Gå til innhold

Metakognitiv terapi


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 23.5.2024 den 14.40):

Flere som syns dette er skikkelig vanskelig? 

Anonymkode: e05a9...c0a

Tror poenget er å trene opp hjernen til å automatisere den frakoblede oppmerksomheten fra bekymringstankene gjennom øvelser i korte sesjoner 1-2 ganger daglig, og ikke streve for mye med det hele tiden.

Legger ved ei fil for øvelse på slik oppmerksomhetstrening.

Står noe om det her: https://iform.nu/sunn-livsstil/psykologi/ta-kontroll-over-tankene-dine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kaNor skrev (10 timer siden):

Tror poenget er å trene opp hjernen til å automatisere den frakoblede oppmerksomheten fra bekymringstankene gjennom øvelser i korte sesjoner 1-2 ganger daglig, og ikke streve for mye med det hele tiden.

Legger ved ei fil for øvelse på slik oppmerksomhetstrening.

Står noe om det her: https://iform.nu/sunn-livsstil/psykologi/ta-kontroll-over-tankene-dine

Har noen sånne oppmerksomhetsøvelser

men mener du det, at det vil funke å endre det automatisk fokuset på symptomer og tanker ve p høre på en sånn fil to g om dagen??

Anonymkode: e05a9...c0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Går du til behandling hos psykolog, eller bare prøver for deg selv?

Anonymkode: d6bcb...ab9

Psykolog 

Men klarer ikke gjøre de øvelsene jeg får

Anonymkode: e05a9...c0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Psykolog 

Men klarer ikke gjøre de øvelsene jeg får

Anonymkode: e05a9...c0a

Det er ingen nederlag å si til terapeuten at du opplever dette som utfordrende og spørre om noen råd for å komme videre. Vær gjerne åpen om dine tanker rundt det å ikke mestre terapien. Da gir du deg selv mulighet til å få riktig støtte på veien - de tankene bør du få annen input på. Hvor lenge har du forsøkt å jobbe med terapien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (1 time siden):

Det er ingen nederlag å si til terapeuten at du opplever dette som utfordrende og spørre om noen råd for å komme videre. Vær gjerne åpen om dine tanker rundt det å ikke mestre terapien. Da gir du deg selv mulighet til å få riktig støtte på veien - de tankene bør du få annen input på. Hvor lenge har du forsøkt å jobbe med terapien?

Nei hen vet at jeg sliter med det. Men som hen også sier, jeg er i en veldig vanskelig situasjon som gjør det vanskelig for meg. Er veldig syk og redd for symptomene mine blant annet, og sliter med å klare flytte fokuset på noe annet. Noe som er ganske forståelig. 
Men hvis det som en annen her skriver hjelper med oppmerksomhetsøvelser bare et par ganger om dagen så er det litt mer motiverende…

Anonymkode: e05a9...c0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har noen sånne oppmerksomhetsøvelser

men mener du det, at det vil funke å endre det automatisk fokuset på symptomer og tanker ve p høre på en sånn fil to g om dagen??

Anonymkode: e05a9...c0a

Det er det jeg har fått forståelsen av ja. At man skal øve det inn så det går automatisk/ubevist tror jeg. Men du kan jo spørre terapeuten din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kaNor skrev (26 minutter siden):

Det er det jeg har fått forståelsen av ja. At man skal øve det inn så det går automatisk/ubevist tror jeg. Men du kan jo spørre terapeuten din.

Trodde liksom man måtte jobbe spesifikt med de tingene man sliter med men

Anonymkode: e05a9...c0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Trodde liksom man måtte jobbe spesifikt med de tingene man sliter med men

Anonymkode: e05a9...c0a

Poenget er at du ikke skal jobbe med det du sliter med, men måten du tenker om det heller. Man skal lære seg å godta at  problemene/tankene er der, men ikke bruke så mye tid på å kverne på det som er vanskelig. Dersom du ikke finner noen svar på grublingen din, hvorfor skal du da bruke 10 timer om dagen til å tenke på det? 

Anonymkode: d6bcb...ab9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Poenget er at du ikke skal jobbe med det du sliter med, men måten du tenker om det heller. Man skal lære seg å godta at  problemene/tankene er der, men ikke bruke så mye tid på å kverne på det som er vanskelig. Dersom du ikke finner noen svar på grublingen din, hvorfor skal du da bruke 10 timer om dagen til å tenke på det? 

Anonymkode: d6bcb...ab9

helt enig. Men problemet er jo at det er automatisert. 

Anonymkode: e05a9...c0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

helt enig. Men problemet er jo at det er automatisert. 

Anonymkode: e05a9...c0a

Jeg vet….det må læres å ikke fortsette å tenke tankene. Det er teknikker/øvelser for å få til dette, og da trenger du en flink psykolog. Hen må ha utdanning i akkurat denne behandlingsmetoden, det er en egen utdanning over noen år. Jeg har vært plaget med sosialangst i 40 år, og endelig ser jeg en lysning i tunnelen. Sier absolutt ikke at det er lett, men det funker for meg. Må bare anbefale MKT i Oslo, de er svært flinke. Men det er klart, metoden funker ikke på alle☺️

Anonymkode: d6bcb...ab9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg vet….det må læres å ikke fortsette å tenke tankene. Det er teknikker/øvelser for å få til dette, og da trenger du en flink psykolog. Hen må ha utdanning i akkurat denne behandlingsmetoden, det er en egen utdanning over noen år. Jeg har vært plaget med sosialangst i 40 år, og endelig ser jeg en lysning i tunnelen. Sier absolutt ikke at det er lett, men det funker for meg. Må bare anbefale MKT i Oslo, de er svært flinke. Men det er klart, metoden funker ikke på alle☺️

Anonymkode: d6bcb...ab9

Har en spesialisert terapeut ja.

 

Anonymkode: e05a9...c0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Har en spesialisert terapeut ja.

 

Anonymkode: e05a9...c0a

Ikke gi opp da!! Kanskje du plutselig snart «knekker koden»☺️

Anonymkode: d6bcb...ab9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 26.5.2024 den 12.38):

Ikke gi opp da!! Kanskje du plutselig snart «knekker koden»☺️

Anonymkode: d6bcb...ab9

Det er ikke tankemønster osv som er problemet, men at jeg har låst meg i å ikke klare å tenke på eller fokusere på noe annet enn sykdommen min, symptomene eller denne nye tilstanden. Så er ganske hardt å flytte fokus når alt som vsr mine tenker og følelser og måte å være på er erstattet av dette. Og det å avlære det er ikke bare bare

Anonymkode: e05a9...c0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har fått noen nye oppmerksomhetsøvelser nå- mikrotrening for Å lære hjernen at den kan og at det er trygt å fokusere utover. Det er usedvanlig vanskelig og tøft når man er så opphengt og låst☺️

Anonymkode: e05a9...c0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...