Gå til innhold

Mange med alvorlige psykiske lidelser har god livskvalitet ti år etter de ble syke

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

nachnoo

Dette er meget oppløftende. Det triste er at det er alt for få skikkelig kompetente behandlere. I tillegg forverrer mange pasienter prognosen sin fordi de handler ut fra noe de tror eller «har hørt», i stedet for å følge ekspertenes råd. 

frosken
nachnoo skrev (6 minutter siden):

Dette er meget oppløftende. Det triste er at det er alt for få skikkelig kompetente behandlere. I tillegg forverrer mange pasienter prognosen sin fordi de handler ut fra noe de tror eller «har hørt», i stedet for å følge ekspertenes råd. 

Dessverre vil jo mangelen på kompetente behandlere også gjøre det vanskeligere -og mindre rasjonelt - for pasienten å stole på sin behandler. Det er såpass mange tilfeller av mangelfull behandling at pasienter blir avhengige av informasjon fra andre kilder for å kunne ta gode valg. 

nachnoo

Og det er helt greit så lenge en har god kildekritikk. 
Et eksempel på det motsatte: En kamerat med helt klar schizofreni traff en kar på en konsert. Denne fortalte min venn at han utvilsomt var feildiagnostisert og hadde ADHD. Det tok flere uker å få han tilbake på sporet. 

En fast bruker på dette forum kommer med jevne mellomrom over et eller annet som gjør at hn vil slutte med medisiner. Det har utvilsomt ødelagt mye for vedkommende. 

Selv om det bare er et anekdotisk bevis syntes jeg det mest interessante fra fortellingen til han som stod frem i artikkelen var at vendepunktet kom når han reduserte fokuset på symptomer og innleggelse og sykdom og heller vendte blikket utover og bidro med noe utover seg selv, som også ga mestring.

AnonymBruker

Det er fint. Har selv bipolar. Men jeg har også iverksatt strenge tiltak, for å være mest mulig frisk. Dette som alle bipolare kjenner igjen: Rutiner for søvn, trening, mat, medisiner osv.

Har ikke hatt diagnosen så lenge, så tar nok tid til å bli vant med sykdomsperiode. Er i en nå, fascinerende å se mønstrene og at det går igjen (ofte) på samme tid. Blir sikkert bra med erfaring og tid!

Men om jeg står i gradert jobb veldig lenge, det vet jeg ikke. Får se hvordan det blir eller om det går mot en 100% ufør om noen år

Anonymkode: 86c19...132

Annonse

stjernestøv

Jeg tror ikke jeg blir bedre, har vært syk i flere tiår. Men mulig at jeg har sluttet så mye på medisiner og begynt igjen har ødelagt for meg, selv om sykepleieren mente det ikke var grunnen. Han sa det var mange som gjorde det. 

AnonymBruker
stjernestøv skrev (17 minutter siden):

Jeg tror ikke jeg blir bedre, har vært syk i flere tiår. Men mulig at jeg har sluttet så mye på medisiner og begynt igjen har ødelagt for meg, selv om sykepleieren mente det ikke var grunnen. Han sa det var mange som gjorde det. 

Hvordan syk er du? 

Anonymkode: 7a60d...35f

stjernestøv
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvordan syk er du? 

Anonymkode: 7a60d...35f

Har slitt med psykoser og fått medisin for det mange ganger, klarer ikke slutte med medisinen for det har jeg prøvd mange ganger. Føler meg rar og har angst nesten hver dag og har negative symptomer. Sitter for det meste inne og orker ikke husarbeid heller. 

AnonymBruker
nachnoo skrev (På 1.6.2024 den 22.26):

Og det er helt greit så lenge en har god kildekritikk. 
Et eksempel på det motsatte: En kamerat med helt klar schizofreni traff en kar på en konsert. Denne fortalte min venn at han utvilsomt var feildiagnostisert og hadde ADHD. Det tok flere uker å få han tilbake på sporet. 

En fast bruker på dette forum kommer med jevne mellomrom over et eller annet som gjør at hn vil slutte med medisiner. Det har utvilsomt ødelagt mye for vedkommende. 

Den kommentaren var stigmatiserende og unødvendig

Anonymkode: d3e12...704

Annonse

AnonymBruker
psykedeliker skrev (7 minutter siden):

Ihvertfall nå...

De fleste av de faste brukerne viste hvem det ble henvist til. @Admin burde slette svaret. Det er ikke lov å gi gjenkjennbar informasjon.

psykedeliker
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det er ikke lov å gi gjenkjennbar informasjon.

Det var ikke gjenkjennbar informasjon før noen sto frem som vedkommende. Og vi kan fortsatt ikke være sikre på at det faktisk ble referert til akkurat den brukeren. Det kan ha vært noen andre.

Endret av psykedeliker
AnonymBruker
psykedeliker skrev (6 minutter siden):

Det var ikke gjenkjennbar informasjon før noen sto frem som vedkommende. Og vi kan fortsatt ikke være sikre på at det faktisk ble referert til akkurat den brukeren. Det kan ha vært noen andre.

Uttalelsen om en bruker på forumet burde i utgangspunktet ikke vært ytret

AnonymBruker
psykedeliker skrev (2 minutter siden):

Det er ingen som tvinger deg til å lese den.

Forstår du ikke hva dette handler om? Man utleverer ikke en bruker. Hvem nå vedkommende enn er. 
Det er lov og ta hensyn og tenke seg om før en poster noe.

psykedeliker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Man utleverer ikke en bruker.

Jeg er ikke pliktig til å forstå saksforholdet på samme måte som du gjør. Ingen har blitt utlevert her, selv om språkbruken kan sies å være spekulativ. Men det kan være et legitimt retorisk grep for å få frem et generelt poeng.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...