Gå til innhold

Hva tror du skjer ned mennesker som lever alebe hele livet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

psykedeliker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det store flertallet er sosiale dyr.

Det store flertallet har ingen formening om dette filosofiske spørsmålet, de snur bare kappen etter vinden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Everybody skrev (1 time siden):

Hmm, ja hvis man har dårlig psykisk helse men har råd til å leve i luksus så veier jo det opp. Men hvis man har god psykisk helse så har man muligheten til å tjene gode penger hvis man ikke eie nåla i veggen. Hvis man lever i et rikt land da.

Min mor har god psykisk helse men dårlig psykisk helse, hun får fra nav.. men har lite penger

Anonymkode: d588d...f0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
psykedeliker skrev (2 timer siden):

Det store flertallet har ingen formening om dette filosofiske spørsmålet, de snur bare kappen etter vinden.

Nei, mennesket er et sosialt dyr. Vi foretrekker å søke sosial interaksjon, samarbeid og tilhørighet til grupper. Dette har vært en viktig del av vår evolusjonære historie og kulturelle utvikling.

Du kan starte en tråd her og spørre hvor mange som hadde klart å leve helt alene uten å snakke med noen, og ha noen sosial interaksjon med andre, i fem år. 99,8%hadde ikke taklet det.

Anonymkode: 5685a...fb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vi foretrekker å søke sosial interaksjon, samarbeid og tilhørighet til grupper. Dette har vært en viktig del av vår evolusjonære historie og kulturelle utvikling.

Det finnes mange dyr som kan kalles sosiale etter denne definisjonen, men mennesker og dyr er to veldig forskjellige ting - ikke minst i filosofisk forstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

 

Nei, mennesket er et sosialt dyr. Vi foretrekker å søke sosial interaksjon, samarbeid og tilhørighet til grupper. Dette har vært en viktig del av vår evolusjonære historie og kulturelle utvikling.

Du kan starte en tråd her og spørre hvor mange som hadde klart å leve helt alene uten å snakke med noen, og ha noen sosial interaksjon med andre, i fem år. 99,8%hadde ikke taklet det.

Anonymkode: 5685a...fb1

Ts, jrg har levd lt isolert i 2 år. Pga av jeg må skjule meg. Er i butikken to ganger i uken, ellers er jeg hjemme. Går turer på natten. Har overlevd, men merker at jeg begynner å slite ettrrhvert. 

Anonymkode: d588d...f0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Pga av jeg må skjule meg.

Hvorfor må du skjule deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 15.5.2024 den 0.10):

Ts, jrg har levd lt isolert i 2 år. Pga av jeg må skjule meg. Er i butikken to ganger i uken, ellers er jeg hjemme. Går turer på natten. Har overlevd, men merker at jeg begynner å slite ettrrhvert. 

Anonymkode: d588d...f0d

Sjekk om kommunen din har et fontenehus? Eller noe aktivitetshus. 

Hvis du bor i oslo

https://www.oslo.kommune.no/helse-og-omsorg/helsetjenester/psykisk-helsehjelp/aktivitetshus/#gref

Anonymkode: d1b32...5c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (På 14.5.2024 den 20.23):

Hmm, ja hvis man har dårlig psykisk helse men har råd til å leve i luksus så veier jo det opp. Men hvis man har god psykisk helse så har man muligheten til å tjene gode penger hvis man ikke eie nåla i veggen. Hvis man lever i et rikt land da.

Du har et veldig svart/hvitt syn på mennesker og verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody
Vhanja skrev (5 timer siden):

Du har et veldig svart/hvitt syn på mennesker og verden.

Bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel

Jeg synes det var vanskelig å svare siden jeg hadde "klart meg" hele livet.

Det ville garantert gått utover sosiale ferdigheter og utvikling hvis jeg var alene fra jeg var tenåring.

Jeg har skrevet noen ganger litt på spøk og litt på alvor at jeg forfaller veldig fort når jeg er alene. Det er sant hvis vi snakker om en langhelg. Jeg ville vel fått en slags rutine etter hvert.

Jeg er i alle fall sikkert på at det ikke ville vært bra, verken fysisk eller psykisk å være alene uten jobb, familie eller noen andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Grendel skrev (18 minutter siden):

Jeg synes det var vanskelig å svare siden jeg hadde "klart meg" hele livet.

Det ville garantert gått utover sosiale ferdigheter og utvikling hvis jeg var alene fra jeg var tenåring.

Jeg har skrevet noen ganger litt på spøk og litt på alvor at jeg forfaller veldig fort når jeg er alene. Det er sant hvis vi snakker om en langhelg. Jeg ville vel fått en slags rutine etter hvert.

Jeg er i alle fall sikkert på at det ikke ville vært bra, verken fysisk eller psykisk å være alene uten jobb, familie eller noen andre.

Hva hvis jobben gjør deg syk, enten pga helse eller giftig arbeidsmiljø og stadige krav til hvordan du skal prestere? Vil du si at det er bedre å være med familien enn alene, om familiedynamikken er usunn og får deg til å føle deg dårlig med deg selv? Er det da bedre å holde ut i den, enn å bryte kontakten nettopp pga de usunne relasjonene?

Anonymkode: b1b04...f30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hva hvis jobben gjør deg syk, enten pga helse eller giftig arbeidsmiljø og stadige krav til hvordan du skal prestere? Vil du si at det er bedre å være med familien enn alene, om familiedynamikken er usunn og får deg til å føle deg dårlig med deg selv? Er det da bedre å holde ut i den, enn å bryte kontakten nettopp pga de usunne relasjonene?

Anonymkode: b1b04...f30

Tråden handler om å være alene uten å kjenne noen mennesker.

Jeg synes det er vanskelig å svare på det fordi alle jobber og alle familierelasjoner har noen negative sider. Jeg tror det skal være veldig ille før en jobb er verre for psyken enn å leve helt isolert, men det er sikkert mulig.

En jobb handler ikke bare om hva som er sunt. Man skal klare å gjøre også. Alle er ikke i stand til å gjøre det som er best for helsa.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...