Gå til innhold

Fra AAP til ufør. Hvordan er veien?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvis behandling og arbeidsutprøving er prøvd så prater du med fastlegen om at du vil søke om uføretrygd. Så fyller legen ut søknaden og sender den til noen som skal vurdere saken din. Så får du enten avslag eller innvilget uføretrygd. Det tar noen måneder.

Anonymkode: 6b5ad...7d3

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis behandling og arbeidsutprøving er prøvd så prater du med fastlegen om at du vil søke om uføretrygd. Så fyller legen ut søknaden og sender den til noen som skal vurdere saken din. Så får du enten avslag eller innvilget uføretrygd. Det tar noen måneder.

Hvordan virker arbeidsutprøving når man allerede er i jobb? At jeg øker opp hvor mye jeg jobber?

Anonymkode: 2af27...123

AnonymBruker

Jeg tror det er litt individuelt. I og med at du jobber 50% nå så regner jeg meg at i ditt tilfelle vil være naturlig å bli 50% ufør da?

Men som Anonym over her nevner er det jo behandling og arbeidsutprøving. Arbeidsutprøving er jo stort sett utprøving av hvor mye du klarer jobbe også finne ut om der er noen måter som jobben kan tilrettelegges for deg slik at det kanskje gjør det lettere for deg å kunne jobbe. Det finnes jo ganske mange forskjellige måter å tilrettelegge på alt ut i fra hvilken jobb du har og hva du sliter med. Jeg har som tilrettelegging 30 minutters pause hver dag jeg jobber selv om jeg bare jobber 4 timer og i en ordinær jobb dermed ikke hadde hatt krav på pause. Jeg får også lov til å ta mindre pauser etter behov og det styrer jeg da selv alt ettersom jeg trenger det.

Jeg er 100% ufør og har 20% VTA jobb. Min prosess ble ganske langvarig og det tok 8 år fra jeg først begynte på AAP og til jeg søkte uføretrygd. NAV veileder ba min fastlege om legeerklæring og ut i fra den skrev hun søknad om uføretrygd. Begge deler blir sendt inn når man søker. Går man til spesialist(er) vil det også være naturlig at også disse leverer erklæring til NAV. Jeg hadde ikke dette da jeg hadde sluttet hos behandlere og dermed hadde bare fastlegen. 

Så når jeg fikk klarsignal fra veileder måtte jeg også selv gå inn på NAV sine sider og søke uføretrygd, dette var en veldig kort og enkel søknad å fylle ut da det stort sett bare er utkrysning. Så etter at den var sendt ventet jeg i 5 måneder før jeg fikk svar da.

Anonymkode: d8f1a...3df

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvordan virker arbeidsutprøving når man allerede er i jobb? At jeg øker opp hvor mye jeg jobber?

Anonymkode: 2af27...123

Det vet jeg egentlig ikke. Jeg gikk på AAP i 4 år. Nå kan man gå maks 3 år. Jeg var ei stund i ei lita stilling i arbeidsutprøving i en tilrettelagt jobb. For å få uføretrygd må arbeidsevnen din være redusert med minst 50%. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...