AnonymBruker Skrevet 13. mai 2024 Del Skrevet 13. mai 2024 Hei! Jeg har allerede opprettet ett par tråder om mitt problem med overspising. Så jeg tenkte at nå var det nok best å bare opprette en samletråd så jeg ikke trengte opprette en ny tråd for hvert spørsmål jeg har. Kort fortalt er jeg en kvinne i starten av 30-årene som har slitt med overspising i 7-9 år nå. Jeg har dog aldri spurt om hjelp for overspisingen min tidligere, så har derfor ikke fått noe hjelp for det i psykiatrien. Jeg har forsøkt å lese meg opp da og følge råd selv og forsøkt å bli bedre alene men dessverre ikke lykkes med det. Jeg går fast til en sykepleier i kommunen som jobber i Psykisk Helseteam. Og i dag nå nettopp da jeg var der da tok opp at jeg ønsket hjelp for overspising. Og hun sa også faktisk dette med at hun mente at jeg måtte til spesialist (som også andre har sagt til mer her inne). Også ville hun at jeg skulle ta kontakt med fastlegen også, så jeg har nettopp sendt en e-konsultasjon til han der jeg forklarer at jeg ønsker hjelp til overspising og at min behandler mente jeg burde til spesialist. Jeg har jo egentlig alt fått en behandler på Psykiatrisk poliklinikk pga ett ønske om justering av medisiner så jeg har jo fått brev fra dem om at jeg vil få time der innen 2 måneder. Men jeg vet jo ikke om denne behandleren da bare er ment kortvarig og bare for å snakke om medisiner med eller om jeg kanskje også kan få hjelp for overspising hos denne behandleren da. Så det spurte jeg fastlegen min om også. Nå som jeg har sendt en e-konsultasjon til fastlegen så er jeg redd for å ikke bli tatt på alvor. For hva om fastlegen og/eller Psykiatrisk Poliklinikk mener at det ikke er ille nok for da hadde jeg bedt om hjelp før? For det har eskalert en del i det siste og blitt mye vanskeligere å håndtere for meg også, har gått opp ca. 10 kg på en måneds tid og har nå en BMI på 31,2. Hovedgrunnen til at jeg ikke har bedt om hjelp tidligere er at jeg enten ikke så på det som ett stort nok problem, at jeg var redd for å ikke bli tatt på alvor også det at jeg skammer meg over det. Anonymkode: 9a025...64d 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/482465-en-samletr%C3%A5d-for-mine-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-rundt-overspising/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2024 Del Skrevet 13. mai 2024 Jeg glemte å si at jeg også har diagnosene bipolar og asperger som jeg har fått en del hjelp for i psykiatrien tidligere, men har ikke noen store problemer knyttet til disse diagnosene her og nå som jeg trenger hjelp til. Det som er vanskeligst for meg og skaper mest problemer for meg nå er overspisingen. Så jeg håper veldig på at jeg blir tatt på alvor og kan få hjelp. Jeg har jo googlet litt om det opp igjennom årene og jeg har hørt fra andre at det ikke alltid er like lett å bli tatt på alvor? Og at det ikke finnes så mye bra behandling å få der ute? Anonymkode: 9a025...64d 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/482465-en-samletr%C3%A5d-for-mine-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-rundt-overspising/#findComment-4281310 Del på andre sider Flere delingsvalg…
påskelilje Skrevet 13. mai 2024 Del Skrevet 13. mai 2024 Så bra at du nå har bedt om hjelp! Det er første skritt! Jeg synes ikke at du skal bekymre deg for at du ikke blir tatt på alvor. Du har jo Psykisk helseteam som backer deg i dette, og fastlegen vil kanskje snakke med dem i den forbindelse. Dersom du, mot formodning, ikke blir tatt på alvor, be sykepleieren din om hjelp, og ta det derfra! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/482465-en-samletr%C3%A5d-for-mine-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-rundt-overspising/#findComment-4281315 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2024 Del Skrevet 13. mai 2024 påskelilje skrev (14 minutter siden): Så bra at du nå har bedt om hjelp! Det er første skritt! Jeg synes ikke at du skal bekymre deg for at du ikke blir tatt på alvor. Du har jo Psykisk helseteam som backer deg i dette, og fastlegen vil kanskje snakke med dem i den forbindelse. Dersom du, mot formodning, ikke blir tatt på alvor, be sykepleieren din om hjelp, og ta det derfra! Du har jo helt rett i at behandleren min i Psykisk Helseteam backer meg og det er viktig å huske på. Så sånn sett ville det vel ikke gjort sånn veldig mye sånn egentlig dersom det viste seg at fastlegen ikke tok meg på alvor. Jeg tenker da siden hun behandleren min som faktisk har utdannelse innen psykiatri tok meg på alvor så er det vel det som teller aller mest. Og hun tok meg jo også på mer alvor enn jeg hadde trodd på forhånd også. Jeg tenker da på det med at hun sa at hun syntes at jeg burde få hjelp for det hos spesialist og at hun ikke kunne/ønsket å hjelpe meg med det. Er bare så lett å overtenke mye rundt dette siden jeg har gått med det i såpass mange år helt alene. Men jeg må si at det endelig var en skikkelig lettelse å nå åpne meg om overspisingen også be om hjelp for den. Jeg burde nok egentlig gjort det for flere år siden, men bedre sent enn aldri. Er det ikke det man sier? Anonymkode: 9a025...64d 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/482465-en-samletr%C3%A5d-for-mine-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-rundt-overspising/#findComment-4281318 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2024 Del Skrevet 13. mai 2024 @Admin Kan du endre skrivefeilen i tittelen? Det skal egentlig stå. "En samletråd for mine spørsmål rundt overspising". Altså, de fleste skjønner jo sikkert at det er det som skal stå da, jeg bare tenkte det var greit at det var rett skrevet i og med at jeg tenkte bruke tråden en del til forskjellige spørsmål jeg har... Anonymkode: 9a025...64d 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/482465-en-samletr%C3%A5d-for-mine-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-rundt-overspising/#findComment-4281326 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2024 Del Skrevet 22. mai 2024 Da har fastlegen endelig sendt enda en henvisning til poliklinikken ift overspising. Jeg håper virkelig at jeg kan få hjelp med overspisingen og at de tar det på alvor. Hvis ikke vet jeg ikke hvor jeg kan få hjelp? Planen er å delta på gratis tilbud hos Villa Sult neste mandag da der en kan snakke om å få hjelp til overspising digitalt da. Så jeg håper jeg kanskje kan få noen gode tips der. Men det er jo bare ett par timer og jeg tror nok at jeg må ha en lengre oppfølging for å få til å klare å slutte med dette og klare å få ett normalt forhold til mat igjen. Dessverre. Anonymkode: 9a025...64d 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/482465-en-samletr%C3%A5d-for-mine-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-rundt-overspising/#findComment-4284222 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.