Gå til innhold

Tendens til "paranoid" over tilfeldigheter.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Finnes det noe jeg kan gjøre med dette problemet? Hva?

Jeg har en psykoselidelse i bunn og til tross for at jeg nå er godt medisinert med antipsykotika så kan jeg få noen merkelige gjennombrudd der jeg kan nesten bli en type paranoid over tilfeldigheter. Jeg vet ikke om det virkelig blir rett å kalle det for paranoid i og med at jeg ikke er 100% overbevist og det jo da heller ikke regnes direkte som en vrangforestilling? 

Uansett. Nå har jeg fått denne "paranoiditeten" på grunn av min nye psykymotoriske fysio. Jeg forsøkte å studere for noen år siden men ble veldig syk og paranoid til slutt grunnet at jeg taklet bl.a. alt stresset og isolasjonen så dårlig. Jeg var i starten ekstremt redd for å "bli avslørt" og jeg var helt overbevist om at alle mine 50 medstudenter visste alt om min psykiske sykdom. Og ble også redd for de studentene som tilfeldigvis hadde praksis der jeg var innlagt fordi de var 3dje års studenter på samme studiet som jeg gikk på. 

Det var helt tilfeldig at jeg begynte å studere i denne byen fordi jeg bare søkte helt tilfeldig på de studiestedene med lavest snitt for å kunne komme inn siden jeg hadde dårlige karakterer. Så viser det seg at hun fysioen som jeg har begynt å gå til er fra denne byen med under 10 000 innbyggere. Min første tanke var: Hva er sjansen for det!? Det kan IKKE være tilfeldig!! Men innerst inne så vet jeg jo at det trolig bare er helt 100% tilfeldig. Jeg er jo fra og bor i en større by nå så det at hun har valgt av en eller annen grunn å flytte hit er jo ikke umulig akkurat... 

Anonymkode: 4ce21...f7d

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/482861-tendens-til-paranoid-over-tilfeldigheter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hjernen vår er laget for å finne og lage mønster, fordi det gjør verden litt mer forståelig for oss. 

Du legge godt merke til den ene person som tilfeldigvis var fra samme by som der du studerte. Du legger ikke merke til alle de andre du kjenner som ikke er fra denne byen. 

Litt det samme som når noen tror de har psykiske evner fordi de tenkte på en person også ringte vedkommende rett etterpå. Men de tenker ikke over gangene de tenkte på personen og han/hun ikke ringte. Eller de gangene noen ringer uten at man har tenkt på dem.

Det er bare hjernen vår som får oppheng i enkelte ting og lager en stor mening ut av det, samtidig som den bekvemt nok ignorerer alt det andre som ikke passer inn i den overbevisningen.

Hjernen vår er litt teit noen ganger.

AnonymBruker
Vhanja skrev (3 timer siden):

Hjernen vår er laget for å finne og lage mønster, fordi det gjør verden litt mer forståelig for oss. 

Du legge godt merke til den ene person som tilfeldigvis var fra samme by som der du studerte. Du legger ikke merke til alle de andre du kjenner som ikke er fra denne byen. 

Litt det samme som når noen tror de har psykiske evner fordi de tenkte på en person også ringte vedkommende rett etterpå. Men de tenker ikke over gangene de tenkte på personen og han/hun ikke ringte. Eller de gangene noen ringer uten at man har tenkt på dem.

Det er bare hjernen vår som får oppheng i enkelte ting og lager en stor mening ut av det, samtidig som den bekvemt nok ignorerer alt det andre som ikke passer inn i den overbevisningen.

Hjernen vår er litt teit noen ganger.

Takk for en god forklaring på hvordan hjernen vår fungerer. Og du har jo også rett i at hjernen vår er litt teit noen ganger. Heldigvis er det jo ikke sånn at jeg tenker på dette med at hun er fra samme by som jeg studerte i hele tiden eller at det stopper meg fra å fortsette hos henne da. Så kanskje den beste løsningen for meg ift disse paranoide tankene bare er å ignorere dem best mulig?

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Øk litt på AP.

Anonymkode: 508c4...90d

Jeg tror ikke det vil være mulig for meg dessverre? Jeg bruker allerede 200 mg seroquel depot og har fått beskjed fra fastlegen om at jeg IKKE skal øke mer etter å tatt blodprøve.

Anonymkode: 4ce21...f7d

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...