Gå til innhold

Kan man oppleve å f.eks se farger klarere og sterkere om man er psykotisk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kan man oppleve å f.eks se farger klarere og sterkere om man er psykotisk? Grunnen til at jeg spør er at jeg en gang jeg var innlagt sa at jeg følte meg bedre uten antipsykotisk medisin og da fikk jeg spørsmål av ene LIS-legen som var i samtalen om jeg så farger sterkere og klarere uten medisiner?

Anonymkode: 5d97c...887

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg syntes av og til at alle sanser ble forsterket. Så ja, fargene på farger ble sterkere. Lyder ble høyere. Og bevegelse ble raskere, jeg kunne ikke se på reklame på tv på grunn av dette. 

Anonymkode: 17bb0...a8e

Annonse

skogbrann
Drømmeautomat skrev (3 minutter siden):

I hvert fall ved manisk psykose tipper jeg du kan det ja. En hypomani er jo nok til at det skjer.

Kan skrive under på dette. Mine sanser blir forsterket til det ekstreme ved manisk psykose. Ved hypomani er det hovedsakelig en positiv opplevelse, men ved manisk psykose blir det så ekstremt at det forårsaker enormt med angst, og kan være nærmest uutholdelig. Lyder kan forårsake mye ubehag, og nærmest bli smertefulle. Sterke farger blir blendende, maten smaker så intenst at den blir kvalmende osv. Det er ikke uvanlig ved (hypo)mani, selv om mange leger/psykologer faktisk aldri har hørt om fenomenet. 

AnonymBruker
skogbrann skrev (7 minutter siden):

Kan skrive under på dette. Mine sanser blir forsterket til det ekstreme ved manisk psykose. Ved hypomani er det hovedsakelig en positiv opplevelse, men ved manisk psykose blir det så ekstremt at det forårsaker enormt med angst, og kan være nærmest uutholdelig. Lyder kan forårsake mye ubehag, og nærmest bli smertefulle. Sterke farger blir blendende, maten smaker så intenst at den blir kvalmende osv. Det er ikke uvanlig ved (hypo)mani, selv om mange leger/psykologer faktisk aldri har hørt om fenomenet. 

Dette er jo vanlig ved andre tilstander og- å være sensitiv for inntrykk lyd og lys. Ulike stress og utmattelsestilstander feks

Anonymkode: 0dd27...949

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...