Gå til innhold

Hva kan det være som gjorde at jeg fikk så sterke følelser for min behandler?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva tror dere var det som gjorde at jeg som pasient fikk så sterke følelser for min behandler når relasjonen vår var så ensidig?

Jeg vil bare først spesifisere siden dette er viktigst i denne diskusjonen: At jeg med sterke følelser ikke mener at jeg var forelsket eller betatt. De sterke følelsene dreide seg mer om det at jeg følte at hun var en viktig person i livet mitt. Som en slags venn eller mor og viktig omsorgsperson for meg. Jeg var 25-27 år da jeg gikk hos henne og hun var 37-39 år da. De sterke følelsene var for det meste veldig positive, men de kunne også være negative på den måten at jeg kunne f.eks bli veldig sint på henne bl.a.

Og med at relasjonen var så ensidig mener jeg at jeg var veldig personlig, åpen og 100% ærlig med henne og jeg følte at hun kjente hele meg og visste virkelig hvem jeg var som person på godt og vondt. Og alle mine innerste hemmeligheter og alt det jeg strevde med. Mens jeg på min side jo hadde veldig lite informasjon om henne (som jo er slik det skal være og som er normalt i en pasient-behandler relasjon). 

Det ble ett veldig kort innlegg dette, men har ikke tid til å skrive mer inndypende akkurat nå så hvis det er noe dere lurer på så bare spør så skal jeg svare. Hadde jeg hatt ett par timer hadde jeg nok kunnet skrevet om min og behandlers relasjon og mine refleksjoner generelt sett rundt dette temaet. 

Anonymkode: 507ca...fbd

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

At du ble sett, hørt og forstått?

Anonymkode: 17ba2...79f

Kanskje? Det er bare at jeg har hatt 5 andre behandlere før henne som jeg også følte at både så, hørte og forsto meg. Men jeg fikk ingen følelses overfor dem slik som jeg fikk for henne. Er ikke det litt rart da? Men kanskje var det måten akkurat hun så, hørte og forsto meg da som gjorde at jeg fikk så sterke følelser?

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kanskje? Det er bare at jeg har hatt 5 andre behandlere før henne som jeg også følte at både så, hørte og forsto meg. Men jeg fikk ingen følelses overfor dem slik som jeg fikk for henne. Er ikke det litt rart da? Men kanskje var det måten akkurat hun så, hørte og forsto meg da som gjorde at jeg fikk så sterke følelser?

Det kan godt være den gode kjemien i tillegg til det med at du ble sett og forstått. Kanskje du kjente at hun likte deg også? Som pasient da mener jeg.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det kan godt være den gode kjemien i tillegg til det med at du ble sett og forstått. Kanskje du kjente at hun likte deg også? Som pasient da mener jeg.

Ja, det kan jo godt være det. Jeg opplevde jo at enkelte (kanskje 2 stykker) av mine andre behandlere sa at de brydde seg om meg og likte meg da. Det sa også denne behandleren som jeg fikk disse sterke følelsene for. Hun sa til og med også at vi nok hadde vært venner hadde vi ikke møttes som pasient og behandler og det var jo veldig fint å høre da.

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Sannsynligvis både at dere hadde en god match og overføring (google "overføring terapi" om du ikke kjenner begrepet).

Anonymkode: 9f653...f9a

Ååå, overføring var jeg ikke klar over. Men dette gir jo veldig mening da!

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Antagelig eupf eller avhengig personlighetsforstyrrelse. 

Anonymkode: 6323b...695

Nei. Jeg har blitt utredet for det og har det ikke.

Glitter

Har også blitt veldig knyttet til et par behandlere. Men ingen av de andre. Jeg vet ikke helt hva det var, men vi hadde kjemi og de var veldig trygge. Satte grenser, respekterte meg, og det var rom for humor osv. 

AnonymBruker
Glitter skrev (12 timer siden):

Har også blitt veldig knyttet til et par behandlere. Men ingen av de andre. Jeg vet ikke helt hva det var, men vi hadde kjemi og de var veldig trygge. Satte grenser, respekterte meg, og det var rom for humor osv. 

Jeg opplevde også de tingene som du nevnte med min behandler. Det har jo sikkert en del med kjemi også å gjøre at man blir knyttet ekstra til en eller flere behandlere men ikke andre? Kanskje?

Glitter
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg opplevde også de tingene som du nevnte med min behandler. Det har jo sikkert en del med kjemi også å gjøre at man blir knyttet ekstra til en eller flere behandlere men ikke andre? Kanskje?

Tror det er naturlig. Til en viss grad da. Har du tilknytningsvansker? Det har jeg, i alle fall hadde jeg det. Tidligere behandler mente det hadde med det å gjøre at jeg ble så knyttet. 

AnonymBruker
Glitter skrev (31 minutter siden):

Tror det er naturlig. Til en viss grad da. Har du tilknytningsvansker? Det har jeg, i alle fall hadde jeg det. Tidligere behandler mente det hadde med det å gjøre at jeg ble så knyttet. 

Jeg forsøkte å google hva tilknytningsvansker er og hvilke symptomer en har på det, men klarte ikke helt å skjønne hva det innebærer? Kunne du kanskje forklart litt? Skjønte jeg det rett om det er slik at man har hatt tidligere vanskelige relasjoner med omsorgspersoner tidlig i livet som f.eks foreldre slik at de relasjonene man da har senere som voksen også blir vanskelige grunnet dette? Så fall tror jeg ikke at jeg har tilknytningsvansker siden jeg alltid har hatt ett veldig godt forhold til begge mine foreldre, følt meg veldig trygg i oppveksten osv.

Annonse

Glitter
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg forsøkte å google hva tilknytningsvansker er og hvilke symptomer en har på det, men klarte ikke helt å skjønne hva det innebærer? Kunne du kanskje forklart litt? Skjønte jeg det rett om det er slik at man har hatt tidligere vanskelige relasjoner med omsorgspersoner tidlig i livet som f.eks foreldre slik at de relasjonene man da har senere som voksen også blir vanskelige grunnet dette? Så fall tror jeg ikke at jeg har tilknytningsvansker siden jeg alltid har hatt ett veldig godt forhold til begge mine foreldre, følt meg veldig trygg i oppveksten osv.

Jeg vet ikke helt. Har bare blitt fortalt at pga jeg sliter sånn med å være alene så blir jeg avhengig av enkelte folk. Sånn at det ikke blir helt sunt. Det var min tidligere behandler som mente at det hang sammen sånn. 

Endret av Glitter
AnonymBruker
Glitter skrev (8 timer siden):

Jeg vet ikke helt. Har bare blitt fortalt at pga jeg sliter sånn med å være alene så blir jeg avhengig av enkelte folk. Sånn at det ikke blir helt sunt. Det var min tidligere behandler som mente at det hang sammen sånn. 

Åja. Jeg har aldri følt det slik for noen andre enn denne behandleren og det har heller aldri vært snakk i psykiatrien om at de tenker jeg har det, så da tror jeg nok at jeg ikke ha det...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...