Gå til innhold

Hva gir mest utvikling/framgang; gruppeterapi eller individual-terapi?

Anbefalte innlegg

nachnoo

Jeg mener det er to pådrivere for gruppeterapi. 1. Administrativt - i det er tror at det er langt mer effektivt å behandle 8 stk sammen enn en og en individuelt. 2. Noen "frelste" gruppeterapeuter, særlig dynamiske. som etter min mening har et nærmest religiøst forhold til gruppeterapiens fortreffelighet.

Til 1: Administrativt tror en innsatsen er som 1:8 vs individualterapi. Faktum er at de aller fleste grupper med 8 pasienter har to terapeuter, og de holder på i to timer vs en time i individualterapi. Dermed er ikke forholdet 1:8, men 1:2. Tar en i tillegg med den vanlige tiden de to terapeutene bruker til å snakke seg imellom før og etter gruppesesjonen, tror jeg faktoren snart nærmer seg 1:1.

Så gjenstår jo spørsmålet om den enkelte pasient får slike mye ut av en gruppesesjon som en individuell.

Fortsetter under...

Kashmir

Det må vel handle mest om diagnoser, og hvem gruppeterapi passer best for? 

Jeg hadde gruppeterapi da jeg var på rehab, men det blir kanskje noe annet. Jeg så ikke helt hvilken nytte det gjorde den gang, men har skjønt mer av det i ettertid.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...