Gå til innhold

Anonym bruker i politiske diskusjoner på tiktok, utryggt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har av og til vært med i å kommentere i konflikten Israel/ Palestina på TikTok. Har en anonym bruker. Jeg valgte i dag å slette brukeren fordi jeg ble engstelig om å kunne bli sporet. Jeg spurte Palestiner i chat som var i Gaza om Hamas gjemte seg i område eller om det er bare tull. Jeg har hørt at de bomber der fordi Hamas gjemmer seg blant sivile.  Kom å se , kom å se , var svaret. Jeg ble dermed blokkert av den palestinske brukeren. Jeg ble redd at noen kunne spore meg . Og slettet brukeren. Tror jeg skal holde meg utenfor politiske diskusjoner på nett. For jeg ble redd å bli sporet opp av feile mennesker. Jeg mente for all del ikke å såre eller støte noen heller. 

Anonymkode: 486aa...bdf

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor skulle noen gidde å spore deg? Og hvordan skulle de i så fall gjøre det? 

Jeg klarer ikke se at noen skulle ha noen interesse for det. 

Anonymkode: 56512...80e

Pga politiske spørsmål? Jeg er gjerne litt paranoid

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Pga politiske spørsmål? Jeg er gjerne litt paranoid

Hvis de skal søke opp alle som mener noe om Israel/Palestina-konflikten så er det en heldagsjobb for veldig mange mennesker. Og hvorfor? Hva har de tenkt å gjøre, tror du, og hvorfor? Og hvem er "de" som gjør dette? 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg spurte Palestiner i chat som var i Gaza om Hamas gjemte seg i område eller om det er bare tull

Din første tabbe er å stille spørsmål til muslimer. Du aner tydeligvis ikke hva Islam sier, om hvor sannferdig en skal være, mot vantro som deg. Tror du bør begynne der, også jobbe deg videre fremover. Du virker tro at andre har samme kultur og holdninger som deg selv, som er en stor fallacy som ofte vil lede deg feil konklusjoner, så noe å være obs på.

Er også mye en må være obs på på den andre siden, men pga at den gruppen er enda mer beskyttet enn islam skal jeg ikke si noe om den gruppens religion her på dette forumet, men verdt å lese seg opp på den siden også, mye å finne på google ;) 

ALLE som mener ditt eller datt om religiøse konflikter, bør lære seg det aller mest grunnleggende om religionene, det er noe som 99% av nordmenn "glemmer" før de kaster seg inn i debatter om disse folkene og deres konflikt.

Har du noe som gjør deg lett gjenkjennbar f.eks i innhold du har delt, eller har "venner" som vet ditt ekte navn og potensielt vil angi deg om etterspurt (f.eks muslimske "venner"..) er det en liten risiko for å motta litt negativ oppmerksomhet, ellers er den nær 0.

går nok bra

tiktok plikter forøvrig å overgi informasjon til Kinesiske myndigheter, som er en fiende av Norge/vesten. Personlig gidder jeg ikke bruke Kinesiske apper, selv om amerikanske selskaper også vil måtte føye seg er det tross alt en alliert stat så noe mindre farlig. 

Anonymkode: 6a32b...eb4

psykedeliker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er også mye en må være obs på på den andre siden, men pga at den gruppen er enda mer beskyttet enn islam skal jeg ikke si noe om den gruppens religion her på dette forumet, men verdt å lese seg opp på den siden også, mye å finne på google ;) 

Hva er dette for noe forferdelig makkverk?

Annonse

AnonymBruker
psykedeliker skrev (1 time siden):

Hva er dette for noe forferdelig makkverk?

Les de religiøse tekstene (eller google for å få finplukkede sitater). Du vil bli SJOKKERT.  google "worst quotes in X", hvor x er hva du vil finne utdrag fra, så får du se selv, trenger ikke stole på meg. Gjerne kom med en beklagelse etter googlings truen da, vennen :) 

Everybody skrev (52 minutter siden):

Kan noen her forklare meg hvordan man sporer opp en anonym bruker på nett?

Vel, en måte, er å legge inn et bilde fra din egen server, f.eks i denne tråden, så korrelerere en tidspunkt for besøkende og når f.eks everybody skrev, så har en IPen din. Så hvis du f.eks bor på et lite sted basert på IP adressen, så vil det sammen med alt du har skrevet bli potensielt ikke mange mulige kandidater i den byen, så må en drive detektivarbeid f.eks. irl for å ekskludere og komme frem til 1

Bor du på et stort sted, blir det mye vanskeligere, da må en gå etter ting du har skrevet gjennom tidene som kan gi hint, også samle all data og se om en kommer noen vei, veldig vanskelig men om en deler mye om sitt virkelige liv er det teoretisk mulig.

som nevnt på tiktok kan det f.eks om du har venner som kjenner din identiet være at de "angir" deg på etterspørsel, om de f.eks er woke el.l, alle venner er ikke så gode venner som du kan tro :P 

Anonymkode: 6a32b...eb4

psykedeliker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Du vil bli SJOKKERT.

Har lest alt sammen før, ble ikke sjokkert den gangen, og kommer nok ikke til å bli det denne gangen heller. Og jeg er IKKE din venn!

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Vel, en måte, er å legge inn et bilde fra din egen server, f.eks i denne tråden, så korrelerere en tidspunkt for besøkende og når f.eks everybody skrev, så har en IPen din. Så hvis du f.eks bor på et lite sted basert på IP adressen, så vil det sammen med alt du har skrevet bli potensielt ikke mange mulige kandidater i den byen, så må en drive detektivarbeid f.eks. irl for å ekskludere og komme frem til 1

Gidder noen å legge så mye arbeid i å finne ut hvem anonymbrukere kanskje er IRL, sier det mest om dem. Og hva skal de gjøre videre?

AnonymBruker

Internett kan være skummelt. Men åpnet brukeren igjen. Reagerte bare veldig på at noen fra Palestins filmet ødelagte hus med åpen chat på tiktok. Jeg spurte om det kunne være bombet fordi Hamas gjemmer seg på plasser som er mål for å bombe. Da ba brukeren meg om å komme ned dit å se etter Hamas flere ganger. For så å blokkere. Jeg er ikke paranoid men har opplevd at folk klarer å finne for mye info på nett. Det er det som er skummelt. 

AnonymBruker
Everybody skrev (18 timer siden):

Har du psykoselidelse eller har du hatt psykoser?

Jeg har ingen psykose. Men noen er flinke til å finne ut hvem folk er med å sette sammen ting selv om det egentlig er helt sykt å gjøre slikt.

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har ingen psykose. Men noen er flinke til å finne ut hvem folk er med å sette sammen ting selv om det egentlig er helt sykt å gjøre slikt.

Men hvorfor skulle noen gidde det i denne saken? Det er vel hundrevis, om ikke tusenvis, av kommentarer på slike videoer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...