Gå til innhold

Er det større sjanse for å få fødselsdepresjon dersom en har bipolar?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

nachnoo

Ja, det er en klart forhøyet risiko. Ca 1 av 3 mødre med BP får en ny episode i forbindelse med fødsel.

Det beregnes at bipolare mødre har ca 37 ggr forhøyet risiko for å trenge psykiatrisk behandling etter fødsel sammenlignet med de uten BP.

AnonymBruker
nachnoo skrev (1 minutt siden):

Ja, det er en klart forhøyet risiko. Ca 1 av 3 mødre med BP får en ny episode i forbindelse med fødsel.

Det beregnes at bipolare mødre har ca 37 ggr forhøyet risiko for å trenge psykiatrisk behandling etter fødsel sammenlignet med de uten BP.

Jeg trodde det var så høyt som 45 ganger forhøyet?

Anonymkode: 62551...fdb

AnonymBruker
nachnoo skrev (8 minutter siden):

Såpass høyt altså. Dette med at bipolare mødre har 37 ggr forhøyet risiko for å trenge psykiatrisk behandling etter fødsel vil det da gjelde alt relatert til det psykiske? Altså både at man kan oppleve depresjon og hypomani/mani? Eller eventuelt andre problemer relatert til psyken?

Anonymkode: ef4da...889

Annonse

AnonymBruker
nachnoo skrev (1 minutt siden):

Studien henviser bare til behov for behandling, men siden dette dreier seg om mødre med BP, antar jeg at det i hovedsak dreier seg om affektive lidelser.

Hva heter studien hvis jeg skal google for å finne mer informasjon om den? Eller har du kanskje en link direkte?

Anonymkode: ef4da...889

nachnoo

Jeg har lest så mange studier gjennom tidene og husker ikke akkurat hva denne studien het. Men du kan jo søke på google scholar eller på PubMed, så finner du mange artikler om emnet.

En lidelse som ikke er sjelden i tillegg til de affektive, er tvangstanker om å skade barnet. Tørr ikke ha barnet på kjøkkenet om brødkniven ligger fremme, eller tørr ikke gå på verandaen med det av frykt for å skulle kaste det over rekkverket.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...