Gå til innhold

Hva er galt i hjernen ved psykose?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er mange sykdommer og tilstander slike symptomer du beskriver kan være.

Anonymkode: 229cb...f3d

Ja ikke sant? Så må ikke være psykotisk? Hvilke tilstander tenker du på?

Kan man få psykose av angst og stress?

Anonymkode: 63a13...96f

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Har; angst, depressive symptomer,flat» i følelsene, 

Humørsvingninger

Mindre energi, interesse og motivasjon

Forvirring

Uvirkelighetsfølelse knyttet til seg selv, verden og/eller andre menneske, Vansker med oppmerksomhet, konsentrasjon og hukommelse.

Er også sensitiv for inntrykk

men alt dette kan jo være andre ting også.. eller har man psykose om man har de?

Jeg er ganske opphengt og besatt av hvordan jeg føler meg.🤷‍♀️

Ja, det kan være andre ting også.

Hvis du har vrangforestillinger så er det psykose. Men det ligger litt i vrangforestillingens natur at man gjerne ikke vet selv at man har vrangforestillinger. Hvis du går inn og ut av dem, så kan du nok merke det (hvis du er Gud den ene dagen og dagen etter lurer på hva i all verden som skjedde og deretter blir Gud igjen), men hvis ikke så merker du gjerne ikke selv at det er vrangforestillinger.

Hvis du får noen «åpenbaringer» om deg selv, verden eller menneskene rundt deg, eller er veldig paranoid/har kraftig altoppslukende angst for alt, så må du ta opp disse tankene med lege.

Samme hvis du er veldig forvirret, det må du fortelle om til legen. Om du klarer å beskrive hva du mener med forvirret, hvordan det arter seg, og hva som gjør at du får uvirkelighetsfølelse og hvordan det føles, så er det bra. Det er mye som kan gjemme seg bak et ord som «forvirret».

Alt av rare eller gale sanseopplevelser må du fortelle om. Hvordan er du sensitiv for inntrykk, hva ved sanseopplevelsene er ubehagelig? 

Hvis tankene dine ikke virker som de skal, at de hopper eller forsvinner, at det er mye irrelevant som dukker opp og forstyrrer deg, eller at de føles som de ikke er dine. Fortell om tankene dine har lyd eller evt kommer utenfra med lyd, om du hører stemmer. Om du får kommandoer eller blir diskutert i tredjeperson, eller at dine egne tanker blir gjentatt uten at du gjør det selv, evt at andre kan høre tankene dine.

Fortell om alle rare opplevelser til legen.

Du kan altså ikke diagnostisere deg selv med psykose, du må snakke med lege og det er veldig viktig at du forteller om alt og er så konkret i beskrivelsene som mulig, så får de best mulig grunnlag for å foreta en riktig vurdering.

Så er det også mulig å ha OCD knyttet til å utvikle psykose, altså at man er besatt av frykten for at man utvikler psykose og bruker veldig, veldig mye tid på å forsikre seg om at man ikke gjør det.

Uansett er det viktig at du tar opp disse tankene dine med legen, fordi du kan ikke løse problemet selv. Din oppgave er å fortelle om alt, men ikke å diagnostisere. 

AnonymBruker
Sokk skrev (2 minutter siden):

Ja, det kan være andre ting også.

Hvis du har vrangforestillinger så er det psykose. Men det ligger litt i vrangforestillingens natur at man gjerne ikke vet selv at man har vrangforestillinger. Hvis du går inn og ut av dem, så kan du nok merke det (hvis du er Gud den ene dagen og dagen etter lurer på hva i all verden som skjedde og deretter blir Gud igjen), men hvis ikke så merker du gjerne ikke selv at det er vrangforestillinger.

Hvis du får noen «åpenbaringer» om deg selv, verden eller menneskene rundt deg, eller er veldig paranoid/har kraftig altoppslukende angst for alt, så må du ta opp disse tankene med lege.

Samme hvis du er veldig forvirret, det må du fortelle om til legen. Om du klarer å beskrive hva du mener med forvirret, hvordan det arter seg, og hva som gjør at du får uvirkelighetsfølelse og hvordan det føles, så er det bra. Det er mye som kan gjemme seg bak et ord som «forvirret».

Alt av rare eller gale sanseopplevelser må du fortelle om. Hvordan er du sensitiv for inntrykk, hva ved sanseopplevelsene er ubehagelig? 

Hvis tankene dine ikke virker som de skal, at de hopper eller forsvinner, at det er mye irrelevant som dukker opp og forstyrrer deg, eller at de føles som de ikke er dine. Fortell om tankene dine har lyd eller evt kommer utenfra med lyd, om du hører stemmer. Om du får kommandoer eller blir diskutert i tredjeperson, eller at dine egne tanker blir gjentatt uten at du gjør det selv, evt at andre kan høre tankene dine.

Fortell om alle rare opplevelser til legen.

Du kan altså ikke diagnostisere deg selv med psykose, du må snakke med lege og det er veldig viktig at du forteller om alt og er så konkret i beskrivelsene som mulig, så får de best mulig grunnlag for å foreta en riktig vurdering.

Så er det også mulig å ha OCD knyttet til å utvikle psykose, altså at man er besatt av frykten for at man utvikler psykose og bruker veldig, veldig mye tid på å forsikre seg om at man ikke gjør det.

Uansett er det viktig at du tar opp disse tankene dine med legen, fordi du kan ikke løse problemet selv. Din oppgave er å fortelle om alt, men ikke å diagnostisere. 

Kjenner meg ikke helt igjen i det du beskriver så da har jeg kanskke ikke psykose. Men føler meg intenst ikke som meg selv. Tankene er litt kaotiske og hjernen klarer ikke helt holde orden kjennes det som. Men ikke noe kommer utenfra nei.

Er REDD jeg har vrangforestilling ift hva som feiler meg. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kjenner meg ikke helt igjen i det du beskriver så da har jeg kanskke ikke psykose. Men føler meg intenst ikke som meg selv. Tankene er litt kaotiske og hjernen klarer ikke helt holde orden kjennes det som. Men ikke noe kommer utenfra nei.

Er REDD jeg har vrangforestilling ift hva som feiler meg. 

Du kan ha psykose uten å ha alle disse tingene. Dette var en liste over ting du må ta opp med legen dersom du opplever dem.

Snakk med legen om tankekaoset og tankene om hva som feiler deg. Veldig viktig  at du diskuterer dette med legen. De er jo ikke tankelesere 😉

Jeg har hatt tanker som jeg fortsatt lurer på om er/var vrangforestilling (som har kommet tilbake 3 ganger), så jeg er i hvert fall ikke i stand til å si hvor grensen går og om man kan mistenke egne vrangforestillinger. Jeg hadde en slags mistanke nemlig (jeg tror x sant og da lever jeg i et mareritt, men dette høres kanskje ut som galskap for andre, så hvis x ikke er sant, da har jeg blitt gal. Så uansett er det katastrofe). Jeg vet ennå ikke hvordan sånne ting blir vurdert.

Men uansett må du fortelle legen om tankene, ellers er det ingen som kan gi deg svar eller hjelp.

AnonymBruker
Sokk skrev (3 minutter siden):

Du kan ha psykose uten å ha alle disse tingene. Dette var en liste over ting du må ta opp med legen dersom du opplever dem.

Snakk med legen om tankekaoset og tankene om hva som feiler deg. Veldig viktig  at du diskuterer dette med legen. De er jo ikke tankelesere 😉

Jeg har hatt tanker som jeg fortsatt lurer på om er/var vrangforestilling (som har kommet tilbake 3 ganger), så jeg er i hvert fall ikke i stand til å si hvor grensen går og om man kan mistenke egne vrangforestillinger. Jeg hadde en slags mistanke nemlig (jeg tror x sant og da lever jeg i et mareritt, men dette høres kanskje ut som galskap for andre, så hvis x ikke er sant, da har jeg blitt gal. Så uansett er det katastrofe). Jeg vet ennå ikke hvordan sånne ting blir vurdert.

Men uansett må du fortelle legen om tankene, ellers er det ingen som kan gi deg svar eller hjelp.

Har gjort det. Men de mener jeg ikke er psykotisk 

Er bare så sjukt ekkelt og skummelt 

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har gjort det. Men de mener jeg ikke er psykotisk 

Er bare så sjukt ekkelt og skummelt 

Da får du bare stole på den vurderingen. Men snakk gjerne med dem om bekymringene dine og hvor mye tid du bruker på dem. De kan bare hjelpe deg om du forteller. 

Det er ikke bare psykose som er en ekte psykisk lidelse. Det er mye lidelse i angst og depresjon, pf og ulike typer stressreaksjoner 😊

Trinity80
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan du linke til nettstedet du har kopiert dette fra?

Anonymkode: 56389...fe9

Så klart:

https://www.psykose-bipolar.no/psykoselidelse/tidlige-tegn-pa-psykose/

Men du bør ikke kverne for mye over dette. Hva sa psykolog/ legen til deg konkret? Kan også være en form for tvangstanke å tro at man har diverse. Helseangst kan det også være. 

AnonymBruker
Trinity80 skrev (7 timer siden):

Det jeg har lært gjennom bøker, og forskning er at vanligvis så involverer psykose en forstyrrelse i hjernens funksjon som påvirker en persons tenkning, følelser, persepsjoner og atferd på en måte som skiller seg betydelig fra det som anses som normalt.

Noen ganger er patologien forklarlig, andre ganger ikke. Det er heavy samspill mellom arv, miljø, nevrobiologisk og psykologisk. Så fant jeg i tillegg dette:

Dopamin dysfunksjon: Økt dopaminaktivitet i visse deler av hjernen, spesielt i mesolimbiske og mesokortikale baner, er knyttet til positive symptomer på psykose, som hallusinasjoner og vrangforestillinger.

Glutamat dysfunksjon: Forstyrrelser i glutamatsystemet, spesielt i forbindelse med N-metyl-D-aspartat (NMDA) reseptorer, kan bidra til utviklingen av psykose, spesielt negative symptomer og kognitive forstyrrelser.

Strukturelle endringer i hjernen: Endringer i hjernestrukturer, inkludert redusert volum eller abnormiteter i områder som prefrontal cortex, hippocampus og thalamus, er rapportert hos personer med psykose.

Genetikk: Arvelige faktorer kan spille en rolle i utviklingen av psykose, med flere gener som er assosiert med økt risiko for tilstanden.

Miljømessige faktorer: Tidlige livsstressorer, traumer, misbruk av rusmidler og andre miljømessige påvirkninger kan øke sårbarheten for å utvikle psykose hos genetisk sårbare personer.

Kunnskap gjør at man enklere forstår mystiske tilstander. Jeg for min del fant god ro i det å vite.

Hjelper alltid medisin- selv om det ikke er noe «kjemisk», men de andre grunnene? Medisiner påvirker jo signalstoffer

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hjelper alltid medisin- selv om det ikke er noe «kjemisk», men de andre grunnene? Medisiner påvirker jo signalstoffer

Om det er psykose hjelper medisin uavhengig av årsak til psykose 

Anonymkode: 9df52...7cf

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei jeg vet om folk med traumelidelser som fortsetter å høre stemmer tiltross for antipsykotika. Dette er da mer psykotiske symptomer som kommer pga traumer. 

Anonymkode: e48bf...58d

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 12.5.2024 den 19.39):

Nei jeg vet om folk med traumelidelser som fortsetter å høre stemmer tiltross for antipsykotika. Dette er da mer psykotiske symptomer som kommer pga traumer. 

Anonymkode: e48bf...58d

Men om ikke har slike symmtomer da.

Men ikke føler seg som seg selv og sånn?

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 12.5.2024 den 18.06):

Man blir jo veldig tung og rar osv av ap… har bare prøvd lav dose for søvn før. Fikk masdr angst og man føler seg sløv. 😭

hvis man tar det er jo håpet at man skal bli mer seg selv….?

AnonymBruker
Sokk skrev (På 12.5.2024 den 13.23):

Da får du bare stole på den vurderingen. Men snakk gjerne med dem om bekymringene dine og hvor mye tid du bruker på dem. De kan bare hjelpe deg om du forteller. 

Det er ikke bare psykose som er en ekte psykisk lidelse. Det er mye lidelse i angst og depresjon, pf og ulike typer stressreaksjoner 😊

Ja. Bare skjønner ikke hvordan man kan vite forskjell på psykose og alt det andre når man er sånn jeg er. Skjønner ikke hvordan de kan mene jeg ikke er psykotisk når jeg forteller hvordan jeg føler meg.

blir gal etter å føle meg som meg selv og tilstede😅

det svinger litt da- så det er kanskje tegn på ikke psykose? (Men er aldri meg selv)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...