Gå til innhold

Andre som kjenner at de er mye bedre på å utrykke seg skriftlig enn muntlig ?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
Glitter skrev (17 minutter siden):

Jeg er flinkere til å uttrykke meg skriftlig i hvert fall. Men går greit muntlig også. 

Tror ikke utelukkende skriftlig terapi er helt heldig da behandler også vurderer kroppsspråk, toneleie etc. 

Takk for svaret ditt.

Anonymkode: a3b0c...f9e

Eva Sofie
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Da tenker jeg spesielt på i terapi. Skulle ønske terapien på DPS kunne foregå skriftlig istedenfor muntlig. Noen som har spurt sin behandler om det er mulig?

Ja, definitivt. Jeg har i noen år nå tenkt at nettopp pga. at jeg er dårligere til å uttrykke vanskelige temaer muntlig, er det noe jeg bør jobbe med i terapien. Kan du identifisere hvorfor du opplever det vanskeligere å sette ord på det vanskelige i terapitimene - eller ev. at det oppleves tryggere å skrive det ned)?

Nå siste halve året, har jeg blitt mer og mer oppfordret av terapeuten til å ta med skriftlige ting til terapien som vi jobber ut ifra. For min del ble det muntlige i terapien et for stort hinder til å få snakke om det viktige. Vi snakker da mye rundt de setningene/avsnittene jeg har med meg. Det må ikke være enten kun skriftlig eller kun muntlig. Jeg tror at en del av oss som trives godt med å gjemme oss bak det skriftlige språket, særlig kan ha nytte av å snakke ansikt til ansikt med et annet menneske.

Kan du spørre terapeuten din hva h*n tenker? Jeg vil tro at vedkommende har tanker rundt dette. Det er en relativt vanlig problemstilling.

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (7 timer siden):

Ja, definitivt. Jeg har i noen år nå tenkt at nettopp pga. at jeg er dårligere til å uttrykke vanskelige temaer muntlig, er det noe jeg bør jobbe med i terapien. Kan du identifisere hvorfor du opplever det vanskeligere å sette ord på det vanskelige i terapitimene - eller ev. at det oppleves tryggere å skrive det ned)?

Nå siste halve året, har jeg blitt mer og mer oppfordret av terapeuten til å ta med skriftlige ting til terapien som vi jobber ut ifra. For min del ble det muntlige i terapien et for stort hinder til å få snakke om det viktige. Vi snakker da mye rundt de setningene/avsnittene jeg har med meg. Det må ikke være enten kun skriftlig eller kun muntlig. Jeg tror at en del av oss som trives godt med å gjemme oss bak det skriftlige språket, særlig kan ha nytte av å snakke ansikt til ansikt med et annet menneske.

Kan du spørre terapeuten din hva h*n tenker? Jeg vil tro at vedkommende har tanker rundt dette. Det er en relativt vanlig problemstilling.

Tusen takk for gode innspill! Litt trygt å høre at du tror vi er mange som har det på samme måte.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...