Gå til innhold

Hvem bestemmer når behandlingen ved DPS skal avsluttes?


Vendi

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Det er noen her som later til å tro at det er pasienten selv som avgjør dette aleine. Jeg mener at det er behandlingsstedet ved den aktuelle behandler som har siste ordet, og som bestemmer dette med avslutning. 

Tar jeg helt feil? Vet at pasienten kan kan få ha et ord med i laget, men det er jo til syvende og sist behandler som avgjør det hele? 

Grunnen til at jeg tar opp dette er fordi jeg blir litt provosert av den personen/de personene her som sier at noen pasienter "tviholder" på plassen sin, og bør la andre slippe til. Det er da ikke fullt og helt opp til pasienten, mener jeg. Jeg mener altså at det er DPS som avgjør dette. 

Endret av Vendi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Glitter

Ja det er vei behandler som har siste ordet. Jeg har avsluttet selv noen ganger, men i forhold til å få forlenget tilbud så bestemmer behandler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
Glitter skrev (3 minutter siden):

Ja det er vei behandler som har siste ordet. Jeg har avsluttet selv noen ganger, men i forhold til å få forlenget tilbud så bestemmer behandler. 

Ja, glemte å belyse den siden ved at pasienten selv selvfølgelig bestemmer når hen vil avslutte. Men tenkte mer på de som ønsker å gå der og som "får lov" til å gå der lenge. Akkurat det er jo ikke opp til pasienten aleine. 

Blir litt provosert som sagt, når noen her inne tror man tvinger seg til behandling og tar opp plasser for andre. Akkurat det er ikke helt mulig, tror jeg. 

Endret av Vendi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen vil ikke bli friske fordi de liker å gå til psykolog og omsorgen de får av det. Samt at penger fra nav for å gjøre ingenting også kan tiltrekke folk til å ikke ville bli friskere/eller overdriver problemer. 

Anonymkode: 94be1...a93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80

Hos meg var det meg, behandler sa innledningsvis at jeg skulle si fra 4 uker før jeg følte meg ferdig.

Så diskuterte vi det sammen, og var veldig enige. Men der hvor det er tyngre grunner som veier for å fortsette, så ser jeg at det er nødvendig at behandler eller behandlingssted har bestemmelsesrett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I følge min siste behandler som jeg spurte om dette så sa hun at dette med når en pasient skal avsluttes er en avgjørelse som hun tar i samråd med sine kollegaer. Vet ikke om dette gjelder alle behandlingssteder da eller om dette varierer fra sted til sted.

Anonymkode: 670be...303

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg avsluttet mot behandlers anbefaling og set gikk helt fint. Hun repeterte avgjørelsen min. Jeg bestemte altså, ikke hun. 
 

I motsatt tilfelle hvor pasient vil gå lenger og behandler mener at behandlingen er ferdig så er det selvsagt behandlers avgjørelse. Pasient kan ikke styre behandlingstilbudet, vedkommende er bruker av tilbudet og ikke sjef 

Anonymkode: 090c1...0d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

I motsatt tilfelle hvor pasient vil gå lenger og behandler mener at behandlingen er ferdig så er det selvsagt behandlers avgjørelse. Pasient kan ikke styre behandlingstilbudet, vedkommende er bruker av tilbudet og ikke sjef 

Det er akkurat dette jeg mener. Du klarte å formulere det riktig. 

En pasient bestemmer når en skal avslutte, men ikke om hen skal fortsette. Huff, jeg vet sannelig ikke om jeg klarer å forklare hva jeg mener. For jo, pasienten bestemmer jo også om hen vil fortsette, hvis hen får tilbud om det. Men hen kan ikke fortsette mot en behandlers vilje. Det er alltid en avgjørelse på høyere hold hvor lenge man får gå på DPS. Ingen kan tvinge seg til en plass, så da opptar man jo ikke noens andres plass. 

Endret av Vendi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Noen vil ikke bli friske fordi de liker å gå til psykolog og omsorgen de får av det. Samt at penger fra nav for å gjøre ingenting også kan tiltrekke folk til å ikke ville bli friskere/eller overdriver problemer. 

Anonymkode: 94be1...a93

Tror du seriøst at hvermansen heller vil motta de skarve kronene fra NAV enn å være frisk å jobbe?

Anonymkode: 96b9e...7d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vil også påstå at det er behandler som bestemmer når det er på tide å avslutte behandlingen?

Anonymkode: 96b9e...7d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Jeg vil også påstå at det er behandler som bestemmer når det er på tide å avslutte behandlingen?

Anonymkode: 96b9e...7d6

Ja, selvfølgelig. Både pasient og behandler kan avslutte hvis behovet ikke lenger er der. Og ingen får gå videre i behandling hvis behandler mener at det ikke er behov. Var vel egentlig en del av poenget mitt. En pasient kan ikke aleine gjøre krav på en plass, hvis ikke behandler er enig i at vedkommende trenger den plassen. 

Jeg startet tråden fordi noen her inne mener at det er noen som tviholder på plassen sin og nærmest tvinger gjennom en plass i systemet, går til behandling i det uendelige, og burde gi plassen sin til noen andre. Det er liksom ikke pasientens skyld at hen har fått tilbud om et langt behandlingsforløp. Slikt bestemmes jo på høyere hold, og jeg mener at pasienter som har fått et slikt tilbud kan ta det imot med god samvittighet.

Men gir meg her. Tror ikke jeg klarer å forklare bedre hva jeg mener. 

Endret av Vendi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vendi skrev (21 minutter siden):

Ja, selvfølgelig. Både pasient og behandler kan avslutte hvis behovet ikke lenger er der. Og ingen får gå videre i behandling hvis behandler mener at det ikke er behov. Var vel egentlig en del av poenget mitt. En pasient kan ikke aleine gjøre krav på en plass, hvis ikke behandler er enig i at vedkommende trenger den plassen. 

Jeg startet tråden fordi noen her inne mener at det er noen som tviholder på plassen sin og nærmest tvinger gjennom en plass i systemet, går til behandling i det uendelige, og burde gi plassen sin til noen andre. Det er liksom ikke pasientens skyld at hen har fått tilbud om et langt behandlingsforløp. Slikt bestemmes jo på høyere hold, og jeg mener at pasienter som har fått et slikt tilbud kan ta det imot med god samvittighet.

Men gir meg her. Tror ikke jeg klarer å forklare bedre hva jeg mener. 

Ikke vanskelig å skjønne hva du mener da :)

Anonymkode: 0769b...7ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tror du seriøst at hvermansen heller vil motta de skarve kronene fra NAV enn å være frisk å jobbe?

Anonymkode: 96b9e...7d6

Det er ikke skarve kroner man får fra nav. Man får 22.000. Har man barn får man vel rundt 10.000 ekstra pr barn. Mange ahr også forsikringer som gjør at de får 5000 oppå det igjen pr måned. 

Det er ikke skarve kroner! 

Anonymkode: 94be1...a93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tror du seriøst at hvermansen heller vil motta de skarve kronene fra NAV enn å være frisk å jobbe?

Anonymkode: 96b9e...7d6

Ja noen vil heller ha middels trygd og slippe å jobbe, kunne dra på masse ferier og gjøre hva de vil enn å tjene høyt, men måtte stå opp 06.30 hver dag og ikke orke så mye annet etter arbeidsdagens slutt

Greit nok for de som reelt er syke, men det er mange som egentlig burde blitt fratatt trygda og jobbet

Anonymkode: 94be1...a93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke skarve kroner man får fra nav. Man får 22.000. Har man barn får man vel rundt 10.000 ekstra pr barn. Mange ahr også forsikringer som gjør at de får 5000 oppå det igjen pr måned. 

Det er ikke skarve kroner! 

Anonymkode: 94be1...a93

10 000 per ekstra barn? Det får ikke jeg. Før skatt har jeg 7000 for to barn. Også betaler jeg barnebidrag med de pengene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 hours ago, Vendi said:

Det er noen her som later til å tro at det er pasienten selv som avgjør dette aleine. Jeg mener at det er behandlingsstedet ved den aktuelle behandler som har siste ordet, og som bestemmer dette med avslutning. 

Tar jeg helt feil? Vet at pasienten kan kan få ha et ord med i laget, men det er jo til syvende og sist behandler som avgjør det hele? 

Grunnen til at jeg tar opp dette er fordi jeg blir litt provosert av den personen/de personene her som sier at noen pasienter "tviholder" på plassen sin, og bør la andre slippe til. Det er da ikke fullt og helt opp til pasienten, mener jeg. Jeg mener altså at det er DPS som avgjør dette. 

Jeg er den du sikter til, og jeg står for det jeg skrev. Det finnes selvsagt mange andre måter å tviholde på plassen sin istedenfor å si rett ut at du ikke vil slutte. Man kan f.eks overraportete, evt holde tilbake opplysninger om fremgang, slik at man fremstår sykere enn man er og dermed får fortsette. 

Anonymkode: 7b25b...70e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg er den du sikter til, og jeg står for det jeg skrev. Det finnes selvsagt mange andre måter å tviholde på plassen sin istedenfor å si rett ut at du ikke vil slutte. Man kan f.eks overraportete, evt holde tilbake opplysninger om fremgang, slik at man fremstår sykere enn man er og dermed får fortsette. 

Anonymkode: 7b25b...70e

Ok, tror jeg skjønner hva du mener. Jeg tar det bare for gitt at folk er ærlige. Er nok litt naiv. 

Endret av Vendi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg er den du sikter til, og jeg står for det jeg skrev. Det finnes selvsagt mange andre måter å tviholde på plassen sin istedenfor å si rett ut at du ikke vil slutte. Man kan f.eks overraportete, evt holde tilbake opplysninger om fremgang, slik at man fremstår sykere enn man er og dermed får fortsette. 

Anonymkode: 7b25b...70e

Kjenner du noen som gjør dette kanskje?

Anonymkode: 96b9e...7d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Just now, AnonymBruker said:

Kjenner du noen som gjør dette kanskje?

Anonymkode: 96b9e...7d6

Ja.

Anonymkode: 7b25b...70e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ja.

Anonymkode: 7b25b...70e

Men da kan de ikke være friske sånn i utgangspunktet? Man lyver da ikke for å oppnå omsorg/hjelp? Ingen jeg kjenner gjør slikt.

Anonymkode: 96b9e...7d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...