Gå til innhold

Hvilke reelle alternativer finnes til beltelegging? Hva gjør de på steder der de ikke har belteseng i det hele tatt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
nachnoo skrev (2 minutter siden):

Jeg kan fortelle en historie til, men pådrar meg kanskje en del vrede.

En kvinne i 20-årene fortalte meg at hun en kveld på fest der hun var godt ruset, bla på benzo ble involvert i et samleie hun vel egentlig ikke hadde samtykket tydelig til. Venninnegjengen gikk helt bananas og ville gå til politiet. Kvinnen selv sa ganske nøkternt at det ikke var særlig stas, men hun hadde hatt samleie mange ganger frivillig og at flere av disse ikke hadde vært så mye bedre. Hun mente det ikke var noe å ta slik på vei for.  Min tolkning er at reaksjonen nok hadde vært annerledes uten benzo.

Det kan være du har rett i. 

nachnoo skrev (1 minutt siden):

Jeg fikk det en gang ifm en gastroskopi. Det var behagelig 🙂

Er det noe man hadde ønsket å ruse seg på frivillig? Er det så bra liksom? Om det er innafor å spørre om da. 

Anonymkode: 4396f...341

Fortsetter under...

nachnoo
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det noe man hadde ønsket å ruse seg på frivillig? Er det så bra liksom? Om det er innafor å spørre om da. 

Det er jo mange som gjør det.

Men jeg er slik laget at jeg ikke har noe ønske om eller behov for å ruse meg. Jeg ruser meg med opplevelser i livet. Men innrømmer at jeg har inntatt så mye alkohol noen ganger at jeg har blitt ruset.

AnonymBruker
nachnoo skrev (Akkurat nå):

Det er jo mange som gjør det.

Men jeg er slik laget at jeg ikke har noe ønske om eller behov for å ruse meg. Jeg ruser meg med opplevelser i livet. Men innrømmer at jeg har inntatt så mye alkohol noen ganger at jeg har blitt ruset.

Åja, jeg trodde lorazepam var vanskelig å få tak i utenom på sykehus? Men du tenker kanskje på andre typer benzo? 

Skjønner. Jeg tenkte bare ett ønske om å ruse seg generelt sett da, bare for å få ett slags inntrykk av hvor behagelig det føles å bli gitt lorazepam. 

frosken
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvilke reelle alternativer finnes til beltelegging? Og hva gjør de på steder der de ikke har belteseng i det hele tatt?

Jeg vet jo at f.eks Island ikke har/bruker belteseng i det hele tatt. Men hvordan blir da bruken av annen tvang? Eskalerer den eller brukes det lite tvang der generelt sett? Noen som vet?

Og i forhold til alternativer til beltelegging, hvilke alternativer finnes? 
Fastholding, medisiner (sikkert ofte høye doser) og isolat? Flere?

Du kan lese om erfaringer gjort på Lovisenberg sykehus for noen år siden: Pakket ned belteseng og belter - Itryggehender (itryggehender24-7.no)

Eva Sofie
nachnoo skrev (4 minutter siden):

Jeg fikk det en gang ifm en gastroskopi. Det var behagelig 🙂

Jeg har også fått et beroligende i lav dose intravenøst som hadde amnesi (hukommelsestap) som bivirkning under selve prosedyren av gastroskopien, midazolam. Fikk høre at jeg var samarbeidsvillig og rolig etter medisineringen. Ingen hukommelse.

Jeg har vært med å gi samme type medisin som munnvann til epileptikere under langvarige krampeanfall (når det ikke stopper). Vanskelig å si om det da har samme effekt, for en blir påvirket kognitivt etter et anfall, men virker ikke slik...

Annonse

AnonymBruker
nachnoo skrev (1 time siden):

Tillegg: Når pasienter får medisiner mot sin vilje, enten det er som tvangstiltak eller tvangsbehandling, gir en oftest i tillegg et benzo. Vanligvis lorazepam. Ved å få en større dose benzo, får pasienten emosjonell amnesi for situasjonen, og faren for at det vlir et langvarig traume evt PTSD minsker i betydelig grad.

Hva skjer når de gir noe sånn til en person? 

Anonymkode: 1fc46...801

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (6 minutter siden):

Jeg har også fått et beroligende i lav dose intravenøst som hadde amnesi (hukommelsestap) som bivirkning under selve prosedyren av gastroskopien, midazolam. Fikk høre at jeg var samarbeidsvillig og rolig etter medisineringen. Ingen hukommelse.

Jeg har vært med å gi samme type medisin som munnvann til epileptikere under langvarige krampeanfall (når det ikke stopper). Vanskelig å si om det da har samme effekt, for en blir påvirket kognitivt etter et anfall, men virker ikke slik...

fikk du det intravenøst? Husker du om du brakk deg når du måtte igjennom det? Husker du ubehag? 

AnonymBruker
frosken skrev (10 minutter siden):

Du kan lese om erfaringer gjort på Lovisenberg sykehus for noen år siden: Pakket ned belteseng og belter - Itryggehender (itryggehender24-7.no)

Interessant lesing. Vet du om de fortsatt følger dette? Altså ingen bruk av belteseng? Jeg ser at artikkelen ble publisert i 2017, så det er jo 7 år siden. Hadde vært interessant å visst noe om hva som skjedde videre der og om det fortsatt fungerer like bra?

nachnoo skrev (10 minutter siden):

Jeg tror det er behagelig med lorazepam.

Okei.

Eva Sofie skrev (5 minutter siden):

Du hadde absolutt ingen hukommelse av hva som skjedde etter at du fikk medisinen? Varte det lenge dette hukommelsestapet?

Eva Sofie
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

fikk du det intravenøst? Husker du om du brakk deg når du måtte igjennom det? Husker du ubehag? 

Ja, jeg fikk det som sagt intravenøst, og de tilpasset ev. dosen. Jeg kan faktisk ikke huske om de begynte å føre ned slangen i halsen akkurat i det jeg "ble borte" eller ikke, men jeg antar at de kanskje gjorde det like før jeg ble for sedert. Husker ingen ubehag. Jeg vet de tipset meg om å puste rolig med magen... Det er en stund siden, så minnet blekner litt. Det er det som er positivt med hukommelsestapet.

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Du hadde absolutt ingen hukommelse av hva som skjedde etter at du fikk medisinen? Varte det lenge dette hukommelsestapet?

Ingen hukommelse etter at midazolam virket, men som sagt var jeg samarbeidsvillig under undersøkelsen. Det neste jeg husker var at jeg våknet opp tilbake på rommet. Da følte jeg meg litt trøtt i starten.

Men, jeg understreker det samme som @nakno , at dette er slik min erfaring var med medisinen. Andre kan ha en annen opplevelse av å ta medisinen. Vi mennesker reagerer ulikt på medisiner.

Annonse

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (18 minutter siden):

Ja, jeg fikk det som sagt intravenøst, og de tilpasset ev. dosen. Jeg kan faktisk ikke huske om de begynte å føre ned slangen i halsen akkurat i det jeg "ble borte" eller ikke, men jeg antar at de kanskje gjorde det like før jeg ble for sedert. Husker ingen ubehag. Jeg vet de tipset meg om å puste rolig med magen... Det er en stund siden, så minnet blekner litt. Det er det som er positivt med hukommelsestapet.

Ingen hukommelse etter at midazolam virket, men som sagt var jeg samarbeidsvillig under undersøkelsen. Det neste jeg husker var at jeg våknet opp tilbake på rommet. Da følte jeg meg litt trøtt i starten.

Men, jeg understreker det samme som @nakno , at dette er slik min erfaring var med medisinen. Andre kan ha en annen opplevelse av å ta medisinen. Vi mennesker reagerer ulikt på medisiner.

Oki, litt rart man kan få hukommelsestap sånn synes jeg. Men det er vel bra at medisinen fungerer som man ønsker også.

Eva Sofie
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Oki, litt rart man kan få hukommelsestap sånn synes jeg. Men det er vel bra at medisinen fungerer som man ønsker også.

Jeg vet ikke hva som ev. er sedering og hva som er hukommelsestap av den medisinen. Men et forsøk på en liten presisering: Om jeg hadde gjennomført gastroskopi uten sedering hadde det blitt retraumatiserende for min del. Det at jeg i dag klarer å se på det som et vanlig og svakt minne, er trolig ikke et resultat av medisinen, men fordi jeg ikke husker hendelsen (indirekte av hukommelsestapet). Men hva som skyldes hukommelsestapet, sederingen og ev. annet, vet jeg ikke. Amnesi er oppført som en vanlig bivirkning.

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (57 minutter siden):

Ok. Men vet du hvor mye medisin du fikk? Jeg må kanskje gjennom det snart, for jeg tror jeg kanskje er syk i halsen. 

Eva Sofie
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ok. Men vet du hvor mye medisin du fikk? Jeg må kanskje gjennom det snart, for jeg tror jeg kanskje er syk i halsen. 

Dette ga forklaring på hvorfor du spurte så mye - jeg funderte litt på det...

Men, du kan ha fått opp et varsel om det dersom noen varsler er påslått: Jeg har startet en egen tråd om emnet under Allmennmedisin som handler om ditt spørsmål. Det er bra du spør når du er usikker og jeg håper du er godt ivaretatt og får hjelp, men det ble en del utenfor denne trådens opprinnelige tema ;)  - Fra alternativer til beltelegging til sedering under gastroskopi... Det gjør ikke noe for min del, men ikke alle som er begeistret for det.

Fyk av sted til allmennmedisin, så ser du mitt svar til deg der... 🫶

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...