Gå til innhold

Har du noen gang blitt nektet tilgang til din egen telefon eller internett når du har vært innlagt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har du noen gang blitt nektet tilgang til din egen telefon eller internett når du har vært innlagt? Hva var såfall begrunnelsen? Jeg har hørt at det krever ett eget tvangsvedtak hvis en pasient skal nektes tilgang til f.eks telefon og/eller internett? Hva er din erfaring med det?

Anonymkode: 806db...836

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

jeg har blitt nektet tilgang til mobil når jeg var innlagt, ja det var eget vedtak på det. husker ikke begrunnelsen. det gjaldt bare i 2 døgn. 

Anonymkode: 20053...342

Mener du at du fikk tilbake telefonen etter 2 døgn eller at vedtaket varte i 2 døgn om gangen? 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mener du at du fikk tilbake telefonen etter 2 døgn eller at vedtaket varte i 2 døgn om gangen? 

fikk den tilbake etter 2 døgn, mulig vedtaket også varte kun 2 døgn men de kunne velge å forlenge med 14 dager eller noe slikt. er ikke sikker.

Anonymkode: 20053...342

Eva Sofie
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Har du noen gang blitt nektet tilgang til din egen telefon eller internett når du har vært innlagt? Hva var såfall begrunnelsen? Jeg har hørt at det krever ett eget tvangsvedtak hvis en pasient skal nektes tilgang til f.eks telefon og/eller internett? Hva er din erfaring med det?

Der har lovverket endret seg mye siden jeg første gang ble skysset inn dørene på en lukket avdeling, gitt. De første årene - fra 2002 og oppover - var det vanlig å ta fra oss telefonene. På en avdeling var det kiosk vi ringte fra. På en annen fikk vi enten låne avdelingens telefon eller vi fikk vår egen i en begrenset periode. Det samme gjaldt PC.

Jeg kan huske at det ble litt myknet opp her jeg bor rundt 2011-2012, men jeg har også blitt mindre og mindre innlagt fra 2010 og utover. Da jeg var innlagt i 2014 mener jeg at telefonen var tilgjengelig på dagtid, men ikke om natten - det var lukket avdeling på sykehuset. PC var ikke tilgjengelig, kun i perioder om jeg avtalte det. Mitt inntrykk er at det her i byen var/er strenge tiltak. Det er helt greit.

Jeg mener det burde vært enklere å ta fra pasienter telefonen... Jeg har i en depressiv periode postet for sensitive opplysninger om meg selv, som jeg aldri ville ha gjort ellers. Det fikk konsekvenser for andre lenge etter at det var slettet. En gang publisert, alltid publisert.

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (4 minutter siden):

Der har lovverket endret seg mye siden jeg første gang ble skysset inn dørene på en lukket avdeling, gitt. De første årene - fra 2002 og oppover - var det vanlig å ta fra oss telefonene. På en avdeling var det kiosk vi ringte fra. På en annen fikk vi enten låne avdelingens telefon eller vi fikk vår egen i en begrenset periode. Det samme gjaldt PC.

Jeg kan huske at det ble litt myknet opp her jeg bor rundt 2011-2012, men jeg har også blitt mindre og mindre innlagt fra 2010 og utover. Da jeg var innlagt i 2014 mener jeg at telefonen var tilgjengelig på dagtid, men ikke om natten - det var lukket avdeling på sykehuset. PC var ikke tilgjengelig, kun i perioder om jeg avtalte det. Mitt inntrykk er at det her i byen var/er strenge tiltak. Det er helt greit.

Jeg mener det burde vært enklere å ta fra pasienter telefonen... Jeg har i en depressiv periode postet for sensitive opplysninger om meg selv, som jeg aldri ville ha gjort ellers. Det fikk konsekvenser for andre lenge etter at det var slettet. En gang publisert, alltid publisert.

De burde ta ifra de pasientene som sitter oppe på nettene telefonen. 

Anonymkode: 7f9ff...027

Annonse

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (4 timer siden):

Seriøst? Da umyndiggjør du pasienten hvis pasienten er voksen. Det gjør man bare ikke. Godt det ikke er sånn tvsngs regimer i dag. 

Anonymkode: b13a7...24c

Eva Sofie
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Seriøst? Da umyndiggjør du pasienten hvis pasienten er voksen. Det gjør man bare ikke. Godt det ikke er sånn tvsngs regimer i dag. 

Anonymkode: b13a7...24c

Ved å forfølge tankegangen om umyndiggjøring, er det mye som er umyndiggjøring på en lukket avdeling med nokså restriktive regler.

Som @stjernestøv er inne på, at pasienter bruker telefoner om natten, når en er innlagt for å bli stabilisert. Det kan innebære å få mer rutiner i hverdagen som måltider, døgnrytme, økt aktivitet etc. Jeg tenker ikke at å gå tilbake 20 år i tid hvor en telefonkiosk og ansattes telefon (hvor jeg var innlagt) er en god løsning.

PS: Jeg snakker ikke om DPS.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...