Gå til innhold

Kan behandler på DPS se hvem som har vært inne på "tilgangslogg"?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
Sokk skrev (20 minutter siden):

En klassiker. Aner ikke hva svaret er. Jeg fant ut at det beste var å avsløre til behandler hvor intens jeg er, så slipper jeg å bekymre meg for om jeg klarer å skjule det. 

Hvor intens er du?

Anonymkode: 28c47...269

AnonymBruker

Tror vi er mange som er ganske intense der. Jeg er også blant dem, er inne mange ganger om dagen i etterkant av timer for å lese hva behandler har skrevet denne gangen. Er nok helt normalt å være nysgjerrig på den måten. Tror ikke behandlere bryr seg heller, de har nok altfor mange pasienter til at de skal gidde å følge med på sånt. Min virke å ikke være klar over at jeg er inne å sjekker relativt ofte. Det ble "avslørt" ved at behandler gjennomgikk resultatene fra en utredning som slo fast at jeg var godt innenfor moderat depresjon og spurte hva jeg tenkte om det. Sannheten var jo at jeg hadde vist om resultatet i nesten 2 uker allerede takket være notatet hun skrev fra timen før, så jeg hadde allerede rukket å gruble mye og slått meg ganske til ro med det😅.

Anonymkode: 56ceb...b0a

Gjest Vendi
Skrevet (endret)

Jeg tenker jo at det er naturlig å ville se det som blir skrevet om en. Det forstår disse. Men for  meg holder det å lese én gang. Jeg går ikke inn og ut og leser flere ganger..

Edit: Nå så jeg at det mentes tilgangslogg. Der er jeg aldri, for bryr meg ikke om hvem som ser og ikke ser 

Endret av Vendi

Annonse

Men det handler jo ikke bare om å lese selve journalnotatene. Det er masse interessant info å hente/spekulere i basert på tilgangsloggen, som er det TS snakker om. Hvor ofte har behandler vært inne, hvem andre er inne? Hva kan være grunnen? Hvorfor er behandler inne så mange ganger når journalnotatene er så korte og upresise? Etc etc.

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Hvor intens er du?

Jeg har sagt til behandler at jeg har lest i journalen, uten at jeg har sagt noe om omfanget. Han tok også opp en pårørendesamtale som hadde vært og da fortalte jeg at jeg hadde ringt og «avhørt» mamma 2 ganger for å få vite alt som hadde blitt sagt, så jeg hadde allerede noen kommentarer. Hele historikken min og hvordan jeg er fremstår nok også som ganske intenst… Når det i seg selv er så grundig avslørt, tenker jeg at det ikke er så farlig å avsløre at jeg også sjekker tilgangsloggen minst daglig på ukedager. Det er neppe overraskende.

Men det tenker jeg i dag, kanskje er det jeg som stiller dette spørsmålet i morgen, TS. Forstår deg godt. 

nachnoo

Jeg kjenner ganske mange behandlere. Siden dette spørsmålet er en gjenganger, spurte jeg en gang om noen hadde sjekket tilgangsloggen til en pasient de hadde. De fleste skjønte nesten ikke hva jeg spurte om, noen visste ikke om det var teknisk mulig, og alle var enige om at det var totalt uinteressant, og at de aldri ville bruke tid på noe slikt.

erik123
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Tror vi er mange som er ganske intense der. Jeg er også blant dem, er inne mange ganger om dagen i etterkant av timer for å lese hva behandler har skrevet denne gangen. Er nok helt normalt å være nysgjerrig på den måten. Tror ikke behandlere bryr seg heller, de har nok altfor mange pasienter til at de skal gidde å følge med på sånt. Min virke å ikke være klar over at jeg er inne å sjekker relativt ofte. Det ble "avslørt" ved at behandler gjennomgikk resultatene fra en utredning som slo fast at jeg var godt innenfor moderat depresjon og spurte hva jeg tenkte om det. Sannheten var jo at jeg hadde vist om resultatet i nesten 2 uker allerede takket være notatet hun skrev fra timen før, så jeg hadde allerede rukket å gruble mye og slått meg ganske til ro med det😅.

Anonymkode: 56ceb...b0a

Hvordan sjekker jeg hva de skriver om meg? Hvor står det?

AnonymBruker
nachnoo skrev (3 timer siden):

Jeg kjenner ganske mange behandlere. Siden dette spørsmålet er en gjenganger, spurte jeg en gang om noen hadde sjekket tilgangsloggen til en pasient de hadde. De fleste skjønte nesten ikke hva jeg spurte om, noen visste ikke om det var teknisk mulig, og alle var enige om at det var totalt uinteressant, og at de aldri ville bruke tid på noe slikt.

Flaks😅

Annonse

Gjest Vendi
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Helsenorge.no under "pasientjournal"

Det stemmer. Men bare fra behandling fra sykehus. Notater fra fastlege og legevakt står ikke der. Heller ikke fra private aktører. 

AnonymBruker
nachnoo skrev (4 timer siden):

Men snakker du da om tilgangsloggen på konkrete journalnotater eller den generelle tilgangsloggen? Det er den generelle tilgangsloggen som det lures på her. Altså: kan behandler se om jeg som pasient har vært inne på helsenorge og sett hvem som har vært inne i min journal? 
Jeg tror ikke dette registreres så det er synlig for behandler. 

Anonymkode: ce0f7...af7

erik123
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg som svarte deg. Jeg går til DPS for behandling og her bruker de Helsenorge for journalføring.

Her jeg bor er de ikke med i den ordningen. Bor på Vestlandet. Står ingen ting i journal. 

nachnoo
erik123 skrev (17 minutter siden):

Her jeg bor er de ikke med i den ordningen. Bor på Vestlandet. Står ingen ting i journal. 

M&R er ikke med i ordningen. Men resten av Vestlandet, spesiaisthelsetjenesten, skal være med.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...