Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har forstått det sånn at det er mulig å unnta enkelte journalnotater fra elektronisk innsyn.

I min journal ligger det ett datert notat fra hver time på poliklinikken. Er det teoretisk mulig at det finnes andre notater enn dette? Altså ekstra notater med samme dato, eller andre typer notater (vurderinger e.l.)?

Det er noen ting jeg er litt overrasket over at ikke er omtalt i journalen, derfor lurer jeg på om det kan være omtalt i deler av journalen som jeg ikke har tilgang til. Samtidig ligger det jo noe på hver dato (men kortfattet, inkl copy paste som ikke er relevant lenger), så derfor lurer jeg på om det er teknisk og teoretisk mulig at det kan finnes mer i journalen likevel?

I tillegg: Har behandlere gjerne en egen notatbok/lokalt lagrede notater med mer utfyllende informasjon enn i den elektroniske journalen? Jeg tenker at ulike vurderinger blir gjort på litt tynt grunnlag hvis det kun er den kortfattede informasjonen i elektronisk journalen som er brukt. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/483030-skjulte-journalnotater/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Glitter skrev (4 minutter siden):

Jeg har blitt sperret for innsyn en gang for mange år siden. Men de gjør det bare i spesielle tilfeller. Ikke noe de gjør som vanlig praksis.

Ja, men det er visst ulike nivåer av sperring.

Det er veldig strenge vilkår for å sperre tilgang til journalen på papir, men det er ganske vid adgang til å sperre elektronisk tilgang, f.eks fordi man vil snakke med pasienten om noe og unngå at pasienten leser det i journalen først. Eller hvis diagnose ikke er avklart, så kan det å nevne ulike diagnoser og hypoteser skape bekymring hos pasienten.

Det er ikke grunnlag for å sperre tilgang på papir her, så spørsmålet er egentlig om det er mulig at det finnes ting som jeg ikke har tilgang til elektronisk. 

Glitter
Sokk skrev (8 minutter siden):

Ja, men det er visst ulike nivåer av sperring.

Det er veldig strenge vilkår for å sperre tilgang til journalen på papir, men det er ganske vid adgang til å sperre elektronisk tilgang, f.eks fordi man vil snakke med pasienten om noe og unngå at pasienten leser det i journalen først. Eller hvis diagnose ikke er avklart, så kan det å nevne ulike diagnoser og hypoteser skape bekymring hos pasienten.

Det er ikke grunnlag for å sperre tilgang på papir her, så spørsmålet er egentlig om det er mulig at det finnes ting som jeg ikke har tilgang til elektronisk. 

Det er jo sikkert mulig det, men om det er det hos deg er jo vanskelig for noen å svare på sånn sett. 

Glitter skrev (7 minutter siden):

Det er jo sikkert mulig det, men om det er det hos deg er jo vanskelig for noen å svare på sånn sett. 

Ja, jeg bare lurer på om det lages andre typer notater enn det vanlige notatet for den timen, om det brukes andre arbeidsverktøy etc. Altså om det finnes informasjon andre steder. Det er jo et litt mer generelt spørsmål. 

Glitter
Sokk skrev (4 minutter siden):

Ja, jeg bare lurer på om det lages andre typer notater enn det vanlige notatet for den timen, om det brukes andre arbeidsverktøy etc. Altså om det finnes informasjon andre steder. Det er jo et litt mer generelt spørsmål. 

Ja sånn sett ja. 

Annonse

AnonymBruker
Sokk skrev (1 time siden):

Jeg har forstått det sånn at det er mulig å unnta enkelte journalnotater fra elektronisk innsyn.

I min journal ligger det ett datert notat fra hver time på poliklinikken. Er det teoretisk mulig at det finnes andre notater enn dette? Altså ekstra notater med samme dato, eller andre typer notater (vurderinger e.l.)?

Det er noen ting jeg er litt overrasket over at ikke er omtalt i journalen, derfor lurer jeg på om det kan være omtalt i deler av journalen som jeg ikke har tilgang til. Samtidig ligger det jo noe på hver dato (men kortfattet, inkl copy paste som ikke er relevant lenger), så derfor lurer jeg på om det er teknisk og teoretisk mulig at det kan finnes mer i journalen likevel?

I tillegg: Har behandlere gjerne en egen notatbok/lokalt lagrede notater med mer utfyllende informasjon enn i den elektroniske journalen? Jeg tenker at ulike vurderinger blir gjort på litt tynt grunnlag hvis det kun er den kortfattede informasjonen i elektronisk journalen som er brukt. 

Det har jeg aldri hørt om, men jeg vet ikke.

Anonymkode: 64c96...3f6

skogbrann

Det er kun i særskilte tilfeller at helsepersonell kan nekte pasienter innsyn, også i den elektroniske journalen. Det noen likevel velger å gjøre er å utsette godkjenningen av dokumenter, gjerne hvis de vil snakke mer med pasienten og ikke ønsker at pasienten skal lese om det på egenhånd i journalen eller lignende. Det er også slik at enkelte typer dokumenter ikke vises i den elektroniske journalen. Selvmordsrisikovurderinger og strukturerte utredninger vises ikke med mindre den aktuelle behandleren velger å ta dette med i f.eks et poliklinisk notat. Det er altså separate dokumenter for dette som vi ikke har tilgang til, med mindre vi ber om papirutskrift av journalen. 

skogbrann skrev (9 minutter siden):

Selvmordsrisikovurderinger og strukturerte utredninger vises ikke med mindre den aktuelle behandleren velger å ta dette med i f.eks et poliklinisk notat.

Tipper det kanskje finnes en strukturert utredning her som jeg ikke har tilgang til da. Nettopp fordi vi driver med utredning og det står svært lite og i hvert fall ingen vurderinger i de journalnotatene jeg har tilgang til.

Selvmordsrisikovurdering og en del annet ligger som copy paste i hvert eneste notat. 

Så kan det også hende denne behandleren har en litt annen stil enn forrige. Nå står det veldig knapt om legemidler og bivirkninger og somatiske forhold, mens psykologen jeg hadde tidligere skrev masse analyser og betraktninger i hvert journalnotat. 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er ikke meningen at pasienter skal lese journalen

Anonymkode: d9dd4...2f9

Vi har elektronisk tilgang, så vi har full adgang til å lese journalen og man gjør ikke noe galt om man gjør det.

Om det er hensiktsmessig eller positivt for psykisk helse er en annen sak…

Annonse

psykedeliker skrev (7 minutter siden):

Hvorfor spør du ikke Pasient- og Brukerombudet om dette?

Fordi de ikke kan si noe om hvordan regelverket skal tolkes utover det jeg kan lese meg til selv. 

Jeg lurer på hvordan dette fungerer i praksis. Da er innspill fra pasienter, behandlere og andre med kjennskap til psykiatrien bedre kilder. 

psykedeliker
Sokk skrev (1 minutt siden):

Jeg lurer på hvordan dette fungerer i praksis. Da er innspill fra pasienter, behandlere og andre med kjennskap til psykiatrien bedre kilder. 

Hvorfor antar du at dette fungerer annerledes i praksis enn de offisielle retningslinjene? Og hvordan vil du verifisere riktigheten av den informasjonen du får fra de nevnte kilder?

psykedeliker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor antar du at dette fungerer annerledes i praksis enn de offisielle retningslinjene?

Fordi min erfaring har lært meg at det kan være store forskjeller mellom hvordan på den ene siden reglene er nedfelt i regelverket og på den andre siden hvordan ting fungerer i praksis, med alle virkelighetens nyanser og situasjoner som de som har laget regelverket verken har innsikt i eller har klart å ta hensyn til.

psykedeliker skrev (8 minutter siden):

Og hvordan vil du verifisere riktigheten av den informasjonen du får fra de nevnte kilder?

Det kan jeg ikke. Jeg synes likevel det er interessant å høre ulike erfaringer. Så får jeg heller ta risikoen for at noen lyver. Konsekvensene av det er uansett svært små, så det ser jeg ikke som en stor risiko og heller ikke som et stort problem.

psykedeliker
Sokk skrev (38 minutter siden):

Fordi min erfaring har lært meg at det kan være store forskjeller mellom hvordan på den ene siden reglene er nedfelt i regelverket og på den andre siden hvordan ting fungerer i praksis, med alle virkelighetens nyanser og situasjoner som de som har laget regelverket verken har innsikt i eller har klart å ta hensyn til.

Lovverket er veldig tydelig på bl.a. innsynsrett, så jeg vet ikke hva du refererer til her. Har du noen eksempler?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...