Gå til innhold

Kan ett selvmordsforsøk bli ett traume i ettertid?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kan ett selvmordsforsøk bli ett traume i ettertid?

Jeg har sett ett bar brukere jeg følger på sosiale medier skrive og snakke om dette temaet. At deres selvmordsforsøk opplevdes som ett traume i ettertid. Jeg vet ikke om dette bare er litt dårlig og uberettiget bruk av ordet traume eller om de faktisk har fått PTSD diagnose av selvmordsforsøket sitt. Men det som de snakker om er at de kan f.eks bli trigget av å svelge tabletter i ettertid eller av lyden av sirener eller bare det å gå inn på sykehuset. Blant flere ting.

Hva tenker dere? Er det å få ett traume av et selvmordsforsøk som mislykkes reelt eller er det en overdrivelse? 

Anonymkode: fedca...ff6

Fortsetter under...

Glitter

Jeg fikk en periode flashbacks fra hendelsen, og jeg kunne høre mine egne smertehyl. Hjernen skjønte jo ikke at det var noe jeg gjorde med vilje. Den bare koblet hendelsen til ekstreme smerter og skader.

Men har ikke blitt traumatisert som i PTSD da. Gjenopplevelsen gav seg med tiden.

AnonymBruker
Glitter skrev (16 minutter siden):

Jeg fikk en periode flashbacks fra hendelsen, og jeg kunne høre mine egne smertehyl. Hjernen skjønte jo ikke at det var noe jeg gjorde med vilje. Den bare koblet hendelsen til ekstreme smerter og skader.

Men har ikke blitt traumatisert som i PTSD da. Gjenopplevelsen gav seg med tiden.

Det høres fælt ut. Jeg har bare erfaring med overdoser, så da har jeg jo bare sovnet stille inn eller hva en skal kalle det. Så har aldri kjent noe smerte da. Er det for triggende å skrive på denne måten forresten? Gi beskjed så skal jeg skjerpe meg. Jeg sliter litt med å skjønne hvor grensene går her inne egentlig? 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Vet ikke. Jeg har ikke fått det av mine, men lukter jeg blod blir jeg alltid minnet på det ene forsøket. 

Anonymkode: 668f4...408

Hm. Lurer på om det er forsket på eller om det finnes ett fasit svar her?

Glitter
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det høres fælt ut. Jeg har bare erfaring med overdoser, så da har jeg jo bare sovnet stille inn eller hva en skal kalle det. Så har aldri kjent noe smerte da. Er det for triggende å skrive på denne måten forresten? Gi beskjed så skal jeg skjerpe meg. Jeg sliter litt med å skjønne hvor grensene går her inne egentlig? 

Jeg blir ikke trigget av det i hvertfall. Men vet folk har ulik toleranse for å bli trigget da. 

Ikke alltid lett å vite helt hvor grensen går. 

Enig i at det ikke er traumatiserende å sovne inn av overdose. Derimot er det litt traumatisk å bli pumpet. Men igjen har jo folk ulik toleranse. 

Endret av Glitter

Annonse

AnonymBruker
Glitter skrev (8 minutter siden):

Jeg blir ikke trigget av det i hvertfall. Men vet folk har ulik toleranse for å bli trigget da. 

Ikke alltid lett å vite helt hvor grensen går. 

Enig i at det ikke er traumatiserende å sovne inn av overdose. Derimot er det litt traumatisk å bli pumpet. Men igjen har jo folk ulik toleranse. 

Ja, det er sant.

Jeg kan tenke meg at det kan oppleves traumatisk å bli pumpet. Jeg har heldigvis aldri blitt pumpet da siden det har gått alt for lang tid fra jeg tok tablettene og til jeg ble funnet. Og når tablettene har løst seg opp og så og si har blitt absorbert i kroppen vil jo ikke pumping ha noen virkning. Jeg har også hørt om flere som blir gitt medisinsk kull etter overdose og at dette også er ganske fælt. Har heldigvis heller aldri opplevd dette heller. Vet ikke om man må faktisk drikke det eller om de kanskje sender det ned i samme slangen som man blir pumpet med da? Sistnevnte er nok bedre... 

Glitter
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, det er sant.

Jeg kan tenke meg at det kan oppleves traumatisk å bli pumpet. Jeg har heldigvis aldri blitt pumpet da siden det har gått alt for lang tid fra jeg tok tablettene og til jeg ble funnet. Og når tablettene har løst seg opp og så og si har blitt absorbert i kroppen vil jo ikke pumping ha noen virkning. Jeg har også hørt om flere som blir gitt medisinsk kull etter overdose og at dette også er ganske fælt. Har heldigvis heller aldri opplevd dette heller. Vet ikke om man må faktisk drikke det eller om de kanskje sender det ned i samme slangen som man blir pumpet med da? Sistnevnte er nok bedre... 

Da jeg ble pumpet sendte de det ned i samme slange. Har også opplevd å ikke bli pumpet for da har jeg vært bevisstløs. 

AnonymBruker
Glitter skrev (1 minutt siden):

Da jeg ble pumpet sendte de det ned i samme slange. Har også opplevd å ikke bli pumpet for da har jeg vært bevisstløs. 

Oki. Hva gjorde de når du var bevisstløs da? Blir man lagt i koma kanskje? 

Glitter
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Oki. Hva gjorde de når du var bevisstløs da? Blir man lagt i koma kanskje? 

Jeg var i koma. De gav meg symptomatisk behandling blant annet noe medisin intravenøst for å hindre hjertestans som blodprøver viste at jeg var i akutt fare for. Så fikk jeg grand mal epileptiske anfall så da fikk jeg medisin for det også. 

AnonymBruker
Glitter skrev (2 minutter siden):

Jeg var i koma. De gav meg symptomatisk behandling blant annet noe medisin intravenøst for å hindre hjertestans som blodprøver viste at jeg var i akutt fare for. Så fikk jeg grand mal epileptiske anfall så da fikk jeg medisin for det også. 

Hva betyr symptomatisk behandling? Virker skremmende å være så nære døden da, med akutt fare for hjertestans og grand mal anfall. Det er jo så klart det man håper på når man tar selvmord, men jeg vet ikke. For meg var det som noe snudde i meg da jeg overlevde selvmordsforsøkene og jeg ble heller glad for at jeg hadde overlevd og "fikk en sjanse til".

Glitter
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva betyr symptomatisk behandling? Virker skremmende å være så nære døden da, med akutt fare for hjertestans og grand mal anfall. Det er jo så klart det man håper på når man tar selvmord, men jeg vet ikke. For meg var det som noe snudde i meg da jeg overlevde selvmordsforsøkene og jeg ble heller glad for at jeg hadde overlevd og "fikk en sjanse til".

At de behandler de symptomer overdoser gir.

Ja altså jeg er ikke plaget med suicidalitet i noen stor grad lenger jeg heller. Men det tok noen år. 

AnonymBruker
Glitter skrev (1 minutt siden):

At de behandler de symptomer overdoser gir.

Ja altså jeg er ikke plaget med suicidalitet i noen stor grad lenger jeg heller. Men det tok noen år. 

Åja, da forstår jeg.

Kunne du forklart litt om hvordan du klarte å komme deg ut av suicidaliteten? 

Annonse

Glitter
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Åja, da forstår jeg.

Kunne du forklart litt om hvordan du klarte å komme deg ut av suicidaliteten? 

Det var en lang prosess. Kanskje brant det bare ut. Men etter jeg ble alvorlig og varig skadet så bare bestemte jeg meg for at nok var nok. Nå hadde jeg prøvd å dø. Så det var på tide å prøve å leve. Samt jeg fikk et mer bevisst forhold til at det var bare under sykdomsfaser at jeg ville dø. I bedre perioder ville jeg ikke det. Så ble det ennå bedre etter oppstart av Litium. 

AnonymBruker
Glitter skrev (2 minutter siden):

Det var en lang prosess. Kanskje brant det bare ut. Men etter jeg ble alvorlig og varig skadet så bare bestemte jeg meg for at nok var nok. Nå hadde jeg prøvd å dø. Så det var på tide å prøve å leve. Samt jeg fikk et mer bevisst forhold til at det var bare under sykdomsfaser at jeg ville dø. I bedre perioder ville jeg ikke det. Så ble det ennå bedre etter oppstart av Litium. 

Dette var veldig fint å høre! Det er jo egentlig helt jævlig å slite med selvmordstanker og spesielt trang til å ta selvmord. Så det å klare å løsrive seg fra det er jo kjempebra.

Glitter
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette var veldig fint å høre! Det er jo egentlig helt jævlig å slite med selvmordstanker og spesielt trang til å ta selvmord. Så det å klare å løsrive seg fra det er jo kjempebra.

Ja. Men det er andre krefter som vil jeg skal ta livet mitt. Men det jobber jeg med nå. Selv vil jeg leve. 

AnonymBruker
Glitter skrev (4 minutter siden):

Ja. Men det er andre krefter som vil jeg skal ta livet mitt. Men det jobber jeg med nå. Selv vil jeg leve. 

Det høres fælt ut å oppleve at der er krefter som vil at du skal ta livet ditt. Det høres ut som en type vrangforestilling/psykose? Men bra å høre at du vil leve, og det er viktig å holde fast i. 

Glitter
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det høres fælt ut å oppleve at der er krefter som vil at du skal ta livet ditt. Det høres ut som en type vrangforestilling/psykose? Men bra å høre at du vil leve, og det er viktig å holde fast i. 

Det er hva de mener i alle fall. Ja det er viktig. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...