Gå til innhold

Tror dere studenten faktisk likte meg eller var jeg bare litt for godt humør og overtolker dette og han bare gjorde jobben sin?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg traff på en student da jeg var innlagt og jeg følte at vi fant tonen og at han faktisk genuint likte meg. Ikke forelsket eller betatt altså men at han så på meg som ett genuint bra menneske han ønsket å ha kontakt med og som han egentlig hadde tenkt han kunne hatt meg som venn men at det ikke går pga stedet vi møttes (og jeg var pasient og han ansatt). Men nå når jeg nå har kommet hjem og har fått det på avstand så lurer jeg på om han kanskje bare gjorde jobben sin og at denne hyggeligheten mot meg var en del av det?

Dette gjorde at jeg tenkte at han faktisk likte meg: 

• Han satte seg vedsiden av meg alltid når vi skulle spise og i stuen hvis jeg satt der
  • Han lo av det jeg sa, også noen ganger når det ikke var ment for å være morsomt
  • Han skrøt av meg flere ganger, f.eks at jeg hadde mye kunnskap når vi hadde quiz osv
  • Jeg merket at han så på meg når jeg ikke så på han

Anonymkode: 6633b...167

Fortsetter under...

emilie321
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg traff på en student da jeg var innlagt og jeg følte at vi fant tonen og at han faktisk genuint likte meg. Ikke forelsket eller betatt altså men at han så på meg som ett genuint bra menneske han ønsket å ha kontakt med og som han egentlig hadde tenkt han kunne hatt meg som venn men at det ikke går pga stedet vi møttes (og jeg var pasient og han ansatt). Men nå når jeg nå har kommet hjem og har fått det på avstand så lurer jeg på om han kanskje bare gjorde jobben sin og at denne hyggeligheten mot meg var en del av det?

Dette gjorde at jeg tenkte at han faktisk likte meg: 

• Han satte seg vedsiden av meg alltid når vi skulle spise og i stuen hvis jeg satt der
  • Han lo av det jeg sa, også noen ganger når det ikke var ment for å være morsomt
  • Han skrøt av meg flere ganger, f.eks at jeg hadde mye kunnskap når vi hadde quiz osv
  • Jeg merket at han så på meg når jeg ikke så på han

Hvorfor skulle ikke en ansatt/student kunne ha kjemi med en  pasient? 

AnonymBruker
emilie321 skrev (15 minutter siden):

Hvorfor skulle ikke en ansatt/student kunne ha kjemi med en  pasient? 

Jeg formulerte meg nok litt dårlig. Jeg tenker jo at det er greit å ha kjemi med en pasient som ansatt, men man får jo aldri gått noe med det videre sant siden det ikke er lov å bli venner med en pasient? 

psykedeliker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg tenker jo at det er greit å ha kjemi med en pasient som ansatt, men man får jo aldri gått noe med det videre sant siden det ikke er lov å bli venner med en pasient?

I slike tilfeller er det jo bare å be om å få en annen behandler, slik at du ikke er pasienten hans lengre. (Eller noe tilsvarende som eliminerer rollekonflikten.)

AnonymBruker
psykedeliker skrev (1 minutt siden):

I slike tilfeller er det jo bare å be om å få en annen behandler, slik at du ikke er pasienten hans lengre. (Eller noe tilsvarende som eliminerer rollekonflikten.)

Er det virkelig det? Er du helt sikker på det? Som jeg skrev så er han jo ennå bare student da, så han har jo ingen tittel ennå. Men reglene om at man ikke kan bli venner/ha ett privat forhold til en pasient gjelder vel fortsatt for han likevel vil jeg tro?

frosken
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er det virkelig det? Er du helt sikker på det? Som jeg skrev så er han jo ennå bare student da, så han har jo ingen tittel ennå. Men reglene om at man ikke kan bli venner/ha ett privat forhold til en pasient gjelder vel fortsatt for han likevel vil jeg tro?

Det er som du skrev, - siden dere traff hverandre på denne måten, så skal dere ikke ha privat kontakt. 

Annonse

psykedeliker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men reglene om at man ikke kan bli venner/ha ett privat forhold til en pasient gjelder vel fortsatt for han likevel vil jeg tro?

Reglene er der for å hindre rolleblanding og utnyttelse av maktforhold, så hvilken regel er det du refererer til?

frosken
psykedeliker skrev (1 minutt siden):

Reglene er der for å hindre rolleblanding og utnyttelse av maktforhold, så hvilken regel er det du refererer til?

Studenten risikerer alvorlig kritikk - og mulig vurdering av skikkethet - om han inngår et privat forhold til en pasient han har truffet når vedkommende var innlagt. Det er klart enklest for alle parter å ikke inngå private relasjoner - selv om det av og til kan argumenteres for unntak. 

psykedeliker
frosken skrev (Akkurat nå):

Studenten risikerer alvorlig kritikk - og mulig vurdering av skikkethet - om han inngår et privat forhold til en pasient han har truffet når vedkommende var innlagt.

Så hvordan skal myndighetene finne ut av hvordan de møttes, når pasienten er skrevet ut og den profesjonelle relasjonen dermed er avsluttet?

Skrevet (endret)
psykedeliker skrev (7 timer siden):

Så hvordan skal myndighetene finne ut av hvordan de møttes, når pasienten er skrevet ut og den profesjonelle relasjonen dermed er avsluttet?

Gjennom tilsyn etter varsel evt via utdanningsinstitusjonens oppfølging av student i praksis. Å starte yrkeskarrieren med løgn vil være spesielt.

Med det sagt, jeg tror nok sjansen er stor for at studenten bare har forsøkt å være hyggelig her, og ikke prøvd å trå over grenser. Når pasienten blir i tvil slik ts er, betyr det imidlertid at studenten bør jobbe mer med å lære seg å bli tydelig på markere grenser i møte med pasienter. 

Endret av Kayia
psykedeliker
Kayia skrev (28 minutter siden):

Gjennom tilsyn etter varsel evt via utdanningsinstitusjonens oppfølging av student i praksis.

Dette svarer ikke på spørsmålet mitt. Hvordan skal de som gjør tilsyn eller følger opp studenten i praksis finne ut av det, uten å selv krenke privatlivets fred?

AnonymBruker
frosken skrev (11 timer siden):

Det er klart enklest for alle parter å ikke inngå private relasjoner - selv om det av og til kan argumenteres for unntak. 

I hvilke tilfeller kan man argumentere for unntak da? F.eks om den ansatte ikke lenger jobber som helsepersonell eller andre ting?

Annonse

frosken
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I hvilke tilfeller kan man argumentere for unntak da? F.eks om den ansatte ikke lenger jobber som helsepersonell eller andre ting?

Hvis du tilfeldigvis treffer igjen studenten i en privat sammenheng flere år etter at du var innlagt, så vil det sannsynligvis kunne gis unntak. 

AnonymBruker
frosken skrev (3 minutter siden):

Hvis du tilfeldigvis treffer igjen studenten i en privat sammenheng flere år etter at du var innlagt, så vil det sannsynligvis kunne gis unntak. 

Åja. Hva er definisjonen på flere år da? Er det nok med 3 år liksom eller er det mer snakk om typ 5 år og mer, eller ennå mer enn det igjen?

psykedeliker skrev (5 timer siden):

Dette svarer ikke på spørsmålet mitt. Hvordan skal de som gjør tilsyn eller følger opp studenten i praksis finne ut av det, uten å selv krenke privatlivets fred?

Dersom ingen melder fra om overtramp blir de i de fleste tilfeller ikke oppdaget. 

Men altså, mener dere studenten har begått overtramp her?? Studenten har jo ikke kontroll over TS’ ønske om et vennskap? Det blir litt dumt om man ikke skal være hyggelig mot pasienter fordi det kan bli feiltolket? Oppførselen til studenten kan vel ha vært en del av jobben, slik TS også er inne på..? Eller mener dere at det har skjedd noe galt her? 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...