AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 Del Skrevet 29. mai 2024 Hei, jeg har nettopp fått brev fra NAV om at jeg får etterbetaling av ung ufør tillegg i arbeidsavklaringspenger. I brevet står det: Denne etterbetalingen er som hovedregel skattepliktig. NAV er pålagt å trekke 44 prosent skatt av utbetalingen din. For inneværende år legges årets skattekort til grunn ved skattetrekk. Vi vet av erfaring at mange får restskatt på grunn av etterbetalingen. Det er derfor viktig å melde fra til skatteetaten og sette av penger til en eventuell restskatt. Du kan også sende kopi av dette vedtaket til Skatteetaten sammen med skattemeldingen, og be om at etterbetalingen fordeles på de respektive årene slik det følger av oversikten under. Hvordan fungerer dette og hvor sender jeg inn brevet, er det når jeg skal sende inn skattemeldingen neste år? Og hvordan fungerer dette med betaling av skatten? Jeg snakket med min bror og han trodde kanskje jeg fikk utbetalt alt også må jeg betale tilbake 44% av de pengene jeg har fått i restskatt? Er det slik det fungerer? Noen som vet? Anonymkode: 2f38b...0ba 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/482988-etterbetaling-fra-nav-og-skatt-hvordan-fungerer-det/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 29. mai 2024 Del Skrevet 29. mai 2024 Hei, For å ta året i år først: Du har fått et skattekort før årets start, og NAV og eventuelle arbeidsgivere trekker forskuddstrekk basert på skattekortet. Men skattekortet endres ikke i løpet av året med mindre du selv endrer det (på skatteetaten.no), og når man da får mer penger utbetalt enn forventet, kan det hende at de trekkes for lite skatt. Det er derfor de skriver at det kan hende du får restskatt og derfor anbefales du å sette av penger allerede nå når du får pengene utbetalt. (Samtidig høres jo 44 % trekk tilstrekkelig ut, men jeg vet jo ikke hva som er tilstrekkelig for ditt tilfelle) Du rekker nok ikke å justere skattekortet mtp. denne utbetalingen, men generelt sett er det et råd som gjelder alle at man bør korrigere skattekortet sitt i løpet av året, dersom man ligger an til å få mer/mindre inntekt, eller mer/mindre fradrag, enn det som er antatt i det opprinnelige skattekortet. Vedrørende det siste, om skattemeldingen for 2024. Her står det mer om temaet: Skatt på etterbetaling av pensjon og trygdeytelser - Skatteetaten Blant annet står det: "Du trenger ikke å gi oss beskjed om at du har fått utbetalingen. Etterbetalt pensjon og trygdeytelser blir lagt inn i skattemeldingen din det året du fikk utbetalingen. Når vi beregner skatten på etterbetalingen, kan vi vurdere om skatten ville blitt lavere i det året etterbetalingen gjelder for enn det året du fikk etterbetalingen utbetalt. Hvis dette gir lavere skatt i året etterbetalingen gjelder for, vil det stå som et skattefradrag i skatteoppgjøret ditt for det året du fikk utbetalingen. Skattefradraget vises på skatteoppgjøret ditt som "Korrigering på grunn av etterbetalt pensjons-/trygdeytelser for tidligere år"." Her kan det se ut som om denne fordelingen er noe de gjør uavhengig av å bli bedt om der, men samtidig står det jo "kan". Det er sikkert derfor tryggest å gjøre som NAV skriver, selv om også de skriver "kan", altså "Du kan også sende kopi av dette vedtaket til Skatteetaten sammen med skattemeldingen, og be om at etterbetalingen fordeles på de respektive årene slik det følger av oversikten under." Og det gjør du når du leverer skattemeldingen neste år. Altså typisk i siste halvdel av mars eller i april 2025. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/482988-etterbetaling-fra-nav-og-skatt-hvordan-fungerer-det/#findComment-4286552 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.