Gå til innhold

Våre følelser eier ikke sannheten om den ytre verden

Anbefalte innlegg

frosken

Den siste uken har jeg kommet over to interessante tekster som påpeker viktige ting ved den tiden vi lever i.  Den første handler om å ikke la følelser bli til sannhet om den ytre verden. I teksten snakkes det om barn, men jeg tenker at noe av det samme kan sies om voksne. 

Psykolog mener voksne ofte bommer i møte med barns følelser: – De blir skjøre og tyranniserende (aftenposten.no)

Den andre handler om Svend Brinkmann sin nye bok: Opplevelsessamfunnet. Her også kritiserer tendensen til å tenke at verden er slik jeg opplever den. 

En nyttig provokasjon | Tidsskrift for Norsk psykologforening (psykologtidsskriftet.no)

Fortsetter under...

Skrevet (endret)

Jeg har også fulgt denne debatten med interesse og er ikke overrasket over at dette kommer. På et tidspunkt ble det in og pk å være kompis eller venn/venninne istedenfor mor og far, og det måtte komme en motvekt. Stakkars unger som har vokst opp i sånne hjem, og stakkars «voksne» som ikke lar en dag uten å kjenne på krenk være en god dag. Det er flere sånne her på dol også. 

Endret av Kayia

Jeg synes egentlig det er litt absurd at man må komme med fagartikler om at verden eller en konkret situasjon ikke er slik den "oppleves" - og at det ikke går an å la én av partene ha all definisjonsmakt.

I en tidligere diskusjon her, som handlet mest om lærere, la jeg ut denne lenken:
https://www.utdanningsforbundet.no/nyheter/2023/hva-er-krenkelser-i-skolen/

Når det seriøst er behov for presisering av at en lærer fortsatt kan være uenig med og korrigere elever samt vurdere deres prestasjoner, uten at dette gir elevene rett til å sette i gang hele aktivitetsrekka som når læreren krenker deres rett til et trygt skolemiljø - da har det nok vært noen ganske parodiske tilfeller. Men som kan være helt ødeleggende for den læreren som er part i saken.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...