Gå til innhold

En ny behandler sa om en gammel behandler: Wow, du gjorde virkelig inntrykk på han, han likte deg... Bare overtenker jeg eller er det litt rart egentlig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Trinity80
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ok, takk for det. Jeg er jo egentlig veldig klar over selv at overtenking er noe jeg sliter masse med da. Men det er jo på en måte fint å også få det bekreftet av andre. For da vet jeg egentlig at jeg bare nok på en måte overreagerer og stresser meg opp over noe som egentlig ikke er nødvendig å stresse så mye over. Skam er også noe jeg sliter mye med. Skammer meg både over ting jeg har grunn til å skamme meg over og ting som det egentlig er litt ulogisk for meg å skulle skamme meg over... Jobber med å bli bedre på det. Tusen takk for det, det trengs...  Men hvordan ville du spurt behandler om det egentlig? Sånn som jeg skrev det i det innlegget som du siterte og svarte på eller på en annen måte? (Jepp, jeg overtenker igjen hehe).

Anonymkode: 6f2a9...f72

Bare spør behandler om akkurat det du lurer på, første setningen som faller deg inn før analyseringen kicker inn.

Jeg overanalyserer ting ofte selv, og bruke disse grepene. Forstår at dette er litt problematisk, og du har all min sympati.

Skam kommer nok fra barndommen teoretisk, men som voksne kan vi eksponere oss for det vi skammer oss over. Være sterke i hodet og heve oss over egne tvil og tvil andre sår i oss. Jeg hadde nok tatt grep for å lande disse to tingene. For det er ekstremt overdrevet i EUPF og man må spesifikt bruke stemmen sin i terapien for å få riktig hjelp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Sokk skrev (3 minutter siden):

Synes dette er fine temaer å ta opp i terapien 😊

Til hovedspørsmålet: jeg tror ikke behandler mente det ironisk. Behandlere må ikke være ironiske eller sarkastiske, det bærer bare galt avsted. Jeg tror det var en helt alminnelig «small talk»-kommentar for å spille tilbake på det du fortalte på en hyggelig måte. At det ikke lå så mye bak.

Men er jo litt interessant at 1) du ble stressa for om det var ironisk eller om det lå et eller annet bak kommentaren og 2) du føler et slags ubehag ved å bli godt likt / lagt merke til på en positiv måte. Tenker at det er fine ting å diskutere og utforske med behandler.

Og til sist: behandlere i psykiatrien gidder nok stort sett ikke å stalke pasientene sine på DOL (her forsøker jeg også å overbevise meg selv). Og hvis de skulle identifisere deg så er det lite trolig at de vil bruke det til å henge deg ut eller få deg til å føle deg liten eller skamfull eller lignende. De ville nok håndtert det på en diskret måte, kanskje ikke nevnt det engang, fordi dere skal liksom ikke ha en parallell relasjon utenfor terapirommet. 

Ja, jeg tror nok du kanskje har rett. Jeg har jo aldri opplevd at behandler har sagt noe ment ironisk til meg før, så hvorfor skulle han såfall si noe med ironisk mening nå? Da gir det mer mening at han faktisk mente det han sa da? Og at det faktisk er sånn som du sier: En hyggelig small talk kommentar uten så mye baktanke? 

Ja, det er kanskje interessant? Det å stresse meg og overtenke og ha ett ubehag rundt dette med å bli likt og lagt merke til positivt er jo noe jeg sliter med generelt sett i mange situasjoner og ikke akkurat bare relatert til denne probemstillingen som jeg har tatt opp her og skrevet om her da. Så det er nok noe jeg burde jobbe med generelt sett egentlig? For det er jo litt strevsomt og slitsomt å ha det sånn egentlig... Men hvordan ville du tatt opp disse problemene i terapi da? På en generell måte eller ville du nevnt denne spesifikke situasjonen med den gamle behandleren og det at han kjente meg igjen som eksempel? Det jeg ser på som lettest og tryggest for meg er jo å snakke om det generelt egentlig og kanskje ta opp en helt annen situasjon der jeg kanskje følte på en lignende stressethet og overtenking og ubehag over at noen andre hadde positive følelser for/overfor meg?

Jeg tror jo egentlig du har rett i det du sier om at behandlere har bedre ting enn å stalke pasienter her inne. Og at de/han nok ikke en gang kommer til å ta det opp med meg om han faktisk leser dette... Håper jeg da. Jeg har bare en lei tendens til å bli på en måte en slags litt paranoid til tider? Det henger nok mye sammen med den store usikkerheten som jeg har i meg og usikkerheten jeg føler på hele tiden nesen konstant. Skal ikke være lett dette nei... 

Anonymkode: 6f2a9...f72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Trinity80 skrev (Akkurat nå):

Bare spør behandler om akkurat det du lurer på, første setningen som faller deg inn før analyseringen kicker inn.

Jeg overanalyserer ting ofte selv, og bruke disse grepene. Forstår at dette er litt problematisk, og du har all min sympati.

Skam kommer nok fra barndommen teoretisk, men som voksne kan vi eksponere oss for det vi skammer oss over. Være sterke i hodet og heve oss over egne tvil og tvil andre sår i oss. Jeg hadde nok tatt grep for å lande disse to tingene. For det er ekstremt overdrevet i EUPF og man må spesifikt bruke stemmen sin i terapien for å få riktig hjelp. 

Oki. Jeg skal ta mot til meg å forsøke spørre på en ikke-overanylsert måte. Takk for sympatien. Du har ett veldig godt poeng i det siste avsnittet du skriver... Ellers har jeg også hørt fra en tidligere behandler som jeg nå ikke går til lenger at man som barn er født uten skam og selvhat og slike følelser og at dette er noe man tilegner seg og lærer seg etter hvert som man vokser. Det er jo også litt interessant egentlig.

Anonymkode: 6f2a9...f72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Oki. Jeg skal ta mot til meg å forsøke spørre på en ikke-overanylsert måte. Takk for sympatien. Du har ett veldig godt poeng i det siste avsnittet du skriver... Ellers har jeg også hørt fra en tidligere behandler som jeg nå ikke går til lenger at man som barn er født uten skam og selvhat og slike følelser og at dette er noe man tilegner seg og lærer seg etter hvert som man vokser. Det er jo også litt interessant egentlig.

Anonymkode: 6f2a9...f72

Ja, man drar faglig paralleller til at som barn ble tillært å ha skam i forbindelse med selvbildet. Altså det man ER.

Ved å vite så kan man ha bedre muligheter til fikse☺️ Men dra en hard linje mellom det å vite og det å overanalysere.

’Når du vet bedre, gjør du bedre’

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Trinity80 skrev (Akkurat nå):

Ja, man drar faglig paralleller til at som barn ble tillært å ha skam i forbindelse med selvbildet. Altså det man ER.

Ved å vite så kan man ha bedre muligheter til fikse☺️ Men dra en hard linje mellom det å vite og det å overanalysere.

’Når du vet bedre, gjør du bedre’

Ja, det høres ut som en logisk forklaring på det egentlig. Jeg har vel mye å jobbe med i terapi før jeg blir fikset egentlig og kan leve ett liv uten å plage meg selv med overtenking og skam i det uendelige, og en hel andre negative følelser som jeg også har en del av... Men det største problemet mitt er kanskje den redselen jeg har for å åpne ordentlig opp for behandler og gjøre meg selv hundre prosent sårbar og åpen for å kunne bli bedre. Jeg er redd for at behandler skal bli skikkelig kjent med meg og den jeg er på godt og vondt egentlig så jeg holder nok for mye igjen. Og jeg tror egentlig at hvis jeg faktisk skal ha fremgang videre i behandlingen nå så MÅ jeg bare ta sjansen på å åpne opp og alt det som følger med da? Eller hva tror du?

Anonymkode: 6f2a9...f72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ja, det høres ut som en logisk forklaring på det egentlig. Jeg har vel mye å jobbe med i terapi før jeg blir fikset egentlig og kan leve ett liv uten å plage meg selv med overtenking og skam i det uendelige, og en hel andre negative følelser som jeg også har en del av... Men det største problemet mitt er kanskje den redselen jeg har for å åpne ordentlig opp for behandler og gjøre meg selv hundre prosent sårbar og åpen for å kunne bli bedre. Jeg er redd for at behandler skal bli skikkelig kjent med meg og den jeg er på godt og vondt egentlig så jeg holder nok for mye igjen. Og jeg tror egentlig at hvis jeg faktisk skal ha fremgang videre i behandlingen nå så MÅ jeg bare ta sjansen på å åpne opp og alt det som følger med da? Eller hva tror du?

Anonymkode: 6f2a9...f72

Heier på deg. Bruker annen strategi og utfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Trinity80 skrev (4 minutter siden):

Heier på deg. Bruker annen strategi og utfall

Takk for det. Men jeg forsto ikke helt hva du mener med: "Bruker annen strategi og utfall"? Beklager, men hjernen min er ikke helt på laget i dag så sliter litt med å skjønne...

Anonymkode: 6f2a9...f72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du er forelsket i din behandler

Anonymkode: b7832...e3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du er forelsket i din behandler

Anonymkode: b7832...e3a

Mener du virkelig det? Hva er det som gir deg det inntrykket ut i fra det jeg har fortalt og skrevet egentlig?

Anonymkode: 6f2a9...f72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes ikke kommentaren var rar. Her tenker jeg at du legger for mye i det hele. Overtenking er slitsomt.

Anonymkode: 3453a...139

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg synes ikke kommentaren var rar. Her tenker jeg at du legger for mye i det hele. Overtenking er slitsomt.

Anonymkode: 3453a...139

Hm. Okei. Jeg har nok bare overtenkt veldig rundt dette da? Og ja, det er utrolig slitsomt å overtenke så mye, spesielt når overtenkingen blir så omfattende som den har blitt for meg. Men der er vel hjelp å få tenker jeg? Jeg må bare tørre å åpne opp til behandler ordentlig om problemet sånn at han skjønner hvor ødeleggende og begrensende overtenktingen blir for meg?

Anonymkode: 6f2a9...f72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja jeg vet ikke hva det er med hodet mitt. 

Anonymkode: b7832...e3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ja jeg vet ikke hva det er med hodet mitt. 

Anonymkode: b7832...e3a

Hva mener du? Har du postet i feil tråd kanskje?

Anonymkode: 6f2a9...f72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

frosken
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Haha. Uff. Det er ikke bra. Men skjønte du spørsmålet mitt da eller hva poenget mitt var? Det ser ut som jeg nok gjorde meg misforstått og at en ikke skjønte spørsmålet og at en annen også ikke orket lese alt. Haha, uff.... Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal klare å forklare problemstillingen i en kortere versjon heller? Men jeg skulle gjerne hatt noens svar på om det var en rar kommentar eller om jeg bare overtenker da? Skal ikke være lett dette livet... 

Anonymkode: 6f2a9...f72

Jeg synes det er vanskelig å få tak i hva du reagerte på med kommentaren? Var det ordene eller tonefallet? Men i utgangspunktet synes jeg kommentaren var litt rar - i hvert fall hvis han virkelig sa wow. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
frosken skrev (Akkurat nå):

Jeg synes det er vanskelig å få tak i hva du reagerte på med kommentaren? Var det ordene eller tonefallet? Men i utgangspunktet synes jeg kommentaren var litt rar - i hvert fall hvis han virkelig sa wow. 

 

Det var mest måten det ble sagt på som jeg reagerte på også hva som ble sagt. Men jeg klarer dessverre ikke å forklare noe mer inngående hvordan kommentaren faktisk ble sagt og hvilket tonefall behandler hadde da ettersom jeg selv slet med å tolke tonefallet osv. Og ja han sa virkelig "wow". Kan du beskrive litt mer hva du synes var rart med kommentaren?

Anonymkode: 6f2a9...f72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det var mest måten det ble sagt på som jeg reagerte på også hva som ble sagt. Men jeg klarer dessverre ikke å forklare noe mer inngående hvordan kommentaren faktisk ble sagt og hvilket tonefall behandler hadde da ettersom jeg selv slet med å tolke tonefallet osv. Og ja han sa virkelig "wow". Kan du beskrive litt mer hva du synes var rart med kommentaren?

Anonymkode: 6f2a9...f72

Jeg synes kommentaren er sær, da nåværende behandler jo ikke har noe grunnlag for å vite hvorfor du ble husket - og fordi jeg tenker han gjør et unødvendig stort poeng ut av det. Det er jo ikke så rart at noen husker deg - som ung student så gjør jo veldig mye inntrykk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
frosken skrev (1 minutt siden):

Jeg synes kommentaren er sær, da nåværende behandler jo ikke har noe grunnlag for å vite hvorfor du ble husket - og fordi jeg tenker han gjør et unødvendig stort poeng ut av det. Det er jo ikke så rart at noen husker deg - som ung student så gjør jo veldig mye inntrykk. 

Okei. Takk for at du tok deg tid til å forklare meg. Jeg er jo også enig i det som du skriver. Det kan jo være mange grunner til at han behandleren husket meg, alt fra at det var helt tilfeldig og til at jeg gjorde ett sterkt inntrykk på ham av en eller annen grunn. Og alt i mellom der igjen. Jeg ser jo egentlig for meg hvis jeg skal tenke helt rasjonelt at der heller faktisk ikke trenger å være noen spesiell eller stor grunn eller at en pasient 'må' ha gjort ett sterkt inntrykk på en behandler for at denne behandleren skal huske pasienten? Selvfølgelig så husker nok behandler mange pasienter som gjorde ett sterkt inntrykk på ham, men jeg vil jo tro at der også er en del pasienter en behandler også bare husker helt tilfeldigvis og ikke for noen spesiell grunn? Beklager hvis dette ble litt rotete skrevet men sovemedisinen min har begynt å virke så jeg burde vel nok egentlig helst ha logget av forumet nå.

Anonymkode: 6f2a9...f72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

bare overtenker jeg veldig nå eller?

Ja du overtenker. Legg grublingen fra deg og forkuser på å bruke terapitimene til å bli bedre. Behandlere er generelt ikke så interessert i deg som person, men den psykiske helsen din. Av og til kan pasienter misforstå behandlers utsagn fordi temaer og spørsmål er så personlige for pasienten - naturlig nok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kayia skrev (1 time siden):

Ja du overtenker. Legg grublingen fra deg og forkuser på å bruke terapitimene til å bli bedre. Behandlere er generelt ikke så interessert i deg som person, men den psykiske helsen din. Av og til kan pasienter misforstå behandlers utsagn fordi temaer og spørsmål er så personlige for pasienten - naturlig nok. 

Ja, jeg hadde jo egentlig kommet til den konklusjonen at jeg bare overtenkte den kommentaren som min behandler kom med. Men så fikk jeg jo en annen kommentar der vedkommende syntes at kommentaren var litt rar og sær. Så da ble jeg veldig usikker igjen på hva jeg burde tenke og føle rundt det min behandler sa. Om det faktisk var en rar kommentar eller om det fortsatt 'stemmer' at jeg bare overtenker dette.

Ellers så tror jeg nok du har ett godt poeng i det med at en behandler ikke er så interessert i pasientene sine personlig, men heller den psykiske helsen deres. Men altså, jeg vet jo veldig godt at jeg overtenker mye og alt generelt sett. Men så er jeg litt usikker på om dette også gjelder denne kommentaren ELLER om jeg faktisk har en reell grunn til å stusse litt? 

Skal ikke være noe lett dette her nei, hehe.

Anonymkode: 6f2a9...f72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg fortalte da det som hadde skjedd og sa at jeg synes det var imponerende at han ene behandleren kjente meg igjen. Og da sa han til svar: Wow, du gjorde virkelig inntrykk på han, han likte deg...  Vanskelig å beskrive med ord på tonefallet og måten han sa det på, men jeg følte det var litt rart egentlig... jeg bare lo det vekk og skiftet tema da. 

Neste gang kan du spørre tilbake, ikke bare le det vekk når det skaper så masse grubling hos deg. Du kunne fint spurt "Nå skjønner jeg ikke hva du mener, hva mener du med at jeg har gjort inntrykk og at han likte meg? Vet du dette fordi han har sagt det til deg?".

Dersom han du møtte for 9 år siden ikke gjør overtramp i jobben sin og snakker med andre behandlere som har kontakt med hans pasienter på en upassende måte er dette en misforståelse, og bare en frase fra din faste behandler,

Det er ikke så uvanlig å huske mennesker man har møtt gjennom jobb. Jeg husker en bråte mennesker og en bråde formuleringer uten at de eller situasjonen nødvendigvis har betydd så mye fra eller til. Dette er helt vanlig.

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...