Gå til innhold

En ny behandler sa om en gammel behandler: Wow, du gjorde virkelig inntrykk på han, han likte deg... Bare overtenker jeg eller er det litt rart egentlig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ok. Jeg skal forklare så godt som mulig uten å gå inn i for mye detaljer... Men ja, jeg har da diagnosen emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse (bruker bare EUPF fra nå av siden det er mye lettere). Jeg har derfor vært litt innlagt en gang i blant opp igjennom de årene siden jeg fikk symptomer på lidelsen.

En av mine første innleggelser så møtte jeg en ung psykologistudent noen få ganger i løpet av de 3 månedene jeg da var innlagt på en post på sykehuset. Vi hadde gode og fine samtaler synes jeg, og han var flink. Uansett, til poenget med denne tråden: Spol kanskje 9 år frem i tid og jeg møter igjen denne psykologistudenten/ nå behandleren som nå har utdannet seg til psykolog og jobber ett annet sted i psykiatrien der jeg igjen som pasient møter han igjen. Dette var da i gruppeterapi og i etter den første timen der i det jeg skal til å gå så stopper han meg og lurer på hvor han har sett meg før (som jeg da forklarer siden jeg også husker han) også spør han meg om hvordan det går. Selv om jeg fikk litt inntrykk av han faktisk kjente meg igjen og visste hvor han hadde møtt meg første gang, men at han kanskje bare ville åpne litt mer forsiktig og dermed bare lot som om han ikke helt husket? Jeg ble egentlig litt imponert over at han husket meg i og med at det er såpass mange år siden, vi ikke hadde så mange samtaler, han ikke var min hovedbehandler og jeg heller ikke er spesielt minneverdig om en kan si det sånn.

Jeg har også en fast behandler utenom disse gruppetimene som jeg nå har gått til en stund som er en erfaren psykiater og som kjenner denne andre psykiateren. Han spurte jo meg da i timen som jeg hadde hos han om hvordan det hadde gått i gruppetimen og slikt, og hva jeg følte/tenkte om behandlerne der. Jeg fortalte da det som hadde skjedd og sa at jeg synes det var imponerende at han ene behandleren kjente meg igjen. Og da sa han til svar: Wow, du gjorde virkelig inntrykk på han, han likte deg...  Vanskelig å beskrive med ord på tonefallet og måten han sa det på, men jeg følte det var litt rart egentlig... jeg bare lo det vekk og skiftet tema da. 

Ja altså... bare overtenker jeg veldig nå eller? Hjelp?

Anonymkode: 6f2a9...f72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det ble sikkert ett litt rotete innlegg dette, men om det er noe dere/du ikke helt skjønner så spør så skal jeg forsøke å forklare ting bedre...?

Anonymkode: 6f2a9...f72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror jeg angrer litt på at jeg opprettet denne tråden nå. Hva om en av de eller begge er her inne og kjenner meg igjen nå? Shit...

Anonymkode: 6f2a9...f72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke det du spør om, men hva slags gruppeterapi går du i? 

Anonymkode: 2471d...8e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke det du spør om, men hva slags gruppeterapi går du i? 

Anonymkode: 2471d...8e0

For EUPF. Hva er grunnen til at du spør forresten? Er det relevant for det jeg skriver om eller bare lurte du? Hehe... 

Anonymkode: 6f2a9...f72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror ikke jeg ville lagt så mye i det. Bare gå videre. Normalt å ville være spesiell for behandleren sin. 

Anonymkode: b1648...60c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For EUPF. Hva er grunnen til at du spør forresten? Er det relevant for det jeg skriver om eller bare lurte du? Hehe... 

Anonymkode: 6f2a9...f72

Nei det er ikke relevant jeg bare lurte. Jeg skjønte ikke hva du spurte om det ble altfor lang tekst for meg. 

Jeg har gått i gruppebehandling i 2år selv og 3 år i individuelle samtaler. Har eupf jeg også 

Anonymkode: 2471d...8e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tror ikke jeg ville lagt så mye i det. Bare gå videre. Normalt å ville være spesiell for behandleren sin. 

Anonymkode: b1648...60c

Altså, det var vel ikke helt det jeg mente eller spurte om? Jeg formulerte meg nok dårlig tror jeg? Så du misforstå meg nok? Det jeg følte på var at min faste behandlers kommentar til det at min gruppe behandler kjente meg igjen etter så mange år var litt rar? Siden han (min faste behandler) sa at han mente at jeg hadde gjort ett inntrykk på han (den gamle behandleren) og at han likte meg? Er det ikke litt rart å si liksom? Jeg tviler på at han likte meg spesielt godt og at jeg egentlig gjorde ett sterkt inntrykk på han den gangen vi møttes for 9 år siden, men at det var mer tilfeldig at han husket meg?

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei det er ikke relevant jeg bare lurte. Jeg skjønte ikke hva du spurte om det ble altfor lang tekst for meg. 

Jeg har gått i gruppebehandling i 2år selv og 3 år i individuelle samtaler. Har eupf jeg også 

Anonymkode: 2471d...8e0

Beklager, det ble ett rotete innlegg. Det jeg tenkte var at kommentaren til min faste behandler var litt rar? Når han sa: "Wow, du gjorde inntrykk og han likte deg".... Eller bare overtenker jeg? Har gruppebehandlingen hjulpet deg forresten?

Anonymkode: 6f2a9...f72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Trinity80 skrev (Akkurat nå):

Orket ikke lese alt. Ja, du overtenker 😉

Haha. Uff. Det er ikke bra. Men skjønte du spørsmålet mitt da eller hva poenget mitt var? Det ser ut som jeg nok gjorde meg misforstått og at en ikke skjønte spørsmålet og at en annen også ikke orket lese alt. Haha, uff.... Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal klare å forklare problemstillingen i en kortere versjon heller? Men jeg skulle gjerne hatt noens svar på om det var en rar kommentar eller om jeg bare overtenker da? Skal ikke være lett dette livet... 

Anonymkode: 6f2a9...f72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Haha. Uff. Det er ikke bra. Men skjønte du spørsmålet mitt da eller hva poenget mitt var? Det ser ut som jeg nok gjorde meg misforstått og at en ikke skjønte spørsmålet og at en annen også ikke orket lese alt. Haha, uff.... Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal klare å forklare problemstillingen i en kortere versjon heller? Men jeg skulle gjerne hatt noens svar på om det var en rar kommentar eller om jeg bare overtenker da? Skal ikke være lett dette livet... 

Anonymkode: 6f2a9...f72

Du kan øve deg på å skrive kortfattet og med poeng. Veldig lang tekst og meget rotete. Hvis poenget ditt er at en behandler likte deg og du tenker på det fremdeles, så sier jeg som Elsa i Istid: ‘Let it goooo let it gooo’. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Trinity80 skrev (Akkurat nå):

Du kan øve deg på å skrive kortfattet og med poeng. Veldig lang tekst og meget rotete. Hvis poenget ditt er at en behandler likte deg og du tenker på det fremdeles, så sier jeg som Elsa i Istid: ‘Let it goooo let it gooo’. 

Uff. Ja, jeg har virkelig rotet det til med poenget mitt med å opprette denne tråden og spørsmålet relatert til det som skjedde. Jeg kan forsøke så godt jeg klarer å skrive kortfattet og med poeng nå. Jeg tror IKKE at behandler likte meg og jeg tenker ikke på det fremdeles. "Problemet" mitt er min faste behandlers kommentar til det at jeg fortalte at denne gamle behandleren kjente meg igjen nå nettopp når vi møttes igjen i gruppeterapien. Min faste behandler sa når jeg hadde fortalt det: "Wow, du gjorde inntrykk på han og han likte deg!" Noe jeg følte var en litt rar kommentar å komme med? Jeg skjønte liksom ikke helt hva han mente med dette og om han kanskje var ironisk eller virkelig mente det eller hva? Var dette forståelig og mer kortfattet og med ett poeng? Eller forklarer jeg meg fortsatt for langt og rotete?

Anonymkode: 6f2a9...f72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke rart at noen liker deg. Det er da ganske hyggelig?☺️

Anonymkode: 3453a...139

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Burde jeg kanskje be om å få denne tråden slettet? Er skikkelig redd for å bli igjenkjent... Det hadde vært så flaut at jeg nok hadde følt at jeg hadde måttet avsluttet all behandling egentlig. Æsj, hvorfor kan jeg ikke tenke meg mer om?

Anonymkode: 6f2a9...f72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ikke rart at noen liker deg. Det er da ganske hyggelig?☺️

Anonymkode: 3453a...139

Joda, det er vel hyggelig. Men det jeg syntes var rart var måten min faste behandleren kommenterte det på? At han mente at denne gamle behandleren likte meg liksom og at jeg hadde gjort ett inntrykk? Kanskje han bare var ironisk da? Det var litt vanskelig å tolke toneleiet hans i det han sa det syntes jeg. Håper du skjønner spørsmålet mitt? Hvis ikke si fra så skal jeg forsøke formulere meg på en bedre måte... 

Anonymkode: 6f2a9...f72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Uff. Ja, jeg har virkelig rotet det til med poenget mitt med å opprette denne tråden og spørsmålet relatert til det som skjedde. Jeg kan forsøke så godt jeg klarer å skrive kortfattet og med poeng nå. Jeg tror IKKE at behandler likte meg og jeg tenker ikke på det fremdeles. "Problemet" mitt er min faste behandlers kommentar til det at jeg fortalte at denne gamle behandleren kjente meg igjen nå nettopp når vi møttes igjen i gruppeterapien. Min faste behandler sa når jeg hadde fortalt det: "Wow, du gjorde inntrykk på han og han likte deg!" Noe jeg følte var en litt rar kommentar å komme med? Jeg skjønte liksom ikke helt hva han mente med dette og om han kanskje var ironisk eller virkelig mente det eller hva? Var dette forståelig og mer kortfattet og med ett poeng? Eller forklarer jeg meg fortsatt for langt og rotete?

Anonymkode: 6f2a9...f72

Utrolig bra, ja forstod poenget nå. Imponert ☺️

Man kan rote seg i ett stort hull med å analysere behandlingen sin og alt som blir sagt i terapirommet. Jeg tror av egenerfaring at ironi og sarkasme er noe behandlere driver svært sjeldent med, nettopp på grunn av det du skisserer.

Jeg kan selvsagt ikke gi noe svar, men hva med å spørre behandler neste gang om hva hn mente? Da gir du også indikasjon på at du reflekterer mellom hver time, og at behandler bør veie sine ord fremover. Til ditt eget beste ☺️☺️ Så slipper du å lure så mye. Og lurer du, bare spør hn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Trinity80 skrev (5 minutter siden):

Utrolig bra, ja forstod poenget nå. Imponert ☺️

Man kan rote seg i ett stort hull med å analysere behandlingen sin og alt som blir sagt i terapirommet. Jeg tror av egenerfaring at ironi og sarkasme er noe behandlere driver svært sjeldent med, nettopp på grunn av det du skisserer.

Jeg kan selvsagt ikke gi noe svar, men hva med å spørre behandler neste gang om hva hn mente? Da gir du også indikasjon på at du reflekterer mellom hver time, og at behandler bør veie sine ord fremover. Til ditt eget beste ☺️☺️ Så slipper du å lure så mye. Og lurer du, bare spør hn!

Så bra at du forsto meg nå. Hehe. Jeg føler det er litt flaut å spørre om nesten? Dersom jeg skulle spurt faste behandler hva han mente. For da må jeg jo si noe sånt som: "Sist time så sa du at du mente jeg gjorde ett inntrykk på den gamle behandleren som jeg møtte igjen og at han likte meg fordi han kjente meg igjen? Mente du det eller var du ironisk eller noe annet?"... Er det ikke bare veldig rart for en pasient å skulle spørre om? Jeg skammer meg også litt over å faktisk ha blitt lagt merke til egentlig, og at han kanskje til og med liker meg? Når jeg sier at han liker meg så tenker jeg da selvfølgelig ikke på at han liker meg sånn på ekte, sånn personlig liksom eller betatt eller noe sånt. Men mer sånn at han liker meg for personligheten min og tenkte at jeg var en bra person generelt sett liksom?

Anonymkode: 6f2a9...f72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så bra at du forsto meg nå. Hehe. Jeg føler det er litt flaut å spørre om nesten? Dersom jeg skulle spurt faste behandler hva han mente. For da må jeg jo si noe sånt som: "Sist time så sa du at du mente jeg gjorde ett inntrykk på den gamle behandleren som jeg møtte igjen og at han likte meg fordi han kjente meg igjen? Mente du det eller var du ironisk eller noe annet?"... Er det ikke bare veldig rart for en pasient å skulle spørre om? Jeg skammer meg også litt over å faktisk ha blitt lagt merke til egentlig, og at han kanskje til og med liker meg? Når jeg sier at han liker meg så tenker jeg da selvfølgelig ikke på at han liker meg sånn på ekte, sånn personlig liksom eller betatt eller noe sånt. Men mer sånn at han liker meg for personligheten min og tenkte at jeg var en bra person generelt sett liksom?

Anonymkode: 6f2a9...f72

Her har du det sort på hvitt at du overtenker.

Øve deg på at skam kun finnes i ditt eget hodet, og spør man ikke så får man ingen svar.

Lykke til så masse🩷

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så bra at du forsto meg nå. Hehe. Jeg føler det er litt flaut å spørre om nesten? Dersom jeg skulle spurt faste behandler hva han mente. For da må jeg jo si noe sånt som: "Sist time så sa du at du mente jeg gjorde ett inntrykk på den gamle behandleren som jeg møtte igjen og at han likte meg fordi han kjente meg igjen? Mente du det eller var du ironisk eller noe annet?"... Er det ikke bare veldig rart for en pasient å skulle spørre om? Jeg skammer meg også litt over å faktisk ha blitt lagt merke til egentlig, og at han kanskje til og med liker meg? Når jeg sier at han liker meg så tenker jeg da selvfølgelig ikke på at han liker meg sånn på ekte, sånn personlig liksom eller betatt eller noe sånt. Men mer sånn at han liker meg for personligheten min og tenkte at jeg var en bra person generelt sett liksom?

Anonymkode: 6f2a9...f72

Synes dette er fine temaer å ta opp i terapien 😊

Til hovedspørsmålet: jeg tror ikke behandler mente det ironisk. Behandlere må ikke være ironiske eller sarkastiske, det bærer bare galt avsted. Jeg tror det var en helt alminnelig «small talk»-kommentar for å spille tilbake på det du fortalte på en hyggelig måte. At det ikke lå så mye bak.

Men er jo litt interessant at 1) du ble stressa for om det var ironisk eller om det lå et eller annet bak kommentaren og 2) du føler et slags ubehag ved å bli godt likt / lagt merke til på en positiv måte. Tenker at det er fine ting å diskutere og utforske med behandler.

Og til sist: behandlere i psykiatrien gidder nok stort sett ikke å stalke pasientene sine på DOL (her forsøker jeg også å overbevise meg selv). Og hvis de skulle identifisere deg så er det lite trolig at de vil bruke det til å henge deg ut eller få deg til å føle deg liten eller skamfull eller lignende. De ville nok håndtert det på en diskret måte, kanskje ikke nevnt det engang, fordi dere skal liksom ikke ha en parallell relasjon utenfor terapirommet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Trinity80 skrev (Akkurat nå):

Her har du det sort på hvitt at du overtenker.

Øve deg på at skam kun finnes i ditt eget hodet, og spør man ikke så får man ingen svar.

Lykke til så masse🩷

Ok, takk for det. Jeg er jo egentlig veldig klar over selv at overtenking er noe jeg sliter masse med da. Men det er jo på en måte fint å også få det bekreftet av andre. For da vet jeg egentlig at jeg bare nok på en måte overreagerer og stresser meg opp over noe som egentlig ikke er nødvendig å stresse så mye over. Skam er også noe jeg sliter mye med. Skammer meg både over ting jeg har grunn til å skamme meg over og ting som det egentlig er litt ulogisk for meg å skulle skamme meg over... Jobber med å bli bedre på det. Tusen takk for det, det trengs...  Men hvordan ville du spurt behandler om det egentlig? Sånn som jeg skrev det i det innlegget som du siterte og svarte på eller på en annen måte? (Jepp, jeg overtenker igjen hehe).

Anonymkode: 6f2a9...f72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...