Gå til innhold

Når er man i krise (mtp psykisk helse)?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg vil si at det er mange ting som kan tilsi at man er i krise, ikke bare det å være på randen til selvmord. Jeg vil si at f.eks utvikling av psykose eller traume kan også være to eksempler blant mange som en kan bruke på det å være i krise mtp psykisk helse.

Anonymkode: e1344...cc9

Annonse

Når belastningen overgår mestringsevnen.

Utvikling av mani, psykose, ekte suicidalitet er vel klart kriser.

Men også stressreaksjoner der man ikke klarer å tenke, oppfører seg rart, ekstrem og vedvarende angst, ikke fungerer i det hele tatt (gjerne akutte reaksjoner). Dette er også en psykisk krise hvor man kanskje trenger en god samtale, bli litt passet på, kanskje noe beroligende.

Folk med eupf kan vel oppleve kriser litt oftere enn snittet, f.eks bli akutt suicidale eller få en ekstrem selvskadingstrang. Da kan man kanskje også ha behov for akutt hjelp for å komme seg over krisen (som kanskje går over like raskt som den kom). 

AnonymBruker
Sokk skrev (54 minutter siden):

Når belastningen overgår mestringsevnen.

Utvikling av mani, psykose, ekte suicidalitet er vel klart kriser.

Men også stressreaksjoner der man ikke klarer å tenke, oppfører seg rart, ekstrem og vedvarende angst, ikke fungerer i det hele tatt (gjerne akutte reaksjoner). Dette er også en psykisk krise hvor man kanskje trenger en god samtale, bli litt passet på, kanskje noe beroligende.

Folk med eupf kan vel oppleve kriser litt oftere enn snittet, f.eks bli akutt suicidale eller få en ekstrem selvskadingstrang. Da kan man kanskje også ha behov for akutt hjelp for å komme seg over krisen (som kanskje går over like raskt som den kom). 

Tror jeg er i en krise da.. men blir ikke passet på. Kan det gå bra likevel?

Anonymkode: 23f70...0ac

AnonymBruker

Jeg var/er i en krise etter et tilbakefall til rus etter 7 års rusfrihet. Det ble tatt veldig på alvor da jeg søkte hjelp, og jeg kom raskt i poliklinisk behandling. Det oppleves som et godt fungerende helsevesen. 

Anonymkode: 41b14...e0f

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er vanskelig å leve uten å oppleve kriser. Kriser er helt vanlig å oppleve i livet. Det betyr ikke at man trenger å legges inn på psyk hver gang.

Anonymkode: e4981...ff0

Annonse

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Du skriver ekte suicidalitet. Hva mener du med det? Takk for utfyllende svar.

Anonymkode: 93fe4...530

At det faktisk er en risiko for at man går og tar livet sitt om kort tid. Altså ikke bare «tvangstanker» om selvmord (utenom psykose), eller såkalt kronisk suicidalitet eller parasuicidal adferd (er det det det heter???) hvor man har som vane å svelge piller og ringe ambulanse eller stå på en bro og få andre til å ringe ambulanse (men dette kan jo være kriser på andre grunnlag. 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er dette akutt? Eller er det en langvarig vedvarende tilstand? I sistnevnte tilfelle ville jeg tenkt at det ikke er en krise med mindre du er psykotisk. 

AnonymBruker
Sokk skrev (2 timer siden):

At det faktisk er en risiko for at man går og tar livet sitt om kort tid. Altså ikke bare «tvangstanker» om selvmord (utenom psykose), eller såkalt kronisk suicidalitet eller parasuicidal adferd (er det det det heter???) hvor man har som vane å svelge piller og ringe ambulanse eller stå på en bro og få andre til å ringe ambulanse (men dette kan jo være kriser på andre grunnlag. 

Er dette akutt? Eller er det en langvarig vedvarende tilstand? I sistnevnte tilfelle ville jeg tenkt at det ikke er en krise med mindre du er psykotisk. 

Langvarig og vedvarende. ikke psykose.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...