Gå til innhold

Får du gaver på jobben din?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Fra kunder eller pasienter? Hvordan ville du reagert hvis du fikk 10.000 hvis du var i en hjelper rolle og fikk dette i forbindelse med 17 mai? 

Anonymkode: aaafb...88c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

det er ikke lov å motta slike summer så dt hadde jeg selvsagt aldri tatt i mot.

Anonymkode: ee630...5f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

det er ikke lov å motta slike summer så dt hadde jeg selvsagt aldri tatt i mot.

Anonymkode: ee630...5f0

og for å legge til ang sum: summen skal være av ubetydelig verdi skal helsepersonell kunne motta.

Anonymkode: ee630...5f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

og for å legge til ang sum: summen skal være av ubetydelig verdi skal helsepersonell kunne motta.

Anonymkode: ee630...5f0

Gjelder denne love  alle typer jobber? 

Anonymkode: aaafb...88c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Gjelder denne love  alle typer jobber? 

Anonymkode: aaafb...88c

Du skrev hjelperrolle- da antok jeg du mente helsepersonell. Hva som gjelder i andre yrker vet jeg ikke. Å motta 10.000 kroner tror jeg vil reise ganske mange røde flagg.

Anonymkode: ee630...5f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fra kunder eller pasienter? Hvordan ville du reagert hvis du fikk 10.000 hvis du var i en hjelper rolle og fikk dette i forbindelse med 17 mai? 

Anonymkode: aaafb...88c

Snakk med sjefen din. Dette kan være problematisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde aldri fått lov til å motta 10 000,-, verken i kontanter eller gaveverdi. Det hadde jeg avslått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fra kunder eller pasienter? Hvordan ville du reagert hvis du fikk 10.000 hvis du var i en hjelper rolle og fikk dette i forbindelse med 17 mai? 

Anonymkode: aaafb...88c

Jeg ville reagert profesjonellt og sagt takk, det var hyggelig tenkt, men jeg kan desverre ikke ta i mot en slik gave.

Deretter ville jeg sendt sms eller e-post og meddelt dette til direktøren. Mulig jeg måtte sørget for at hendelsen ble registrert og arkivert for ettertiden, jeg tror 10.000 er solid over verdigrensen som er tillat hos oss. 

Jeg får lite gaver i jobben men jeg får ofte invitasjoner til happenings eller fine middager. Dette har vi policy på at vi kan gjøre hos oss, men jeg kunne ikke tatt i mot en middag der kostnader til en lengre reise var involvert, noe som var mer vanlig før. Hos oss ble rutinene for dette skjerpet rundt 2010/11/12-ish, etter at en potensiell leverandør inviterte med seg flere med påvirkningkraft fra mitt arbeidssted. Dette ble problematisk da de senere skulle vurdere innkjøp fra bl.a denne leverandøren. Slike "gaver" kan ikke tas i mot hos oss lenger. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kayia skrev (17 minutter siden):

Jeg ville reagert profesjonellt og sagt takk, det var hyggelig tenkt, men jeg kan desverre ikke ta i mot en slik gave.

Deretter ville jeg sendt sms eller e-post og meddelt dette til direktøren. Mulig jeg måtte sørget for at hendelsen ble registrert og arkivert for ettertiden, jeg tror 10.000 er solid over verdigrensen som er tillat hos oss. 

Jeg får lite gaver i jobben men jeg får ofte invitasjoner til happenings eller fine middager. Dette har vi policy på at vi kan gjøre hos oss, men jeg kunne ikke tatt i mot en middag der kostnader til en lengre reise var involvert, noe som var mer vanlig før. Hos oss ble rutinene for dette skjerpet rundt 2010/11/12-ish, etter at en potensiell leverandør inviterte med seg flere med påvirkningkraft fra mitt arbeidssted. Dette ble problematisk da de senere skulle vurdere innkjøp fra bl.a denne leverandøren. Slike "gaver" kan ikke tas i mot hos oss lenger. 

Ok. Spurte sjefen min og hun sa jeg kunne ta i mot gaven :) 

Anonymkode: aaafb...88c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ok. Spurte sjefen min og hun sa jeg kunne ta i mot gaven :) 

Anonymkode: aaafb...88c

Tror deg ikke. Og om du har en så nedsnødd leder ønsker jeg deg lykke til i retten, jf Besseberg-saken :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kayia skrev (18 minutter siden):

Tror deg ikke. Og om du har en så nedsnødd leder ønsker jeg deg lykke til i retten, jf Besseberg-saken :P 

Mente ikke. Skrev feil… 

Anonymkode: aaafb...88c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Mente ikke. Skrev feil… 

Anonymkode: aaafb...88c

Bare trollet igjen altså. Hmmmm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Mente ikke. Skrev feil… 

Anonymkode: aaafb...88c

Trollemor strikes again.

Anonymkode: 5c795...f3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Kayia skrev (47 minutter siden):

Tror deg ikke. Og om du har en så nedsnødd leder ønsker jeg deg lykke til i retten, jf Besseberg-saken :P 

Det er ikke alle jobber hvor dette ikke er lov. Jeg tror du skal lese deg litt opp før du bastant mener at dette ikke er lov. Dette kan være et reelt scenario. Og dette har faktisk skjedd før, med mer. Dersom du ikke jobber etter helsepersonell loven så er ikke dette en ikke- sak til din bastante opplysning ;) god helg. 

Anonymkode: aaafb...88c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det er ikke alle jobber hvor dette ikke er lov. Jeg tror du skal lese deg litt opp før du bastant mener at dette ikke er lov. Dette kan være et reelt scenario. Og dette har faktisk skjedd før, med mer. Dersom du ikke jobber etter helsepersonell loven så er ikke dette en ikke- sak til din bastante opplysning ;) god helg. 

Anonymkode: aaafb...88c

Dersom ts jobbet i en stilling i det private der dette er vanlig praksis hadde hun neppe spurt dol, var min tanke. Mulig dette er greit i hennes jobb, men det kan vel bare sjefen hennes vite. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kayia skrev (9 minutter siden):

Dersom ts jobbet i en stilling i det private der dette er vanlig praksis hadde hun neppe spurt dol, var min tanke. Mulig dette er greit i hennes jobb, men det kan vel bare sjefen hennes vite. 

Jeg er ts, for det andre kan det tenkes at jeg ville ha andre synspunkter på saken uten nevne hele info, før du kaller meg et troll. Dette er et personangrep så med mindre du vil bli kalt troll tilbake kan du slutte med dette. Du kommer med bastant uriktig info som det er det som stemmer, tenkt litt på det du. Og du- du vet ikke om jeg er en hun eller han. 

Anonymkode: aaafb...88c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er ts, for det andre kan det tenkes at jeg ville ha andre synspunkter på saken uten nevne hele info, før du kaller meg et troll. Dette er et personangrep så med mindre du vil bli kalt troll tilbake kan du slutte med dette. Du kommer med bastant uriktig info som det er det som stemmer, tenkt litt på det du. Og du- du vet ikke om jeg er en hun eller han. 

Anonymkode: aaafb...88c

Beklager at jeg svarte som jeg gjorde, men ditt svar "Mente ikke. Skrev feil..." på mitt svar til deg, samt en parallell opprettelse av tråden "Kan politiet spore opp tråder her inne?" rett etter at jeg hadde nevnt Besseberg gjorde meg forutinntatt og jeg trodde du var en av dem som er i ferd med å gjøre forumet til et kjipt og kjedelig sted. Formuleringen "hjelper rolle" fikk nok de fleste til å tenke at du jobbet innenfor helsesektoren, og skrivefeilene styrket meg i troen på at vi hadde med DOLs skøyerklumper å gjøre. 

Jeg tenker at ditt HI med fordel kunne inneholdt mer info uten at du outet hvor du jobber om du virkelig ønsket gode innspill. Formuleringen "Fra kunder eller pasienter? Hvordan ville du reagert hvis du fikk 10.000 hvis du var i en hjelper rolle og fikk dette i forbindelse med 17 mai?" er egentlig umulig å svare noe fornuftig på, og at du spurte sjefen og fikk ja kort tid etter å ha opprettet tråden fikk meg til å betvile sannhetsgehalten i innlegget, det skal jeg innrømme. Det hele lignet litt på innleggene som dukker opp med jevne mellomrom her inne, ala "Når du er blakk, bruker du kredittkortet på vippeextention da?". Alle tenker instinktivt at "blakk" betyr helt tom for penger, men etter x antall innlegg viser det seg at TS har både sparekonto og god råd (i følge henne selv) og at hun bare liker å bruke kredittkort og betaler gjeld før den forrentes tide. Når den siste infoen utelates svarer alle med forutinntatthet der man tror at TS ikke har råd og bør prioritere viktig forran "luksus", men fra TS sin side var det hele en slags felle som alltid skal ende med utsagn om at "DOLs moralpoliti/DOL-fruene er så kjipe" etc. 

Men altså - du har helt rett i at jeg var forutinntatt, og jeg beklager svaret. I etterpåklokskapens lys kan vel kanskje du se at du med fordel kunne gitt noe mer info (feks at du ikke jobber i det offentlige helseapparatet) evt spurt sjefen din med en gang istedenfor å spørre på dol også.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en grei oversikt over problematikk knyttet til det å motta gaver i arbeidsforhold:

https://www.arbeidsrettsadvokater.no/illojalitet/gaver-arbeidsforhold/

Som det fremgår så er det strengere i offentlig sektor fordi det der er større krav til habilitet og objektivitet.

Men også i privat sektor kan det stride mot den generelle lojalitetsplikten i arbeidsforhold å motta gaver, og iallfall å unnlate å informere arbeidsgiveren om gaver. Det å motta gaver (av en viss betydning) kan innebære et tillitsbrudd overfor arbeidsgiveren. Gaver kan sette mottakeren i et avhengighetsforhold eller tilknytningsforhold til giveren som kan innebære splittet lojalitet, og kan påføre bedriften tap av tillit og omdømme.

Terskelen for at gaver er straffbart som korrupsjon er naturlig nok høyere enn for at det anses illojalt overfor arbeidsgiveren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kayia skrev (1 minutt siden):

Beklager at jeg svarte som jeg gjorde, men ditt svar "Mente ikke. Skrev feil..." på mitt svar til deg, samt en parallell opprettelse av tråden "Kan politiet spore opp tråder her inne?" rett etter at jeg hadde nevnt Besseberg gjorde meg forutinntatt og jeg trodde du var en av dem som er i ferd med å gjøre forumet til et kjipt og kjedelig sted. Formuleringen "hjelper rolle" fikk nok de fleste til å tenke at du jobbet innenfor helsesektoren, og skrivefeilene styrket meg i troen på at vi hadde med DOLs skøyerklumper å gjøre. 

Jeg tenker at ditt HI med fordel kunne inneholdt mer info uten at du outet hvor du jobber om du virkelig ønsket gode innspill. Formuleringen "Fra kunder eller pasienter? Hvordan ville du reagert hvis du fikk 10.000 hvis du var i en hjelper rolle og fikk dette i forbindelse med 17 mai?" er egentlig umulig å svare noe fornuftig på, og at du spurte sjefen og fikk ja kort tid etter å ha opprettet tråden fikk meg til å betvile sannhetsgehalten i innlegget, det skal jeg innrømme. Det hele lignet litt på innleggene som dukker opp med jevne mellomrom her inne, ala "Når du er blakk, bruker du kredittkortet på vippeextention da?". Alle tenker instinktivt at "blakk" betyr helt tom for penger, men etter x antall innlegg viser det seg at TS har både sparekonto og god råd (i følge henne selv) og at hun bare liker å bruke kredittkort og betaler gjeld før den forrentes tide. Når den siste infoen utelates svarer alle med forutinntatthet der man tror at TS ikke har råd og bør prioritere viktig forran "luksus", men fra TS sin side var det hele en slags felle som alltid skal ende med utsagn om at "DOLs moralpoliti/DOL-fruene er så kjipe" etc. 

Men altså - du har helt rett i at jeg var forutinntatt, og jeg beklager svaret. I etterpåklokskapens lys kan vel kanskje du se at du med fordel kunne gitt noe mer info (feks at du ikke jobber i det offentlige helseapparatet) evt spurt sjefen din med en gang istedenfor å spørre på dol også.

 

Igjen…. Kayia tar du nok en gang feil. Jeg opprettet ikke den tråden så før du kommer med en nok USANN påstand så bør du være helt sikker før du bruker det som et poeng. Jeg har derimot diskutert med deg de siste dager hvor vi har hatt en hyggelig prat, men nå synes jeg du drar det for langt. Jeg leste derimot tråden du snakker om og kan tenke meg at flere enn meg har opplevd krenkende utsagn når du nok en gang bastant dummer deg ut! 

Anonymkode: aaafb...88c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Igjen…. Kayia tar du nok en gang feil. Jeg opprettet ikke den tråden så før du kommer med en nok USANN påstand så bør du være helt sikker før du bruker det som et poeng. Jeg har derimot diskutert med deg de siste dager hvor vi har hatt en hyggelig prat, men nå synes jeg du drar det for langt. Jeg leste derimot tråden du snakker om og kan tenke meg at flere enn meg har opplevd krenkende utsagn når du nok en gang bastant dummer deg ut! 

Anonymkode: aaafb...88c

Nå må du nok lese innlegget en gang til. Jeg sa at innlegget ble opprettet av en anonym samtidig som jeg hadde svart deg. Jeg sa ikke at denne anonyme var deg. 

Ellers kan jeg ikke ta ansvar for dine følelser. Om du føler deg krenket også etter at jeg har forklart og beklaget hverken kan eller vil jeg gjøre noe særlig med det.

Jeg har stort sett sluttet å svare anonyme på dol, og denne tråden minner meg på hvorfor. Jeg ber deg om å ikke svare meg i tråder jeg deltar i, så skal jeg forsøke mitt beste på å unngå deg. Slike diskusjoner som dette er ikke særlig ok syns jeg, og jeg har ingen interesse av å være med på dem lenger.

Dette ble mitt siste innlegg i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...