Gå til innhold

Mindre penger til psykiatrien


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Så på dagsrevyen at det skulle kuttes kraftig i midler til psykiatrien, logikken var at det var en post som brukte mye, kanskje fordi det er mange syke? Hjelper ikke med kutt da. Hjernedøde politikere, kunne  heller kutta 150 millioner i lønninger til statlige topplederstillinger.

Anonymkode: cfd65...638

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvilken post bruker mye sa de? 

Anonymkode: aaecd...498

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nachnoo

Selvsagt er det noen puster som bruker ekstra mye - de som har de mest kompliserte lidelsene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvilken post bruker mye sa de? 

Anonymkode: aaecd...498

Rus og psykiatri

Anonymkode: cfd65...638

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Rus og psykiatri

Anonymkode: cfd65...638

Nei det står at Oslos psykiatri skal få 150millioner mindre. Men det syns jeg er helt ok for de i Oslo får utrolig mye mer tilbud enn andre byer uansett. Oslo har egne personlighetspoliklinikker til og med

Anonymkode: aaecd...498

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nei det står at Oslos psykiatri skal få 150millioner mindre. Men det syns jeg er helt ok for de i Oslo får utrolig mye mer tilbud enn andre byer uansett. Oslo har egne personlighetspoliklinikker til og med

Anonymkode: aaecd...498

Det kuttes på lengden på behandling, dvs mer komprimert behandling. Stå i jobb blir prioritert dvs de som er på randen får raskere tilbud.

Det skal også ryddes opp i svingdørspasienter med gjentakende dårlig utfall på behandling.

Langvarig rusavhengige nedprioriteres, og man opererer med kortere og mer effektiv og pakkeløp for samtlige  

Synes denne nedskjæringen ser ut som en real opprydding spør du meg. Ikke bare dumt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Trinity80 skrev (10 minutter siden):

Det kuttes på lengden på behandling, dvs mer komprimert behandling. Stå i jobb blir prioritert dvs de som er på randen får raskere tilbud.

Det skal også ryddes opp i svingdørspasienter med gjentakende dårlig utfall på behandling.

Langvarig rusavhengige nedprioriteres, og man opererer med kortere og mer effektiv og pakkeløp for samtlige  

Synes denne nedskjæringen ser ut som en real opprydding spør du meg. Ikke bare dumt. 

Og dette har du link til?

Anonymkode: c68d5...a18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og dette har du link til?

Anonymkode: c68d5...a18

Link?

Forhørte meg med min DPS der jeg jobber som frivillig. Departementet har informert, ikke noe allmennheten får vite - strategi de neste årene som skal implementeres.

Men kommer sikkert noe med smådrypp etter hvert slik at vi ikke blir overveldet.

Sier jo seg selv, så mye som skal kuttes. Er ikke fritt vilt lenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nachnoo
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Nei det står at Oslos psykiatri skal få 150millioner mindre. Men det syns jeg er helt ok for de i Oslo får utrolig mye mer tilbud enn andre byer uansett. Oslo har egne personlighetspoliklinikker til og med

Anonymkode: aaecd...498

Det er ikke fordi de har mer penger enn andre per innbygger, men fordi de har mange pasienter og dermed får muligheten til spesialisering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Trinity80 skrev (1 time siden):

Link?

Forhørte meg med min DPS der jeg jobber som frivillig. Departementet har informert, ikke noe allmennheten får vite - strategi de neste årene som skal implementeres.

Men kommer sikkert noe med smådrypp etter hvert slik at vi ikke blir overveldet.

Sier jo seg selv, så mye som skal kuttes. Er ikke fritt vilt lenger. 

Aldri hørt om noen som jobber frivillig på DPS?

Anonymkode: c68d5...a18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Trinity80 skrev (3 timer siden):

Det kuttes på lengden på behandling, dvs mer komprimert behandling.

Det skal også ryddes opp i svingdørspasienter med gjentakende dårlig utfall på behandling.

I mine ører høres dette helt merkelig ut.

Først skal de kutte ned på allerede korte behandlingsforløp, og så skal de kaste ut de som ikke responderer på de korte behandlingene, i stedet for å gi de skikkelig behandling første gangen? 

Det blir litt som å gi en med smerter paracet, og hvis det ikke hjelper første gang, gir man en paracet igjen, og når det heller ikke hjelper, så kaller man dem resistente, i stedet for å gi dem paralgin. 

Anonymkode: 95939...0dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Aldri hørt om noen som jobber frivillig på DPS?

Anonymkode: c68d5...a18

Du er hjertelig velkommen, tror de tar inn flere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

I mine ører høres dette helt merkelig ut.

Først skal de kutte ned på allerede korte behandlingsforløp, og så skal de kaste ut de som ikke responderer på de korte behandlingene, i stedet for å gi de skikkelig behandling første gangen? 

Det blir litt som å gi en med smerter paracet, og hvis det ikke hjelper første gang, gir man en paracet igjen, og når det heller ikke hjelper, så kaller man dem resistente, i stedet for å gi dem paralgin. 

Anonymkode: 95939...0dd

Paralgin i dette tilfellet er kommunal psykiatri. Det er der alle håpløse tilfeller blir av. De som er for avanserte for dps til at de ser det økonomisk forsvarlig å ha de som pasienter

Anonymkode: aaecd...498

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trinity80
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

I mine ører høres dette helt merkelig ut.

Først skal de kutte ned på allerede korte behandlingsforløp, og så skal de kaste ut de som ikke responderer på de korte behandlingene, i stedet for å gi de skikkelig behandling første gangen? 

Det blir litt som å gi en med smerter paracet, og hvis det ikke hjelper første gang, gir man en paracet igjen, og når det heller ikke hjelper, så kaller man dem resistente, i stedet for å gi dem paralgin. 

Anonymkode: 95939...0dd

Du tenker at de med mange år i psykiatrien er ‘korte forløp’?

Bare på min DPS (gikk selv der før) var det flere som fikk kortet ned tilbudet med avslutningsdato. Fikk samme opplegg selv da jeg gikk der, maks ett år for problematikken. Vi klarte det på 6 måneder, så jeg ser at det er veldig hensiktsmessig i mange tilfeller. Da tar man heller ikke opp kapasitet for de alvorlig psyke. 

Endret av Trinity80
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Trinity80 skrev (15 minutter siden):

Du tenker at de med mange år i psykiatrien er ‘korte forløp’?

Bare på min DPS (gikk selv der før) var det flere som fikk kortet ned tilbudet med avslutningsdato. Fikk samme opplegg selv da jeg gikk der, maks ett år for problematikken. Vi klarte det på 6 måneder, så jeg ser at det er veldig hensiktsmessig i mange tilfeller. Da tar man heller ikke opp kapasitet for de alvorlig psyke. 

Jeg tenker på de som får sånn 3 til 5 x 10 timer, med ulike behandlere og ulike innfallsvinkler. De rekker ikke å komme i gang eller blir overflatebehandlet, før de blir kastet ut, og så er det på igjen med det samme ved neste krise før de får beskjed om at DPS ikke har noe tilbud til dem. Jeg har inntrykk at dette kanskje er de med moderat lidelsestrykk. De har for omfattende problemer til at det løses med enkel depresjonsbehandling (mildere personlighetsproblematikk f.eks), men ikke alvorlig nok til at de blir tatt skikkelig seriøst som de med alvorligere personlighetsproblematikk f.eks. 

Dette med personlighetsproblematikk ser jo også ut til å være nettopp en styrt og ønsket linje med det nye diagnosesystemet. 

Anonymkode: 95939...0dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nachnoo
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I mine ører høres dette helt merkelig ut.

Først skal de kutte ned på allerede korte behandlingsforløp, og så skal de kaste ut de som ikke responderer på de korte behandlingene, i stedet for å gi de skikkelig behandling første gangen? 

Det blir litt som å gi en med smerter paracet, og hvis det ikke hjelper første gang, gir man en paracet igjen, og når det heller ikke hjelper, så kaller man dem resistente, i stedet for å gi dem paralgin. 

Anonymkode: 95939...0dd

Med dette vedtaket har en allerede gitt opp å hjelpe de som trenger det mest. For dem venter rennestenen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tenker på de som får sånn 3 til 5 x 10 timer, med ulike behandlere og ulike innfallsvinkler. De rekker ikke å komme i gang eller blir overflatebehandlet, før de blir kastet ut, og så er det på igjen med det samme ved neste krise før de får beskjed om at DPS ikke har noe tilbud til dem. Jeg har inntrykk at dette kanskje er de med moderat lidelsestrykk. De har for omfattende problemer til at det løses med enkel depresjonsbehandling (mildere personlighetsproblematikk f.eks), men ikke alvorlig nok til at de blir tatt skikkelig seriøst som de med alvorligere personlighetsproblematikk f.eks. 

Dette med personlighetsproblematikk ser jo også ut til å være nettopp en styrt og ønsket linje med det nye diagnosesystemet. 

Anonymkode: 95939...0dd

Personlighetsproblematikk startet for så vidt å få pakkeløp. For eksempel så er det startet opp ved OUS allerede, dette er en gruppe som gjerne fikk avslag på behandling tidligere. NAPP og SCID-5-PF brukes mye mer enn før. Et lite eksempel på endringer som er positivt.

Et annet eksempel er at om man skal ha hjelp, skal man nyttegjøre seg av det. Punktum. 

Så er ikke bare dumt. Jeg har tidligere skrevet om at det kommer nye og innstrammede tiltak. For noen gagner dette, for andre absolutt ikke. Som alt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Trinity80 skrev (3 timer siden):

Link?

Forhørte meg med min DPS der jeg jobber som frivillig. Departementet har informert, ikke noe allmennheten får vite - strategi de neste årene som skal implementeres.

Men kommer sikkert noe med smådrypp etter hvert slik at vi ikke blir overveldet.

Sier jo seg selv, så mye som skal kuttes. Er ikke fritt vilt lenger. 

Hva gjør du som frivillig på dps? Ikke hørt om. 

Anonymkode: 0e4c1...dc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Trinity80 skrev (7 minutter siden):

Personlighetsproblematikk startet for så vidt å få pakkeløp. For eksempel så er det startet opp ved OUS allerede, dette er en gruppe som gjerne fikk avslag på behandling tidligere. NAPP og SCID-5-PF brukes mye mer enn før. Et lite eksempel på endringer som er positivt.

Et annet eksempel er at om man skal ha hjelp, skal man nyttegjøre seg av det. Punktum. 

Så er ikke bare dumt. Jeg har tidligere skrevet om at det kommer nye og innstrammede tiltak. For noen gagner dette, for andre absolutt ikke. Som alt annet.

Hva med alle de som får avslag eller ikke kommer til før det er for sent. Skal denne gruppen også prioriteres? 

Anonymkode: 0e4c1...dc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva med alle de som får avslag eller ikke kommer til før det er for sent. Skal denne gruppen også prioriteres? 

Anonymkode: 0e4c1...dc0

Forstår ikke spørsmålet ditt. De som får avslag får jo ikke behandling. Det finnes de som kommer inn for sent dessverre. Noen søker hjelp for sent også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...