Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Everybody skrev (6 minutter siden):

Ja sånn er det når 80% av kvinnene vil ha 20% av mennene.

Ja, og når den 20-prosenten bare blir resirkulert… og får flere koner og flere kull med barn.

Men jeg tror ikke kvinner er alene om å fantasere om folk som er langt utenfor vår liga. Jeg tipper en god del menn som klager over at de blir valgt bort også mangler innsikt i hva de har å by på og hva kvinner vil ha.

Det er vel også sånn at i et forhold så skjer det ofte en overføring fra kvinnen til mannen. Hun gir av kroppen sin (f.eks ved å få barn), gir av karrieren sin, ordner med hus og hjem og familie (i realiteten skjer dette i stor grad, ja), pleier og gir omsorg til mannen sin. For menn er det veldig mye bedre å være i et forhold enn å ikke være det. Det er derfor et mye større tap for en mann å bli dumpa enn for en kvinne (gitt at kvinnen klarer seg økonomisk).

Av samme grunn gir det mening at kvinner bare skal gidde å være sammen med noen som ligger likt med eller over henne i attraktivitet/status. Fordi hun gir noe til ham, han får. Hvis en kvinne gir alt dette til en som er lavere enn seg på attraktivitetsskalaen så er hun rett og slett en idiot, det er ingen rasjonelle grunner til å gjøre dette.

Jeg er en sånn idiot. 

Fortsetter under...

Everybody
ISW skrev (16 minutter siden):

Hvis dette skal gå opp, har:

1. Hver av disse mennene 4 koner?

2. 3 av 4 kvinner låst kyskhetsbeltet fordi de står på venteliste hos disse mennene? 

Har ikke tenkt på det på den måten. Men denne 80-20 regelen er noe som stadig vekk blir nevnt i debatter om forhold.

Everybody skrev (5 minutter siden):

Har ikke tenkt på det på den måten. Men denne 80-20 regelen er noe som stadig vekk blir nevnt i debatter om forhold.

Jeg tror dette mer er en slags myte lansert av menn på utesteder som ser en slesk fyr med åpen skjorte tiltrekke nærmest alle kvinnene.

Jeg tror faktum ligger nærmere at de fleste kvinner såvel som menn finner noen de passer godt sammen med på flere plan i livet. Uavhengig av status. 

AnonymBruker
Everybody skrev (1 time siden):

Ja sånn er det når 80% av kvinnene vil ha 20% av mennene.

Da må vi gjøre som dyrene, sloss og vise at vi er verdt å få barn med

Men det er kanskje en del 100 år siden å sloss bra var noe som imponerte kvinner.. 🤔

Anonymkode: a03e6...a6c

Everybody
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Da må vi gjøre som dyrene, sloss og vise at vi er verdt å få barn med

Men det er kanskje en del 100 år siden å sloss bra var noe som imponerte kvinner.. 🤔

Anonymkode: a03e6...a6c

Hva er det som er bra med å være verdt og få barn med?

Nei vi har jo samme hjerne sies det som fra da menneskene ble skapt.

Annonse

nachnoo
psykedeliker skrev (21 timer siden):

Ved f.eks. psykose kan det ikke påvises noen skader i hjernen, det er altså en lidelse der det ikke er mulig å påvise noen spesifikk årsak.

Å bruke en psykiater f. 1920 som sannhetsvitne er kanskje ikke helt bra i 2024. 

Jeg brukte AI og skrev "psychosis and brain" og fikk dette svaret:

Answer
Psychosis is a mental health condition characterized by a disruption in a person's perception of reality, often involving hallucinations (seeing or hearing things that aren't real) and delusions (false beliefs). The search results provide insights into the relationship between psychosis and the brain:

Brain Changes in Psychosis

• Brain tissue in certain areas, such as the supplementary motor area (SMA), increases in patients with psychosis even before treatment. This suggests the brain attempts to compensate for the disorder initially, but this process may not be enough to fully prevent psychosis.
  • Untreated psychosis was previously thought to be neurotoxic and lead to brain deterioration over time. However, recent research challenges this notion, indicating the brain tries to rebuild itself to some extent during psychosis.
  • The SMA, located in the medial frontal lobe, is implicated in psychosis. An affection or dysfunction of the SMA, which plays a role in conscious action and adaptation to surroundings, may contribute to psychotic symptoms.

Potential Mechanisms

• Increased activity or dysregulation of neurotransmitters like dopamine in the brain is thought to be linked to psychosis. Antipsychotic medications that reduce dopamine's effects can alleviate psychotic symptoms.
  • Psychosis may involve reduced excitation or excessive pruning of excitatory synapses in the brain, leading to "silent spots" or disrupted circuitry, particularly in late-maturing areas like the frontal lobes.
  • Biological factors (e.g., genetics, brain development), psychological factors (e.g., trauma, stress), and social factors (e.g., discrimination, urbanicity) are believed to interact and contribute to the development and progression of psychosis.
In summary, while psychosis was previously viewed as a degenerative brain disease, recent research suggests the brain actively attempts to compensate for psychosis, although this process may be insufficient. Disruptions in neurotransmitter systems, brain connectivity, and the interplay of biological, psychological, and social factors are proposed mechanisms underlying psychosis.

AnonymBruker
Everybody skrev (21 timer siden):

Ingen av de psykisk syke mennene jeg kjenner har kjæreste. Alle kvinnene har vært i flere forhold, da gjerne med menn uten psykiske lidelser.

Da kommer det vel litt ann på. Jeg kjenner flere, en av de er på AAP pga psyken, og han jeg dater jobber heller ikke pga psykiske grunner. Jeg er i forhold med en som ikke er psykisk syk, og jeg syntes ærlig talt det er slitsomt da han ikke skjønner hvorfor og hvordan. Det er mye bedre med han jeg dater som skjønner hva jeg mener istedenfor å bli oppgitt og irritert.

Anonymkode: 5ab3d...230

psykedeliker
nachnoo skrev (1 time siden):

Å bruke en psykiater f. 1920 som sannhetsvitne er kanskje ikke helt bra i 2024. 

Jeg forholder meg til det offisielle svaret jeg har fått fra NPE: "Psykiatriske diagnoser er deskriptive og angir ingen årsakssammenheng." Du kan ta diskusjonen med dem, ikke med meg.

psykedeliker skrev (56 minutter siden):

Jeg forholder meg til det offisielle svaret jeg har fått fra NPE: "Psykiatriske diagnoser er deskriptive og angir ingen årsakssammenheng." Du kan ta diskusjonen med dem, ikke med meg.

Dette kan jo stemme, samtidig som det er en årsak til diagnosen. Det ene utelukker ikke det andre. 

psykedeliker
Skrevet (endret)
Sokk skrev (46 minutter siden):

Dette kan jo stemme, samtidig som det er en årsak til diagnosen.

Det er riktig, men ved psykiske lidelser (disorders) kan man ikke fastslå en sikker årsak slik man kan ved somatiske sykdommer (diseases).

Men det er jo så klart vanskelig å forholde seg til for dem som har gjort sykdom til hele sin identitet, eller leter etter grunner til å la være å ta ansvar for sin egen mentalhygiene.

Endret av psykedeliker

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...