Gå til innhold

Metakognitiv terapi


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Flere som syns dette er skikkelig vanskelig? 

Anonymkode: e05a9...c0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Flere som syns dette er skikkelig vanskelig? 

Anonymkode: e05a9...c0a

Hva går dette ut på?

Anonymkode: a3a3b...0e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nachnoo
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hva går dette ut på?

Anonymkode: a3a3b...0e3

Det går ut på å endre tankegangen. F.eks. å ikke bruke tiden på bekymringer om forhold du likevel ikke kan gjøre noe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
nachnoo skrev (2 minutter siden):

Det går ut på å endre tankegangen. F.eks. å ikke bruke tiden på bekymringer om forhold du likevel ikke kan gjøre noe med.

Jeg tror min terapiform heter kognitiv terapi. Er du helt ny i terapi? God kjemi med behandler?

Anonymkode: a3a3b...0e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Flere som syns dette er skikkelig vanskelig? 

Anonymkode: e05a9...c0a

Det er vanskelig å endre på automatiske tankemønstre. Når noe er vanskelig eller at jeg opplever motgang i terapi, tenker jeg at jeg jobber med noe av det som er riktig og viktig å jobbe med.

 

Men hva opplever du er vanskelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg tror min terapiform heter kognitiv terapi. Er du helt ny i terapi? God kjemi med behandler?

Anonymkode: a3a3b...0e3

Du spør en som sitter i den andre stolen overfor deg 

Anonymkode: eb82e...92e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (42 minutter siden):

Det er vanskelig å endre på automatiske tankemønstre. Når noe er vanskelig eller at jeg opplever motgang i terapi, tenker jeg at jeg jobber med noe av det som er riktig og viktig å jobbe med.

 

Men hva opplever du er vanskelig?

Å endre fokus og ikke «svare» på det konstante strømmen av automatisert tanker reaksjoner og adferd.

Anonymkode: e05a9...c0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tror min terapiform heter kognitiv terapi. Er du helt ny i terapi? God kjemi med behandler?

Anonymkode: a3a3b...0e3

Kognitiv terapi er vel å gå mer inni tankene. mkt er motsatt, flytte fokus og lære hjernen til at de automatiske tankene osv ikke er nødvendige og «farlig»

Anonymkode: e05a9...c0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du spør en som sitter i den andre stolen overfor deg 

Anonymkode: eb82e...92e

Åååå. Ok! 

Anonymkode: a3a3b...0e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ikke opplevd at behandlere henger her inne. Fint det da!

Anonymkode: a3a3b...0e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har ikke opplevd at behandlere henger her inne. Fint det da!

Anonymkode: a3a3b...0e3

Nei, men om de gjør det er det nok som hjelpessøkende selv. Mange behandlere sliter stort i egne liv selv. 

Anonymkode: defa4...888

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Nei, men om de gjør det er det nok som hjelpessøkende selv. Mange behandlere sliter stort i egne liv selv. 

Anonymkode: defa4...888

Ser vel mest for meg at disse går til privat behandler framfor å spørre på et forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Nei, men om de gjør det er det nok som hjelpessøkende selv. Mange behandlere sliter stort i egne liv selv. 

Anonymkode: defa4...888

Dette er bare vås.

Anonymkode: 7b898...fea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Dette er bare vås.

Anonymkode: 7b898...fea

Alle kan vel gå på en smell uansett yrke

Anonymkode: e05a9...c0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Alle kan vel gå på en smell uansett yrke

Anonymkode: e05a9...c0a

100%, men det er noe helt annet enn å si at mange behandlere sliter stort i egne liv.

Anonymkode: 7b898...fea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nachnoo
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Alle kan vel gå på en smell uansett yrke

Anonymkode: e05a9...c0a

Ja, men det er noe annet enn det utsagnet det refereres til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Å endre fokus og ikke «svare» på det konstante strømmen av automatisert tanker reaksjoner og adferd.

Anonymkode: e05a9...c0a

Om jeg forstår MKT riktig, handler det om å bli bevisst egne tanker om automatiske tanker. Hvorfor tenkte jeg nå at "dette ikke vil gå..." eller at "dette får jeg ikke til...". Ved å identifisere det, kan du klare å endre tankene. Det kan være en viss fare for at jeg tar feil. Det er et veldig stort og lite håndgripelig det du beskriver. Klarer du å konkretisere det du opplever er vanskelig mer konkret f.eks. overfor deg selv eller sammen med terapeut? Mulig det kan hjelpe deg litt.

 

Det har det siste året gått opp for meg at min egen terapeut bruker noen elementer av bl.a. MKT i sin terapi. Jeg synes det er utrolig effektivt når det "treffer riktig" - men det er tøft. Og det gjør vondt. Det jeg synes du bør vite, er at det er en svært virksom terapi, særlig mot angst og depresjon. Det er det skrevet om tidligere her på DOL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (8 minutter siden):

Om jeg forstår MKT riktig, handler det om å bli bevisst egne tanker om automatiske tanker. Hvorfor tenkte jeg nå at "dette ikke vil gå..." eller at "dette får jeg ikke til...". Ved å identifisere det, kan du klare å endre tankene. Det kan være en viss fare for at jeg tar feil. Det er et veldig stort og lite håndgripelig det du beskriver. Klarer du å konkretisere det du opplever er vanskelig mer konkret f.eks. overfor deg selv eller sammen med terapeut? Mulig det kan hjelpe deg litt.

 

Det har det siste året gått opp for meg at min egen terapeut bruker noen elementer av bl.a. MKT i sin terapi. Jeg synes det er utrolig effektivt når det "treffer riktig" - men det er tøft. Og det gjør vondt. Det jeg synes du bør vite, er at det er en svært virksom terapi, særlig mot angst og depresjon. Det er det skrevet om tidligere her på DOL.

Ja, jeg vet det er virksomt. Føler meg desto mer mislykket. Og det hjelper ikke om det treffer, man må jo uansett gjøre jobben selv. Og det er skikkelig vanskelig. 
Jeg klarer ikke flytte fokus bort fra symptomer og klarer ikke la vær å «svare» på strømmen av triggertanker som kommer ubevisst og konstant. Mkt handler om å la dette bare «være».

Anonymkode: e05a9...c0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja, jeg vet det er virksomt. Føler meg desto mer mislykket. Og det hjelper ikke om det treffer, man må jo uansett gjøre jobben selv. Og det er skikkelig vanskelig. 
Jeg klarer ikke flytte fokus bort fra symptomer og klarer ikke la vær å «svare» på strømmen av triggertanker som kommer ubevisst og konstant. Mkt handler om å la dette bare «være».

Anonymkode: e05a9...c0a

Går du til behandling hos psykolog, eller bare prøver for deg selv?

Anonymkode: d6bcb...ab9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja, jeg vet det er virksomt. Føler meg desto mer mislykket. Og det hjelper ikke om det treffer, man må jo uansett gjøre jobben selv. Og det er skikkelig vanskelig. 
Jeg klarer ikke flytte fokus bort fra symptomer og klarer ikke la vær å «svare» på strømmen av triggertanker som kommer ubevisst og konstant. Mkt handler om å la dette bare «være».

Anonymkode: e05a9...c0a

Har ved tidligere depresjon hatt god effekt av MCT. Men denne som har vart i ett halvt år nå, så har jeg ikke fått det til og mista helt trua på det. Men skal prøve på nytt sammen med terapeut igjen. Han mente mulig jeg ikke hadde hatt effekt fordi jeg gikk på benzo tidligere i vinter/vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...