Gå til innhold

"Selvmordstråder"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

snusmumeriken96 skrev (4 minutter siden):

Vedkommende oppretter jo tråd her fordi hen trenger hjelp. Kanskje vedkommende hadde en tanke om at politiet kanskje vilke sporet tråden, den personen vil jo ha hjelp når man skriver sånn. 

Jeg har ikke noe i mot slike tråder. Dette er jo et psykiatru forum.

Vedkommende avfeide all forsøk på hjelp i tråden.

Jeg synes ikke slike tråder er greit. Det legger et unødvendig og urettferdig press på brukere som kan føle at de må "redde" en person og at hvis de ikke skriver noe, eller skriver noe feil, så kan det være hva som bikker personen over. Ingen brukere på et forum skal ha et slikt ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
snusmumeriken96 skrev (3 minutter siden):

Vedkommende oppretter jo tråd her fordi hen trenger hjelp. Kanskje vedkommende hadde en tanke om at politiet kanskje vilke sporet tråden, den personen vil jo ha hjelp når man skriver sånn. 

Jeg har ikke noe i mot slike tråder. Dette er jo et psykiatru forum.

Som andre har vært inne på her: Man kan ikke forvente å bli "reddet" ved å skrive inn til et forum. Man må da heller henvende seg andre steder, f.eks hos legevakten.

Og ja, det er et psykiatriforum. Men da må det også taes hensyn til sårbare sjeler som kan bli trigget følelsesmessig og på andre måter av slike tråder. Jeg personlig ble veldig opprørt, og skulle helst vært dette foruten.

Anonymkode: 44f9d...629

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Som andre har vært inne på her: Man kan ikke forvente å bli "reddet" ved å skrive inn til et forum. Man må da heller henvende seg andre steder, f.eks hos legevakten.

Og ja, det er et psykiatriforum. Men da må det også taes hensyn til sårbare sjeler som kan bli trigget følelsesmessig og på andre måter av slike tråder. Jeg personlig ble veldig opprørt, og skulle helst vært dette foruten.

Anonymkode: 44f9d...629

Jeg synes dette er et utrolig vanskelig tema, hvor jeg sliter litt med å konkludere.

Selv "jobber" jeg frivillig ett av de stedene Kvinneguiden og DOL viser til når de stenger tråder om selvmord. Jeg snakker med mange, også unge mennesker, som har det så vanskelig at de ser på selvmord som en, eller eneste, utvei.

Jeg tenker at det har en verdi at mennesker som har det vanskelig får luftet sine vondeste tanker. Det har i seg selv (potensielt) en selvmordsforebyggende effekt. Å få en slik tråd slettet eller stengt, kan i seg selv bidra til å gjøre det vanskeligere å tørre og be om hjelp. Så jeg mener at terskelen for å stenge slike tråder på DOL bør være relativt høy. På Kvinneguiden skjønner jeg at man nesten MÅ gjøre det, også av den årsak at det er utrolig mye destruktivitet blant enkelte av brukerne der. Som igjen kan gjøre problemet verre (f.eks. ved å kalle en person med EUPF for dramaqueen eller be vedkommende om å skjerpe seg). 

For meg er det kanskje trådens konstruktivitet som må avgjøre i balansen mellom disse to hensynene. Det er OK å skrive "Hjelp meg, jeg har det så vondt at jeg vurderer å ta livet mitt", men mindre OK å skrive "Jeg tar livet mitt i kveld - til informasjon".  Jeg synes heller ikke det er nødvendig å skrive om konkrete metoder, budskapet er klart nok uansett. Selvmordstips av typen "dør jeg hvis jeg tar X tabletter av medisin Y" bør også slettes.

I det øvrige synes jeg folk som troller eller kverulerer i tråder om alvorlige tema (som selvmord) virkelig bør gå i seg selv.

Avslutningsvis: Det følger av Straffeloven §196 og §287 at alle mennesker har en avvergelses/hjelpeplikt. Jeg forstår derfor at ved akutt livsfare har ikke @Admin noe valg (selv om det selvsagt ikke er noen garanti for at personen finnes og hjelpes)

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (1 time siden):

Hvis man kommuniserer (egentlig uansett hvor) at man er i livsfare, risikerer man (men garanteres på ingen måte) å bli reddet.

Hver gang jeg har vakt på hjelpetelefon, snakker jeg med suicidale mennesker. Det er kun ved akutt overhengende selvmordsfare* at man gjør andre tiltak enn å ha en god medmenneskelig prat. 

* = Allerede f.eks tatt overdose eller intensjon om å handle NÅ (ikke f.eks. i morgen) og man kan ikke snakke vedkommende ut av det

Men lurer jo litt på hvorfor de i det hele tatt ringer hvis de har bestemt seg og tatt et valg. Det må jo være fordi de innerst inne ønsker å bli reddet? Litt rart å ringe bare for å fortelle: "Hei du, jeg ringer bare for å fortelle at jeg nå sitter med løkka rundt halsen/tatt overdose (o.l), men ha det bra" 

Anonymkode: 44f9d...629

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men lurer jo litt på hvorfor de i det hele tatt ringer hvis de har bestemt seg og tatt et valg. Det må jo være fordi de innerst inne ønsker å bli reddet? Litt rart å ringe bare for å fortelle: "Hei du, jeg ringer bare for å fortelle at jeg nå sitter med løkka rundt halsen/tatt overdose (o.l), men ha det bra" 

Anonymkode: 44f9d...629

(Så godt som) Alle suicidale mennesker har innerst inne en ambivalens. De færreste har egentlig noe ønske om å dø, men de ønsker å komme seg bort fra en uutholdelig situasjon i livet eller sykdom og ser der og da ingen andre alternativer. Alternativet å få hjelp (gitt at man skjønner at hjelpen vil gjøre en bedre) vil jo som regel være bedre enn døden. 

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
ISW skrev (15 minutter siden):

Å få en slik tråd slettet eller stengt, kan i seg selv bidra til å gjøre det vanskeligere å tørre og be om hjelp.

Hvorfor bruker hjelpetjenestene akkurat disse ordene? Hvorfor ikke være rederlig i ordbruken? Man ber om ting man ikke har rett på. Man krever ting man har rett på, som f.eks. nødvendig helsehjelp.

 

ISW skrev (21 minutter siden):

Det følger av Straffeloven §196 og §287 at alle mennesker har en avvergelses/hjelpeplikt.

Finnes det noen domsavsigelser eller rettspraksis som angir hvor grensene går i uklare tilfeller på dette området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
ISW skrev (20 minutter siden):

Jeg tenker at det har en verdi at mennesker som har det vanskelig får luftet sine vondeste tanker. Det har i seg selv (potensielt) en selvmordsforebyggende effekt. Å få en slik tråd slettet eller stengt, kan i seg selv bidra til å gjøre det vanskeligere å tørre og be om hjelp. Så jeg mener at terskelen for å stenge slike tråder på DOL bør være relativt høy

Jeg tenker at hvis regelverket også var tydelig her på dol; at slike tråder er uakseptable og vil slettes, så vil nok personene/de selvmordstruede oppsøke annen type hjelp. Jeg mener at forum generelt ikke er et sted å gå til hvis man står på randen til selvmord. Som @Vhanja er inne på så legger de da et ansvar over på ukvalifiserte personer uten mulighet for å hjelpe. Man vet kanskje ikke hva man bør si eller ikke si. I tillegg et det mange som sliter psykisk på et sted som dol. Det er svært uheldig om vi som gruppe (som selv har psykiske problemer) skal ta ansvar for at noen vil ta livet sitt. 

Anonymkode: 44f9d...629

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (2 minutter siden):

Finnes det noen domsavsigelser eller rettspraksis som angir hvor grensene går i uklare tilfeller på dette området?

Du har helt klare tilfeller. Eksempler på disse er hvis jeg går forbi en som holder på å blø ihjel på gata uten å hjelpe (hjelp i denne kontekst er sannsynligvis å ringe AMK, og yte førstehjelp). Da har jeg åpenbart gjort noe straffbart.

Når det gjelder selvmord (og hjelpetjenester) er det såklart litt mer ullent. Mange vurderinger spiller inn, av typen "Hvor reell er selvmordstrusselen" - "Hvor akutt er det" - "Hvordan spiller dette inn i forhold til inngrepet det er å spore en IP-adresse eller et telefonnummer ift. anonymitet". Magefølelsen min er at jeg TVILER på at jeg ville blitt straffet basert på at 1) Jeg ikke er helsepersonell og kan gjøre feil vurderinger, og 2) Innringer har ønsket å være anonym - men igjen - litt ullent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (18 minutter siden):

(Så godt som) Alle suicidale mennesker har innerst inne en ambivalens. De færreste har egentlig noe ønske om å dø, men de ønsker å komme seg bort fra en uutholdelig situasjon i livet eller sykdom og ser der og da ingen andre alternativer. Alternativet å få hjelp (gitt at man skjønner at hjelpen vil gjøre en bedre) vil jo som regel være bedre enn døden. 

Ja, skjønner den. Men jeg synes praksisen bør endres, og at det da bør tydeliggjøres at man ikke kan forvente å få hjelp på et forum hvor andre psykisk syke mennesker er. Det er å legge sten til byrden mange allerede har. 

Anonymkode: 44f9d...629

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men nå er jeg igjen så opprørt at jeg foreløpig trekker meg ut. Jeg har ikke godt av å diskutere dette noe mer akkurat nå. Jeg blir skikkelig provosert og trigget følelsesmessig av dette. Sitte nå her og tårene presser på. 

Anonymkode: 44f9d...629

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er å legge sten til byrden mange allerede har

Nei, ingen vanlige brukere har plikt til å hjelpe tilfeldige mennesker som skriver på internettforum, verken her eller andre steder. Det er noe man velger selv.

Endret av psykedeliker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
snusmumeriken96 skrev (På 5.6.2024 den 19.54):

Administrator kontaktet polituet og de fant ut av det og sporet adressen min. Er mulig.

 

snusmumeriken96 skrev (På 5.6.2024 den 19.59):

Jo det var sant det jeg skrev. De kom til meg og kjørte meg til legevakta

Ble du sendt hjem eller innlagt? 

Anonymkode: c2cbf...353

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Men nå er jeg igjen så opprørt at jeg foreløpig trekker meg ut. Jeg har ikke godt av å diskutere dette noe mer akkurat nå. Jeg blir skikkelig provosert og trigget følelsesmessig av dette. Sitte nå her og tårene presser på. 

Anonymkode: 44f9d...629

Det er absolutt ingen krav til oss "vanlige" brukere om avvergelses- eller hjelpeplikt. Vi har ingen mulighet til å spore opp vedkommende. Men Admin eller eier av tjenesten kan i større grad (kanskje) pålegges et slikt ansvar.

Det eneste vi "vanlige" skal være oppmerksomme på (heldigvis har jeg i praksis aldri sett det her inne) er at det er straffbart (med relativt streng straff) å bidra eller oppfordre til selvmord. Dette inkluderer å legge til rette for selvmord, f.eks. ved å foreslå effektive metoder. Slike ting ville uansett ført til permanent utestengelse fra hvilket som helst av Egmont sine fora, ville jeg tro (men 8-21 år i buret er til tross for hva enkelte synes å mene, nok verre enn en utestengelse)

Ellers er det en OK huskeregel å gjøre Admin oppmerksom på innhold som bryter retningslinjene eller setter liv og helse i fare, ved å rapportere innlegget.

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Det er svært uheldig om vi som gruppe (som selv har psykiske problemer) skal ta ansvar for at noen vil ta livet sitt. 

Det er aldri ditt ansvar om noen andre vil ta, eller tar, livet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (2 timer siden):

Det er aldri ditt ansvar om noen andre vil ta, eller tar, livet sitt.

Det er i grunnen fint å bli minnet på. For jeg blir skikkelig fortvilet når noen er så åpenbart suicidale, og jeg ikke kan gjøre noe. Jeg skrev et svar til vedkommende hvor jeg blant annet ba hen om å søke hjelp, men det ble bare avfeid. For meg virket det som om vedkommende hadde bestemt seg, og bare skrev inn for å fortelle det. Det var ingen hjelpesøking i det hen skrev, bare en konstatering om at nå var alt for seint og at et selvmord var uunngåelig. Hen hadde til og med gjort forberedelser. Så det var også veldig opprørende. Jeg rapporterte, men rapporten ble ikke tatt til følge. I stedet fikk tråden stå en ganske lang stund. Hva som til slutt gjorde at tråden likevel ble slettet, vites ikke, men håper det var fordi admin ved nærmere gjennomlesing innså at det var en tråd utenfor regelverket.

Jeg har slitt litt med suicidalitet selv, derfor tror jeg at jeg reagerer så sterkt når jeg ser andre er i en sånn situasjon. Det er det jeg mener med at slike tråder hos noen kan trigge og bidra til psykisk ubalanse. Jeg synes admin også bør ha dette i tankene, og også vise omsorg for de av oss som synes slikt er veldig vanskelig å forholde seg til. Ikke bare vise omsorg for de suicidale og stille forumet til fri disposisjon -og talerør- for selvmordsønsker. Spesielt ikke når det er av så alvorlig karakter (etter min mening) som i den tråden jeg sikter til. 

Anonymkode: 44f9d...629

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (3 timer siden):

Jeg synes dette er et utrolig vanskelig tema, hvor jeg sliter litt med å konkludere.

Selv "jobber" jeg frivillig ett av de stedene Kvinneguiden og DOL viser til når de stenger tråder om selvmord. Jeg snakker med mange, også unge mennesker, som har det så vanskelig at de ser på selvmord som en, eller eneste, utvei.

Jeg tenker at det har en verdi at mennesker som har det vanskelig får luftet sine vondeste tanker. Det har i seg selv (potensielt) en selvmordsforebyggende effekt. Å få en slik tråd slettet eller stengt, kan i seg selv bidra til å gjøre det vanskeligere å tørre og be om hjelp. Så jeg mener at terskelen for å stenge slike tråder på DOL bør være relativt høy. På Kvinneguiden skjønner jeg at man nesten MÅ gjøre det, også av den årsak at det er utrolig mye destruktivitet blant enkelte av brukerne der. Som igjen kan gjøre problemet verre (f.eks. ved å kalle en person med EUPF for dramaqueen eller be vedkommende om å skjerpe seg). 

For meg er det kanskje trådens konstruktivitet som må avgjøre i balansen mellom disse to hensynene. Det er OK å skrive "Hjelp meg, jeg har det så vondt at jeg vurderer å ta livet mitt", men mindre OK å skrive "Jeg tar livet mitt i kveld - til informasjon".  Jeg synes heller ikke det er nødvendig å skrive om konkrete metoder, budskapet er klart nok uansett. Selvmordstips av typen "dør jeg hvis jeg tar X tabletter av medisin Y" bør også slettes.

I det øvrige synes jeg folk som troller eller kverulerer i tråder om alvorlige tema (som selvmord) virkelig bør gå i seg selv.

Avslutningsvis: Det følger av Straffeloven §196 og §287 at alle mennesker har en avvergelses/hjelpeplikt. Jeg forstår derfor at ved akutt livsfare har ikke @Admin noe valg (selv om det selvsagt ikke er noen garanti for at personen finnes og hjelpes)

Det er jeg helt enig i. Å få lov til å sette ord på alt det vonde kan bidra til at det føles lettere, og man ønsker å leve videre.

Anonymkode: 98ec5...703

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men nå er jeg igjen så opprørt at jeg foreløpig trekker meg ut. Jeg har ikke godt av å diskutere dette noe mer akkurat nå. Jeg blir skikkelig provosert og trigget følelsesmessig av dette. Sitte nå her og tårene presser på. 

Anonymkode: 44f9d...629

Hvis du blir så opprørt hvorfor velger du da å gå inn og lese og svare på tråden. Du bidrar til at andre får skyldfølelse for noe de har skrevet

Anonymkode: 98ec5...703

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det er i grunnen fint å bli minnet på. For jeg blir skikkelig fortvilet når noen er så åpenbart suicidale, og jeg ikke kan gjøre noe. Jeg skrev et svar til vedkommende hvor jeg blant annet ba hen om å søke hjelp, men det ble bare avfeid. For meg virket det som om vedkommende hadde bestemt seg, og bare skrev inn for å fortelle det. Det var ingen hjelpesøking i det hen skrev, bare en konstatering om at nå var alt for seint og at et selvmord var uunngåelig. Hen hadde til og med gjort forberedelser. Så det var også veldig opprørende. Jeg rapporterte, men rapporten ble ikke tatt til følge. I stedet fikk tråden stå en ganske lang stund. Hva som til slutt gjorde at tråden likevel ble slettet, vites ikke, men håper det var fordi admin ved nærmere gjennomlesing innså at det var en tråd utenfor regelverket.

Jeg har slitt litt med suicidalitet selv, derfor tror jeg at jeg reagerer så sterkt når jeg ser andre er i en sånn situasjon. Det er det jeg mener med at slike tråder hos noen kan trigge og bidra til psykisk ubalanse. Jeg synes admin også bør ha dette i tankene, og også vise omsorg for de av oss som synes slikt er veldig vanskelig å forholde seg til. Ikke bare vise omsorg for de suicidale og stille forumet til fri disposisjon -og talerør- for selvmordsønsker. Spesielt ikke når det er av så alvorlig karakter (etter min mening) som i den tråden jeg sikter til. 

Anonymkode: 44f9d...629

Jeg har aldri slitt med suicidalitet, men jeg har slitt med en slags «helseangst for selvmord». Jeg måtte da dette sto på som verst, styre unna denne typen tråder. For jeg ble bare redd av dem. 

Det er vanskelige problemstillinger du reiser. Som jeg skrev innledningsvis i denne tråden, tror jeg det er mange hensyn å ta. Jeg skjønner at du gjerne vil hjelpe. Og det er fortvilende å da ikke nå fram. Iblant tror jeg nesten bare man må beskytte seg selv når man sliter med sitt. Selv om det også er vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis du blir så opprørt hvorfor velger du da å gå inn og lese og svare på tråden. Du bidrar til at andre får skyldfølelse for noe de har skrevet

Anonymkode: 98ec5...703

Jeg har lært nå. Heretter får folk bare si at de skal ta livet sitt, og jeg skal ikke gidde å bry meg. Det er uansett ikke mitt ansvar. Folk må få lov til å kverke seg selv, hvis det er det de ønsker. Men synes som sagt at det ikke er noe å opplyse andre med på et forum med sårbare mennesker. 

Anonymkode: 44f9d...629

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (3 minutter siden):

Jeg har aldri slitt med suicidalitet, men jeg har slitt med en slags «helseangst for selvmord». Jeg måtte da dette sto på som verst, styre unna denne typen tråder. For jeg ble bare redd av dem. 

Det er vanskelige problemstillinger du reiser. Som jeg skrev innledningsvis i denne tråden, tror jeg det er mange hensyn å ta. Jeg skjønner at du gjerne vil hjelpe. Og det er fortvilende å da ikke nå fram. Iblant tror jeg nesten bare man må beskytte seg selv når man sliter med sitt. Selv om det også er vanskelig.

Kommer til å holde meg unna slike tråder jeg også nå. Heretter. 

Anonymkode: 44f9d...629

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...