys på.

Anonymkode: 3558e...170

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det er jo fryktelig synd. Helt mangler ord på hvor fælt det er. Håper foreldrene har sendt klage til stadsforvalter. 

Anonymkode: edd8f...347

Men hva skulle psykiatrien gjort? Når hun ikke vil spise... Skulle de holdt henne innestengt i årevis? Hva om hun fortsatt ikke ville spise etter 5år innesperret? Skal de holde noen innestengt i 5år mener du? Eller hvor går grensen på hvor lenge de bør holde en person innesperret og tvangssonde de før de ikke risikerer å bli klagd til statsforvalteren? 

Anonymkode: be992...972

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men hva skulle psykiatrien gjort? Når hun ikke vil spise... Skulle de holdt henne innestengt i årevis? Hva om hun fortsatt ikke ville spise etter 5år innesperret? Skal de holde noen innestengt i 5år mener du? Eller hvor går grensen på hvor lenge de bør holde en person innesperret og tvangssonde de før de ikke risikerer å bli klagd til statsforvalteren? 

Anonymkode: be992...972

ja, hun var 25 år. De skulle holdt henne innesperret til hun var i normalt vekt, og tatt henne tilbake dersom hun nærmet seg alvorlig undervekt igjen, hun skulle vært tett fulgt opp- år etter år hvis hun trengte dette. At noen gav henne opp er horribelt. 

Anonymkode: edd8f...347

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg synes det var dumt at ikke media har skrevet en ny sak om hvordan det gikk med henne fra tiden etter at den første artikkelen ble skrevet og frem til hun døde. Det kunne nok vært en viktig artikkel å sette lys på.

Anonymkode: 3558e...170

Ja det er en viktig sak som burde blitt debattert. 

Anonymkode: edd8f...347

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De skulle holdt henne innesperret til hun var i normalt vekt, og tatt henne tilbake dersom hun nærmet seg alvorlig undervekt igjen

I et liberalt demokrati er det lov å ta ukloke valg. Hvordan vil du legitimere et slikt tiltak ift. menneskerettigheter og personlig integritet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
psykedeliker skrev (3 minutter siden):

I et liberalt demokrati er det lov å ta ukloke valg. Hvordan vil du legitimere et slikt tiltak ift. menneskerettigheter og personlig integritet?

Alle vil ha autonomi, men hvor denne grensen går er for meg fremdeles uklart. Noen ganger er tvang ikke greit, andre ganger nødvendig. Fra etisk perspektiv så kan man ikke holde mennesker i livet på tvang. Man kan heller ikke bruke evig ressurs på en og samme individ.

Hjelp 20 personer som ønsker å leve, enn å bruke ressursene på en som gang på gang på eget initiativ tar ukloke valg. Det er i alle fall fremtiden med knappe ressurser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Trinity80 skrev (15 minutter siden):

Alle vil ha autonomi, men hvor denne grensen går er for meg fremdeles uklart. Noen ganger er tvang ikke greit, andre ganger nødvendig. Fra etisk perspektiv så kan man ikke holde mennesker i livet på tvang. Man kan heller ikke bruke evig ressurs på en og samme individ.

Hjelp 20 personer som ønsker å leve, enn å bruke ressursene på en som gang på gang på eget initiativ tar ukloke valg. Det er i alle fall fremtiden med knappe ressurser. 

Anoreksi er en sykdom der egne valg ikke er hensiktsmessig. Det vil si at andre må overta kontrollen for pasientens beste. Gang på gang. Det er også et viktig moment at helsevesenet er vesentlig forskjellig fra fylke til fylke, hovedpersonen i dette tilfellet kunne vært i livet med behandling som ikke gav mennesket opp. 

Anonymkode: edd8f...347

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
psykedeliker skrev (24 minutter siden):

I et liberalt demokrati er det lov å ta ukloke valg. Hvordan vil du legitimere et slikt tiltak ift. menneskerettigheter og personlig integritet?

Nei ikke når sykdommen mangler innsikt i sitt eget beste. 

Anonymkode: edd8f...347

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei ikke når sykdommen mangler innsikt i sitt eget beste. 

Anonymkode: edd8f...347

Man kan dessverre ikke holde alle i live. Heller ikke gi alle kvalitetsliv. Om sykdom- og psykdomstrykk blir for stort så tilbys det kun palliativ behandling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...