Gå til innhold

Antidepressiva eller ikke?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har gjennom de siste 12 år gått på antidepressiva, med noen korte opphold. Har prøvd noen ulike typer, men har det meste av tiden brukt aurorix pga få bivirkninger. 

I fjor stoppe jeg et par måneder, men i en dårlig periode begynte jeg igjen. Jeg stoppet fordi min behandler ved Dps korrigert påpekte at jeg fortsatt ikke hatt noen bedring i min tilstand , og at antidepressiva dermed ikke hadde noen effekt.

For noen uker siden begynte jeg  med halv dose. jeg hadde lenge følt at jeg var helt mentalt nedstengt, konsentrasjon og evne til å følge en samtale var helt borte. Etter noen dager følte jeg meg bedre og mer fokusert ,og dette har jo fått meg til å tenke. Jeg har time hos fastlegen snart hvor jeg skal ta opp videre bruk av antidepressiva. 

Syns det er vanskelig å få konkret og saklig informasjon om virkninger og bruk av antidepressiva. Det virker som om noen mener at alltid er til hjelp uansett, mens andre er mer skeptiske. 

Samtidig er det ikke enkelt selv å danne seg en oppfatning om jeg har bedre med eller uten. Får jeg det dårlig vil jeg automatisk tenke at skyldes at jeg har sluttet å bruke antidepressiva. Det er kanskje naivt å tro at fastlegen kan gi meg gode råd her. Erfaringer?

Anonymkode: 3a00d...7dd

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/483131-antidepressiva-eller-ikke/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eva Sofie
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg stoppet fordi min behandler ved Dps korrigert påpekte at jeg fortsatt ikke hatt noen bedring i min tilstand , og at antidepressiva dermed ikke hadde noen effekt. 

Er din behandler på DPS psykiater? Om nei, ta det h*n sier til orientering, men snakk med en lege/psykiater som vet mer om medisiner.

Det kan være greit å ha i bakhodet at en del psykologer er prinsippielt imot det meste av medisiner mot psykiske lidelser. Min terapeut kunne ha sagt noe lignende som din, men jeg tenker bestemt inni meg at en psykolog kan sine ting og leger/psykiatere kan sine ting. Jeg har sagt at medisiner tar jeg med legen - og legen lar psykologen jobbe med sine ting.

Generelt står det på mange medisiner at en bør gå i noen uker på vedlikeholdsdosen av en medisin for å la den få tid til å virke. Om du har gått mye av og på Aurorix, justert dosen etc., har du kanskje ikke rukket å se om medisinen virkelig kan gi deg effekt?

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (1 time siden):

Er din behandler på DPS psykiater? Om nei, ta det h*n sier til orientering, men snakk med en lege/psykiater som vet mer om medisiner.

Det kan være greit å ha i bakhodet at en del psykologer er prinsippielt imot det meste av medisiner mot psykiske lidelser. Min terapeut kunne ha sagt noe lignende som din, men jeg tenker bestemt inni meg at en psykolog kan sine ting og leger/psykiatere kan sine ting. Jeg har sagt at medisiner tar jeg med legen - og legen lar psykologen jobbe med sine ting.

Generelt står det på mange medisiner at en bør gå i noen uker på vedlikeholdsdosen av en medisin for å la den få tid til å virke. Om du har gått mye av og på Aurorix, justert dosen etc., har du kanskje ikke rukket å se om medisinen virkelig kan gi deg effekt?

Har brukt aurorix fast i ca 13 år, kun med et par korte pauser. 

Har samme erfaring med behandlere som prinsipielt er for eller imot😮‍💨 for meg mister jeg litt tiltroen til systemet når man ikke får objektive og faglige velbegrunnede svar. 

Det eneste jeg vet er at jeg var så mentalt blokkert at jeg måtte gjøre noe, og at jeg foreløpig føler at jeg har fått det bedre med mindre dose. Nå er jeg uten behandlingstilbud hos DPS, og vil da ta opp medisinspørsmålet med fastlegen. 

Det vanskelig er at man i overgangen med nedtrapping ikke klart husker hvordan man hadde det med full dose😨 

frosken
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har brukt aurorix fast i ca 13 år, kun med et par korte pauser. 

Har samme erfaring med behandlere som prinsipielt er for eller imot😮‍💨 for meg mister jeg litt tiltroen til systemet når man ikke får objektive og faglige velbegrunnede svar. 

Det eneste jeg vet er at jeg var så mentalt blokkert at jeg måtte gjøre noe, og at jeg foreløpig føler at jeg har fått det bedre med mindre dose. Nå er jeg uten behandlingstilbud hos DPS, og vil da ta opp medisinspørsmålet med fastlegen. 

Det vanskelig er at man i overgangen med nedtrapping ikke klart husker hvordan man hadde det med full dose😨 

Mange fastleger er ganske gode på dette. Å bruke AD er såpass vanlig, at fastleger kan ha omfattende erfaring med å bistå pasienten til å vurdere effekt, nytte og bivirkninger. Har du noen negative bivirkninger av Aurorix?

Eva Sofie
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det eneste jeg vet er at jeg var så mentalt blokkert at jeg måtte gjøre noe, og at jeg foreløpig føler at jeg har fått det bedre med mindre dose.

Det er forvirrende å være pasient når fagpersoner kan ha ulike meninger. Jeg synes selv det har vært krevende.

Jeg er enig med @frosken i at mange fastleger i dag kan ha god kunnskap om hvordan medisinere med antidepressive medisiner. Selv har jeg følt det veldig trygt hos mine to siste fastleger. Jeg har også erfart at legen har konsultert en kollega dersom han var usikker på noe. Jeg velger å se på det som et kvalitetstegn.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er slik, det ja - og mulig det er like greit at vi ikke riktig kan huske alt...? Det hele blir litt uklart.

Men jeg ville anbefale deg å fokusere på hvordan du har det nå og har hatt det de siste par ukene og særlig hvordan du har det nå. Det er tross alt viktigst.

Annonse

AnonymBruker
frosken skrev (1 time siden):

Mange fastleger er ganske gode på dette. Å bruke AD er såpass vanlig, at fastleger kan ha omfattende erfaring med å bistå pasienten til å vurdere effekt, nytte og bivirkninger. Har du noen negative bivirkninger av Aurorix?

Nei, ingen negative bivirkninger, annet enn en generell følelse av mental blokkering og fjernet (hvis det gir mening). På den annen side kan det jo være at aurorix heller har så mange virkninger som faktisk hjelpere. Håper fastlegen kan hjelpe med akkurat det spørsmålet 🙂

AnonymBruker

Nei, ingen negative bivirkninger, annet enn en generell følelse av mental blokkering og fjernet (hvis det gir mening). På den annen side kan det jo være at aurorix heller har så mange virkninger som faktisk hjelpere. Håper fastlegen kan hjelpe med akkurat det spørsmålet 🙂

Usj, jeg har også mental blokkering og fjernhet. Aldri tatt aurorix, men utvikla de tingene mens jeg gikk på hhv cipralex og remeron. Har slutta på de nå- psykiater sa samme til meg- disse hjelper deg ikke. Har vært uten medisin lenge og er fjernere og mer blokkert enn noen gang. Umulig å si hvorfro. Håper ikke medisinene gir slike varige bivirkninger 

Anonymkode: 4ffd6...375

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Usj, jeg har også mental blokkering og fjernhet. Aldri tatt aurorix, men utvikla de tingene mens jeg gikk på hhv cipralex og remeron. Har slutta på de nå- psykiater sa samme til meg- disse hjelper deg ikke. Har vært uten medisin lenge og er fjernere og mer blokkert enn noen gang. Umulig å si hvorfro. Håper ikke medisinene gir slike varige bivirkninger 

Ja, syns dette er vanskelig. Nå når jeg trapper ned klarer jeg ikke å huske hvordan jeg egentlig hadde det daglig med full dose, husker bare at jeg følte meg fjern og utenfor, og veldig deprimert. 

Annonse

AnonymBruker

Er ikke dette klassiske symptomer på umedisinert depresjon da?

Anonymkode: c37ba...649

Trinity80
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er ikke dette klassiske symptomer på umedisinert depresjon da?

Anonymkode: c37ba...649

Tenker jeg også. Hadde disse symptomene i flere år da jeg gikk med depresjon - ikke medisinert  

Medisinert riktig og med tilstrekkelig dose har jeg aldri vært klarere i topplokket. I vater er en annen diskusjon, men det er heller personlighetstrekk 😎

AnonymBruker
Trinity80 skrev (2 timer siden):

Tenker jeg også. Hadde disse symptomene i flere år da jeg gikk med depresjon - ikke medisinert  

Medisinert riktig og med tilstrekkelig dose har jeg aldri vært klarere i topplokket. I vater er en annen diskusjon, men det er heller personlighetstrekk 😎

Det er det jeg føler at jeg ikke får av medisinene. Jeg har brukt antidepressiva i mangfoldige år, og har bare blitt verre og verre både med depresjon og det noen beskriver som hjernetåke. Da jeg reduserte dosen, ble jeg litt bedre, men det gjenstår å se hvordan dette utvikler seg på lang sikt. Savner å få ordentlig og faglig begrunnelse informasjon om at antidepressiva, fordele og ulemper med den enkelte type medisin. 

Trinity80
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Det er det jeg føler at jeg ikke får av medisinene. Jeg har brukt antidepressiva i mangfoldige år, og har bare blitt verre og verre både med depresjon og det noen beskriver som hjernetåke. Da jeg reduserte dosen, ble jeg litt bedre, men det gjenstår å se hvordan dette utvikler seg på lang sikt. Savner å få ordentlig og faglig begrunnelse informasjon om at antidepressiva, fordele og ulemper med den enkelte type medisin. 

I slike tilfeller er det mer hensiktsmessig å finne ut hva som feiler én, i stedet for å søke etter medikamenters fordeler å ulemper?

Har du fått en ordentlig utredning/ diagnose?

AnonymBruker
Trinity80 skrev (45 minutter siden):

I slike tilfeller er det mer hensiktsmessig å finne ut hva som feiler én, i stedet for å søke etter medikamenters fordeler å ulemper?

Har du fått en ordentlig utredning/ diagnose?

Ja, jeg har fått diagnosen engstelig og unnvikende pf, så jeg vil alltid måtte slite med destruktive følelser knyttet til relasjoner med andre som nødvendig vil gi angst og depresjon. Pf er vel noe man går i graven med, og som man bare må håndtere så godt det lar seg gjøre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...