AnonymBruker Skrevet 24. mai Del Skrevet 24. mai Jeg har innsett at jeg faktisk blir psykisk dårlig av varme. Da type 20 grader og over, og spesielt dersom det er sol i tillegg. Jeg føler meg klaustrofobisk egentlig. Jeg sitter aldri ute i sola eller er på stranden bare for å sole meg da det bare føles Ukomfortabelt for meg. Når det er sol og varmt i tillegg og det gjerne oppfattes veldig lyst ute kan jeg også få en slags uvirkelighetsfølelse av det hele. Det høres kanskje veldig rart ut? Men det slår ikke feil. Hver gang det blir skikkelig varmt og sol så får jeg med en gang denne klaustrofobiske følelsen og det å være ute føles uvirkelig. Er dette reelt eller trolig bare noe jeg selv innbiller meg at jeg blir psykisk dårlig av varme (og sol)? Man hører jo alle som synes det er så deilig med sol og varme og tilbringer hele dagen ute på verandaen, i hagen eller på stranda og fjellet. Men det klarer ikke jeg. Det er absolutt ikke noe jeg synes er deilig eller hyggelig å måtte være ute når det er sol og varmt... Anonymkode: b0d3a...c30 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/482857-psykisk-d%C3%A5rlig-av-varme/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva Sofie Skrevet 24. mai Del Skrevet 24. mai Jeg tror nok ikke at du er så uvanlig på kloden at du er den eneste som føler det ubehagelig når det blir varmt. Konkret hvordan det oppleves ubehagelig, er nok individuelt, på samme måte som at vi tolererer andre typer vær ulikt. At vi kan få vanskelig for å fungere i varmen, er normalt, men jeg vil tro at de fleste vil fungere rundt 20 gr. Det er mer normalt å streve når den kryper oppover mot 28 gr. Hjernen er i mindre stand til å fokusere på hverdagslige ting når temperaturen øker. Er du generelt mye inne? Jeg spør, fordi jeg selv har registrert at min egen toleranse for varmen av solen har blitt betydelig mindre etter at jeg begynte å være mindre ute. Ikke noe svar på spørsmålet, men kun en tanke fra min side som kan være sannsynlig - men vet ikke om det gjelder deg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/482857-psykisk-d%C3%A5rlig-av-varme/#findComment-4285022 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mai Del Skrevet 24. mai Eva Sofie skrev (4 minutter siden): Jeg tror nok ikke at du er så uvanlig på kloden at du er den eneste som føler det ubehagelig når det blir varmt. Konkret hvordan det oppleves ubehagelig, er nok individuelt, på samme måte som at vi tolererer andre typer vær ulikt. At vi kan få vanskelig for å fungere i varmen, er normalt, men jeg vil tro at de fleste vil fungere rundt 20 gr. Det er mer normalt å streve når den kryper oppover mot 28 gr. Hjernen er i mindre stand til å fokusere på hverdagslige ting når temperaturen øker. Er du generelt mye inne? Jeg spør, fordi jeg selv har registrert at min egen toleranse for varmen av solen har blitt betydelig mindre etter at jeg begynte å være mindre ute. Ikke noe svar på spørsmålet, men kun en tanke fra min side som kan være sannsynlig - men vet ikke om det gjelder deg. Nei, vil tro det er andre som også sliter med varmen. Jeg bare at det er uvanlig å bli psykisk dårlig og oppleve klaustrofobi og uvirkelighetsfølelse? Jeg har aldri opplevd andre beskrive at de opplever det pga varme i alle fall? De jeg har hørt si de blir påvirket av varme er mer type at de blir slapp og orker lite og slike ting? Ja, det stemmer at jeg er generelt mye inne. Men jeg stortrives også med å gå turer både på turstier og på fjellet, bare det ikke er sol. Anonymkode: b0d3a...c30 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/482857-psykisk-d%C3%A5rlig-av-varme/#findComment-4285024 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sokk Skrevet 24. mai Del Skrevet 24. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, vil tro det er andre som også sliter med varmen. Jeg bare at det er uvanlig å bli psykisk dårlig og oppleve klaustrofobi og uvirkelighetsfølelse? Jeg har aldri opplevd andre beskrive at de opplever det pga varme i alle fall? De jeg har hørt si de blir påvirket av varme er mer type at de blir slapp og orker lite og slike ting? Ja, det stemmer at jeg er generelt mye inne. Men jeg stortrives også med å gå turer både på turstier og på fjellet, bare det ikke er sol. Anonymkode: b0d3a...c30 Det er vel ikke så vanlig å oppleve klaustrofobi utendørs. Jeg er heller ikke så glad i varmen eller direkte sollys når det blir for varmt, men det er nok minst like mye fysisk som psykisk. Mine favorittmåneder er april og september. 😊 Kanskje du kan være mer ute om morgenen og om kvelden? Eller kanskje du rett og slett er et troll eller en vampyr, da kan dette skje. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/482857-psykisk-d%C3%A5rlig-av-varme/#findComment-4285025 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mai Del Skrevet 24. mai Sokk skrev (23 minutter siden): Det er vel ikke så vanlig å oppleve klaustrofobi utendørs. Jeg er heller ikke så glad i varmen eller direkte sollys når det blir for varmt, men det er nok minst like mye fysisk som psykisk. Mine favorittmåneder er april og september. 😊 Kanskje du kan være mer ute om morgenen og om kvelden? Eller kanskje du rett og slett er et troll eller en vampyr, da kan dette skje. Nei, klaustrofobi er vel vanligst å føle dersom man føler seg stengt inne? Som i ett trangt rom eller mange folk o.l? Ja, jeg kunne jo forsøkt å være mer utendørs på morgen og kveld når det ofte er overskyet eller i det minste kaldere enn midt på dag når det er sol. Hahaha, troll eller vampyr ja, hvem vet... Anonymkode: b0d3a...c30 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/482857-psykisk-d%C3%A5rlig-av-varme/#findComment-4285032 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva Sofie Skrevet 24. mai Del Skrevet 24. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, vil tro det er andre som også sliter med varmen. Jeg bare at det er uvanlig å bli psykisk dårlig og oppleve klaustrofobi og uvirkelighetsfølelse? Jeg har aldri opplevd andre beskrive at de opplever det pga varme i alle fall? De jeg har hørt si de blir påvirket av varme er mer type at de blir slapp og orker lite og slike ting? Anonymkode: b0d3a...c30 Jeg prøvde meg på litt dårlig humor over, mtp. å ikke være alene på kloden... Beklager det. Men poenget mitt var at du ikke er alene om å ha det slik av et utvalg på noen milliarder mennesker. Jeg tenker også at det er mest forventet blant folk flest at en skal like solen, trives i varmen, synes det er godt og ønske seg sol og varmt vær. Om noen protesterer på dette, vil andre se på en med et forundret eller spørrende blikk. Hvordan erfarer du denne forskjellen mellom din egen opplevelse inni deg og andres trivsel med det fine været? I en tilsvarende situasjon, men ikke akkurat med været, kan jeg selv minnes at jeg følte på et sterkt tomrom og det å være ensom. Støtter for øvrig @Sokk sitt forslag om å gå ut når det er litt kjøligere. Jeg tenkte også litt på om kanskje solbriller og/eller caps kunne være til hjelp for deg? Det å se på mulighetene og likevel ikke la seg begrense for mye, er verdifullt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/482857-psykisk-d%C3%A5rlig-av-varme/#findComment-4285051 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mai Del Skrevet 24. mai Eva Sofie skrev (24 minutter siden): Jeg prøvde meg på litt dårlig humor over, mtp. å ikke være alene på kloden... Beklager det. Men poenget mitt var at du ikke er alene om å ha det slik av et utvalg på noen milliarder mennesker. Jeg tenker også at det er mest forventet blant folk flest at en skal like solen, trives i varmen, synes det er godt og ønske seg sol og varmt vær. Om noen protesterer på dette, vil andre se på en med et forundret eller spørrende blikk. Hvordan erfarer du denne forskjellen mellom din egen opplevelse inni deg og andres trivsel med det fine været? I en tilsvarende situasjon, men ikke akkurat med været, kan jeg selv minnes at jeg følte på et sterkt tomrom og det å være ensom. Støtter for øvrig @Sokk sitt forslag om å gå ut når det er litt kjøligere. Jeg tenkte også litt på om kanskje solbriller og/eller caps kunne være til hjelp for deg? Det å se på mulighetene og likevel ikke la seg begrense for mye, er verdifullt. Åja. Absolutt ingenting å beklage for, jeg bare skjønte ikke at det at det var en spøk/humor. Jeg kan også kjenne meg tom og ensom. Men jeg ER jo generelt sett også veldig ensom da, ettersom jeg ikke lenger har noen venner her i byen jeg bor i og har mistet kontakt med de to jeg hadde gjennom ungdomsskole og videregående etter at de flyttet for å studere og også endte opp med å bosette seg på andre kanten av landet. Også er det jo det at andre mennesker gjerne nyter sola alt de kan og som jeg skrev bruker hele dagen ute og kanskje bruker hele dagen på stranda eller på fjellet og kanskje griller middag ute. Nå er det sjeldent jeg blir invitert med på slike ting da og blir jeg invitert er det enten av min mor eller far. Men jeg må jo uansett bare takke høflig nei siden jeg føler meg så dårlig av varme og sol. Så sånn sett kanskje det er like greit å ikke ha venner akkurat nå for det hadde nok føltes sårt å måtte takke nei til å bli med "fordi jeg føler meg klaustrofobisk og uvirkelig". Hadde jeg sagt det så hadde jeg på en måte tenkt at de nok hadde tenkt at jeg var ganske sær? Eller bare trodd det var en dårlig unnskyldning fordi jeg ikke turte si at jeg ikke ville? Jeg har faktisk akkurat kjøpt meg solbriller med styrke så jeg kunne jo forsøkt det også kjøpt meg en caps i tillegg, det er jo verdt å prøve. Jeg har aldri eid solbriller så er lett å glemme å bruke. Anonymkode: b0d3a...c30 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/482857-psykisk-d%C3%A5rlig-av-varme/#findComment-4285060 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sokk Skrevet 24. mai Del Skrevet 24. mai AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Også er det jo det at andre mennesker gjerne nyter sola alt de kan og som jeg skrev bruker hele dagen ute og kanskje bruker hele dagen på stranda eller på fjellet og kanskje griller middag ute. Nå er det sjeldent jeg blir invitert med på slike ting da og blir jeg invitert er det enten av min mor eller far. Men jeg må jo uansett bare takke høflig nei siden jeg føler meg så dårlig av varme og sol. Så sånn sett kanskje det er like greit å ikke ha venner akkurat nå for det hadde nok føltes sårt å måtte takke nei til å bli med "fordi jeg føler meg klaustrofobisk og uvirkelig". Hadde jeg sagt det så hadde jeg på en måte tenkt at de nok hadde tenkt at jeg var ganske sær? Eller bare trodd det var en dårlig unnskyldning fordi jeg ikke turte si at jeg ikke ville? Anonymkode: b0d3a...c30 Jeg tror du overvurderer hvor mye tid folk flest bruker ute i sola. Folk er også på jobb om sommeren, jobber overtid, sitter inne og ser alle episodene av en serie mens man henger pledd foran vinduene for å hindre gjenskinn fra sola, gamer, henger på mobilen, gjør husarbeid, ligger under dyna, spiser inne fordi det er alt for varmt ute, slapper av på sofaen, etc. Det er lov å ha egne preferanser. Vær der du vil! I stedet for å si at det er klaustrofobisk og uvirkelig kan du jo bare si at du synes det blir for varmt å være ute i sola så lenge at det orker du ikke (det er langt fra alle som synes det er digg å sole seg på stranda!) For øvrig skjønner jeg ikke hvordan du har klart deg uten solbriller. Jeg går med solbriller så godt som hele tiden, selv om det er overskyet, for det er jo fortsatt utrolig lyst ute! 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/482857-psykisk-d%C3%A5rlig-av-varme/#findComment-4285064 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mai Del Skrevet 24. mai Sokk skrev (39 minutter siden): Jeg tror du overvurderer hvor mye tid folk flest bruker ute i sola. Folk er også på jobb om sommeren, jobber overtid, sitter inne og ser alle episodene av en serie mens man henger pledd foran vinduene for å hindre gjenskinn fra sola, gamer, henger på mobilen, gjør husarbeid, ligger under dyna, spiser inne fordi det er alt for varmt ute, slapper av på sofaen, etc. Det er lov å ha egne preferanser. Vær der du vil! I stedet for å si at det er klaustrofobisk og uvirkelig kan du jo bare si at du synes det blir for varmt å være ute i sola så lenge at det orker du ikke (det er langt fra alle som synes det er digg å sole seg på stranda!) For øvrig skjønner jeg ikke hvordan du har klart deg uten solbriller. Jeg går med solbriller så godt som hele tiden, selv om det er overskyet, for det er jo fortsatt utrolig lyst ute! Ja, jeg overvurderer kanskje. Er bare at da jeg hadde venner på ungdomsskole og videregående så var det første folk ville når det ble fint vær å møtes på stranda for å sole seg, bade og grille. Og mine foreldre er også sånn at er det fint vær er det første de gjør når de kommer hjem å sette seg i sola, det blir alltid grilling til middag, de sitter ute å spiser. I helgene bruker de hele dagene ute om det er sol og fint vær. Hehe, jeg er vel bare vandt med å ikke bruke solbriller kanskje? Jeg har alltid bare ikke likt at alt føles så mørkt med solbriller på...Så har da bare foretrukket å heller gå uten. Anonymkode: b0d3a...c30 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/482857-psykisk-d%C3%A5rlig-av-varme/#findComment-4285068 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.