Gå til innhold

Arbeidsgiver som egentlig krever at man oppgir grunn for fravær selv om det er i mot loven

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg vet jo at det egentlig ikke er lov av arbeidsgiver å kreve at man oppgir grunn for fravær så lenge man bare oppgir om lengde på fraværet og om det er noe de kan tilrettelegge på jobb. Men det var noe av det første hun sa til meg at "alle" på jobb brukte å oppgi grunn til at de ble vekke fra jobb. Så hun mente jo at jeg burde gjøre dette også. Men siden jeg sliter psykisk ville jeg følt det som veldig ukomfortabelt å f.eks si til henne at jeg ble vekke grunnet depresjon, mani eller suicidalitet. Så når jeg har vært så dårlig psykisk at jeg ikke har kunne jobbe har jeg bare ignorert denne 'regelen' hun har om at man må oppgi grunn og bare sagt hvor lenge jeg blir vekke sånn ca og at jeg skal holde henne oppdatert. Jeg har jobbet der i 1 år og er ansatt via VTA, så hun er jo klar over at det er det at jeg sliter med psyken som gjør at jeg ikke klarer å stå i en ordinær jobb, men jeg har ingen ønske om å være ærlig om verken diagnose eller hva mine psykiske problemer går ut på helt konkret.

Hva kan jeg gjøre med dette? Hun har heldigvis ikke spurt meg om grunn til fravær når jeg har gitt beskjed om at jeg ikke kan jobbe da, men det er vel fordi hun egentlig vet hun ikke har lov?

Anonymkode: 5ad34...78a

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg vet jo at det egentlig ikke er lov av arbeidsgiver å kreve at man oppgir grunn for fravær så lenge man bare oppgir om lengde på fraværet og om det er noe de kan tilrettelegge på jobb. Men det var noe av det første hun sa til meg at "alle" på jobb brukte å oppgi grunn til at de ble vekke fra jobb. Så hun mente jo at jeg burde gjøre dette også. Men siden jeg sliter psykisk ville jeg følt det som veldig ukomfortabelt å f.eks si til henne at jeg ble vekke grunnet depresjon, mani eller suicidalitet. Så når jeg har vært så dårlig psykisk at jeg ikke har kunne jobbe har jeg bare ignorert denne 'regelen' hun har om at man må oppgi grunn og bare sagt hvor lenge jeg blir vekke sånn ca og at jeg skal holde henne oppdatert. Jeg har jobbet der i 1 år og er ansatt via VTA, så hun er jo klar over at det er det at jeg sliter med psyken som gjør at jeg ikke klarer å stå i en ordinær jobb, men jeg har ingen ønske om å være ærlig om verken diagnose eller hva mine psykiske problemer går ut på helt konkret.

Hva kan jeg gjøre med dette? Hun har heldigvis ikke spurt meg om grunn til fravær når jeg har gitt beskjed om at jeg ikke kan jobbe da, men det er vel fordi hun egentlig vet hun ikke har lov?

Hvis hun spør, svarer du bare at du er dårlig/ikke bra, eller noe annet vagt, om du ikke ønsker å si mer. Arbeidsgiver kan ikke kreve å vite, og skal vel ikke spørre hellee.

AnonymBruker
Ekstra skrev (4 minutter siden):

Hvis hun spør, svarer du bare at du er dårlig/ikke bra, eller noe annet vagt, om du ikke ønsker å si mer. Arbeidsgiver kan ikke kreve å vite, og skal vel ikke spørre hellee.

Ja, er nok det jeg kommer til å gjøre. Men det virker ikke som noen av mine kollegaer stiller spørsmål ved at hun krever å få vite grunn for fravær, siden hun (sjefen) sa til meg at alle brukte gi beskjed om hvorfor de var vekke. Det hadde ikke gjort meg noe å si f.eks at jeg hadde brukket armen eller var forkjølt om det var tilfelle, men sier jeg f.eks en gang at jeg har brukket armen vil hun jo sikkert kreve at jeg også gir beskjed om alt annet videre også? Som sagt ønsker jeg ikke si at jeg f.eks er deprimert eller andre psykiske grunner for fravær. Også er det jo andre fysiske ting jeg tenker jeg aldri hadde villet delt med min sjef også, som hvis jeg hadde måttet tatt en abort f.eks og mye mer. Men jeg vet ikke om hun hadde godtatt en begrunnelse der man bare sa man måtte på sykehus uten å si den helt konkrete grunnen?

Du kan si at det er sykefravær (altså ikke velferdspermisjon eller ferie e.l.). Uten å spesifisere nærmere. Diagnosen står ikke på sykmeldingen som blir sendt til arbeidsgiver. Hun vet nok at hun ikke har krav på denne informasjonen. Så ikke føl deg forlegen fordi du ikke deler den 😊

Det er ingenting å vinne på å gå i detalj om psykiske lidelser og symptomer (med mindre du trenger arbeidsgivers støtte til å oppdage tegn på mani, men det høres ikke ut som det er en problemstilling ved arbeidsplassen din). 

AnonymBruker
Sokk skrev (11 minutter siden):

Du kan si at det er sykefravær (altså ikke velferdspermisjon eller ferie e.l.). Uten å spesifisere nærmere. Diagnosen står ikke på sykmeldingen som blir sendt til arbeidsgiver. Hun vet nok at hun ikke har krav på denne informasjonen. Så ikke føl deg forlegen fordi du ikke deler den 😊

Det er ingenting å vinne på å gå i detalj om psykiske lidelser og symptomer (med mindre du trenger arbeidsgivers støtte til å oppdage tegn på mani, men det høres ikke ut som det er en problemstilling ved arbeidsplassen din). 

Siden det er en VTA jobb så leverer jeg aldri sykemelding, jeg bare tar ansvar selv og sier ca. hvor lenge jeg blir vekke også holder sjefen oppdatert på når jeg kommer tilbake.

Det er det jeg også tenker, at jeg ikke har noe å vinne på å gå i detalj på hva jeg sliter med. Jeg jobber bare 2 dager i uka så en eventuelt forverring blir plukket opp av behandler og familie lenge før min arbeidsgiver og kollegaer hadde merket noe, spesielt siden jeg jobber alene og knapt sier hei og hade til mine kollegaer i det jeg går forbi. 

Annonse

Grendel skrev (1 time siden):

Jeg er enig med arbeidsgiveren din. Det er helt vanlig at man må oppgi grunn for fravær. For eksempel om man er syk, tar ut ferie eller permisjon.

Du trenger ikke si noe om sykdommen.

Nå kverulerer du, det var vel innlysende at det var snakk om å oppgi type sykdom, ikke grunn for fravær.

frosken
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Du trenger vel ikke å gjøre noe med dette?

På min arbeidsplass oppgir de fleste hvorfor de er borte, men om noen velger å kun si at de er "syk", så blir de ikke avkrevd noe ytterligere svar. 

Grendel
Skrevet (endret)
Ekstra skrev (41 minutter siden):

Nå kverulerer du, det var vel innlysende at det var snakk om å oppgi type sykdom, ikke grunn for fravær.

TS leverer ikke sykemelding og det er slett ikke opplagt sånn som TS ordlegger seg.

Hn mener arbeidsgiver bare skal vite lengden på fraværet og ikke noe mer. Les gjennom det en gang til. TS sier konsekvent om at arbeidsgiver krever grunn for og sier at "alle oppgir det". Ikke grunn for sykefravær.

Jeg synes det er usannsynlig at arbeidsgiveren mener TS må gå i detalj om sykdommen. Det virker som en like sannsynlig tolkning at TS bare er borte og kun ønsker å opplyse når hn vil komme tilbake.

Endret av Grendel
Grendel skrev (2 minutter siden):

TS leverer ikke sykemelding og det er slett ikke opplagt sånn som TS ordlegger seg.

Hn mener arbeidsgiver bare skal vite lengden på fraværet og ikke noe mer. Les gjennom det en gang til. TS sier konsekvent om at arbeidsgiver krever grunn for og sier at "alle oppgir det". Ikke grunn for sykefravær.

Ja, du har kanskje rett. Jeg fikk ut fra at det var selvsagt at det dreide seg om sykefravær (og tror egentlig fortsatt det). Man må selvsagt oppgi om det dreier seg om ferie, sykdom, evt. permisjon eller noe helt annet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...