Gå til innhold

Hvilken hjelp kan man forvente å få fra en sykepleier når man sliter med overspisingslidelse?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvilken hjelp kan man forvente å få fra en sykepleier når man sliter med overspisingslidelse? Jeg tenker da på hva kan få hjelp til sånn helt konkret? Blir det bare samtaler eller type hjelp med å sette opp kostplan som jeg må holde meg til eller andre ting? Noen som vet? Sykepleieren er min behandler og jobber i Psykisk Helseteam i kommunen, jeg har time der hver 14 dag og jeg må møte opp på kontoret hennes. Timen er en vanlig 45 minutters time.

Anonymkode: 0c5d0...0df

Fortsetter under...

AnonymBruker
nachnoo skrev (1 minutt siden):

Svarer dessverre ikke på spørsmålet ditt, men etter min mening er dette en spesialistoppgave. 

Kan du si litt om hvorfor du mener det er en spesialistoppgave? Og tror du jeg vil kunne få en behandler på poliklinikken bare pga overspising? Jeg har en BMI på 32 nå. Jeg har også bipolar type 2 og asperger som diagnoser som jeg har fått behandling før tidligere på poliklinikken da, men jeg fungerer greit sånn generelt sett i hverdagen nå i forhold til de to diagnosene nå. Eneste som plager meg veldig er overspising.

AnonymBruker
nachnoo skrev (Akkurat nå):

Hvis det er så alvorlig at det kan defineres som en spiseforstyrrelse, bør du kunne få hjelp hos spesialister. 

Oki. Jeg har ikke fått noen diagnose foreløpig da. Men det er bare fordi jeg aldri har snakket om det med behandlere tidligere. Jeg kjenner meg godt igjen av beskrivelsen av diagnosen overspisingslidelse og jeg er også ganske så sikker at dersom jeg forteller om mine problemer til en spesialist så ville han nok også satt diagnosen på meg. Men hva tenker du om henvisning til poliklinikken med bare ett ønske om å få hjelp til overspising da? Tenker du jeg kommer til å få timer der da eller er det heller sannsynlig å få avslag der og måtte gå privat?

frosken
nachnoo skrev (19 minutter siden):

Svarer dessverre ikke på spørsmålet ditt, men etter min mening er dette en spesialistoppgave. 

Det er vel fortsatt slik at det som oftest må mer til enn en overspisningslidelse for at DPS tar inn, i følge henvisere jeg har snakket med. 

Annonse

AnonymBruker
frosken skrev (3 minutter siden):

Det er vel fortsatt slik at det som oftest må mer til enn en overspisningslidelse for at DPS tar inn, i følge henvisere jeg har snakket med. 

Det er jo veldig kjipt i så fall. Tror du jeg kan komme inn på poliklinikken på bakgrunn av at jeg også har bipolar og asperger til tross for at de diagnosene ikke plager meg så mye? Jeg er veldig plaget av overspisingen altså. Jeg spiser ikke bare mye jeg spiser også veldig usunt og det fører jo til stor vektoppgang og jeg føler at jeg har mistet kontrollen egentlig nå. Det er MYE verre nå de siste månedene også enn det noen gang har vært før og jeg har slitt med det i mange år også. Har forsøkt mye selv for å slutte men det er ikke mulig for meg å klare dette alene. Jeg må nok ha hjelp av en behandler for å klare endre meg og klare å endelig få ett normalt forhold til mat.

frosken
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er jo veldig kjipt i så fall. Tror du jeg kan komme inn på poliklinikken på bakgrunn av at jeg også har bipolar og asperger til tross for at de diagnosene ikke plager meg så mye? Jeg er veldig plaget av overspisingen altså. Jeg spiser ikke bare mye jeg spiser også veldig usunt og det fører jo til stor vektoppgang og jeg føler at jeg har mistet kontrollen egentlig nå. Det er MYE verre nå de siste månedene også enn det noen gang har vært før og jeg har slitt med det i mange år også. Har forsøkt mye selv for å slutte men det er ikke mulig for meg å klare dette alene. Jeg må nok ha hjelp av en behandler for å klare endre meg og klare å endelig få ett normalt forhold til mat.

Var det deg jeg tipset om et gratis tilbud på inntil 5 samtaler med psykologspesialist om overspisningslidelse? I så fall synes jeg du skal prøve å kontakte dem. Hensikten med tilbudet deres er nettopp å bidra til avklaring av hvilke behandlingstilbud det vil være aktuelt å be fastlegen henvise til. 

AnonymBruker
frosken skrev (1 minutt siden):

Var det deg jeg tipset om et gratis tilbud på inntil 5 samtaler med psykologspesialist om overspisningslidelse? I så fall synes jeg du skal prøve å kontakte dem. Hensikten med tilbudet deres er nettopp å bidra til avklaring av hvilke behandlingstilbud det vil være aktuelt å be fastlegen henvise til. 

Ja, det var det. Jeg hadde helt glemt det. Finner ikke igjen den tråden, så kunne du linket til tilbudet på nytt? Jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg synes det er veldig skummelt å skulle møte behandler over nettet og snakke på video. Så derfor forsøkte jeg det ikke med en gang. Men jeg tenker at jeg SKAL kontakte dem nå, jeg bare glemte lagre linken og husker ikke hva det het. For jeg må rett og slett bare be om hjelp nå for det går ikke å ha det sånn som jeg har det nå lengre.

nachnoo
frosken skrev (42 minutter siden):

Den spesialpoliklinikken jeg kjenner tar inn binge-eating til behandling. Men vet at det er ulikt fra sted til sted.  

frosken
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, det var det. Jeg hadde helt glemt det. Finner ikke igjen den tråden, så kunne du linket til tilbudet på nytt? Jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg synes det er veldig skummelt å skulle møte behandler over nettet og snakke på video. Så derfor forsøkte jeg det ikke med en gang. Men jeg tenker at jeg SKAL kontakte dem nå, jeg bare glemte lagre linken og husker ikke hva det het. For jeg må rett og slett bare be om hjelp nå for det går ikke å ha det sånn som jeg har det nå lengre.

GRATIS DROP-IN TILBUD For deg som strever du med overspising! - Villa Sult - Institutt for spiseforstyrrelser

AnonymBruker
frosken skrev (16 timer siden):

Tusen takk for linken, jeg rakk ikke drop-in time i dag men skal forsøke neste mandag. Jeg hadde forresten også time med min behandler i Psykisk helseteam i kommunen i dag nå nettopp der jeg da tok opp at jeg ønsket hjelp for overspising. Og hun sa også faktisk dette med at hun mente at jeg måtte til spesialist. Også ville hun at jeg skulle ta kontakt med fastlegen også, så jeg har nettopp sendt en e-konsultasjon til han der jeg forklarer at jeg ønsker hjelp til overspising og at min behandler mente jeg burde til spesialist. Jeg har jo egentlig alt fått en behandler på Psykiatrisk poliklinikk pga ett ønske om justering av medisiner så jeg har jo fått brev fra dem om at jeg vil få time der innen 2 måneder. Men jeg vet jo ikke om denne behandleren da bare er ment kortvarig og bare for å snakke om medisiner med eller om jeg kanskje også kan få hjelp for overspising hos denne behandleren da. Så det spurte jeg fastlegen min om også. Håper på ett positivt svar :) 

AnonymBruker
nachnoo skrev (18 timer siden):

Den spesialpoliklinikken jeg kjenner tar inn binge-eating til behandling. Men vet at det er ulikt fra sted til sted.  

Hva er en spesialpoliklinikk? Er det en psykiatrisk poliklinikk med spesialisering innen spiseforstyrrelser, eller?

Jeg hadde forresten også time med min behandler i Psykisk helseteam i kommunen i dag nå nettopp der jeg da tok opp at jeg ønsket hjelp for overspising. Og hun sa også faktisk dette med at hun mente at jeg måtte til spesialist. Også ville hun at jeg skulle ta kontakt med fastlegen også, så jeg har nettopp sendt en e-konsultasjon til han der jeg forklarer at jeg ønsker hjelp til overspising og at min behandler mente jeg burde til spesialist. Jeg har jo egentlig alt fått en behandler på Psykiatrisk poliklinikk pga ett ønske om justering av medisiner så jeg har jo fått brev fra dem om at jeg vil få time der innen 2 måneder. Men jeg vet jo ikke om denne behandleren da bare er ment kortvarig og bare for å snakke om medisiner med eller om jeg kanskje også kan få hjelp for overspising hos denne behandleren da. Så det spurte jeg fastlegen min om også. Håper på ett positivt svar :) 

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...