Gå til innhold

Burde jeg være ærlig med min NAV veileder om mine selvmordstanker om hun spør?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Burde jeg være ærlig med min NAV veileder om mine selvmordstanker om hun spør? (Ja, det er jeg som opprettet tråden om at jeg plutselig har fått tilbake selvmordstankene mine og sendte sms til min behandler for å få tidligere time osv). 

Jeg har ett forholdsvis nært forhold til min NAV veileder. Ikke nært som i personlig og privat liksom men vi bruker ofte møtes for å snakke. Jeg har hatt henne i 3 år nå. 

Saken er den at jeg fikk time med min behandler neste fredag kl 13:00 og jeg har egentlig en avtale med min NAV veileder kl 12:15, så skal jeg møte henne da kommer jeg ikke til å rekke timen hos min behandler som jo haster siden jeg sliter nå.

Så jeg sendte derfor denne smsen til min veileder nå: 

"Hei, vi hadde vel en avtale om å møtes neste fredag men jeg lurte på om du hadde mulighet for å møtes før eller at vi avlyser. For du skjønner at jeg har fått time med min behandler da kl 13:00 og det haster på en måte litt å snakke med henne men hun hadde dessverre ikke mulighet før da"

Jeg har ikke fått noe svar enda da men om veileder spør hva som er galt eller lignende burde jeg være helt ærlig og si at jeg har selvmordstanker da? I og med at hun har vært min veilder så lenge og også søkte ufør for meg så vet hun vel det aller meste om min psyke og psykiske lidelser så jeg vil tro at fastlegen nevnte min problematikk med selvmordstanker og selvmordsforsøk til henne tidligere sannsynligvis? Men JEG har aldri vært åpen og sagt det til min veileder før da. Jeg lurer på om det vil bli for voldsomt om jeg åpner meg opp til veileder og sier at jeg har selvmordstanker? Spesielt siden hun ikke er helsepersonell og kanskje ikke vet helt hvordan takle det på en god måte da?

Anonymkode: e23b8...0dc

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg ville sagt at jeg har det psykisk tøft/at jeg er dårlig istedenfor.

Anonymkode: 04c53...ddf

Hvorfor ville du ikke sagt at du har selvmordstanker? Kunne du sagt litt om det?

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvorfor ville du ikke sagt at du har selvmordstanker? Kunne du sagt litt om det?

Det er for meg noe jeg kun deler med de aller nærmeste som behandler og en venn. Hva er grunnen til at du vil si det så spesifikt?

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er for meg noe jeg kun deler med de aller nærmeste som behandler og en venn. Hva er grunnen til at du vil si det så spesifikt?

Jeg tenkte at kanskje det beste ville være å være helt åpen og ærlig med henne? Jeg føler jo at jeg har ett ganske nært forhold til henne og hun er jo på en måte ikke bare en veileder i NAV for meg? Det kan jo og godt hende at hun alt vet at jeg sliter med selvordstanker fra før av siden jeg tror legen har skrevet dit henne før ? Og om jeg bare sier jeg dårlig psykisk så kan det jo hende hun spør om på hvilken måte? Hva skal jeg svare da så fall om jeg ikke skal si at jeg har selvmordstanker?

Annonse

AnonymBruker
psykedeliker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor skal din veileder på NAV spørre om selvmordstanker? Det er en sak for helsevesenet og ikke noe NAV skal blande seg inn i.

Jeg tror nok ikke hun kommer til å helt konkret spørre meg om jeg har selvmordstanker, men sjansen for at hun spør om hva som er galt ser jeg på som forholdsvis stor?

psykedeliker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg tror nok ikke hun kommer til å helt konkret spørre meg om jeg har selvmordstanker, men sjansen for at hun spør om hva som er galt ser jeg på som forholdsvis stor?

Da svarer du bare at det har hun ikke rett til å vite.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

da er dte bare å si at du har det litt tungt akkurat nå og ferdig med det

Anonymkode: d5f61...bfc

AnonymBruker
psykedeliker skrev (6 minutter siden):

Da svarer du bare at det har hun ikke rett til å vite.

Er ikke det litt krasst å svare når hun spør fordi hun bryr seg om meg og er bekymret for meg?

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

da er dte bare å si at du har det litt tungt akkurat nå og ferdig med det

Ja, det går jo an. Men hvorfor ikke være helt ærlig og si det er selvmordstanker egentlig?

Skrevet (endret)

Jeg syns heller ikke NAV-veilederen er den rette til dette. Vi skiller jo ofte mellom hvem vi sier hva til. Til en venn kan jeg si «jeg er så kvalm fordi jeg har mensen» men det sier jeg ikke til kollegaen eller tannlegen min sant, det er ikke relevant for dem og det angår ikke vår relasjon heller. 

Jeg skjønner at du har det vondt og ønsker å bli hørt, men henvend deg heller din(e) behandler(e) som har en rolle ift dette. Om fastlege ikke er ledig er legevakt et alternativ. 

Endret av Kayia
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er ikke det litt krasst å svare når hun spør fordi hun bryr seg om meg og er bekymret for meg?

Ja, det går jo an. Men hvorfor ikke være helt ærlig og si det er selvmordstanker egentlig?

Fordi det er ikke alt som egner seg. Hun får ikke gjort noe fra eller til, dette tar du med behandler og lar det være med det.

Annonse

AnonymBruker

Nei. Det er på ingen måte feil å bare svare litt løst at du har en tøff periode (om hun virkelig spør, og om du ønsker det). Jeg har ingen tro på at hun spør noe videre.. Hvorfor skulle hun det? Folk er travle på jobb. Selv om hun «bryr seg» og dere har blitt godt kjent, så er det jobb. Du sender en enkel forespørsel om bytte av tidspunkt med en begrunnelse, som hun sikkert svarer på. Punktum.

For meg blir dette heeeeelt hypotetisk…men uansett: jeg synes ikke det er ok å legge dette på henne evt. For det er det du gjør i tilfelle. Du gir henne informasjon som er kun en belastning for henne å vite, det har ingen hensikt i det hele tatt. 

Anonymkode: c563d...f87

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...