Gå til innhold

Vil være ryddig overfor arbeidsgiver


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, jeg tar denne anonymt når det er knyttet til jobb.

Har i lang tid hatt mange ulike symptomer som gjør at jeg har null å gå på. Jeg klarer arb.oppg., men vet at det nå trolig blir «beordret» om ytterligere (er en del av jobben) som jeg ikke makter. Det er snakk om oppgaver som krever 100% kvalitet. I så fall ser jeg ingen annen utvei enn å snakke med legen igjen, som er klar over problemstillingen. 

Kan jeg på noen som helst måte formidle dette til arbeidsgiver nå, eller blir det som en trussel om fravær, og jeg må i verste fall få en sykmelding. Bare litt rart å komme med det i etterkant. Kan virke som det er en veldig lettvint løsning da å bli borte. Sannheten er at det ikke går pga formen. Samtidig ønsker jeg nødvendigvis ikke å dele for mye om egen helse. 

Anonymkode: ad8ea...a1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Dette kan du absolutt ta opp. 

Anonymkode: b9655...d60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er litt i samme båt.  Jeg snakket med leder om dette og sa jeg per nå har nok med arbeidsoppgavene jeg har idag. Sa ikke noe mer detaljert enn det, men det var nok til at leder ikke delegerer nye oppgaver til meg og ofte spør en ekstra gang om det går greit, dersom noe må delegeres til meg. Funket fint for meg, da jeg slapp å dele noe særlig om egen situasjon, men likevel at det var nok til at leder forstod "alvoret". 

Anonymkode: 4d443...f0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei, jeg tar denne anonymt når det er knyttet til jobb.

Har i lang tid hatt mange ulike symptomer som gjør at jeg har null å gå på. Jeg klarer arb.oppg., men vet at det nå trolig blir «beordret» om ytterligere (er en del av jobben) som jeg ikke makter. Det er snakk om oppgaver som krever 100% kvalitet. I så fall ser jeg ingen annen utvei enn å snakke med legen igjen, som er klar over problemstillingen. 

Kan jeg på noen som helst måte formidle dette til arbeidsgiver nå, eller blir det som en trussel om fravær, og jeg må i verste fall få en sykmelding. Bare litt rart å komme med det i etterkant. Kan virke som det er en veldig lettvint løsning da å bli borte. Sannheten er at det ikke går pga formen. Samtidig ønsker jeg nødvendigvis ikke å dele for mye om egen helse. 

Anonymkode: ad8ea...a1b

På min arbeidsplass ville det vært velkomment at du tok opp dette før du evt. blir pålagt de ekstra oppgavene. Lederen din kan jo ikke vite at du ikke tåler mer om du ikke sier i fra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar, jeg tenker egentlig som dere, men det er vanskelig all den tid det er en del av jobben denne tiden. Det kan også gå ut over noen på en måte om jeg sliter som nå. 

Anonymkode: ad8ea...a1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan be om en samtale med leder, og si du er veldig sliten for tiden og føler seg litt på randen. Og at de ekstra oppgavene er du redd skal bli så krevende at du ender i sykmelding. 
Dette tar de hensyn til, bør hvertfall det 

Anonymkode: d7a62...39b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 21.5.2024 den 0.47):

Og at de ekstra oppgavene er du redd skal bli så krevende at du ender i sykmelding. 

Ja, men de er en del av jobben. Der er problemet, så basically ber jeg om å slippe noe som jo er en del av min jobb/lønn. Problemet nå er at jeg verken klarer å gjøre det ene eller andre. Det er så skamfullt. 

Anonymkode: ad8ea...a1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80

Dette kan jeg hjelpe deg med i morgen hvis du ønsker. Må bare sove litt først siden jeg skal opp tidlig ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken
AnonymBruker skrev (På 20.5.2024 den 20.29):

Takk for svar, jeg tenker egentlig som dere, men det er vanskelig all den tid det er en del av jobben denne tiden. Det kan også gå ut over noen på en måte om jeg sliter som nå. 

Anonymkode: ad8ea...a1b

Jeg tenker at du uansett bør ha en samtale med leder om dette. Hvis arbeidsbelastningen er i ferd med å bli større enn hva du makter, så er det leders ansvar å prøve finne løsninger. Kanskje er ikke løsningen at du ikke må ta noen av de nye oppgavene, men at noen av de gamle tas bort en periode. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Trinity80 skrev (8 timer siden):

Dette kan jeg hjelpe deg med i morgen hvis du ønsker. Må bare sove litt først siden jeg skal opp tidlig ❤️

Tusen takk!

Anonymkode: ad8ea...a1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
frosken skrev (17 minutter siden):

Jeg tenker at du uansett bør ha en samtale med leder om dette. Hvis arbeidsbelastningen er i ferd med å bli større enn hva du makter, så er det leders ansvar å prøve finne løsninger. Kanskje er ikke løsningen at du ikke må ta noen av de nye oppgavene, men at noen av de gamle tas bort en periode. 

Tusen takk. Det siste er jeg litt redd for, for arten på arbeidet er vanskeligere å gjennomføre. 

Anonymkode: ad8ea...a1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tusen takk. Det siste er jeg litt redd for, for arten på arbeidet er vanskeligere å gjennomføre. 

Anonymkode: ad8ea...a1b

Nå varierer det jo veldig hva slags relasjon man har til sin leder, men i mitt hode er dette et ganske vanlig tema å diskutere åpent. Ingen er tjent med at du går ut i sykemelding, og du som andre har rett til å forvente at arbeidsgiver forsøker å legge til rette for at arbeidshverdagen din blir overkommelig. Jeg tenker at det er mulig at stresset du nå opplever, vil kunne reduseres betydelig gjennom en avklaring med leder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
frosken skrev (11 minutter siden):

Nå varierer det jo veldig hva slags relasjon man har til sin leder, men i mitt hode er dette et ganske vanlig tema å diskutere åpent. Ingen er tjent med at du går ut i sykemelding, og du som andre har rett til å forvente at arbeidsgiver forsøker å legge til rette for at arbeidshverdagen din blir overkommelig. Jeg tenker at det er mulig at stresset du nå opplever, vil kunne reduseres betydelig gjennom en avklaring med leder. 

Det siste har du helt rett i. Jeg må ta tak i det i dag.

Anonymkode: ad8ea...a1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trinity80
AnonymBruker skrev (På 20.5.2024 den 18.20):

Hei, jeg tar denne anonymt når det er knyttet til jobb.

Har i lang tid hatt mange ulike symptomer som gjør at jeg har null å gå på. Jeg klarer arb.oppg., men vet at det nå trolig blir «beordret» om ytterligere (er en del av jobben) som jeg ikke makter. Det er snakk om oppgaver som krever 100% kvalitet. I så fall ser jeg ingen annen utvei enn å snakke med legen igjen, som er klar over problemstillingen. 

Kan jeg på noen som helst måte formidle dette til arbeidsgiver nå, eller blir det som en trussel om fravær, og jeg må i verste fall få en sykmelding. Bare litt rart å komme med det i etterkant. Kan virke som det er en veldig lettvint løsning da å bli borte. Sannheten er at det ikke går pga formen. Samtidig ønsker jeg nødvendigvis ikke å dele for mye om egen helse. 

Anonymkode: ad8ea...a1b

Beklager at det tok så lang tid å svare deg. Var hektisk i dag.

Som arbeidsgiver setter man pris på åpenhet. I den grad du føler deg trygg på å dele mest mulig, så lønner det seg. Men viktig å understreke psykologisk trygghet i denne sammenhengen.

- ta opp med din leder (muntlig innledningsvis, ikke skriftlig) utfordringene dine, og still deg spørrende til hvordan arbeidssituasjonen kan tilrettelegges. La gjerne vedkommende få vurderingstid. 

- når du har landet på tryggheten på en god måte, kan du dokumetere skriftlig. Noe ala ‘ref. vår siste samtale vedrørende tilrettelegging…’ Her kan arbeidsgiver ønske dokumentasjon fra lege. Men diagnose trengs ikke å nevnes, kun arbeidsuførhet/ dokumentasjon på funksjonsnedsettelse.

- om du føler du ikke blir tatt på alvor, ber du fastlegen sette ned funksjonsevne og sykmelde deg i prosent. Ikke gå helt ut av arbeidslivet da det er enklere å komme tilbake + friskhetsfaktor i seg selv å være i arbeid/ ha solide rutiner.

Håper dette var til noe hjelp. Har en roligere dag nå hjemme, så hjelper deg gjerne mer om du trenger det ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Trinity80 skrev (48 minutter siden):

så hjelper deg gjerne mer om du trenger det ☺️

Tusen takk!

Det gikk vel som forventet… Så må ev. sykmeldes. 

Anonymkode: ad8ea...a1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tusen takk!

Det gikk vel som forventet… Så må ev. sykmeldes. 

Anonymkode: ad8ea...a1b

Det var dumt. Ikke alle arbeidsgivere som forstår og setter pris på at man prøver hardt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg synes denne er veldig vanskelig, fordi det er en hårfin balanse mellom at du har det veldig vanskelig, og dette rundt å bruke sykmelding som et "gissel" for å oppnå arbeidsmessige avlastninger eller egen vilje. Det sistnevnte er litt skummelt i relasjonen mellom arbeidsgiver og arbeidstaker, og kan i ytterste konsekvens føre til at sykmeldingen din blir bestridt eller at det får konsekvenser for arbeidsforholdet.

Hvis jeg skal gi deg et råd, så er det dette:

Unngå å være din egen lege eller gjøre disse vurderingene selv. Fortell om din totale symptombelastning og arbeidsbelastning til legen din, og la vedkommende vurdere arbeidsevnen din eller planen videre for å få deg gjennom dette. Det er jo slik det skal være, vi skal jo ikke gå til legen og "bestille" sykmeldinger eller vurdere tiltakene selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (10 minutter siden):

Hei,

Jeg synes denne er veldig vanskelig, fordi det er en hårfin balanse mellom at du har det veldig vanskelig, og dette rundt å bruke sykmelding som et "gissel" for å oppnå arbeidsmessige avlastninger eller egen vilje. Det sistnevnte er litt skummelt i relasjonen mellom arbeidsgiver og arbeidstaker, og kan i ytterste konsekvens føre til at sykmeldingen din blir bestridt eller at det får konsekvenser for arbeidsforholdet.

Hvis jeg skal gi deg et råd, så er det dette:

Unngå å være din egen lege eller gjøre disse vurderingene selv. Fortell om din totale symptombelastning og arbeidsbelastning til legen din, og la vedkommende vurdere arbeidsevnen din eller planen videre for å få deg gjennom dette. Det er jo slik det skal være, vi skal jo ikke gå til legen og "bestille" sykmeldinger eller vurdere tiltakene selv.

Nå var det ikke meningen å presse arbeidsgiver på noen som helst måte, men å informere om hvordan ståa er. I håp da om at det ikke ville komme som en bombe at det ikke går løpet ut, eller aller helst se på noen konkrete løsninger. Men jeg er den første til å angre på det, all den tid det uansett ikke hjelper. Jeg har vel heller ikke tenkt til å bestille en sykmelding, men hva annet kan man si til legen når det ikke går på jobb pga formen? 

Anonymkode: ad8ea...a1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

@ISWJeg skrev «så må ev. sykmeldes.» Jeg kan ikke bestemme det nei, men hva er alternativet om det ikke går!? 

Anonymkode: ad8ea...a1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå var det ikke meningen å presse arbeidsgiver på noen som helst måte, men å informere om hvordan ståa er. I håp da om at det ikke ville komme som en bombe at det ikke går løpet ut, eller aller helst se på noen konkrete løsninger. Men jeg er den første til å angre på det, all den tid det uansett ikke hjelper. Jeg har vel heller ikke tenkt til å bestille en sykmelding, men hva annet kan man si til legen når det ikke går på jobb pga formen? 

Anonymkode: ad8ea...a1b

Jeg skjønner at det ikke er intensjonen fra din side å presse arbeidsgiver, men man må også se på hvordan de oppfatter denne saken.

Hvis jeg går til min leder og sier at "hvis ikke arbeidsbelastningen min nå blir mindre, så blir jeg sykmeldt" så vil jeg, direkte eller indirekte, true med sykmelding for å få viljen min. Så er det jo en helhetsvurdering, om det jeg ikke ønsker er 100 timer ubetalt overtidsarbeid eller en forventet del av stillingen min. I sistnevnte tilfelle er det muligens litt skumlere.

Jeg synes det er helt supert å være åpen rundt at det er mye for deg for tiden. Spørsmålet er imidlertid også noe rundt dette med om det er livet som helhet som gjør deg sliten, eller jobben spesifikt. Jeg har vel vært innom det tidligere, men jeg savner litt mer konkret hjelp til deg rundt egne tankemønstre og kognitive feilslutninger som magisk tenkning, tankelesing og fokus på en selv. Det skulle ikke forundre meg om dette i stor grad er med på å slite deg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...