Gå til innhold

Kan man innse selv at: "nå er jeg psykotisk" eller "dette er bare psykose" når man ER i en psykose eller er det umulig å oppfatte selv før etter man har kommet seg ut av psykosen og er frisk igjen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kan man innse selv at: "nå er jeg psykotisk" eller "dette er bare psykose" når man ER i en psykose eller er det umulig å oppfatte selv før etter man har kommet seg ut av psykosen og er frisk igjen? Hva er din erfaring?

Anonymkode: 8ab03...500

Fortsetter under...

Da jeg hadde post-operativ psykose så var jeg på ingen måte bevisst at det var en psykose. Jeg trodde fullt og fast på at det var virkeligheten. Jeg var ikke klar over det før i etterkant. Og da er jeg ganske overrasket over at jeg kunne være så overbevist over noe som nå i ettertid jo helt mangler logikk og rasjonalitet.

AnonymBruker
AnonymBruker
Vhanja skrev (Akkurat nå):

Da jeg hadde post-operativ psykose så var jeg på ingen måte bevisst at det var en psykose. Jeg trodde fullt og fast på at det var virkeligheten. Jeg var ikke klar over det før i etterkant. Og da er jeg ganske overrasket over at jeg kunne være så overbevist over noe som nå i ettertid jo helt mangler logikk og rasjonalitet.

Post-operativ psykose er psykose som blir utløst av eller etter en operasjon eller? Hva var behandlingen for det? Fikk du antipsykotika eller måtte det bare gå over av seg selv?

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Post-operativ psykose er psykose som blir utløst av eller etter en operasjon eller? Hva var behandlingen for det? Fikk du antipsykotika eller måtte det bare gå over av seg selv?

Ja, ble utløst av den fysiske og mentale påkjenningen av en stor operasjon. Våknet av narkose og ble utsatt for noe jeg synes er svært skremmende, noe som gjorde at jeg fort gled over i psykose.  (Jeg hater å "svelge slangen" og våknet med respiratoren fortsatt i halsen uten å forstå hva det var).

Jeg vet ikke om jeg fikk noe medisin for det fordi jeg hadde ingen som helst aning eller tanke om hva jeg evt fikk av medisiner. Det gikk over etter fire dager.

Endret av Vhanja
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Lurer på samme. Hva er forskjell på psykose og dissosiative symptom..

Anonymkode: 1e433...913

Hva som er forskjellen på psykose og dissosiative symptomer er jo ett helt annet spørsmål enn det jeg ønsker svar på? Du får opprette din egen tråd.

Annonse

AnonymBruker

Ja, ble utløst av den fysiske og mentale påkjenningen av en stor operasjon. Våknet med psykose. 

Jeg vet ikke om jeg fikk noe medisin for det fordi jeg hadde ingen som helst aning eller tanke om hva jeg evt fikk av medisiner. Det gikk over etter fire dager.

Hvordan følte du det?

AnonymBruker

Ja, ble utløst av den fysiske og mentale påkjenningen av en stor operasjon. Våknet med psykose. 

Jeg forstår. Takk for at du svarer. Kan jeg spørre om du er psykisk syk eller om du bare har hatt denne en psykosen utløst av operasjon?

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva som er forskjellen på psykose og dissosiative symptomer er jo ett helt annet spørsmål enn det jeg ønsker svar på? Du får opprette din egen tråd.

Det er det samme- for merker at man evt har dissosiative symptomer, og er veldig bevisst på at ting føles rart og annerledes- og redd det egentlig er psykose. Men om man ikke merker det selv er er det jo da vel dissosiering 

Hvordan følte du det?

Som et kontinuerlig våkent mareritt.

Jeg forstår. Takk for at du svarer. Kan jeg spørre om du er psykisk syk eller om du bare har hatt denne en psykosen utløst av operasjon?

Jeg er ikke psykisk syk. Sliter ikke med angst, depresjon eller noe som helst. Har kun hatt dette.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er det samme- for merker at man evt har dissosiative symptomer, og er veldig bevisst på at ting føles rart og annerledes- og redd det egentlig er psykose. Men om man ikke merker det selv er er det jo da vel dissosiering 

Jeg synes du burde opprette din egen tråd med dette spørsmålet egentlig. Blir bare rotete om du skal begynne å stille dine spørsmål her i min tråd om ting jeg ikke er interessert i å vite.

AnonymBruker
Vhanja skrev (3 minutter siden):

Jeg er ikke psykisk syk. Sliter ikke med angst, depresjon eller noe som helst. Har kun hatt dette.

Ok, takk for svar. Jeg var faktisk ikke klar over at man kan havne i psykose etter operasjon. 

AnonymBruker
Vhanja skrev (2 minutter siden):

Men hvordan mareritt da? Hvordan opplevde du deg selv og det rundt? Var det hallusinasjoner?

Jeg har og et langvarig våkent mareritt, men hadde håpa det bare var angst/dissosiering

Annonse

AnonymBruker

Men hvordan mareritt da? Hvordan opplevde du deg selv og det rundt? Var det hallusinasjoner?

Jeg har og et langvarig våkent mareritt, men hadde håpa det bare var angst/dissosiering

Kan du være grei å opprette din egen tråd med disse spørsmålene som du har om angst og dissosiering? 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kan du være grei å opprette din egen tråd med disse spørsmålene som du har om angst og dissosiering? 

Ja greit. Men kan ikke flere få være nysgjerrig på hvordan hun opplevde det ?

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ok, takk for svar. Jeg var faktisk ikke klar over at man kan havne i psykose etter operasjon. 

Det visste ikke jeg heller, før jeg opplevde det selv. Viser seg at det er overraskende vanlig, spesielt blant eldre.

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg hadde ingen konsept om tid. Ingen konsept om dag eller natt eller om jeg sov eller ikke. Jeg trodde jeg hadde blitt kidnappet av noen som jeg ikke visste hva de ville gjøre med meg. Jeg hadde hallusinasjoner som gjorde at rommet jeg lå på så helt annerledes ut i virkeligheten enn i mitt eget hode. 

Etterhvert endret psykosen seg. I stedet for å tro at jeg var kidnappet trodde jeg nå at jeg fortsatt var i narkose, at jeg ikke hadde våknet enda. Og at alt jeg opplevde, inkludert alle sykepleierne, bare var en del av mitt eget hode og egne tanker. (Ja, jeg vet at begge disse overbevisningene er fullstendig latterlige sett i etterkant, derfor overrasker og skremmer det meg at jeg var så fullstendig overbevist om at det var ekte).

Jeg hadde et indre liv som var så aktivt og sterkt at jeg trodde jeg reiste ut av kroppen og at jeg kommuniserte med andre mennesker på andre steder i landet. Jeg kunne lukke øynene og se en ipad foran meg og scrolle på Facebook. Det var så ufattelig virkelig at jeg overrasket da jeg åpnet øynene og det ikke var noen ipad der. Jeg forsøkte å reise i mitt indre til min samboer og til legene jeg egentlig skulle være hos, og ble irritert hver gang en sykepleier snakket til meg fordi da ble jeg dratt ut av min reise - hvor jeg nesten nådde dem - og tilbake til marerittet.

Jeg var konstant livredd, og ble dermed utrolig sint og skikkelig frekk mot de stakkars sykepleierne. 

Var helt i sjokk da jeg våknet. Trodde jeg skulle dø av skam og la meg flat og unnskyldte meg til alle sykepleiere, fysioterapeuter og leger som kom innom. Har slitt med skam over det lenge i ettertid. 

Men selv etter jeg våknet og visste hvor jeg var og hva som var virkelig så hadde jeg fortsatt hallusinasjoner i flere dager. Så hunder som løp tvers over rommet og greier. Men da visste jeg i hvert fall at det ikke var virkelig. Men slet med søvn fordi så fort det ble mørkt så ble gardinene til figurer og lampen til et dyrehode. Fikk til slutt Alimemazin, noe som roet meg ned og gjorde meg trøtt nok til at jeg sovnet. Men våknet etter to timer pga smerter etter operasjonen.

Det var ikke en god tid.

Endret av Vhanja
AnonymBruker

Ja greit. Men kan ikke flere få være nysgjerrig på hvordan hun opplevde det ?

Jo, selvfølgelig er det lov. Jeg bare synes det blir avsporing og urelevant for tråden når du begynner å dra inn spørsmål om dissosiering. Der jo mer ryddig at du da oppretter din egen tråd med disse spørsmålene dersom dette er noe du ønsker å diskutere?

AnonymBruker
Marye skrev (3 minutter siden):

Ja man kan skjønne man er psykotisk 

Har du opplevd det selv? Hvordan skjønte du at du var psykotisk?

Glitter

Jeg trodde ikke jeg var psykotisk da det stod på, nå har jeg blitt fortalt at det er psykose og det jeg ennå har, som medisin ikke er tatt, er jeg på en måte klar over at er psykose pga jeg har blitt fortalt at det er det, samtidig så tror jeg fortsatt at det er sånn. Det har blitt verre igjen de siste dagene, men holder på å bytte medisiner så kam være derfor. Du kan si det slik at jeg vet der er psykose fordi jeg er informert om at det er det. Men jeg føler fortsatt at det er reelt. Hvis det gir mening. 

Ingen vits i å spørre meg om innholdet i det for det vil jeg ikke skrive om på åpent forum. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...