Gå til innhold

Er det jeg som er rar?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hadde en venninne for en del år siden, vennskapet har gått mer over i bekjent nå. Må legge til at jeg ikke er sjalu på noen måte. 
hun er veldig pen, glad og blid og perfekt. 
Kun merkeklær til seg og barna, stort nytt funkis hus, stor ny hytte, flotte biler, og dyre utenlandsturer mange ganger i året. 
Paris, Milano, Sveits, new York osv.  Alle barna har hver sine EL sykler, hver sine kajakker, hver sitt alt. 
Hun er på vinkvelder med venner flere ganger i uka, har god utdannelse, isbader med champagne og venner og alt er bare så himla perfekt at det nesten blir slitsomt. 
Vi fikk barn samtidig da vi var venninner. 
Barnet hennes var den søte og den som alle ville ned i vogna å se på. Kun dyre klær, vogn og alt var på stell. 
vi er på chat og følger hverandre på sosiale medier og skriver til hverandre av og til, hun er veldig hyggelig, men likevel så overdådig at jeg blir usikker på henne. 
jeg misunner henne ikke, og har det veldig bra i eget liv. Men skjønner ikke behovet for å dele all luksusen og det perfekte livet hver enda dag. 
Aldri en grå dag. 
når andre folk deler glansbilder som ikke er i nærheten av det hun legger ut så ler hun av de.. vi er i 40 åra, og jeg har trekt meg mer og mer bort fra henne. 
Liker henne godt, og hun er veldig positiv, men jeg føler meg så liten og forlegen sammen med henne. Fordi jeg er normal blir jeg kjedelig og stusslig, mens hun lever et «kjendis liv» selv om hun bare er henne. 
Når sønnen skulle feire bursdagen sin, så ble det sendt opp fyrverkeri som de hadde bestilt. Dette var et lys show av en annen verden. 
når mannen fridde i en av Europas største byer, ble alle lysene i byen tent i det han gikk ned på kne. Det er alltid noe ekstra med henne, og det skal være som på film. 
skjønner ikke hvorfor dette irriterer meg, men som menneske vet jeg at ingen har bare solskinnsdager og alle hjerter gleder seg der man bobler over av lykke og takknemlighet hver bidige dag. 
Er jeg rar? 

 

Anonymkode: 761df...ac6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lillemus
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

skjønner ikke hvorfor dette irriterer meg, men som menneske vet jeg at ingen har bare solskinnsdager og alle hjerter gleder seg der man bobler over av lykke og takknemlighet hver bidige dag. 
Er jeg rar? 

Det høres ut som de lever et ekstremt påtatt og kunstig liv, de har nok sine opp- og nedturer de også som de kjemper hardt for ikke å vise. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321

Enig med @Lillemus . Det er nok mange som prøver hardt å vise en perfekt ytre. Kan vel være en måte å takle livet på det og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

når andre folk deler glansbilder som ikke er i nærheten av det hun legger ut så ler hun av de..

Akkurat det er et svært lite sympatisk trekk. Livet er ikke en konkurranse. 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

jeg misunner henne ikke, og har det veldig bra i eget liv. Men skjønner ikke behovet for å dele all luksusen og det perfekte livet hver enda dag. 

Nettopp - mange som faktisk er stort sett fornøyde med tilværelsen, tolererer at andre prioriterer/lever annerledes og har ikke behov for å skryte av seg og sitt hele tiden. Dette trenger ikke henge sammen med økonomi - det er ikke nødvendigvis de som har mest penger, som viser fram seg og sitt og latterliggjør andres valg i størst grad. 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er jeg rar? 

Nei, hvis du framstiller dette riktig, høres du ganske normal ut. 

Generelt er det slitsomt å omgås folk som utelukkende er opptatt av seg og sitt. Det gjelder enten det alltid handler om deres fantastiske liv eller deres hverdagsproblemer og stressede tilværelse. Sosial kontakt bør inneholde litt gjensidighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
laban skrev (3 timer siden):

Akkurat det er et svært lite sympatisk trekk. Livet er ikke en konkurranse. 

Nettopp - mange som faktisk er stort sett fornøyde med tilværelsen, tolererer at andre prioriterer/lever annerledes og har ikke behov for å skryte av seg og sitt hele tiden. Dette trenger ikke henge sammen med økonomi - det er ikke nødvendigvis de som har mest penger, som viser fram seg og sitt og latterliggjør andres valg i størst grad. 

Nei, hvis du framstiller dette riktig, høres du ganske normal ut. 

Generelt er det slitsomt å omgås folk som utelukkende er opptatt av seg og sitt. Det gjelder enten det alltid handler om deres fantastiske liv eller deres hverdagsproblemer og stressede tilværelse. Sosial kontakt bør inneholde litt gjensidighet. 

Hun virker sympatisk og hyggelig når vi chatter, men hun legger ofte ut bilder av seg selv med en LV veske til 25.000 «liksom» står tilfeldig på en stol ved siden av. Mye snik skryt. 
 

Anonymkode: 761df...ac6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hun virker sympatisk og hyggelig når vi chatter, men hun legger ofte ut bilder av seg selv med en LV veske til 25.000 «liksom» står tilfeldig på en stol ved siden av. Mye snik skryt. 
 

Anonymkode: 761df...ac6

Det er vel bare å la være å bry seg om det. :) Selv synes jeg det bare er idiotisk med slike statussymboler, men for de som har råd til det og liker det så er det jo ikke noe problem.  Jeg bruker helt sikkert penger på ting de synes er urteit også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

når andre folk deler glansbilder som ikke er i nærheten av det hun legger ut så ler hun av de..

På hvilken måte? Ved bruk av latter-emoji? Det trenger jo i så fall ikke bety at hun ler av dem. 

Anonymkode: 25ce3...6ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody

Hva er egentlig den underliggende årsaken til at noen mennesker er så opptatt av materiell velstand og et perfekt liv og samtidig vise dette til andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

På hvilken måte? Ved bruk av latter-emoji? Det trenger jo i så fall ikke bety at hun ler av dem. 

Anonymkode: 25ce3...6ba

Nei, men når vi snakker sammen og jeg forteller om noe kult andre har gjort så ler hun.. på en litt sånn nedlatende måte. 

Anonymkode: 761df...ac6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Everybody skrev (8 minutter siden):

Hva er egentlig den underliggende årsaken til at noen mennesker er så opptatt av materiell velstand og et perfekt liv og samtidig vise dette til andre?

Det har jeg også lurt på. Jeg kjenner flere fra Filippinene som er så opptatt av status. Der snakk om voldsomme summer (hus til 5 mill, 2 biler til 1 mill, veske til 75.000, flotte ferier til 200.000, seng til 100.000, merkeklær til barnet osv osv), Den ene bilen ble byttet inn fordi den ikke var hvit nok. Og inntekten deres er kanskje Max 1 mill i året tilsammen. 

Anonymkode: b444d...43d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Everybody skrev (10 minutter siden):

Hva er egentlig den underliggende årsaken til at noen mennesker er så opptatt av materiell velstand og et perfekt liv og samtidig vise dette til andre?

DET tenker jeg også. Hva er motivet bak for å dele 8-10 bilder i storyen både her og der hver bidige dag, der det vises velstand, flinke barn, materialisme, love med mannen, venninnegjenger og et fantastisk liv. 
ofte legger hun ut bilder av toppturer mist på dagen, eller frisørtime kl 11 på morran. Lunsj med venninner kl 13 osv. samtidig som hun sier hun går i full jobb.. får det liksom ikke til å stemme. 
mens alle oss andre er på jobb, lever hun luksus. Tipper hun enten er mye sykmeldt eller at hun faktisk ikke jobber 100% som hun hevder. 
blir veldig spesielt 

Anonymkode: 761df...ac6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody
Skrevet (endret)

Jeg tror årsaken er reproduksjon.

Endret av Everybody
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Everybody skrev (3 minutter siden):

Jeg tror årsaken er reproduksjon.

Reproduksjon? 
 

 

Anonymkode: 761df...ac6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Everybody
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Reproduksjon? 
 

 

Anonymkode: 761df...ac6

De som viser materiell velstand har bedre sjans til å ta vare på sin familie og sine barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Everybody skrev (1 time siden):

De som viser materiell velstand har bedre sjans til å ta vare på sin familie og sine barn.

Hva mener du med bedre sjans? 

Anonymkode: 761df...ac6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Everybody skrev (3 timer siden):

De som viser materiell velstand har bedre sjans til å ta vare på sin familie og sine barn.

De som har? Eller de som viser det? 
vi har også materiell velstand og vel så det, men uten å vise det i sosiale medier 

Anonymkode: 761df...ac6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud dette høres ut som veldig spesiell person, TS. Skjønner godt at du undrer deg. Man skal jo ikke slenge ut at alle er en narsissist, men jeg slenger likevel ut at kanskje har hun litt narsissistiske trekk? 😏 Dette er jo ganske ekstremt virker det som. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sokk skrev (4 timer siden):

Herregud dette høres ut som veldig spesiell person, TS. Skjønner godt at du undrer deg. Man skal jo ikke slenge ut at alle er en narsissist, men jeg slenger likevel ut at kanskje har hun litt narsissistiske trekk? 😏 Dette er jo ganske ekstremt virker det som. 

Interessant at du sier det, for jeg har nettopp lest «narsissistene blant oss» boka. Og det er en del trekk ja. 
synes det er veldig spesielt å legge ut så mye hver dag, og bare skryt. Dyre solbriller, vesker, og dyre ting. 
Eller bilder av tredemølla, eller av seg selv mens hun løper for å vise at hun trener. Eller mat. Og det er ikke bare ei skive liksom, men gourmet.  
Alt er så perfekt. Litt slik wannabe influenser 

Anonymkode: 761df...ac6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah

Du må finne ut hva og hvorfor dette irriterer deg.  Treffer hun ømme punkter hos deg?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Savannah skrev (1 time siden):

Du må finne ut hva og hvorfor dette irriterer deg.  Treffer hun ømme punkter hos deg?  

Det er sant. Mulig hun irriterer meg fordi jeg var venninne med henne i mange år, gikk gravid og fikk barn samtidig. Der jeg følte meg helt i skyggen av henne. Hennes baby var kledd i dyre merkeklær, hadde 3 vogner, best i test absolutt alt. 
Det var kun hennes baby det var fokus på, mens jeg satt der med et «Cubus barn» som fikk null oppmerksomhet. 
hun skulle hele tiden komme med råd og visste best. Når jeg kom med mine erfaringer bare lo hun. 
også fordi jeg viste interesse for hennes liv, men hun viste lite for mitt. 
Hvis mannen min skulle på et oppdrag der han tjente gode penger ignorerte hun meg. 
Det er kun plass til henne i et vennskap, der hun skal skinne og beundres. 
Derfor tror jeg at jeg irriterer meg litt over henne. Og fordi vi var mye yngre den gangen, og jeg dårligere selvtillit. Mens nå har jeg god selvtillit, og irriterer meg over at hun lot meg være en skygge i den viktigste tiden av livet da vi ble foreldre. 
Men nei, vi har lite kontakt.. og jeg har helt andre grunnverdier i livet enn henne. 
I dag f eks har vi shoppet og pyntet opp utestua med nye møbler, teppe, og stasj. Lyslenker og div. Og det er skikkelig fint. 
Hadde aldri postet det på sosiale medier med vinglass på bordet. Snik skryt og se så lykkelig og flott vi er er til å spy av. 
Det er så usympatisk og egoistisk tenker jeg.  Det sitter nok av folk som sliter med å få endene til å møtes og de fleste som ser slike oppdateringer blir ikke veldig inspirert, men heller lei andres skryt 
 

Anonymkode: 761df...ac6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...