AnonymBruker Skrevet 11. mai Del Skrevet 11. mai Jeg fikk først diagnosen schizofreni noe jeg helt siden jeg fikk vite om diagnosen mente var feil. Men det tok flere år før jeg fikk time hos en ny behandler for revurdering av diagnose da de behandlerne som jeg hadde på den tiden mente at det at jeg benektet diagnosen bare var ett typisk symptom og "vanlig for schizofreni pasienter" og "ett tegn på dårlig sykdomsinnsikt". Men etter den revurderingen som tok 8 måneder så viste det vel seg at begge parter hadde rett - Jeg fikk bipolar med psykose som ny diagnose. Min første psykose hadde jeg i 2015 og jeg var da sikker på at medisinene jeg fikk var placebo og da jeg etter hvert ble innlagt på akuttposten var jeg sikker på at de ansatte der hadde planer om å drepe meg ved å enten skyte meg gjennom vinduet (av en eller annen merkelig grunn hadde jeg ikke gardiner foran vinduet mitt på rommet) eller ved å tenne på avdelingen slik at jeg skulle brenne inne. Å nå i ettertid så skjønner jeg jo selvfølgelig at dette er syke tanker, men jeg er likevel usikker på om jeg ville kaldt det for psykose eller om det bare kom av stress? Så senere, i 2019 så ble jeg innlagt på en helt ny akuttpost ett annet sted i landet da jeg hadde flyttet. Der skrev de flere ganger at de ikke oppfattet meg som psykotisk selv om jeg hadde lignende tanker da. Og det gjør meg jo usikker? De sa at de noen ganger oppfattet at jeg hadde realitetsbrist da, men at de mente at det kom av tidligere, dårlige erfaringer med psykiatrien (mye tvang som tvangsmedisinering og fastholding og beltelegging der jeg hadde vært innlagt i hjembyen min). Så igjen i 2021 tror jeg det var så ble jeg innlagt igjen, da på en DPS i hjembyen. Jeg hadde dog aldri møtt noen av de ansatte der eller behandlerne da. Men de valgte da å sette meg på antipsykotika (zyprexa) til tross for at de aldri beskriver meg i journalen som psykotisk eller grensepsykotisk? Er det ikke rart? Uansett, jeg ble jo gradvis bedre da i løpet av innleggelsen. Om det var tiden som gjorde meg bedre eller om det faktisk var antipsykotikaen eller en kombinasjon av begge er jo ikke så lett å si egentlig. Jeg aner ikke hvilke tanker jeg hadde i hodet da og om noen av de kunne oppfattes som psykotiske ettersom jeg selv husker nesten ingenting av den innleggelsen. Og det er mer som ett stort, sort hull i hukommelsen min. Men jeg vet i alle fall at jeg var oppfattet som deprimert, at jeg stilte spørsmål ved alt mulig rart og at jeg var veldig treig med å skjønne ting. Jeg kunne f.eks ikke være med å spille kort fordi jeg ikke klarte følge med på når det var min tur og jeg heller ikke husket hvordan jeg skulle spille. Og jeg husket ikke hvilket år vi var i og jeg var usikker på hvor gammel jeg var(?). Og sikkert en del andre ting jeg ikke husker. Samme skjedde første innleggelsen min og ett par andre innleggelser (jeg husker altså ingenting). Uansett, siden da (2021) har jeg gått fast på antipsykotika da og har ikke hatt noen flere psykotiske episoder. Men likevel sliter jeg litt med å akseptere at jeg jo trolig da har vært psykotisk og at jeg har en diagnose som inkluderer psykose? Stemmer det virkelig at det var psykose? Hvem vet sikkert hva det var? Og er det antipsykotikaen som jeg nå bruker som gjør at jeg ikke lenger blir psykotisk eller er jeg egentlig frisk? Anonymkode: 5dc58...b68 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/482332-jeg-sliter-med-%C3%A5-tro-p%C3%A5-og-akseptere-att-jeg-har-hatt-psykotiske-episoder-noen-med-gode-r%C3%A5d-til-meg/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sokk Skrevet 11. mai Del Skrevet 11. mai Akkurat som gjesping smitter virker det som tanker smitter på dol. 😊 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): jeg er likevel usikker på om jeg ville kaldt det for psykose eller om det bare kom av stress? Psykose kan komme av stress. AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Der skrev de flere ganger at de ikke oppfattet meg som psykotisk selv om jeg hadde lignende tanker da. Og det gjør meg jo usikker? De sa at de noen ganger oppfattet at jeg hadde realitetsbrist da, men at de mente at det kom av tidligere, dårlige erfaringer med psykiatrien Det ene utelukker det andre. Det er umulig å vite nøyaktig hva som lå bak vurderingene deres. Kanskje var du ikke psykotisk akkurat da. AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Jeg aner ikke hvilke tanker jeg hadde i hodet da og om noen av de kunne oppfattes som psykotiske ettersom jeg selv husker nesten ingenting av den innleggelsen. Og det er mer som ett stort, sort hull i hukommelsen min. Da må du nesten stole på de som har observert deg og gjentatte ganger konkludert med psykose. AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Og jeg husket ikke hvilket år vi var i og jeg var usikker på hvor gammel jeg var(?) Det er i hvert fall ingen tvil om at du var i en forvirringstilstand. Så får det være opp til ekspertene å plassere det i diagnoser og medisinske termer. AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Og er det antipsykotikaen som jeg nå bruker som gjør at jeg ikke lenger blir psykotisk eller er jeg egentlig frisk? Kanskje AP hjelper deg med å holde deg frisk? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/482332-jeg-sliter-med-%C3%A5-tro-p%C3%A5-og-akseptere-att-jeg-har-hatt-psykotiske-episoder-noen-med-gode-r%C3%A5d-til-meg/#findComment-4280306 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai Del Skrevet 11. mai Sokk skrev (14 minutter siden): Akkurat som gjesping smitter virker det som tanker smitter på dol. 😊 Psykose kan komme av stress. Det ene utelukker det andre. Det er umulig å vite nøyaktig hva som lå bak vurderingene deres. Kanskje var du ikke psykotisk akkurat da. Da må du nesten stole på de som har observert deg og gjentatte ganger konkludert med psykose. Det er i hvert fall ingen tvil om at du var i en forvirringstilstand. Så får det være opp til ekspertene å plassere det i diagnoser og medisinske termer. Kanskje AP hjelper deg med å holde deg frisk? Ja, det stemmer det. Jeg har lest andre skrive om det. Men ville ikke skrive mine erfaringer i deres tråd ettersom jeg følte det ville blitt feil. Mer ryddig å starte en egen tråd med egne spørsmål tenkte jeg og ikke blande meg inn i andres saker liksom. Du har rett at psykose kan komme av stress, det har jeg hørt flere ganger. Jeg har også fått vite at de mener at jeg er såkalt "sårbar for stress". Så det kan jo helt sikkert være noe i det. Er nok best å stole på profesjonelle kanskje? Jeg har jo fått to vurderinger av to uavhengige og erfarne behandlere også så sjansen for at det stemmer er sikkert større da? Ja, du har nok rett i at kanskje AP hjelper med å holde meg frisk. Jeg tør i alle fall ikke ta sjansen på å slutte for å teste det ut. For jeg er så heldig å ikke ha noen bivirkninger så da har jeg jo ingen reell grunn til å slutte heller da? Anonymkode: 5dc58...b68 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/482332-jeg-sliter-med-%C3%A5-tro-p%C3%A5-og-akseptere-att-jeg-har-hatt-psykotiske-episoder-noen-med-gode-r%C3%A5d-til-meg/#findComment-4280316 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sokk Skrevet 11. mai Del Skrevet 11. mai AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Er nok best å stole på profesjonelle kanskje? Jeg har jo fått to vurderinger av to uavhengige og erfarne behandlere også så sjansen for at det stemmer er sikkert større da? Anonymkode: 5dc58...b68 Ja, er det ikke greit å stole på de profesjonelle, så slipper du å foreta vanskelige diagnostiske vurderinger selv? AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Ja, du har nok rett i at kanskje AP hjelper med å holde meg frisk. Jeg tør i alle fall ikke ta sjansen på å slutte for å teste det ut. For jeg er så heldig å ikke ha noen bivirkninger så da har jeg jo ingen reell grunn til å slutte heller da? Jeg ville vært veldig skeptisk til å gjøre endringer på et opplegg som funker. Såvidt jeg forstår er det en liten risiko for «rebound» psykose bare fordi man slutter på AP (men dette kan jeg ikke egentlig, har bare sett det nevnt). Så her gjelder det å lytte til ekspertene og ikke gjøre noe uten at det er i samråd med lege. «Never change a winning team». 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/482332-jeg-sliter-med-%C3%A5-tro-p%C3%A5-og-akseptere-att-jeg-har-hatt-psykotiske-episoder-noen-med-gode-r%C3%A5d-til-meg/#findComment-4280324 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trinity80 Skrevet 11. mai Del Skrevet 11. mai Man har to valg innen sin egen helse: å stole på profesjonelle i det grad man blir bedre og symptomene letter. Man kan også være mistenksom og stole kun på seg selv. Da gjentar man samme mønster år etter år uten bedring 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/482332-jeg-sliter-med-%C3%A5-tro-p%C3%A5-og-akseptere-att-jeg-har-hatt-psykotiske-episoder-noen-med-gode-r%C3%A5d-til-meg/#findComment-4280330 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai Del Skrevet 11. mai Sokk skrev (3 minutter siden): Ja, er det ikke greit å stole på de profesjonelle, så slipper du å foreta vanskelige diagnostiske vurderinger selv? Jeg ville vært veldig skeptisk til å gjøre endringer på et opplegg som funker. Såvidt jeg forstår er det en liten risiko for «rebound» psykose bare fordi man slutter på AP (men dette kan jeg ikke egentlig, har bare sett det nevnt). Så her gjelder det å lytte til ekspertene og ikke gjøre noe uten at det er i samråd med lege. «Never change a winning team». Sant. Jeg har jo ikke peiling nok på diagnoser da til å gjøre en ordentlig vurdering. Har jo bare lest litt nå og da, så en psykolog eller psykiater har jo MYE mer peiling og erfaring og alt det der. Enig med deg i det. Hva betyr forresten rebound? Er det ett annet ord for tilbakefall bare eller? Anonymkode: 5dc58...b68 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/482332-jeg-sliter-med-%C3%A5-tro-p%C3%A5-og-akseptere-att-jeg-har-hatt-psykotiske-episoder-noen-med-gode-r%C3%A5d-til-meg/#findComment-4280331 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai Del Skrevet 11. mai Trinity80 skrev (Akkurat nå): Man har to valg innen sin egen helse: å stole på profesjonelle i det grad man blir bedre og symptomene letter. Man kan også være mistenksom og stole kun på seg selv. Da gjentar man samme mønster år etter år uten bedring Ja, jeg tror du har ett godt poeng der faktisk. Jeg skal bli bedre til å stole på profesjonelle. Men jeg har jo også hørt at det er vanlig å bli usikker på seg selv når man er psykotisk da? Anonymkode: 5dc58...b68 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/482332-jeg-sliter-med-%C3%A5-tro-p%C3%A5-og-akseptere-att-jeg-har-hatt-psykotiske-episoder-noen-med-gode-r%C3%A5d-til-meg/#findComment-4280333 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai Del Skrevet 11. mai Det store spørsmålet er vel om du kun hadde 1 psykotisk episode utløst av stress eller ytre påkjenning (såkalt reaktiv psykose) dette er noe alle kan få. Da holder det å kun bruke antipsykotika i 1år. Mens ved varige psykoselidelser som schizofreni anbefales det i 5år før man kan prøve ut uten. Anonymkode: a468a...49a 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/482332-jeg-sliter-med-%C3%A5-tro-p%C3%A5-og-akseptere-att-jeg-har-hatt-psykotiske-episoder-noen-med-gode-r%C3%A5d-til-meg/#findComment-4280354 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai Del Skrevet 11. mai AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Det store spørsmålet er vel om du kun hadde 1 psykotisk episode utløst av stress eller ytre påkjenning (såkalt reaktiv psykose) dette er noe alle kan få. Da holder det å kun bruke antipsykotika i 1år. Mens ved varige psykoselidelser som schizofreni anbefales det i 5år før man kan prøve ut uten. Anonymkode: a468a...49a Åja. Kan man få flere reaktive psykoser? Eller blir det liksom omtalt som "vanlig" psykose om man opplever å få flere psykoser utløst av stress? For jeg har alltid vært veldig stresset i forkant av mine psykoser. Anonymkode: 5dc58...b68 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/482332-jeg-sliter-med-%C3%A5-tro-p%C3%A5-og-akseptere-att-jeg-har-hatt-psykotiske-episoder-noen-med-gode-r%C3%A5d-til-meg/#findComment-4280376 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.