Gå til innhold

Ungdom som prlver å ta livet sitt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vet ikke hva jeg skal skrive eller hvordan skrive det..  Nå er det på tide at psykisk helse til ungdom bygges opp i dette landet. 
barnet til min beste venninne prøvde ta sitt eget liv i går, og er nå lagt inn på psykiatrisk lukket avd, min venninne er innlagt sammen med barnet sitt. 
Barnet har ingen diagnose, men er fortvilt og lei seg og kommet inn i et rus miljø. 
droppet ut av skolen, og fikk seg jobb. Fikk sparken da hen ikke klarte møte opp hver dag. 
tøft å være ungdom 

Anonymkode: d54d4...3ec

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/483112-ungdom-som-prlver-%C3%A5-ta-livet-sitt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Tror ikke det er psykiatrien sin feil. Er veldig lett å få plass på bup er mim erfaring. Jeg tror de heller burde gjøre noe for å få ned rusbruken blant unge. På tiktok ser man at folk viser det fram som om det er kult og ungdom idag bruker rusmidler på fest like mye som de bruker alkohol da for partyeffekt. 

Anonymkode: 88d98...0ad

psykedeliker
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Barnet har ingen diagnose, men er fortvilt og lei seg og kommet inn i et rus miljø. 

H*n må jo ha en diagnose når h*n er innlagt. Og det må jo være en grunn til at h*n har kommet inn i et rusmiljø, det skjer ikke av seg selv.

AnonymBruker
psykedeliker skrev (12 timer siden):

H*n må jo ha en diagnose når h*n er innlagt. Og det må jo være en grunn til at h*n har kommet inn i et rusmiljø, det skjer ikke av seg selv.

H*n ble vel innlagt pga av h*n prøvde å ta livet sitt. Når mor også er innlagt er barnet sikkert mindreårig.

Anonymkode: b290c...25b

psykedeliker skrev (3 minutter siden):

Hvis h*n er mindreårig har foreldre mulighet til å fysisk hindre h*n å oppsøke rusmiljøer.

Det er ikke så lett å fysisk hindre en tenåring i å oppsøke noe som helst. Mediene er fulle av historier fra fortvilte pårørende som forsøker å få hjelp til å holde ungdommene sine unna rusmiljø. 

Annonse

psykedeliker
laban skrev (9 minutter siden):

Det er ikke så lett å fysisk hindre en tenåring i å oppsøke noe som helst. Mediene er fulle av historier fra fortvilte pårørende som forsøker å få hjelp til å holde ungdommene sine unna rusmiljø.

Det vi ikke hører noe om i media er alle foreldrene som klarer å "holde ungdommene sine unna rusmiljø". Og det er faktisk de aller fleste.

Skrevet (endret)
psykedeliker skrev (9 minutter siden):

Det vi ikke hører noe om i media er alle foreldrene som klarer å "holde ungdommene sine unna rusmiljø". Og det er faktisk de aller fleste.

Selvfølgelig. Men det er likevel en del foreldre som ikke klarer det. Det er begrenset hvor mye makt foreldre  har over tenåringer og hvilken hjelp de klarer å skaffe før det blir veldig alvorlig. 

Poenget mitt var at det trenger ikke være noe som ikke stemmer med historien, det finnes nemlig dessverre slike historier (også).

Endret av laban
Kashmir
Skrevet (endret)

Det er vel rusmisbruk som er problemet her, og det trenger absolutt ikke ligge noe spesielt psykisk i bunn. Det er veldig mange skriverier og snakk om rus nå, og jeg tenker at man glemmer at det er mange som ikke bør ruse seg. De vet ikke alltid det før de prøver. Jeg snakket med en mann på over 40 i går, og han er en såkalt ryddig fyr, og de hadde vært på tur i utlandet hvor han hadde prøvd ting han aldri hadde tenkt på å prøve. Så ble effekten så voldsomt positiv at han gikk rett i kjelleren da rusen gikk ut av kroppen. Og da sa han at hvis han hadde vært ung og "dummere" så ville han ha fortsatt, for han følte at hele livet var grått og uten stor betydning etter den voldsomme euforien. Han forsto ting mye bedre når det gjaldt rusmisbrukere, for å si det sånn. Så det kan være dritskummelt for mange.

Har sympati med venninnen din og også tenåringen her. Håper virkelig at de får hjelp så hen får hanket seg inn! 

Endret av Kashmir
psykedeliker
laban skrev (39 minutter siden):

Det er begrenset hvor mye makt foreldre  har over tenåringer og hvilken hjelp de klarer å skaffe før det blir veldig alvorlig.

I så fall er det jo foreldrene som har et problem, ikke barna.

Kashmir skrev (38 minutter siden):

Det er veldig mange skriverier og snakk om rus nå, og jeg tenker at man glemmer at det er mange som ikke bør ruse seg.

Selvfølgelig bør ikke barn og unge ruse seg, for hjernen deres er ikke ferdig utviklet. På den annen side er det lett å skylde på rusbruk for å dekke over underliggende og mer alvorlige problemer, uten at det nødvendigvis er tilfellet her.

Glitter
Kashmir skrev (53 minutter siden):

Det er vel rusmisbruk som er problemet her, og det trenger absolutt ikke ligge noe spesielt psykisk i bunn. Det er veldig mange skriverier og snakk om rus nå, og jeg tenker at man glemmer at det er mange som ikke bør ruse seg. De vet ikke alltid det før de prøver. Jeg snakket med en mann på over 40 i går, og han er en såkalt ryddig fyr, og de hadde vært på tur i utlandet hvor han hadde prøvd ting han aldri hadde tenkt på å prøve. Så ble effekten så voldsomt positiv at han gikk rett i kjelleren da rusen gikk ut av kroppen. Og da sa han at hvis han hadde vært ung og "dummere" så ville han ha fortsatt, for han følte at hele livet var grått og uten stor betydning etter den voldsomme euforien. Han forsto ting mye bedre når det gjaldt rusmisbrukere, for å si det sånn. Så det kan være dritskummelt for mange.

Har sympati med venninnen din og også tenåringen her. Håper virkelig at de får hjelp så hen får hanket seg inn! 

Enig i det. Hadde jeg møtt feil folk da jeg var 15 så hadde jeg startet å ruse meg da og det ville vært enda dårligere stilt med meg. Noen folk er bare veldig disponert for dette med rusen. 

psykedeliker skrev (8 minutter siden):

Ungdommen har et problem uansett. Det er naivt å tro at det alltid er foreldrenes skyld at et barn får problemer. 

Poenget mitt var at det ikke trenger å være slik du skrev:

psykedeliker skrev (1 time siden):

Noe stemmer ikke med historien her.

AnonymBruker
psykedeliker skrev (35 minutter siden):

Selvfølgelig bør ikke barn og unge ruse seg, for hjernen deres er ikke ferdig utviklet. På den annen side er det lett å skylde på rusbruk for å dekke over underliggende og mer alvorlige problemer, uten at det nødvendigvis er tilfellet her.

Nå har det blitt skrevet mye om ungdommer som starter og ruse seg på institusjoner. De er plassert der av barnevernet.

Anonymkode: b290c...25b

Annonse

psykedeliker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå har det blitt skrevet mye om ungdommer som starter og ruse seg på institusjoner. De er plassert der av barnevernet.

Ja, og det er jo fordi foreldrene ikke er i stand til å passe på dem. Det har jo vært kjent i årevis at barnevernet verken har kompetanse eller juridisk hjemmel til å hindre at de som er plassert der kommer i kontakt med rusmiljøene. Det er organiserte kriminelle som rekrutterer barnevernsbarn til rusmiljøene, og de må håndteres deretter.

psykedeliker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Alle ungdommer kan komme borti rus, alkohol Osv.

Riktig, men den aktive rekrutteringen gjøres av organiserte kriminelle. De er de som skal kjeppjages fra stedene ungdom ferdes og oppholder seg, ikke ungdommene som skal "skremmes" fra å holde seg borte fra rus. Det har motsatt effekt.

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Man fotfølger ikke barna når de er 16-17 og vet ikke hva de gjør når de møter venner 

Riktig, men jeg snakker om barn og unge som allerede har blitt rekruttert.

AnonymBruker
psykedeliker skrev (1 time siden):

Riktig, men den aktive rekrutteringen gjøres av organiserte kriminelle. De er de som skal kjeppjages fra stedene ungdom ferdes og oppholder seg, ikke ungdommene som skal "skremmes" fra å holde seg borte fra rus. Det har motsatt effekt.

Riktig, men jeg snakker om barn og unge som allerede har blitt rekruttert.

I dag er set et tastetrykk unna for å få tak i alkohol eller narkotika. Man trenger ikke høre til et spes miljø. 
dop er overalt. 
1 av 3 russ seiler på kokain rus i russetiden .. 

vi voksne som har ungdommer og selv var ungdom på 90 tallet skjønner ikke hvor ikke det er.. 

Anonymkode: d54d4...3ec

psykedeliker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

I dag er set et tastetrykk unna for å få tak i alkohol eller narkotika. Man trenger ikke høre til et spes miljø. 
dop er overalt. 
1 av 3 russ seiler på kokain rus i russetiden .. 

vi voksne som har ungdommer og selv var ungdom på 90 tallet skjønner ikke hvor ikke det er..

Rusmiljøer finnes fortsatt, og utgangspunktet her var jo nettopp at vedkommende hadde kommet inn i et slikt miljø.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...