Gå til innhold

Mindre penger til psykiatrien


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Trinity80
nachnoo skrev (40 minutter siden):

Det er en forferdelig utvikling de siste år. Stadig flere får avslag med den begrunnelse at de er i jobb. De private får stadig flere henvendelser, men ikke alle har økonomi til å betale. 

Dette stemmer ikke helt @nachnoo. Det prioriteres de som allerede er i jobb, og som holder på å falle ut av arbeidslivet. Min fastlege brukte det som første begrunnelse, og leste kriteriene opp for meg.

De fleste DPS har dette som første kriteriet i dag. Å holde folk i arbeid. At de private får flere henvendelser i dag, er også fordi mange flere har blitt psyke. Spesielt etter vi stengte ned verden for Korona, som helsepersonell selv var med på å bestemme. Nå får de rydde opp, som konsekvens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trinity80
psykedeliker skrev (1 time siden):

Hvilken lovhjemmel har departementet for å unndra denne informasjonen fra offentligheten?

Hvem har sagt at informasjonen er unndratt offentligheten? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
Trinity80 skrev (Akkurat nå):

Hvem har sagt at informasjonen er unndratt offentligheten? 

Jeg oppfattet formuleringen din som om det var tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
psykedeliker skrev (Akkurat nå):

Jeg oppfattet formuleringen din som om det var tilfellet.

Nei da, ikke unndratt offentligheten. Heller en varslet katastrofe. Varslerne (vet du setter pris på harde fakta):

Birgit Aanderaa, foretakstillitsvalgt ved Oslo universitetssykehus (OUS) HF
Kristin Gladmann, foretakstillitsvalgt ved Akershus universitetssykehus HF
Joan Sigrun Nygard, foretakstillitsvalgt i Vestre Viken HF
Rune Lauvanger, hovedtillitsvalgt ved Lovisenberg diakonale sykehus
Lars Gregorius Røv, hovedtillitsvalgt ved Diakonhjemmet sykehus
Marit Kulseng Granang, foretakstillitsvalgt ved Sykehuset Østfold HF
Silje Lyngnes Granlund, foretakstillitsvalgt ved Sykehuset i Vestfold HF
Spomenka S. Balac, foretakstillitsvalgt ved Sykehuset Telemark HF
Alice Christine Jensen, Sykehuset Innlandet HF
Arnstein Søyland, foretakstillitsvalgt ved Sørlandet sykehus HF
Anja Schanke Sundet, foretakstillitsvalgt ved Sunnaas sykehus HF
Frank Leira-Johansen, foretakstillitsvalgt i Helse Stavanger HF
Bjarte Bønes Bruntveit, foretakstillitsvalgt i Helse Bergen HF
Snit Hagosa Ghebriel, foretakstillitsvalgt i Helse Fonna HF
Stig Magne Solstad, foretakstilitsvalgt i Helse Førde HF
Chris Margaret Aanondsen, foretakstillitsvalgt ved St. Olavs hospital
Jonas J. Hoksnes, foretakstillitsvalgt ved Helse Nord-Trøndelag HF
Martin Øien Jenssen, konserntillitsvalgt for Akademikerne, Helse Nord RHF
Nina Mørkved, foretakstillitsvalgt i Helgelandssykehuset HF
Tirill Sten Ingebrigtsen, foretakstillitsvalgt i Nordlandssykehuset HF
Henrik Wang-Iversen, foretakstillitsvalgt ved Universitetssykehuset Nord-Norge HF
Alf-Martin Eriksen, foretakstillitsvalgt ved Finnmarkssykehuset HF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
Trinity80 skrev (2 minutter siden):

Heller en varslet katastrofe.

Ja, det vet jeg alt om... har sagt det i mer enn 20 år selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nachnoo
Trinity80 skrev (22 minutter siden):

Dette stemmer ikke helt @nachnoo. Det prioriteres de som allerede er i jobb, og som holder på å falle ut av arbeidslivet. Min fastlege brukte det som første begrunnelse, og leste kriteriene opp for meg.

De fleste DPS har dette som første kriteriet i dag. Å holde folk i arbeid. At de private får flere henvendelser i dag, er også fordi mange flere har blitt psyke. Spesielt etter vi stengte ned verden for Korona, som helsepersonell selv var med på å bestemme. Nå får de rydde opp, som konsekvens.

En psykiater jeg kjenner meget godt forteller om pasienter som får avslag i det offentlige med begrunnelsen at de er i jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Trinity80 skrev (22 minutter siden):

Dette stemmer ikke helt @nachnoo. Det prioriteres de som allerede er i jobb, og som holder på å falle ut av arbeidslivet. Min fastlege brukte det som første begrunnelse, og leste kriteriene opp for meg.

De fleste DPS har dette som første kriteriet i dag. Å holde folk i arbeid. At de private får flere henvendelser i dag, er også fordi mange flere har blitt psyke. Spesielt etter vi stengte ned verden for Korona, som helsepersonell selv var med på å bestemme. Nå får de rydde opp, som konsekvens.

For meg høres det ut som du går ut i fra dine egne fakta. Psykiatrien har blitt nedprioritert og kuttet i, i mange år. Det de gjør nå er som å pisse i buksene. 

Anonymkode: 95939...0dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
Skrevet (endret)
nachnoo skrev (27 minutter siden):

En psykiater jeg kjenner meget godt forteller om pasienter som får avslag i det offentlige med begrunnelsen at de er i jobb. 

De finnes helt sikkert, kjenner også en dyktig psykiater som klager over akkurat samme problematikk😉 Da klager man, og drar frem paragraf som strider i mot avgjørelsen. Fastlegen gjorde det for meg.

(Måtte klage selv, fikk innledningsvis avslag)

Endret av Trinity80
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

For meg høres det ut som du går ut i fra dine egne fakta. Psykiatrien har blitt nedprioritert og kuttet i, i mange år. Det de gjør nå er som å pisse i buksene. 

Anonymkode: 95939...0dd

Mindre intelligent?

https://www.regjeringen.no/contentassets/0fb8e2f8f1ff4d40a522e3775a8b22bc/no/pdfs/stm202220230023000dddpdfs.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Heh, ja, for å kunne gjennomføre det der trenger man penger. Vi snakkes i 2033. 

Anonymkode: 95939...0dd

Psykiatrien har fått mer penger bevilget. Men om man sier det høyt, får vi vel flere ICD-koder. 
 

 

IMG_9130.png

Endret av Trinity80
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymos
1 hour ago, Trinity80 said:

Spesielt etter vi stengte ned verden for Korona, som helsepersonell selv var med på å bestemme. Nå får de rydde opp, som konsekvens.

Blir litt feil dette. Det var politikere og toppledere innen helse som bestemte dette. 99% av helsepersonell i landet hadde ikke et ord med i laget her og det var de som måtte ta støyten under korona og som tar støyten nå med etterdønningene, samtidig som det kuttes og spares inn over hele linja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
Anonymos skrev (5 minutter siden):

Blir litt feil dette. Det var politikere og toppledere innen helse som bestemte dette. 99% av helsepersonell i landet hadde ikke et ord med i laget her og det var de som måtte ta støyten under korona og som tar støyten nå med etterdønningene, samtidig som det kuttes og spares inn over hele linja. 

Da får vel vi alle igjen sitte og se på politikere og toppledere bestemme igjen da - med denne logikken. Vi har gitt dem tillatelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonymos
2 minutes ago, Trinity80 said:

Da får vel vi alle igjen sitte og se på politikere og toppledere bestemme igjen da - med denne logikken. Vi har gitt dem tillatelse. 

Vi, som i folket, har gitt dem tillatelse. Helsepersonell har ikke noe mer makt her enn andre. Blir som å gi mannen i kassa på Kiwi skyld for at ledelsen bestemmer seg for å ta inn opprettslaks. Mannen i kassa har null innvirkning her, samme som at en vanlig sykepleier på akutten ikke hadde noe hei skulle sagt når tiltakene ble satt i verk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
Anonymos skrev (20 minutter siden):

Vi, som i folket, har gitt dem tillatelse. Helsepersonell har ikke noe mer makt her enn andre. Blir som å gi mannen i kassa på Kiwi skyld for at ledelsen bestemmer seg for å ta inn opprettslaks. Mannen i kassa har null innvirkning her, samme som at en vanlig sykepleier på akutten ikke hadde noe hei skulle sagt når tiltakene ble satt i verk. 

Ikke en kjeft sa i fra. Mannen i kasse har faktisk en makt, om alle sitter og ser på fordi vi tror vi ikke har en reel makt så får vi være med leken og tåle steken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymos
26 minutes ago, Trinity80 said:

Ikke en kjeft sa i fra. Mannen i kasse har faktisk en makt, om alle sitter og ser på fordi vi tror vi ikke har en reel makt så får vi være med leken og tåle steken. 

Ganske mange sa ifra. Blant annet på min arbeidsplass (bolig for utviklingshemmede). Det gikk til nærmeste leder, som tok det videre til sin leder. Over der igjen har vi ytterligere en leder, så etatsdirektør, så byråd osv osv. Så mye makt har altså "folk på gølvet". Man når ikke frem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
Anonymos skrev (1 time siden):

Man når ikke frem. 

Da må man lære seg å argumentere bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymos
12 minutes ago, psykedeliker said:

Da må man lære seg å argumentere bedre.

Pleier du å få regjeringen til å høre på deg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymos

Jeg skjønner ikke hvorfor dere ser ut til å mene at helt ordinære helsepersonell (herunder helsefagarbeidere på sykehjem, psykologer på dps og kirurger på plastikkirurgisk) har noe skyld i tiltakene som ble satt i gang? Og hvis det bare er argumentasjonsevner det står på, som @psykedeliker mener, hvorfor gjorde ikke du noe selv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
Anonymos skrev (4 minutter siden):

Pleier du å få regjeringen til å høre på deg?

Ja, det har faktisk skjedd. Noe mer du lurte på?

Anonymos skrev (1 minutt siden):

Og hvis det bare er argumentasjonsevner det står på, som @psykedeliker mener, hvorfor gjorde ikke du noe selv?

Hvis det er koronanedstengingen du refererer til nå, var det ingen grunn til at jeg skulle engasjere meg i akkurat den saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...