Gå til innhold

Behandler hadde visst plutselig ikke ledig tid til meg likevel

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Min behandler gjør dette med å sette opp ny time på en litt rar og upraktisk måte. Hun vil aldri sette opp neste time til meg på slutten av timen slik jeg er vandt med fra alle de andre behandlerne jeg har hatt slik at jeg kan sjekke kalenderen min og være sikker på at det passer meg. Måten hun gjør det på er å se gjennom sin kalender etter at jeg har gått også får jeg en slik automatisk sms om at jeg har fått en ny time.

Stort sett går det greit å ha time når som helst på dagen 3 av dagene i uka så hun setter da opp time en av de dagene. Men nå hadde jeg glemt å gi beskjed om at jeg skulle til psykomotorisk fysioterapi. Hun hadde derfor satt opp time samtidig så jeg sendte da melding i går med en gang jeg fikk automatisk sms om at det ikke passet. Da fikk jeg svar tilbake at hun ikke hadde noe annet ledig den uken (altså neste uke).

Er det ikke litt rart at hun absolutt har helt fullt og ikke en annen tid i det hele tatt? Kanskje hun ikke vil snakke med meg og benyttet muligheten til å lyve? Også litt stress å ikke kunne få neste time når jeg har time, men orker ikke være vanskelig ift det heller... 

Anonymkode: 5853e...7f3

Fortsetter under...

AnonymBruker

Med tanke på hvor pressa psykiatrien er, og norsk helsevesen forøvrig, er det ikke rart at kommende uke er fullbooka på slutten av uka før. Behandlere skal være profesjonelle og noe av det mest uprofesjonelle de kan gjøre er å juge til deg for å unngå å snakke med deg. Behandler har like lyst til å snakke med deg som med de andre pasientene sine, det er h*n på mange måter forpliktet til.

Anonymkode: bac36...ef6

AnonymBruker
nachnoo skrev (1 time siden):

Nei, det er ikke noe rart at hun i dag, torsdag, ikke har noe ledig neste uke. 

Jo, det gir vel mening det. Men hva tenker dere om at hun ikke setter opp time mens jeg er der men heller bare sender meg en automatisk sms om ny time etter at jeg har kommet hjem?

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Med tanke på hvor pressa psykiatrien er, og norsk helsevesen forøvrig, er det ikke rart at kommende uke er fullbooka på slutten av uka før. Behandlere skal være profesjonelle og noe av det mest uprofesjonelle de kan gjøre er å juge til deg for å unngå å snakke med deg. Behandler har like lyst til å snakke med deg som med de andre pasientene sine, det er h*n på mange måter forpliktet til.

Anonymkode: bac36...ef6

Du har nok  sikkert rett i det. Men hva tenker dere om at hun ikke setter opp time mens jeg er der men heller bare sender meg en automatisk sms om ny time etter at jeg har kommet hjem?

psykedeliker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Men hva tenker dere om at hun ikke setter opp time mens jeg er der men heller bare sender meg en automatisk sms om ny time etter at jeg har kommet hjem?

Hvis dette er et problem for deg må du ta det opp med behandler direkte. Finner dere ikke en løsning da, kan du kontakte Pasient- og brukerombudet.

AnonymBruker

I utgangspunktet er det vel sånn i helsevesenet generelt at man ikke får velge tid selv. Enten passer timen som er satt opp, eller så må man velge vekk eller bytte tid for det man egentlig skulle, eller man må avlyse og få ny time senere på tilfeldig tidspunkt. Men så er det jo sånn i psykiatrien at mange er litt fleksible på tid, men det kan jo være hun har mye hun må sjonglere, og at hun må fordele timer etter at hun har fått på plass tid for resten av gjøremålene i kalenderen. 

Anonymkode: a7ea4...9fe

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Men nå hadde jeg glemt å gi beskjed om at jeg skulle til psykomotorisk fysioterapi.

Dette er vel årsaken, ikke hennes rutiner kanskje? Kanskje gjør hun dette med hensikt, som en del av behandlingen? Kanskje fordi hun er travel? Eller noe annet. Hvem vet?

Uansett, spør henne du, andre kan jo ikke forklare hvorfor hun gjør det på denne måten  Rart kan hverken jeg eller andre si at dette er uten å kjenne hennes begrunnelse  

frosken
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du har nok  sikkert rett i det. Men hva tenker dere om at hun ikke setter opp time mens jeg er der men heller bare sender meg en automatisk sms om ny time etter at jeg har kommet hjem?

Jeg synes hun har valgt en lite praktisk løsning.  Du kan jo umulig klare å få fortalt om alle tidspunkt det evt. ikke passer de kommende ukene, så sannsynligheten for at de tildelte timene ikke passer, er jo ganske stor. Dermed blir det merarbeid for noen når det gjelder å endre oppsatte timer. 

Spør henne om det er mulig at dere avtaler ny tid mens du er der. 

frosken
Kayia skrev (17 minutter siden):

Dette er vel årsaken, ikke hennes rutiner kanskje? Kanskje gjør hun dette med hensikt, som en del av behandlingen? Kanskje fordi hun er travel? Eller noe annet. Hvem vet?

Uansett, spør henne du, andre kan jo ikke forklare hvorfor hun gjør det på denne måten  Rart kan hverken jeg eller andre si at dette er uten å kjenne hennes begrunnelse  

Hvis behandler ikke diskuterer med pasienten når det passer med ny time, så vil det jo være umulig for pasienten å sørge for at behandler har oversikt over alle de tidspunktene de kommende ukene det ikke passer med en ny avtale. 

Jeg anser det som utelukket at det gjøres på denne måten av terapeutiske hensyn,  - men dårlig tid, dårlige datasystemer osv - kan være en plausibel forklaring. Lite hensiktsmessig praksis er også en mulig forklaring;-)

frosken skrev (7 minutter siden):

Jeg anser det som utelukket at det gjøres på denne måten av terapeutiske hensyn

Jeg holder det nok noe mer åpent, vi kjenner jo bare det ts har delt i sin beskrivelse her.

Det kan ligge mye bak dette vi ikke vet, og derfor var hovedpoenget mitt - spør behandler. Jeg kunne også lagt til «be om mulighet for å finne en løsning som passer bedre» dersom dette er funksjonelt og praktisk for begge :) 

Annonse

Eva Sofie
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Da jeg gikk til psykolog for 7 år siden hadde jeg hver onsdag kl 14.30  forutsigbart og trygt. 
de må jo planlegge pasientene sine

Anonymkode: 38c77...aef

Ja, noe slikt hadde blitt fullstendig krasj hos meg og min hverdag. Jeg har fast tid 8.30 en dag (om terapeuten ikke er bortreist), og om timen må flyttes - som regel en time frem, får jeg spørsmål pr. SMS.

Jeg ser at TS sier at h*n har lite å gjøre de aktuelle dagene, så antar at de på et tidspunkt har blitt enige om å gjøre det slik... Men ser at det kan bli upraktisk - livene våre er ikke statiske over tid.

Støtter alle de over her. Det er dårlig av psykologen å sette opp time uten å høre med deg om din tilgjengelighet. Det klart mest praktiske er enten en fast tid eller at dere avtaler ny tid på slutten av timen. Alle andre klarer dette og psykologen din burde også klare det.

Jeg føler også det er litt respektløst av psykologen, for det ligger som en slags forutsetning for denne ordningen at du alltid er tilgjengelig for psykologen, og det hindrer deg delvis i å planlegge ting. Ta det opp med psykologen at du ønsker å endre ordning 😊

AnonymBruker
Kayia skrev (21 timer siden):

Dette er ikke vanlig praksis, hos noen behandlere. Jeg har fast tid, fast tid til og

med hos tannlegen til info. 

Anonymkode: dba96...369

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...